Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 11:06 #267216

Wat mij bevreemd is dat de ANWB daar zelf nooit aan heeft gedacht een gemiste kans denk ik.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 11:12 #267220

Revolution1 schreef :
Wat mij bevreemd is dat de ANWB daar zelf nooit aan heeft gedacht een gemiste kans denk ik.

varende wegenwacht van de wielrijders bond, nog meer van die rond rossende opblaas dingen. zorg er gewoon voor dat je filters niet verstopt raken, wat er dan nog overblijft, daar zijn de profs voor. (en blijf ik mijn kleine bijdrage betalen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 11:44 #267225

sietse-ten schreef :
Revolution1 schreef :
Wat mij bevreemd is dat de ANWB daar zelf nooit aan heeft gedacht een gemiste kans denk ik.

varende wegenwacht van de wielrijders bond, nog meer van die rond rossende opblaas dingen. zorg er gewoon voor dat je filters niet verstopt raken, wat er dan nog overblijft, daar zijn de profs voor. (en blijf ik mijn kleine bijdrage betalen)
Ben ik met je eens. Ik bazeer mijn opmerking nav het geposte filmpje, kennelijk is er toch behoefte aan een varende wegenwacht en dan vindt ik het van de ANWB een gemiste kans.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 12:50 #267235

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Dat is niet een gemiste kans, maar een al meermalen stukgelopen experiment. Een waterwacht blijkt amper te verwezenlijken. Ga maar na: deze man wil zowel op Lauwersmeer als op waddenzee opereren, moet dus ofwel twee boten en bemanningen hebben, ofwel de tijd nemen om de sluis door te gaan. Dat kost al gauw een half uur extra.
Dan nog een anderhalf uur varen, en dan pas zal hij bij het pechgeval zijn. Als er geen speedboat-vrijstelling is, zal hij net als ieder ander langzaam moeten varen, hij is tenslotte geen ongevallendienst zoals KNRM, brandweer of ambulance! En dan is het Lauwersmeer nog niet eens groot water...
En in het genoemde drukke seizoen is er dan allang een medewatersporter, die een sleepje heeft aangeboden oid.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 12:51 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 12:55 #267237

daar komt ook nog bij dat wat er ter plaatse gerepareerd kan worden ook door de eigen bemanning moet kunnen. dus wat blijft erover: naar de wal slepen. ( doen ze hier in spanje op de weg ook, allemaal van die opsleep wagens, wordt ook door de verzekering vergoed)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 13:46 #267244

Revolution1 schreef :
Heftig verhaal, veel schade aan de boot en opvarende of viel het achteraf mee.
Was best veel ja, we hadden een paar honderd liter water binnen gekregen omdat het zetbordje van de kajuit ingang eruit gevallen was, de mat moest vervangen evanals de verstaging, de meeste electronica was nat geworden en deed het dus niet meer, de kiel hing los dus die moest er onder vandaan en met aangepaste constructie weer terug gezet worden, alles in de masttop was praktisch weg gespoeld, radar dome was "onthoofd" etc. Alles met elkaar toch wel een hoop geld.

Uiteindelijk heeft de schipper besloten er een ander soort, efficienter tuig op te zetten ipv een kopie te krijgen van het origineel, volledig openkaart gespeeld met de verzekering en dat ging volgensmij probreemloos.

Edit, opvarende heeft een paar hechtinkjes in zijn voorhoofd gekregen bij aankomst in Barra en mankeerde verder niets. Wij hadden beide overigens wel heel erg veel last van spierpijn in de week erna, maar we zijn dan ook behoorlijk door de kajuit gevlogen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 13:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 14:39 #267273

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Er is (of was?!) toch ook die waterwachtdienst die altijd in "Yacht Vision" werd gepromoot? Richtte zich specifiek op reparatie onderweg volgens mij.

Edit: www.bootgarant.nl/ bedoel ik dus.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 14:42 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 16:03 #267290

Hen3 schreef :
Er is (of was?!) toch ook die waterwachtdienst die altijd in "Yacht Vision" werd gepromoot? Richtte zich specifiek op reparatie onderweg volgens mij.

Edit: www.bootgarant.nl/ bedoel ik dus.

Hmmm .... Alleen een telefoonnummer. Zit de sateliettelefoon zeker bij het abonnement ? :S
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 16:08 #267292

Noballast schreef :
Hen3 schreef :
Er is (of was?!) toch ook die waterwachtdienst die altijd in "Yacht Vision" werd gepromoot? Richtte zich specifiek op reparatie onderweg volgens mij.

Edit: www.bootgarant.nl/ bedoel ik dus.

Hmmm .... Alleen een telefoonnummer. Zit de sateliettelefoon zeker bij het abonnement ? :S

Volgens mij komen die ook met een auto langs :pinch: heb je dus veel aan als je midden op de plas ligt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 16:13 #267293

Noballast schreef :
Hen3 schreef :
Er is (of was?!) toch ook die waterwachtdienst die altijd in "Yacht Vision" werd gepromoot? Richtte zich specifiek op reparatie onderweg volgens mij.

Edit: www.bootgarant.nl/ bedoel ik dus.

Hmmm .... Alleen een telefoonnummer. Zit de sateliettelefoon zeker bij het abonnement ? :S

nee, ze komen met een autoootjee het eerste uur is gratis. in dat uur praat de monteur en drinkt een bakkie en trekt zijn overal aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 16:22 #267295

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Het voorval tijdens die round brittain staat me nog bij. De Hout van Hout heeft zijn vertrek uit Barra toen uitgesteld i.v.m. die naderende depressie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 16:23 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 16:49 #267299

Christiaan 676 schreef :
Noballast schreef :
Hen3 schreef :
Er is (of was?!) toch ook die waterwachtdienst die altijd in "Yacht Vision" werd gepromoot? Richtte zich specifiek op reparatie onderweg volgens mij.

Edit: www.bootgarant.nl/ bedoel ik dus.

Hmmm .... Alleen een telefoonnummer. Zit de sateliettelefoon zeker bij het abonnement ? :S

Volgens mij komen die ook met een auto langs :pinch: heb je dus veel aan als je midden op de plas ligt....

Nou ja, de snelheid valt nog niks tegen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 18:10 #267316

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Erikdejong schreef :
Ik had het niet mooier kunnen zeggen lodewijk :cheer:

Blijft natuurlijk wel een feit dat we hier "maar" 9000 leden hebben en dat er naar schatting 400.000 plezier vaartuigen in Nederland zijn en dus ook 400.000 pleziervaartuigeigenaren.
Hoeveel van die 400.000 komen ooit hun box uit?

En hoe kom je toch aan die verhalen, Erik? :laugh:
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 18:12 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 20:28 #267350

Ik vind dat sommige mensen hier wel erg makkelijk roepen dat je de KNRM eigenlijk nooit nodig zou moeten hebben omdat je zelfredzaam zou moeten zijn (okee, misschien een beetje een vrije vertaling ;) )

Hoe hebben die mensen dat dan allemaal geleerd? Eerst jaren en jaren met ervaren mensen meegevaren, en alles al een keer meegemaakt ofzo?
Ik vind het heel verstandig dat sommige mensen eerder hulp vragen dan anderen die iets meer zelfredzaam zijn, om grotere problemen te voorkomen.

Natuurlijk moet je je doodschamen als je je tank leeg hebt gevaren, maar is het dan een gevalletje 'wie zijn billen brandt...' of MOET je dan maar proberen onder zeil de haven in te komen, ook als je jezelf niet genoeg vertrouwd of je dat wel gaat lukken? Dat kan gewoon niet altijd en overal, en er is ook niet 'altijd wel iemand die je een sleepje kan geven' ofzo...
En in veel havens is het verboden onder zeil naar binnen te gaan, dus oefenen is ook niet echt een optie...

Mensen die onder zeil de haven in gaan? Het zal maar jouw boot zijn waar die persoon tegenaan knalt omdat het toch 'net niet helemaal ging zoals gepland...' Heb je er dan ook zoveel waardering voor dat iemand NIET hulp heeft ingeroepen?

De KNRM en bergers zijn er voor noodgevallen, en wanneer je iets een noodgeval noemt, is nergens exact vastgelegd. Dat kan per persoon, situatie etc nogal verschillen, vind ik.

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 20:28 #267351

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Helaas voegen de linkjes naar TV Noord wat mij betreft niks toe. Mijn vragen zijn op geen enkele manier beantwoord. Tuurlijk begrijp ik dat de man (BOS) een boterham wil verdienen en als ondernemer haakt hij hier handig op in. Maar wat de beweegredenen voor de KNRM zijn is mij nog geheel onduidelijk. En dan met name waarom ze dit in Lauwersoog doen en niet ergens in de Zeeuwse Delta of op het IJsselmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 01 mrt 2012 22:52 #267371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Noballast schreef :
Lijkt mij een typisch voorbeeld van waaruit je je kunt voorstellen dat er een controverse voortleeft tussen KNRM en commerciele berger/sleephulp.

Voorop gestelt dat Mi Dushi in deze situatie de voor hem juiste beslissing maakt. Hoewel geen levensbedreigende situatie heeft hij wel hulp van buitenaf nodig. Het is de Kustwacht die de KNRM tot actie aanzet. Als je daar als berger/sleper met je peperdure mannen en materieel op station zou liggen wordt je er niet blij van dat een vrijwilligersorganisatie op basis van donaties jouw handel om zeept helpt.

Voor iedereen in dezelfde situatie die de keuze heeft tussen een gratis touwtje of een duur €€€ touwtje is die keuze niet moeilijk toch.

Om cowboyachtige toestanden te vermijden lijkt mij een goede samenwerking tussen partijen (incl. De verzeringmij) wel heel wenselijk. Ben benieuwd hoe dat in Lauwersoog uitpakt.

Zo, tot nu toe het meest reele antwoord hierboven.
Inderdaad stuurt de Kustwacht alles aan en bepaald dus ook of het nu wel of niet noodzakelijk is, dat bepaald de KNRM niet. De KNRM heeft een convernant met de Kustwacht 24/7/365 en dus een prestatie verplichting. Deze komt voort uit het IMO IAMSAR deel-2. Nederland is lid van het IMO en heeft zich dus geconformeerd aan de eisen die hiervoor gesteld worden.
Het is niet alleen de KNRM waarmee de kustwacht een convernant heeft, er zijn ook een aantal commerciele bedrijven die dat ook hebben en dus ook 24/7/365 moeten kunnen presteren, zij het veel trager. De kustwacht kan dus zelf kiezen, naar gelang de situatie, wie ze hiervoor inzetten.
Op het IJsselmeer is het b.v. Scheffer met de sleepboor spitsbergen, daar verloopt de samenwerking altijd uitstekend mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mrt 2012 22:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 08:06 #267397

ReinierZeilt schreef :
Ik vind dat sommige mensen hier wel erg makkelijk roepen dat je de KNRM eigenlijk nooit nodig zou moeten hebben omdat je zelfredzaam zou moeten zijn (okee, misschien een beetje een vrije vertaling ;) )

Hoe hebben die mensen dat dan allemaal geleerd? Eerst jaren en jaren met ervaren mensen meegevaren, en alles al een keer meegemaakt ofzo?
Ik vind het heel verstandig dat sommige mensen eerder hulp vragen dan anderen die iets meer zelfredzaam zijn, om grotere problemen te voorkomen.

Natuurlijk moet je je doodschamen als je je tank leeg hebt gevaren, maar is het dan een gevalletje 'wie zijn billen brandt...' of MOET je dan maar proberen onder zeil de haven in te komen, ook als je jezelf niet genoeg vertrouwd of je dat wel gaat lukken? Dat kan gewoon niet altijd en overal, en er is ook niet 'altijd wel iemand die je een sleepje kan geven' ofzo...
En in veel havens is het verboden onder zeil naar binnen te gaan, dus oefenen is ook niet echt een optie...

Mensen die onder zeil de haven in gaan? Het zal maar jouw boot zijn waar die persoon tegenaan knalt omdat het toch 'net niet helemaal ging zoals gepland...' Heb je er dan ook zoveel waardering voor dat iemand NIET hulp heeft ingeroepen?

De KNRM en bergers zijn er voor noodgevallen, en wanneer je iets een noodgeval noemt, is nergens exact vastgelegd. Dat kan per persoon, situatie etc nogal verschillen, vind ik.

Reinier

Ik vind dat sommige mensen wel heel gemakkelijk het water opgaan in de verwachting dat als het fout gaat ze toch gewoon de koninklijke waterwegen wacht wel even kunnen bellen. En dat bedoelde ik ook in een eerder post door te zeggen dat deze houding wel een beetje in de huidige tijd past.

Hoe hebben die mensen van die stoere zelfredzaamheid verhalen het dan geleerd? Dat is een lastige. Ik kan dat alleen vanuit mijn eigen perspectief beantwoorden. Van de Loosdrechtseplassen naar Randmeer naar IJsselmeer naar Waddenzee naar Zeeland naar Noordzee naar Oceaan. Een heel gelijdelijk proces dus op alles wat maar enigszins kon drijven. Afgezien van een radiorichtingzoeker of de piepjes tellen waren er nog geen electronische navigatie middelen. Mijn klunzigheid heb ik nooit met anderen gedeeld en nieuwe ervaringen zocht ik zelf en veelal alleen op, zonder rekening te hoeven houden met anderen. Eventuele consequenties waren voor mij alleen. Als je dan in nare omstandigheden komt met je vrouw en kinderen of andere bemanning dan weet je uit ervaring (en daar gaat het om) hoe te handelen, de rust te bewaren en het aller belangrijkste je bemanning het gevoel te geven dat je alles onder controle hebt. Nu nog steeds ga ik er altijd van uit dat ik het alleen moet rooien, dat ik ook de situatie aan kan als de rest van de bemanning om wat voor reden dan ook is uitgeschakeld.

Een kennis van mij zeilde regelmatig op andere boten en mischien wel mede door mijn stoere verhalen kocht op een bepaald moment zelf een bootje. Dat heeft een jaar geduurd. Bij wat hardere wind zijn die op het IJsselmeer in een overlevingssituatie verzeild. Althans voor hun gevoel. Ziek, nat koud, chaos, kleine kinderen in paniek, vrouw in paniek en niet adequaat kunnen handelen. Einde zeil avontuur en het bootje is weer verkocht.

En daar zit het probleem. Met een beetje geld koop je een boot, liever nog iets groter dan die van de buurman, TomTom er in en gaan met die banaan. Dan is dat ook nog een heel luxe consumenten bootje dat boven Bf5 een onhandelbaar gevaarlijk kreng wordt. O ja, en een vaarbewijs, want we willen toch wel verantwoord gaan zeilen toch. Je hebt mazzel als je op deze wijze de kans krijgt om voldoende ervaring op te doen zonder brokken te maken of weer voortijdig af te haken omdat je bemanning een ander beeld had bij dat luxe bootje. Of je bent een Superman.

Ervaring op doen? Doe eens mee met een wedstrijd of prestatie tocht. Bij voorkeur met gelijk gezinden of alleen. Waarom leer je daar nou zo van? Omdat je dan dingen gaat doen die je normaal gesproken niet doet. Je moet nu eenmaal van A naar B naar C. Ook in nare golven, te harde wind en de verkeerde richting op. En liefst nog zo snel mogelijk ook. Soms krijg je strafpunten als je de motor gebruikt en is manouvreren onder zeil onderdeel van de uitdaging. Ga eens op een mooie zomernacht van A naar B als je dat nog niet eerder gedaan hebt. Zoek de onbekendheid op onder omstandigheden die je denkt aan te kunnen. Een stapje verder gaat vanzelf. Stel het reven eens uit. Kijk en voel wat er gebeurt als je overtuigt ben. Probeer hem eens plat te krijgen en ontdek de zwakke plekken (van jezelf en van de boot) Dat geeft vertrouwen. Afkijken is heel goed, ook met anderen meegaan, maar zelf verantwoordelijkheid nemen leert het snelste.

De andere boten in de haven. Die hoeven toch niet alles te weten ;) Na een onstuimige reis vanaf Haugesund liepen we snachts Den Helder binnen. Harde wind en ik had met mijn diepe S-spant wel wat snelheid nodig om te kunnen manouvreren. Ik mik op een gaatje tussen twee boten in en als ik de motor vol in z'n achteruit zet wordt daar heftig tegen geprotesteerd. Ik heb de keuze tussen het gat tussen buurboot en steiger (mischien dat zijn landvast nog wat kan tegenhouden) of de draai doorzetten en er weer proberen uit te varen. In een fractie van een seconde beslis ik het laatste want we hebben nog een flinke gang. Er kon geen vinger meer tussen beide boten en wij zijn ergens anders in de wind opgeschoten en langszij een ander jacht vast gemaakt. Bleek er een groot stuk net in de schroef te zitten. Vooruit ging wel maar achteruit niet. Ik zag ze de volgende ochtend in de kuip zitten en dacht bij mijzelf, jullie moesten eens weten :blush:

Dus ook weer een wijze les. Voordat je zo'n manouvre inzet en vanwege de harde wind met wat meer geweld dan gewoonlijk, eerst even proberen of alles wel werkt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 02 mrt 2012 09:39 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 08:19 #267399

nobalast, goed verhaal, zo heb ik het ook geleerd, anders maar in de grond het zelfde.

waar zit volgens mij het grote probleem, tegenwoordig begint men halverwege, een 7 meter bootje, ja bootje, hete in mijn beginners tijd een jacht wat alleen voor die rijke stinkers was. ik was al lang blij dat ik een beschadigde sailhorse kon kopen, zelf een trailer gebouwd enz.

nu zijn de 7 meter stijgers in de jachthavens onder bezet en is er een wachtrij voor boven de 12 meter.

wat ik hier mee wil zeggen is dat het echte leren omgaan met een boot voor heel veel mensen niet meer is als volluit op de pruttel vertrouwen en als het even scherp moet de zeilen naar beneden komen.
die mensen varen in een haven wel een andere boot doormidden of roepen de reddings dienst als er een scheet dwars zit. als je motor niet start in het zicht van de haven dan pleur je het anker erin en kijkt om je heen of er iemand een touwtje wil aanpakken, toch??
anders betaal je maar de berger, punt uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 09:48 #267413

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals het op de weg gaat, is het op water niet anders. Auto doet het niet meer, bel je toch de Wegenwacht of een andere hulpverlener. Bootje wil niet meer zoals jij wilt, vraag je ook hulp :( .
Nummer 1 is jezelf bekwamen in de daarbij behorende disciplines en kom je daarna in een situatie die je niet aan kunt, navenant hulp inroepen.
Raar toch dat velen autorijden hebben moeten leren, en veel recreanten op het water op zichzelf aangewezen zijn zonder vaardigheden eigen gemaakt te hebben en dezelfde trend van denken als weggebruikers hebben.
Motorboot? Vaarbewijs met technische bekwaamheid.
Zeiljacht met motor? Idem.
En niet grootte afhankelijk.
Knuppel en hoenderhok?.
Wanneer het nu nog fout gaat, hulp inroepen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 10:02 #267421

Proost schreef :
Zoals het op de weg gaat, is het op water niet anders. Auto doet het niet meer, bel je toch de Wegenwacht of een andere hulpverlener. Bootje wil niet meer zoals jij wilt, vraag je ook hulp :( .
Nummer 1 is jezelf bekwamen in de daarbij behorende disciplines en kom je daarna in een situatie die je niet aan kunt, navenant hulp inroepen.
Raar toch dat velen autorijden hebben moeten leren, en veel recreanten op het water op zichzelf aangewezen zijn zonder vaardigheden eigen gemaakt te hebben en dezelfde trend van denken als weggebruikers hebben.
Motorboot? Vaarbewijs met technische bekwaamheid.
Zeiljacht met motor? Idem.
En niet grootte afhankelijk.
Knuppel en hoenderhok?.
Wanneer het nu nog fout gaat, hulp inroepen.

Ja, zo'n vaarbewijs heb je veel aan als je ziek, zwak en misselijk over de railing hangt terwijl je vrouw de gillende kinderen in toom probeert te houden :evil:

Eigenlijk is het zo dat een beginnend zeiler met of zonder vaarbewijs niets op groter water dan een plas heeft te zoeken. Anderen zullen roepen dat er ook nog andere certificaten zijn te behalen. Dat mag dan zo zijn maar ook dezen kunnen een vals gevoel van kunde geven. Overigens ben ik tegen elke vorm van betutteling en een discussie zoals deze is natuurlijk voer voor diegenen die menen dat de watersport meer gereguleerd moet worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 10:11 #267427

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Degene die tegen elke vorm van betutteling is en dingen doet die anderen noodzaken tot het uitvoeren van reddingsacties zouden zich eens ernstig moeten beraden. Wie niet luisteren wil moet maar voelen oftewel door schade en schande wijs worden is voor deze categorie weggelegd. Alleen maar te hulp komen wanneer mayday wordt gebruikt en wanneer dit niet van toepassing is, de rekening laten betalen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 10:42 #267443

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Zou het misschien zo kunnen zijn dat diegene die zonder brandstof komt te zitten vaak niet eens weet wat het verschil tussen een mayday en een sleep oproepen is ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 02 mrt 2012 10:49 #267445

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Of gewoon geen van beide kan. Ik vaar ook (nog) zonder marifoon, al heb ik inmiddels wel de papieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 03 mrt 2012 08:52 #267548

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Apae schreef :
Of gewoon geen van beide kan. Ik vaar ook (nog) zonder marifoon, al heb ik inmiddels wel de papieren.

Zonder Marifoon bevind je je in beroemd gezelschap Blondie Hasler heeft over het hebben van een radio zender aan boord opgemerkt "It would be more seemly to drown like a gentleman"
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Samenwerking KNRM en bergers, nieuw Lauwersoog 03 mrt 2012 10:11 #267561

3Noreen schreef :
Zonder Marifoon bevind je je in beroemd gezelschap Blondie Hasler heeft over het hebben van een radio zender aan boord opgemerkt "It would be more seemly to drown like a gentleman"

Ja ja, stoere mannen in kleine bootjes :S
Blondie Hasler, the great British adventurer and singlehander who, in 1960, helped launch the first singlehanded transatlantic race used to argue that singlehanded sailors should not include single-sideband radios among their equipment. That way, the sailors would take full responsibility for their own safety and fates, and would never be tempted to call for help and put rescuers at risk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl