Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Strakke ronding: Costa-Concordie

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 17:15 #257583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 17:52 #257594

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
uiterst interessant!

vreemd dat het schip voor de draai zo krabbend door het water gaat, en ook na de draai vaart hij als een krab.
Het ziet er wel serieus uit dat hij in de ondiepte vlakbij het haventje bewust aan de grond is gezet. Dat pleit dan weer voor de bemanning.
De scheur in de zijde is wellicht tijdens de bocht naar SB bij de rots opgelopen; de stabilisator haverwege is nog helemaal intact, en de voorste helft van de zijkant aan BB ook. Mooie filmpje, fsd! dank

groet
t
Laatst bewerkt: 19 jan 2012 17:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 18:40 #257600

Hij drift gewoon de bocht door. Hij lijkt nog wel een aardige snelheid te hebben, als ze dan ook de boegschroeven (ik neem aan dat die er op zitten) hebben gebruikt om snel te draaien, dan krijg je iets als dit.

Zo`n cruiseboot heeft geen kiel, Capo ;) :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 18:45 #257601

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ReinierZeilt schreef :
Hij drift gewoon de bocht door. Hij lijkt nog wel een aardige snelheid te hebben, als ze dan ook de boegschroeven (ik neem aan dat die er op zitten) hebben gebruikt om snel te draaien, dan krijg je iets als dit.

Zo`n cruiseboot heeft geen kiel, Capo ;) :laugh:

hij gaat vlak voordat hij omkeert erg langzaam hoor, een paar kts maar.
Daarom kan ik me niet voorstellen dat hij de bocht door drift.
Stroom is er vast ook niet daar, en de ene keer drift hij de ene kant op, iets later de andere kant. Dat betekent dat het ook niet van de wind kan komen.
Het lijkt er eerder op dat hij op 1 schroef en de boegschroef aan het sturen is.
Het omkeren zelf is puur de boegschroef, het gebeurt zonder enige voortgang.
En de stranding gaat vrijwel zijwaarts.

groet
t
Laatst bewerkt: 19 jan 2012 18:57 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 20:37 #257624

Een paar knots in zo`n scherpe bocht is mogelijk wel hard genoeg om zo te driften.
Bij ons in de tanks doen we dit soort grapjes weleens, maar ik weet zo niet of we de boegschroeven daarbij weleens gebruiken. (Dat wil je in een normale conditie natuurlijk ook echt niet doen, daar zijn ze niet voor...) Als je de filmpjes daarvan zou zien, zou je raar staan te kijken :unsure: Tel daar bij op dat er al behoorlijk wat water in het schip moet hebben gezeten aan de achterkant (want daar zit de scheur), dan zal het stuurgedrag er niet beter op zijn geworden.

Maar ik ben met je eens: het ziet er wel raar uit! En aangezien ik er (gelukkig) niet bij was, weet ik het ook niet, maar ik kan me er wel het e.e.a. bij voorstellen

Weet ook iemand wanneer de reddingsboten naar beneden zijn gegaan? Was dat al voordat het schip aan de grond werd gelegd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 20:43 #257629

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is het niet een bewuste poging om na het openrijten van het schip dit te laten stranden en ook de enige mogelijkheid om het op deze manier te doen?. Nog maar even wachten met verder beschuldigen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 21:23 #257644

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Proost schreef :
Is het niet een bewuste poging om na het openrijten van het schip dit te laten stranden en ook de enige mogelijkheid om het op deze manier te doen?. Nog maar even wachten met verder beschuldigen.

Dat bewust stranden is in de media al vermeld.
Vrijwel alle cruiseschepen zijn tegenwoordig dieselelektrisch - vaak in combinatie met azimuth thrusters.
Wat we natuurlijk niet weten is welke gondels nog functioneerden na het raken van de 1e rots. De scherpe bocht naar stuurboord zou er op kunnen wijzen dat de stuurboord gondel achter of de stuurboord gondel voor de geest gaf.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 19 jan 2012 23:26 #257655

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Capolavoro schreef :
uiterst interessant!

vreemd dat het schip voor de draai zo krabbend door het water gaat, en ook na de draai vaart hij als een krab.
Het ziet er wel serieus uit dat hij in de ondiepte vlakbij het haventje bewust aan de grond is gezet. Dat pleit dan weer voor de bemanning.
De scheur in de zijde is wellicht tijdens de bocht naar SB bij de rots opgelopen; de stabilisator haverwege is nog helemaal intact, en de voorste helft van de zijkant aan BB ook. Mooie filmpje, fsd! dank

groet
t

Ik denk dat het pure drift is, kijk maar eens naar de tijden. Het duurt bijna 4 uur voor die draailus gemaakt is.
De "zwarte doos" of Voyage Data Recorder (VDR) zal uitkomst bieden tot in detail.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 jan 2012 23:29 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 26 jan 2012 20:47 #259310

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 26 jan 2012 20:56 #259312

  • spsomers
  • spsomers's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Tsja, tis wel heel duidelijk zo. Wil je zo op de rotsen lopen dan moet je wel én niet naar buiten kijken, én niet op je schermen. Het blijft onvoorstelbaar. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat zich zoiets zou kunnen voordoen op een Nederlands schip, de kapitein wil...., leuk maar volgens mij zou bij ons toch een ander op de brug ingrijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 26 jan 2012 21:43 #259326

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met zo'n bakbeest kun je ook niet zo snel corrigeren, dus als je eenmaal op de verkeerde koers ligt dan is er nog maar weinig aan te doen. Zo te zien had ie al een bocht vanaf het eiland ingezet, maar was het toch nét te dichtbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 27 jan 2012 08:55 #259378

fsd schreef :

Ik denk dat het pure drift is, kijk maar eens naar de tijden. Het duurt bijna 4 uur voor die draailus gemaakt is.
De "zwarte doos" of Voyage Data Recorder (VDR) zal uitkomst bieden tot in detail.

Als ik dat eerste filmpje bekijk, zie ik nergens, dat hij 4 uur nodig heeft gehad.
Na het raken vaart hij eerst langzaam door.
Vervolgens zullen ze tot de conclusie komen, dat de schade te groot is om een grote haven aan te doen, en dus een alternatief moeten zoeken.
Dit zal rond 20 uur geweest zijn.
Vermoedelijk legt het binnen gedrongen water de aandrijving lam, maar kunnen de boeg- en hek-schroeven nog wel gebruikt worden.
Dat verklaart, waarom het schip ter plekke rond gaat en dwars uit naar de kust van het eilandje "drift".
Rond 22 uur ligt ie "vast".

Dus, de manouvre zelf heeft amper 2 uur in beslag genomen.
Het dwars uit verplaatsen van het schip kan meerdere oorzaken hebben, waarbij ik persoonlijk denk, dat dit de 2 belangrijkste zijn:

1)De druk op het lek zo klein mogelijk houden door deze aan de zog-kant te houden. Bij vooruit varen, zou het gat meer water "scheppen" dan zoals ze het nu gedaan hebben.

2)Problemen met de aandrijving.

Maar ik gok op optie 1. ;)

Na het zien van deze "filmpjes" moet ik zeggen, dat de kapitein, of andere officier, zijn best heeft gedaan om schip en bemanning in veiligheid te brengen, ergo, dicht bij de wal.
En gezien de enorme schade, vind ik dat best knap.

Er zullen vast fouten gemaakt zijn, want deze eenzijdige aanvaring had niet plaats hoeven vinden.
Maar zoals gezegd, de blackbox zal uitkomst bieden in het hele verhaal.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 27 jan 2012 16:28 #259498

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Eemspoort schreef :
Na het zien van deze "filmpjes" moet ik zeggen, dat de kapitein, of andere officier, zijn best heeft gedaan om schip en bemanning in veiligheid te brengen, ergo, dicht bij de wal.
En gezien de enorme schade, vind ik dat best knap.

Gr. Ed

Stel nu dat het schip hier gewoon heen gewaaid is?
Een stuurloos schip gaat altijd halve wind liggen, gezien de lage snelheid waarmee dit gebeurd kan het ook gewoon waaien zijn.

Voor uitsluitsel wachten we op de VDR inhoud.
Gezien het gedrag van Schettino, ben ik niet direct overtuigd van een gerichte actie.
Doorvaren na de klap is het niet, het schip valt in 1 keer terug van 15,4 naar 7-8 knopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 27 jan 2012 21:15 #259579

Wat zou jij doen, als je iets raakt? Vaar je dan ook volaan door?
Ik niet, ik wil eerst weten, wat er precies aan de hand is, eer ik weer gas geef. En heb je dat steentje in zijn kimmen gezien? Dat duidt op een forse schuiver, dan gaat de gang er wel rap uit.

Maar oké, het onderzoek zal uiteindelijk uitwijzen, wat er allemaal gebeurd is.

Gr. Ed
Laatst bewerkt: 27 jan 2012 21:16 door Eemspoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 jan 2012 08:34 #259629

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Eemspoort schreef :
Wat zou jij doen, als je iets raakt? Vaar je dan ook volaan door?
Ik niet, ik wil eerst weten, wat er precies aan de hand is, eer ik weer gas geef. En heb je dat steentje in zijn kimmen gezien? Dat duidt op een forse schuiver, dan gaat de gang er wel rap uit.

Maar oké, het onderzoek zal uiteindelijk uitwijzen, wat er allemaal gebeurd is.

Gr. Ed

VDR
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 13 feb 2012 15:59 #263363

Vanavond 21.30 op SBS6 een documentaire over de stranding......
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 13 feb 2012 20:42 #263433

Ik heb het gezien. Weinig technische info, maar ik vond de echte beelden gefilmd door de passagiers echt veel zeggend. Je ziet de problemen, hoe weinig informatie ze krijgen, wat er mis is gegaan, de paniek. Ook de verhalen van de passagiers en welke keuzes ze hebben gemaakt vond ik mooi. Erg interessant dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 14 feb 2012 06:22 #263463

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 05:29 #266572

groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 06:05 #266575

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Erik de Ruijter schreef :
Net als vliegtiug ongevallen:
ze gaan per 3....... :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 06:12 #266579

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
fsd schreef :
Net als vliegtiug ongevallen:
ze gaan per 3....... :(

vliegen is anders de laatste 10tallen jaren extreem veilig geworden.
2012 was weer een nieuw record, iets van 400 doden met vliegtuigongevallen, wereldwijd.
Dat is de helft van wat in NL in het verkeer gebeurt!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 16:28 #266746

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Capolavoro schreef :
fsd schreef :
Net als vliegtiug ongevallen:
ze gaan per 3....... :(

vliegen is anders de laatste 10tallen jaren extreem veilig geworden.
2012 was weer een nieuw record, iets van 400 doden met vliegtuigongevallen, wereldwijd.
Dat is de helft van wat in NL in het verkeer gebeurt!

groet
t
Is het je nu nooit opgevallen dat vliegtuig ongelukken nooit alleen komen?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 16:54 #266754

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Mooie vangst voor dat franse vissertje. Wat zal zo'n berging opleveren? 50% van de waarde van het gebergde?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 17:45 #266770

Volgens mij is het 10% "vindersloon"

Is even goed nog 4.6 mljn euro als ik me niet vergis.

of het zo werkt bij een reddinsactie weet ik niet, bergers werken wel zo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Strakke ronding: Costa-Concordie 28 feb 2012 17:54 #266774

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Dit zal wel een gevalletje Lloyds open form of iets vergelijkbaars zijn. Dat houdt in dat de advocaten van alle drie de partijen, - verzekering, berger en rederij - gezellig gaan zitten steggelen en uiteindelijk de rechter laten beslissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl