Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe ervaren moet je zijn om instructeur te worden?

Hoe ervaren moet je zijn om instructeur te worden? 28 nov 2011 06:47 #243755

La Mavare schreef :
4 aspirant-instructeurs. Het was hun derde, afsluitende weekend...........wilden ze graag kennismaken met zeezeilen bij zwaar weer!.........De nacht ervoor hadden ze de boot zelf afgemeerd, maar wel op een verkeerd -veel te winderig- plekje.......... even de basisvaardigheden testen........ Het aanleggen daar ging niet helemaal goed, ondanks mijn waarschuwingen lagen we een halve meter uit de kant vast in de prut. Met beleid kwamen we wat later gelukkig makkelijk los ....... en daarna met aanleggen in een box, dat ging gelukkig een stuk beter.............. het sturen werd bij de aspirant-instructeurs allengs beter......
]

Hoe ervaren moet je zijn om instructeur te kunnen worden?

Laatst bewerkt: 29 nov 2011 07:38 door Baines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 07:48 #243763

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Volgens mij zit er een ondertoon in de vraag van Bavaria40, ik denk dat hij zich net als ik afvraagt of deze aspirant instructeurs wel genoeg ervaring hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 08:32 #243782

Wat voor boot was het la mavare?
ik heb wel twee rooie kruisjes bij je fotos
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 09:16 #243792

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de wind zat zondag inderdaad (en zoals voorspeld) vooral in het noorden.

KNMI-gegevens van zondag:

Hoek van Holland maximale wind-uur 27 kts, dus maar nét meer dan 6B
de rest van de dag was een zes Beaufort.

Vlieland in maximale uur 39 kts, een lekkere 8B

Bijna trimclinic-weer, bij Vlieland; slechts 5 kts te weinig ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 09:30 #243795

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
beewee schreef :
Volgens mij zit er een ondertoon in de vraag van Bavaria40, ik denk dat hij zich net als ik afvraagt of deze aspirant instructeurs wel genoeg ervaring hebben...

Natuurlijk niet, kijk maar even naar de eisen en vergelijk met de ervaring voor aanvang: 2 zijn jonge kielbootinstructeurs - geen tot nauwelijks ervaring met zeegaande jachten, dus de handling is nog even een uitdaging, maar ze zeilen als de besten, en 2 wat oudere 'eigen boot' zeilers die opeens ontdekken dat zeilschool-niveau wat anders is dan je boot op de gemakkelijkste manier van A naar B varen. Dat overkwam mij ook toen ik me ooit meldde voor kielbootinstructeur en evenzo toen ik ging zeezeilen.
Alle 4 zijn zeer enthousiast en met wat aanvullende training volgend voorjaar kunnen ze best wel beginnen met schipperen voor de kust. We zullen ze niet gelijk voor de leeuwen gooien en naar Engeland sturen.
Je wordt niet in een paar weekenden instructeur tenzij je al een flinke rugzak bij je hebt!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 09:41 #243798

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
roozeboos schreef :
Wat voor boot was het la mavare?
ik heb wel twee rooie kruisjes bij je fotos

Een Bavaria 38 match, bij 120° TWA en 20 kts TWS, goed voor 9,44 knoop volgens het polair diagram. Onze top door het water was met 3e rif en mini genua boven de 10 knopen bij 100° TWA en ongeveer 30 kts TWS.
COG top was 12.4 kts.

Die rode kruisjes, grrr.. merk dat het per browser kan verschillen. Kijk anders even op mijn site, staat het ook.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 13:26 #243850

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
roozeboos schreef :
mmm, een 38 voeter, daar kan je beter mee op zee zitten, dan door een kanaal, en met 7 bft in je rug (murphys law) voor een brug moeten wachten. Dan wordt je alle kanten opgeblazen. Ik neem aan dat jullie wel wat bruggen enzo zijn tegengekomen?

Het Spui en de Oude Maas zijn breed genoeg voor 200-voeters zoals de
Stad Amsterdam, 150 jaar geleden konden dat soort schepen kon nog geen gebruik maken van de Nieuwe Waterweg.
En met deze zeilen we er ook door:


Je kan ook omgedraaid op een brug wachten ;) maar we hadden op de Oude Maas stroom mee en tegelijk hoog aan de wind en dan is het een leuke oefening om stil te blijven liggen, net zo hard deinzen als dat je vooruit weggezet wordt!
In de route liggen slechts 2 bruggen, vlak bij elkaar de Spijkenisser Brug en de Botlekbrug. We moesten even wachten op zeevaart en toen konden we in zijn kielzog gelijk beide bruggen nemen, dus dat viel mee.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 19:34 #243963

La Mavare schreef :


RYA licenties zijn in NL niet te halen, tenzij er een Engelse examinator wordt 'ingevlogen'.

Er is één zeilschool in Nederland gecertificeerd om RYA zeil instructeurs op te leiden. Scheelt weer een ticket Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 21:07 #244002

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
La Mavere:

Mijn ervaringen met CWO opgeleide mensen zijn precies andersom.
Ik heb wat Zeezeilschool reisjes gedaan met aan boord 3 CWO3 en 2 CWO4 opgeleide mensen, maar ik vond het ervarings nivo niet geweldig.
Elementaire zaken als goed sturen aan de wind en voor de wind (klapgijpen) beheersten ze geen van alle!
Ook MOB maneuvres, reefhandelingen, motor manoevreren enz beheersten ze geen van alle. Terwijl ze op een schip voeren wat ze goed kenden.
Ze konden wel vertellen dat ik helemaal verkeerd een lijn op een kikker knoopte.
Ik zou deze mensen mijn eigen boot niet aan ze mee geven.
Mijn indruk is dat de CWO zeezeilopleidingen erg theoreties zijn, maar dat de echte ervaring benodigd om een zeilschip te beheersen op zee te kort schiet. Is ook wel logisch, deze mensen hebben vaak geen eigen boot en varen maar enkele weken per jaar. Dan kun je nooit voldoende ervaring opdoen. Het waren overigens wel heel gezellige reizen, maar ik weinig geleerd.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 21:35 #244006

En toch word je niet zomaar instructeur. Ik was een paar jaar terug opzoek naar een tijdelijk baantje en dacht dat ik met mijn ervaring wel voor een zeezeilschool kon werken. Maar blijkbaar is ook mijn ervaring bij lange na niet voldoende en wilden ze dat ik eerst 5 maanden bij hun (tegen betaling uiteraard!) eerst les zou nemen om instructeur te worden. Nadat ik het curiculum had bekeken ben ik snel weggerend. Als het 5 maanden moet duren om dat te leren... Een dag zou voldoende zijn...

Echt een hoge pet heb ik niet meer op van het hele CWO gebeuren. Als je nog helemaal groen ben kan het absoluut geen kwaad, maar als je al een paar jaartjes je eigen boot vaart, dan zou ik het alleen overwegen als je een nieuw vaargebied wilt gaan bezeilen en nog niet zelf de verantwoording als schipper wil dragen, het zogenaamde "afkijken" anders dan dat....
Het is wat Chinook schrijft, de theorie beheersen de meeste intructeurs wel, maar praktijk varen, zeker aanleggen met veel zijwind in een box, er zijn er maar weinig die dat kunnen. Ik heb de "markenaren" al twee keer met redelijk hoge snelheid op m'n spiegel gehad toen ze wat aan het oefenen waren met windje 6, instructeur stond erbij en keek er naar. Gelukkig alleen verf schade, maar veel dunk heb ik er niet meer van.
Niet erg lang daarna voer ik een 60 tons/21 meter houten zeilkotter door de sluis van Den Oever, veel wind en ik was alleen, de "markenaren" kwamen aanvaren in vol ornaat en ik hoorde de schipper zeggen dat ze uit de buurt moesten blijven want het zou toch niet goed gaan omdat ik maar alleen was en er windje 6-7 stond. Raad eens wie er overdwars in de sluis lagen? ondanks dat ze 6 man sterk waren op een 37 voeter
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 22:35 #244022

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ja ik ken ook nog wel wat van die verhalen. En omgekeerd, een ZEER ervaren zeiler die grote prijzen gewonnen heeft die niet slaagt voor z'n CWO-3 omdat ie niet de 3 voordelen van een aangehangen roer kan opschrijven, dwz de 3 voordelen die de toetsmaker bedacht heeft..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 22:45 #244023

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Zowel theorie (CWO) als praktijk (..) heeft zijn eigen toegevoegde waarde. Samengevoegd zal deze maximaal zijn.

Afgelopen weekend was de stevige wind wel in ruime mate aanwezig in Noord Nederland. In Lauwersoog gemiddeld 6 met uitschieters (geen vlagen) naar 8 op zondag. En dat de hele zondag door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 28 nov 2011 23:47 #244027

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Hoewel mijn verhaal niet was bedoeld om de kwaliteit van zeilschoolinstructeurs aan de orde te stellen, toch nog even een reactie hierop:
- iedereen wil kwaliteit
- CWO probeert dat te borgen met een kwaliteitssysteem
- ben je afgerond, dus minimaal ZI-3, dan wordt je geacht zo goed te zijn dat je je eigen kwaliteiten op peil houdt
- sommige instructeurs hebben ook een eigen boot, andere niet
- sommige varen veel en/of geven veel les, anderen wat minder
- sommige worden soms zeeziek, anderen nooit
Dus als je slechte voorbeelden kent, ik ken ze ook.
Ken je goede voorbeelden, ja, die ken ik ook.
In die zin is het bij instructeurs niet anders, dan bij automonteurs, ambtenaren, architecten en hoogleraren.

Om mijn verhaal wat beter te plaatsen: geen van de 4 zal op korte termijn als instructeur aan de gang gaan. Ze zitten allen nog in een leerproces en dat gaat bij de één wat sneller dan bij de ander.

Aan de andere kant, ben je eenmaal instructeur, dan blijkt pas hoe snel je eigen vaardigheid en kennis vooruit gaat. Cursisten brengen je regelmatig in situaties waar je zelf nooit in zou zijn terechtgekomen en die moet je dan wel oplossen!

Wat Chinook en Erik schrijven zou natuurlijk niet waar mogen zijn. Toch is het dat kennelijk wel. Ook mijn lesboot heeft wel eens achterstevoren in een sluis gelegen, omdat ik iets teveel vertrouwde op een cursist, maar soms moet je dat ook laten gebeuren: daar leren ze van! Maar schade maken, neen, dat is een brug te ver.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 07:05 #244048

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Maar ik begrijp dat er vanuit de CWO geen eisen aan vaaruren/zeemijlen worden gesteld, om instructeur te kunnen worden?

Bij de verkoop van mijn vorige zeilboot heb ik 2 maal een CWO instructeur als aspirant koper tijdens een proefvaartje aan boord gehad. De eerste had nog nooit van een spinnakerboom en fokkeloet gehoord, de tweede had nog nooit van schroefwerking gehoord en vond het ook geen bezwaar dat om de voorste landvast in het water te laten hangen, hij realiseerde zich totaal niet dat er nog zoiets als een schroef is, die niet van lijntjes in het water houdt...

Geen van beiden heeft ooit een eigen boot gehad, of met zijn ouders/familie meegezeild, en ook buiten de zeilschool om amper zelfstandig gezeild. Echt van die zeilinstructeurs die hun vakantie zo goedkoop op het water doorbrengen, en meer niet. Hoe goed bedoeld ook hoor. Maar dat gebrek aan ervaring geeft mij wel de nodige twijfels...

Ik neem aan dat er voor CWO zeezeilen andere eisen gelden.
Laatst bewerkt: 29 nov 2011 07:33 door Baines. Reden: verzoek tot splitsen verwijderd. Is gebeurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 08:04 #244065

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Zo zit CWO zeezeilen in elkaar:

Diploma Benaming
CWO I Bemanningslid, theoriekennis op VB1 niveau
CWO II Wachtleider, theoriekennis op VBA niveau, 250 mijl
CWO III Schipper, TKN, VHF-C, 750 mijl
CWO IV beperkt, instapniveau instructeur,1250 mijl
CWO IV volledig, instructeur, VHF-B,RR&RP, 2500 mijl
Instructeurs 3 doen daarnaast nog de volgende PvB's:
PvB 3.1: Geven van lessen
PvB 3.2: Coachen van wedstrijden (binnen zeilscholen niet van toepassing)
PvB 3.3: Organiseren van activiteiten
PvB 3.4: Aansturen van sportkader
PvB 3.5: Vaststellen vaardigheidsniveau

Alle details vind je hier: www.cwo.nl/data/downloads/H8b%20-%20Zeezeilen.pdf
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 29 nov 2011 08:15 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 08:10 #244069

La Mavare schreef :
Zo zit CWO zeezeilen in elkaar:

Diploma Benaming TKN VHF-C VHF-B RR&P Mijlen
CWO I Bemanningslid
CWO II Wachtleider 250
CWO III Schipper x x 750
CWO IV beperkt Schipper x x 1250
CWO IV volledig All Round Schipper x x x 2500
CWO V x x x 2500


Alle details vind je hier: www.cwo.nl/data/downloads/H8b%20-%20Zeezeilen.pdf

ik heb de rya papieren er even niet bij, maar ik denk toch dat rya strengere eisen stelt, ik heb hier part time instructie gegeven en die jongens (examinators) kijken vooral naar de praktijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 08:34 #244077

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
sietse-ten schreef :
ik heb de rya papieren er even niet bij, maar ik denk toch dat rya strengere eisen stelt, ik heb hier part time instructie gegeven en die jongens (examinators) kijken vooral naar de praktijk.

Er is feitelijk geen enkel verschil qua eigen vaardigheid in boothandling. Op sommige punten als aanleggen en MOB leggen ze de lat zelfs iets lager dan ik gewend was. Wel is de mijleneis zwaarder voor Yachtmaster Instructor: 7000 mijl tidal.
Wat CWO niet vraagt, maar RYA wel:
All RYA instructors working commercially require a Basic Sea Survival Certificate (RYA or STCW 95 equivalent) and a valid Medical Fitness Certificate. The medical certificate can be an ML5, ENG1 or a medical issued by a National Maritime Authority.

Details over de RYA instructeurs opleiding vind je HIER
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 08:38 #244079

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Goed om te zien dat er voor zeezeilen dus wél behoorlijke eisen aan de ervaring worden gesteld. Ik stel mijn mening op dat gebied bij (maar niet wat betreft de zeilinstructeurs in de zwaard/kielboten..).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 09:25 #244090

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
beewee schreef :
Goed om te zien dat er voor zeezeilen dus wél behoorlijke eisen aan de ervaring worden gesteld. Ik stel mijn mening op dat gebied bij (maar niet wat betreft de zeilinstructeurs in de zwaard/kielboten..).

Dat is inderdaad een groot verschil denk ik. De jongens en meisjes van wie ik vroeger in een valkje les kreeg op zeilkamp kon ik, met enkel mijn zeildagjes met pa en ma als ervaring, vaak nog wel wat uitleggen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 11:01 #244113

Ik heb zelf een CWO1 cursus gevolgd, en heb in die lessen 3 verschillende instructeurs voorbij zien komen. Alleen al tussen de instructeurs van dezelfde zeilschool was er al een enorm verschil in niveau. Het is gewoon heel moeilijk om er iets over te zeggen wat het niveau van de 'gemiddelde' instructeur is, en dus ook in wat hij/zij je kan leren.

Ik moet wel zeggen dat mijn vriendin en ik enorm veel geleerd hebben, en al tijdens de cursus onze eigen boot gekocht en sindsdien heerlijk zeilen. Er waren er ook een aantal bij ons in de cursus die ik nog niet met een speelgoedboot in m`n badkuip zou laten spelen, en die toch wel het papiertje kregen...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 11:03 #244114

La Mavare schreef :
Zo zit CWO zeezeilen in elkaar:


CWO IV volledig, instructeur, VHF-B,RR&RP, 2500 mijl

2500 mijl.
Ik denk dat de gemiddelde zeiler hier dat in één seizoen logt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 11:10 #244116

Dan hoop ik dat er een boel mensen die ENORM veel zeilen, want ik trek dat gemiddelde nogal naar beneden :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 11:29 #244120

ReinierZeilt schreef :
Dan hoop ik dat er een boel mensen die ENORM veel zeilen, want ik trek dat gemiddelde nogal naar beneden :laugh:

Ik bedoel de mensen die op zee zeilen. Het zijn mijlen vereist voor zeezeilinstructeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 11:39 #244123

Ik vind 2500 mijl voor "opper instructeur" eerlijk gezegd ook niet echt veel. Na 1250 mijl mag je namelijk al les geven aan "wannebe" zeezeilers en voor die "opper instructeur", het hoogst haalbare kun je gewoon drie tochtjes naar Noorwegen heen en weer maken, dat kun je in 2.5-3 weken gedaan hebben. Wel moet je dan minimaal 10 buitenlandse havens aanlopen waarvan minimaal 3 bij nacht. Nogmaals dat kun je doen in een 3 weken zomervakantie.

ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om als "nitwit" les te krijgen van iemand met slechts 1250 mijl onder zijn kont (= 10 dagen vakantie als je een beetje door peest)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Storm verwacht 29 nov 2011 11:45 #244125

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Andersom gezien is 1250 mijl weer aardig wat als je die kusthoppend hebt afgelegd... Hoewel, één retourtje Bretagne is genoeg... En hoe worden die mijlen geteld: zelfstandig zeilend/sturend/navigerend, of (ander uiterste) languit slapend in de VIP hut van een cruiseschip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl