Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter?

NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 10:47 #130075

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Is een waterdichte porto te beschouwen als alarmeringmiddel als je te water raakt, of is het beter een NicoSignal op het vest te dragen?

Ijsselmeer, geen uitzonderlijk slecht weer, solozeiler welke te water is geraakt in een dagsituatie.

Wie heeft er eventueel een alternatief?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 11:05 #130081

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
volgens mij zijn er tegenwoordig een soort personal Epirb's.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 11:10 #130084

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schrijft:
volgens mij zijn er tegenwoordig een soort personal Epirb's.
Een PLB heet zo'n ding. Een Personal Locator Beacon.

Dit is een populaire:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 31 mei 2010 11:11 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 13:44 #130123

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Zo´n PLB kost €300 excl GPS optie en excl gebruiksvergunning á €27. Voor de helft van dat bedrag heb je een "spot" Dat is zo'n apparaatje wat per satelliet een SMS verzend (incl je GPS coördinaten) naar eender welk nummer of hulpdienst. er heeft een tijd geleden een test gestaan in een of ander blad. Weet iemand dat?

Valt de porto af als noodmiddel als je in het water ligt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 13:48 #130124

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Sinds wanneer moet er voor gebruiksvergunningen weer worden betaald?

Verder zijn sattelietdingen leuk maar daar bereik je de buurman niet mee. Ik denk dat je meer aan een porto hebt dan kan je een gil geven op kanaal 10, 16 of 1. Of alledrie proberen. Maar het belangrijkste is dat je een goed pak aan hebt want, zeker in deze periode, koel je akelig snel af. Het kan in een uur gebeurt zijn en dan is een PLB te traag. Het is dus zaak om aan boord te blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 13:57 #130127

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik weet het niet, die porto.
De uiterst lage positie (net boven water, anders praat het zo lullig) is niet goed voor het bereik; de horizon is vanuit die positie misschien 100 meter van je vandaan....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:28 #130142

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De antenne van veel zeilboten is op 11+ meter hoogte dus reikwijdte is wel iets meer dan 100 meter mag je aannemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:30 #130143

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schrijft:
De antenne van veel zeilboten is op 11+ meter hoogte dus reikwijdte is wel iets meer dan 100 meter mag je aannemen.

ja dat is dan pakweg 20 mijl.
Maar het ging erover dat je in het water ligt met je handheld marifoontje!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:33 #130145

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schrijft:
De antenne van veel zeilboten is op 11+ meter hoogte dus reikwijdte is wel iets meer dan 100 meter mag je aannemen.

ja dat is dan pakweg 20 mijl.
Maar het ging erover dat je in het water ligt met je handheld marifoontje! Dat zendt dan tot aan zijn eigen kim, met de antenne vertikaal.

groet
t
Laatst bewerkt: 31 mei 2010 14:56 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:42 #130150

volgens mij zend hij totaan die antenne op 11 meter hoogte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:53 #130153

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Laat ik nou denken dat ie ook opgevangen wordt door een wat hoger staande antenne, het is niet een horizontale lijn wat ie uitzend, wel een rechte. Anders zou alleen een op gelijke hoogte zittende antenne het opvangen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:54 #130154

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 14:54 #130155

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
de grebbe, ik snap je toevoeging niet. Kan je in andere woorden formuleren wat je bedoelt te zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 15:00 #130157

Proost schrijft:

De antenne van veel zeilboten is op 11+ meter hoogte dus reikwijdte is wel iets meer dan 100 meter mag je aannemen.
ja dat is dan pakweg 20 mijl.
Maar het ging erover dat je in het water ligt met je handheld marifoontje! Dat zendt dan tot aan zijn eigen horizon, met de antenne vertikaal.
Die portofoon zend in een rechte lijn, als de ontvangende antenne op elf meter hoog zit is het bereik dus veel meer dan 100 meter.
Laatst bewerkt: 31 mei 2010 15:01 door de grebbe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 15:00 #130158

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
20 mijl klopt niet hoor. als de handheld op 0 mtr wordt gehouden en de antenne in de mast van het zeilschip op bijv 11 mtr zit is de max afstand maar 14 km oftwel zo'n 6 mijl.

berekening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 15:02 #130159

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schrijft:
Laat ik nou denken dat ie ook opgevangen wordt door een wat hoger staande antenne, het is niet een horizontale lijn wat ie uitzend, wel een rechte. Anders zou alleen een op gelijke hoogte zittende antenne het opvangen.

'horizontaal' en de kromming van de aarde zijn lastig te combineren ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 15:04 #130162

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
martinbeens schrijft:
20 mijl klopt niet hoor. als de handheld op 0 mtr wordt gehouden en de antenne in de mast van het zeilschip op bijv 11 mtr zit is de max afstand maar 14 km oftwel zo'n 6 mijl.

berekening

Eens. 20 mijl is mast tot mast, water tot mast is max 4-6 mijl. Zie ook Kustzeilers verhaal.
Een reddingboot heeft de antenne op 3 a 4 meter. Dan is het bereik nog zo'n 2 a 3 mijl....
En die afstand zou ik wat weinig vinden als ik in het water lag en alarm wilde maken......

groet
t
Laatst bewerkt: 31 mei 2010 15:06 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 15:05 #130163

Op het ijsselmeer heb je toch een redelijke kans dat iemand je hoort met een bereik van 14 km, dat is toch een cirkel met een diameter van 28 kilometer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 15:09 #130165

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
en Martin, ben je er al uit ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 17:17 #130197

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Capolavoro schrijft:
en Martin, ben je er al uit ;-)

Ja, porto valt af als alarmeringsmiddel. Temeer omdat je ook geen coórdinaten kunt geven. Lijkt mij zeker op groot water erg belangrijk.

PLB lijkt mij meer geschikt voor groot water en kun je bij iedere reis, ook als opstapper, meenemen.

De Nico-Signal lijkt mij prima voor water als het IJsselmeer.

Over zo'n "spot"dingetje ben ik nog aan het twijfelen.

Een flare op de man zie ik niet zo zitten op één of andere manier.

Best leuk om er zo eens over na te denken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 18:08 #130220

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
In België heeft BIPT enkele jaren geleden redelijk wat ophef gemaakt ivm gebruik van PLB op water. Het ging zelfs zover dat ze in een nieuwsbrief het gebruik ervan verboden hebben voor nautische toepassing. Echter sinds die bewuste [url=http://http://www.ibpt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=2688&lang=nl]nieuwsbrief van 2008[/url] hoor je er weer niet veel meer van.

Het Spot toestelletje lijkt zeker interessant, maar er is niet echt veel info over te vinden. Zilt magazine heeft er een paar keer melding van gemaakt maar verder heb ik er nog niets over gezien. De prijs is zeker niet onoverkomelijk en het concept lijkt me wel OK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 18:27 #130231

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Nadeel van zo'n spot is dat je gebruik maakt van non-overheid, oftewel commerciëlen die bandbreedte huren op satellietverkeer.

Alarmering dmv SMS geschiedt vlgs mij niet naar overheidsinstanties zoals kustwacht oid maar naar vantevoren opgegeven telefoonnummers. Ik lees nu ook dat je aan een subscription-service moet om je abonnement geldig te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 18:30 #130233

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Je moet inderdaad over een abonnement service beschikken. Ik had begrepen dat er 2 modi waren om hulp in te roepen. Enerzijds naar de vooraf geprogrammeerde eigen nummers en via de 911 functie naar de kustwacht of dergelijke. Geen ervaringsdeskundigen op het forum?

Had je er al ergens een test over gezien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 18:38 #130235

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Nou ja, test... Een leverancier die een test beschrijft (PDF)

verder is het abonnement €90/jr. Als je leven ermee gered wordt een schijntje natuurlijk, maar ja..

Als ik het dan met die PLB van hierboven vergelijk, wordt het verschil ineens minder groot.

Verder wordt het apparaat ook gebruikt voor hiking en meer van dat soort stoere dingen.

Ervaringsdeskundige op het forum? graag! maar dat geldt ook voor die PLB's

En als er nog een importeur is die dit leest en zo'n fancy dingetje in de praktijk getest en beoordeeld wilt hebben dan belt ie maar ;)
Laatst bewerkt: 31 mei 2010 18:43 door Baines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:NicoSignal vs porto(in dagsituatie) wat is beter? 31 mei 2010 18:58 #130247

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Beste alternatief: goed harnas en een life line ;) En niet over boord gaan. Maar ja dat zijn dooddoeners ik weet het. Naast de boot is dood (de cliché!), maar redding op tijd zou wel prettig zijn. Ik zou niet gokken op wat "het best" is, in zo'n situatie is alles waarmee je aandacht kan trekken mogelijk je redding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl