In vervolg op mijn vorige post, hierbij iets over het getij (evenals mijn meteopost van gisteren bedoeld voor evt. aspirant-overstekers).
Uitgaande van een tocht van (bijv.) IJsselmeer naar Lowestoft is het eigenlijk niet zo ingewikkeld, althans niet ingewikkelder dan je al gewend was bij het varen op de Waddenzee.
(Ik mag hopen dat je al de nodige ervaring hebt opgedaan met het varen op het Wad en voor de Nederlandse kust voordat je zelfstandig oversteekt naar Engeland...
)
Lowestoft is met iedere stand van het getij aan te lopen en ook van Den Oever naar Den Helder kun je altijd varen (mits je in de geul blijft...). Dat betekent dat je geen rekening hoeft te houden met drempels of ondiepten, het getij is vooral van belang om te zorgen dat je stroom mee hebt en niet tegen. Dit speelt m.n. op het water voor Den Helder (Marsdiep, Schulpengat) waar het hard kan stromen. Zorg dat je hier stroom mee hebt, anders zit je erg lang tegen de skyline van Den Helder aan te kijken.
Bij Lowestoft is dit minder een probleem. Er liggen een paar ondiepten voor de kust waar je een stukje omheen moet en dan is het handig als je achter die bank, in de geul richting de haven stroom mee hebt maar essentieel is dit zeker niet.
Met het getij op het stuk tussen begin en eind, dus midden op zee, doe ik eigenlijk niets. Er staat niet veel stroom, 1 of max 2 knopen, en je bent circa 20 tot 24 uur onderweg dus ebstroom en vloedstroom compenseren elkaar ongeveer. Dat betekent in de praktijk dat als je eenmaal op zee bent, je een kompaskoers aanhoudt en niet corrigeert voor stroming en als dan de eindbestemming in zicht komt (laten we zeggen op een afstand van 15 tot 20 mijl, dus nog niet letterlijk in zicht) je gaat kijken of de grondkoers (COG) je ook gaat brengen waar je wilt zijn en dan moet je zonodig de koers bijstellen en in de gaten blijven houden.
Gegevens over het getij in Nederland vind je natuurlijk op
www.getij.nl. Voor Lowestoft kun je dit vinden op de site van de
National Oceanography Centre.
Voor a.s. zaterdag is HW Den oever om circa 06.00 CET, LW Den Helder 11.26. Handigste is dus om tussen die twee tijdstippen van Den Oever naar zee te varen om het hele stuk stroom mee te hebben.
Voor zondag is bij Lowestoft HW om circa 08.00 BST (07.00 GMT, 09.00 CET, denk aan het omrekenen van de tijd!). Zoals gezegd laat ik mijn planning er niet door beïnvloeden, wel is het handig om te weten wat de situatie van diepte en stroming is tegen de tijd dat je er bent zodat je er rekening mee kan houden.
Omgekeerd, van UK naar NL, probeer ik de tocht wel zo te plannen dat ik op ongeveer LW, aan het begin van de vloedstroom, bij het Schulpengat aankom om dan het stuk langs Den Helder en naar Den Oever stroom mee te hebben. Tot nu toe is dat nog altijd gelukt.
Tot slot: je mag de bovenstaande opmerkingen over de getijdesituatie bij de UK zeker niet doortrekken naar andere plaatsen! De aanloop van getijderivieren zoals de Deben, de Ore of de route door het uitgestrekte Thames estuarium en de Thames zelf is een heel ander verhaal, daar moet je wel degelijk goed rekening houden met het getij.