Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: MOB: wat gebeurde er allemaal?

MOB: wat gebeurde er allemaal? 02 dec 2010 09:07 #163880

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Zo her en der lees je op het forum over MOB situaties en vooral hoe dat te voorkomen. Soms wordt kort de ervaring beschreven, maar vooral gewaarschuwd. Zelf heb ik geen ervaring en te lang geleden geoefend met een reddingsvest.
Wat me opvalt in de verhalen is dat er talloze oorzaken zijn om overboord te gaan: het is niet alleen die enorme golf terwijl je op de punt aan het vechten was met je fok in 8bf aan lage wal en je je lifeline niet vast had.

Het lijkt me heel leerzaam en heilzaam om van ervaringsdeskundigen, maar ook de trainers en beroepsvaarders, te lezen:
welke omstandigheden;
wat er gebeurde;
hoe lostte je het op en welke hulpmiddelen gebruikte je;
en wat er geleerd is uit die MOB situatie?
(Ook als je een MOB oppikte van een ander schip)

Iedereen alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 09:08 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 02 dec 2010 09:41 #163886

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
De enige keren dat ik overboord ben geraakt is pure achterloosheid. Juist de momentjes dat je niet verwacht. Even naar voren huppelen voor een stootwil en dan struikelen over een lijntje (was goed de zak geweest als ik aan het solozeilen was geweest, het was op de motor en best wel flink van de kant) en een keer bij het aanleggen. Dat overboord raken dus juist gebeurd in de 'makkelijke' situaties onderstreep ik helemaal. Wat ik heb geleerd? Ook dan opletten, aanlijnen en zwemvesten aandoen.
Laatst bewerkt: 02 dec 2010 09:48 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 02 dec 2010 11:49 #163922

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Mag ook wel weer eens genoemd worden:

Veel solozeilers die levenloos worden teruggevonden hebben hun gulp open.

Niet over de reling pissen dus.

Ik had een tijdje een klein emmertje gebruikt om staand in de kuip te kunnen maar die ging kapot. Terwijl ik hier over schrijf denk ik dat ik zo'n klein geel ankerboeitje ga proberen. Gat er in naast het oog (hoeft niet zo groot, heb het meestal koud als ik moet...) en een lijntje er aan om te spoelen.

Laatst bewerkt: 02 dec 2010 11:53 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 02 dec 2010 12:01 #163926

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
heesterman schrijft:
Veel solozeilers die levenloos worden teruggevonden hebben hun gulp open.

Vandaag in de kranten:
Belg dood na dagelijks plasje in beek

Dat illustreert dat je op iets groter water dan een beek, zeker uit moet kijken.

- Marti
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 02 dec 2010 13:31 #163945

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Begin oktober, lekker zeilweertje. Zonnig en 15 knopen wind, watertemperatuur 14°. Ik hoorde in de haven iemand zeggen dat het beter was dan in augustus :).

Wij maken ons klaar om aan te leggen aan een wachtsteiger terwijl het jacht voor ons al aan het maneuver begint. De schipper manouvreert het jacht naast de steiger (hogerwal) en zijn maat stapt af met het voorste landvast in de hand. Het jacht waait van de kant af en de maat trekt met alle macht aan het landvast om de boot bij de kant te houden. Door deze beweging zet de boot een draaibeweging in en de maat dreigt het water in te gaan omdat hij de kikker op de steiger niet gebruikt maar het landvast in de hand heeft.

Wat de schipper op dat moment bezielt weet ik niet maar hij wil plotseling op de steiger springen terwijl de afstand tussen de boot en de steiger al meer dan 2 meter moet zijn en groter wordt want de boot blijft draaien. Uiteraard haalt hij het niet en belandt tussen wal en schip. De maat op de wal heeft het vermoedelijk niet in de gaten want hij is nog steeds aan het worstelen met de boot. Intussen is het de schipper gelukt om met gestrekte armen op zijn vingertoppen aan de steiger te gaan hangen. Een ongelukkige positie die hij nooit lang kan volhouden want de steiger is net te hoog en dus hangt hij met zijn gewicht op zijn armen. Wij varen onze boot naar de steiger en ik stap af om de schipper hulp te bieden. Het wordt al snel duidelijk dat ik alleen niets kan doen want je krijgt het gewicht gewoon niet uit het water. Ik heb bang dat hij het niet kan houden en kopje onder gaat want hij heeft geen reddingsvest en zeilpak aan maar wel een dikke trui die zich inmiddels vol water gezogen heeft.
Naar de wal is geen optie want de steiger ligt er een heel eind van af.

Onze boot is intussen gekeerd en met het achtersteven naar de drenkeling proberen we hem zo aan boord te halen. Het plan is om een lijn onder zijn armen te steken en zo naar de boot te begeleiden. In theorie zou dat allemaal goed moeten zijn ware het niet dat onze drenkeling niet echt wil meewerken en ik vermoed dat hij niet helemaal nuchter is. Na enige moeite van onze kant krijgen we hem uiteindelijk op onze boot terwijl zijn maat nog steeds staat te klooien met de landvasten.

Al met al zal er toch al snel een dikke 20 minuten voorbij gegaan zijn vooraleer de situatie volledig onder controle was. Wat begint met een kleine inschattingsfout en vermoedelijk een onervaren maat aan boord die de ernst van de situatie niet direct kon inschatten wordt al snel een drama als er niet direct hulp in de buurt is. Interessant detail, er waren verschillende boten in de buurt maar niemand had blijkbaar in de gaten wat er zich afspeelde aan de steiger.

Na mijn sea survival training in juni waar we ook geëxperimenteerd hadden met het binnenhalen van een drenkeling op een zeiljacht had ik vooral onthouden dat de zwemtrap en langszij optakelen met de grootschoot toch zowat de enige manieren zijn die praktisch toepasbaar zijn binnen redelijke termijn. In dit geval hadden we het voordeel dat onze boot een wedstrijdboot is met een open en laag achtersteven wat toch wat eenvoudiger is. Ondanks dit was het nog een hele klus om de man uit het water te krijgen.

Bij een oefening of een training weet je meestal wel wat te verwachten en heb je de luxe om even over de oplossing na te denken of kan je vooraf al inschatten wat je handelingen zullen zijn. In een situatie als deze moet je toch snel beslissen hoe kritiek het is en wat je er aan gaat doen en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Naarmate de omstandigheden zal je niet altijd de tijd voor een alternatief hebben als je eerste oplossing toch niet de juiste blijkt te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 03 dec 2010 08:19 #164116

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
indrukwekkend verhaal Sparkz!
Die man verzuipt net niet, in de haven nog wel!

Had heel hard MAN OVER BOORD roepen geholpen bij het krijgen van hulp?

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 03 dec 2010 08:57 #164125

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Één gevalletje MOB staat me nog helder voor.
Was destijds leiding bij de zeeverkenners. We bereidden ons voor op het inroeien van Sinterklaas (half november dus) toen een van de verkenners (12 jaar) besloot aan de verkeerde kant uit te stappen.
Ik stond op het achterdek, hij hing aan het voordek tegen de tijd dat ik bij hem was.
Hij was volledig verstijfd van angst (en kou uiteraard).
Ik heb echt al mijn kracht nodig gehad om zijn handen los te krijgen. Toen ik zijn handen los had heb ik hem omgedraaid en ruggelings aan boord gehesen. Daarna snel bij iemand in de auto gezet die de motor had draaien.

Ik heb zelf iets van 10 jaar aan reddingszwemmen gedaan. Op een gegeven moment worden deze lessen serieus en ga je EHBO halen en echt gericht bezig met het leren van het redden van drenkelingen. Daar wordt er enorm op gehamerd dat je altijd je eigen veiligheid in oog moet houden. Een drenkeling in paniek is veel sterker dan je denkt. Als je er in gaat om iemand te redden houdt dit dan in de gaten, anders heb je 2 drenkelingen....

De situatie hierboven dient als illustratie hiervan. Ik als 20 jarige had ECHT moeite om de handen van een 12 jarige los te krijgen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 03 dec 2010 10:49 #164160

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
koko schrijft:
indrukwekkend verhaal Sparkz!
Die man verzuipt net niet, in de haven nog wel!

Had heel hard MAN OVER BOORD roepen geholpen bij het krijgen van hulp?

Bedankt!

Het was niet in de haven maar aan een wachtsteiger voor een brug. Ik heb verschillende keren man overboord geroepen terwijl we zelf richting steiger voeren, maar de andere boten waren wel op een redelijke afstand en hebben mogelijk niet veel gehoord of niet begrepen wat er aan de hand was. En eens je bezig bent heb je je handen best vol en heb ik er niet meer aan gedacht om nog extra hulp te roepen. We waren immers al met 3 man in de weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 03 dec 2010 11:00 #164165

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Sparkz schrijft:
koko schrijft:
indrukwekkend verhaal Sparkz!
Die man verzuipt net niet, in de haven nog wel!

Had heel hard MAN OVER BOORD roepen geholpen bij het krijgen van hulp?

Bedankt!

Het was niet in de haven maar aan een wachtsteiger voor een brug. Ik heb verschillende keren man overboord geroepen terwijl we zelf richting steiger voeren, maar de andere boten waren wel op een redelijke afstand en hebben mogelijk niet veel gehoord of niet begrepen wat er aan de hand was. En eens je bezig bent heb je je handen best vol en heb ik er niet meer aan gedacht om nog extra hulp te roepen. We waren immers al met 3 man in de weer.

Ah, ik was even abuis. Logisch natuurlijk; een wachtsteiger verwacht je eerder bij een brug of sluis.
Dat je geen hulp kreeg van omliggende schepen ondanks roepen is wel iets. Als omliggend schip denk je misschien ook wel te makkelijk: "oh, die zijn geintjes aan het maken, zal wel een verhuurtje zijn of zo"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 03 dec 2010 19:25 #164223

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8491
Wat we allemaal zouden moeten respecteren is het fluitje van de reddingsvest.
Dit is normaal een internationaal hulpsignaal, zowel bij duikers als bij zeilers als bij bergbeklimmers.
Wie dit hoort zou minstens eens moeten opkijken!
Het geluid ervan draagt ook verder dan de stem.

Zelf ben ik nog niet overboord gegaan, maar wel al een paar keer "gewankeld". Dit was steeds in de haven, na het aanleggen bij het verder aftuigen van de boot!
Op zee ben je meer bewust bezig. In de haven wordt het allemaal snel vergeten. Ten onrechte, zeker met deze temperaturen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 04 dec 2010 09:38 #164255

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Helemaal akkoord Ilex, maar als het slachtoffer zelf geen vest aan heeft en je eigen vest niet opgeblazen is, zit het fluitje niet echt binnen handbereik.

Ik heb ook wel eens het verhaal gehoord van iemand die in Nieuwpoort (WSKLuM) in het water sukkelde na het struikelen over een landvast of een kikker. De haven was ook nogal verlaten en bijkomend de steigers afgesloten met een hek dus in eerste instantie kon men er nog niet bij. Uiteindelijk is de man wel gered maar dat bleek toch ook niet zo simpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 23 dec 2010 06:06 #166933

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
*bump*

voor één keer een bumpstart. Het onderwerp blijft boeien.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 23 dec 2010 19:18 #166973

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
@Koko: In categorie "de grote verhalen" in topic "stevig briesje" (even doorlezen naar einde) staat een mob-reddings verhaal.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Laatst bewerkt: 23 dec 2010 19:20 door MatOwn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 24 dec 2010 08:24 #167004

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Tijdens mijn laatste weekend op het water dit seizoen ben ik mijn luiwagen verloren, daar hebben we toen even een MOB poging op gedaan.

De belangrijkste les is idd iemand aanstellen die wijst. Ik heb 'm in eerste instantie terug gevonden maar even later toch kwijt geraakt.

Dat is eigenlijk best lastig als er twee mensen over zijn aan boord. En dat pleit dus heel erg voor het hebben van een Joon als je vooral dualhanded vaart. Eentje die echt snel het water in kan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 08:26 #193213

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
heesterman schreef :
...denk ik dat ik zo'n klein geel ankerboeitje ga proberen. Gat er in naast het oog (hoeft niet zo groot, heb het meestal koud als ik moet...) en een lijntje er aan om te spoelen.


Heb het geprobeerd. Een regelrechte uitkomst! En het zou best eens kunnen zijn dat dit voor dames een nog veel grotere impact heeft op het plasgenoegen onderweg....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 08:50 #193224

heesterman schreef :
heesterman schreef :
...denk ik dat ik zo'n klein geel ankerboeitje ga proberen. Gat er in naast het oog (hoeft niet zo groot, heb het meestal koud als ik moet...) en een lijntje er aan om te spoelen.


Heb het geprobeerd. Een regelrechte uitkomst! En het zou best eens kunnen zijn dat dit voor dames een nog veel grotere impact heeft op het plasgenoegen onderweg....

Bij de apotheek of drogist kun je ook de echte "dingen" kopen voor beide geslachten.
:blush:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 09:04 #193225

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Bij de apotheek of drogist kun je ook de echte "dingen" kopen

precies. gewoon een katheter erin voor het vertrek!
slangetje kun je gewoon onderuit je zeilbroek laten hangen ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 09:08 #193226

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Je kan ook op je toilet gaan zitten. Of toch de puts gebruiken. Of juist niet en gewoon in de kuip pissen.

Sorry Ad, je opmerking is een beetje nutteloos. Voor zo'n beetje elke oplossing waar een collega zf-er mee komt kan iedereen in een paar tellen een dergelijke opmerking plaatsen.

Totaal niet ingeleefd in de problematiek gewoon maar weer snel iets neerkloppen.

Ik zeil veel solo en vind elke andere oplossing die ik tot nu toe geprobeerd heb niet prettig.

Overboord is alleen bij licht weer redelijk ontspannen te doen.
In de puts is onhandig (te zwaar) en spoelen bij wat meer wind al gauw een beetje een worsteling.

Het kleine emmertje dat me het beste beviel sneuvelde al snel in de bakskist.

Het ankerboeitje leek me een hele goede optie omdat ie groot genoeg is, er zit een oog aan voor een touw om makkelijk te spoelen, en door het flexibele materiaal zal het jaren heel blijven in de bakskist. En dat allemaal voor eu 5,50 + een kwartiertje werk.

Omdat ik veel leer op dit forum wil ik mijn bevindingen graag met het forum delen. Maar dan zonder op zo'n makkelijke manier afgekamd te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 09:14 #193229

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schreef :
Omdat ik veel leer op dit forum wil ik mijn bevindingen graag met het forum delen.

heesterman, ik vind het een prima idee. het ding is veel hanteerbaarder dan een puts of dat ding van de apotheek.
Ik ga het zeker proberen! Dank!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 09:20 #193230

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En bidon gaat natuurlijk ook prima, zo'n extra groot model, heeft een wijde hals en (net?) voldoende inhoud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 09:57 #193241

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
beewee schreef :
En bidon gaat natuurlijk ook prima, zo'n extra groot model, heeft een wijde hals en (net?) voldoende inhoud.

Yep! Laat prima een touwtje aan vast binden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 10:07 #193243

heesterman schreef :
Je kan ook op je toilet gaan zitten. Of toch de puts gebruiken. Of juist niet en gewoon in de kuip pissen.

Sorry Ad, je opmerking is een beetje nutteloos. Voor zo'n beetje elke oplossing waar een collega zf-er mee komt kan iedereen in een paar tellen een dergelijke opmerking plaatsen.

Totaal niet ingeleefd in de problematiek gewoon maar weer snel iets neerkloppen.

Ik zeil veel solo en vind elke andere oplossing die ik tot nu toe geprobeerd heb niet prettig.

Overboord is alleen bij licht weer redelijk ontspannen te doen.
In de puts is onhandig (te zwaar) en spoelen bij wat meer wind al gauw een beetje een worsteling.

Het kleine emmertje dat me het beste beviel sneuvelde al snel in de bakskist.

Het ankerboeitje leek me een hele goede optie omdat ie groot genoeg is, er zit een oog aan voor een touw om makkelijk te spoelen, en door het flexibele materiaal zal het jaren heel blijven in de bakskist. En dat allemaal voor eu 5,50 + een kwartiertje werk.

Omdat ik veel leer op dit forum wil ik mijn bevindingen graag met het forum delen. Maar dan zonder op zo'n makkelijke manier afgekamd te worden.

Goh, ik wist niet dat je boos werd. Zal wel van de warmte komen.
Maar wat is er mis met mijn opmerking?
Het gaat ook niet om een katheter maar om een Urinaal ( die zijn tegenwoordig van kunststof dus vllen net meer kapot).En die zijn er ook voor vrouwen.
Het was echt serieuze bedoeld hoor.
www.drogisterij.net/Gezondheid...dop/P/5161310/direct

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 10:39 #193249

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Goedkope oplossing is een plastic can van een vloeibaar wasmiddel of als je wat groter wilt hebben een 5 l exemplaar waar ruitenwisservloeistof in gezeten heeft. Er zit al een handvat aan en de opening is eenvoudig uit te snijden op de maat die je zou willen. Touwtje er aan en je kunt m overboord gooien om te spoelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 10:41 #193250

wel netjes afsnijden, geen zaagtand profiel :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: MOB: wat gebeurde er allemaal? 09 mei 2011 10:42 #193251

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12599
Zelf gebruik ik een grote plastic frisfles waarvan ik de hals heb afgesneden. Niet dat ik per keer een volle liter produceer – die tijd is voorbij - :( maar bij het overboord hangen na het legen,kan ik de extra lange koker net – ondersteboven - in het langsstromende water steken, zodat hij met kracht van binnen en buiten wordt schoongespoeld. Goedkoper dan een ankerballetje of urinaal en minstens zo praktisch. ;)

Edit: Wel de scherpe rand even glad afwerken, anders ga je zo :sick: kijken. :whistle:

Edit 2. @Proost, ik zie dat jij er net zo over denkt maar 5 liter? Opschepper! ;)
Laatst bewerkt: 09 mei 2011 10:49 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl