fsd schreef :
Ik denk dat het pure drift is, kijk maar eens naar de tijden. Het duurt bijna 4 uur voor die draailus gemaakt is.
De "zwarte doos" of Voyage Data Recorder (VDR) zal uitkomst bieden tot in detail.
Als ik dat eerste filmpje bekijk, zie ik nergens, dat hij 4 uur nodig heeft gehad.
Na het raken vaart hij eerst langzaam door.
Vervolgens zullen ze tot de conclusie komen, dat de schade te groot is om een grote haven aan te doen, en dus een alternatief moeten zoeken.
Dit zal rond 20 uur geweest zijn.
Vermoedelijk legt het binnen gedrongen water de aandrijving lam, maar kunnen de boeg- en hek-schroeven nog wel gebruikt worden.
Dat verklaart, waarom het schip ter plekke rond gaat en dwars uit naar de kust van het eilandje "drift".
Rond 22 uur ligt ie "vast".
Dus, de manouvre zelf heeft amper 2 uur in beslag genomen.
Het dwars uit verplaatsen van het schip kan meerdere oorzaken hebben, waarbij ik persoonlijk denk, dat dit de 2 belangrijkste zijn:
1)De druk op het lek zo klein mogelijk houden door deze aan de zog-kant te houden. Bij vooruit varen, zou het gat meer water "scheppen" dan zoals ze het nu gedaan hebben.
2)Problemen met de aandrijving.
Maar ik gok op optie 1.
Na het zien van deze "filmpjes" moet ik zeggen, dat de kapitein, of andere officier, zijn best heeft gedaan om schip en bemanning in veiligheid te brengen, ergo, dicht bij de wal.
En gezien de enorme schade, vind ik dat best knap.
Er zullen vast fouten gemaakt zijn, want deze eenzijdige aanvaring had niet plaats hoeven vinden.
Maar zoals gezegd, de blackbox zal uitkomst bieden in het hele verhaal.
Gr. Ed