Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaste tonnen op o.a. de wadden...

Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 16:55 #300227

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Collega lapjes bestuurders,

We kopen allemaal trouw ieder jaar nieuwe kaarten, ieder jaar op papier en digitaal ... of lenen ze digitaal op creatieve wijze van een medem forum lid.

Maar nu de vraag:

Liggen de tonnen op b.v. de hoofdvaarwegen op de wadden elk jaar op een andere plek?
Dat de tonnen in de kleinere geulen hier en daar verschillen snap ik.

Maar waarom zou men op het ijsselmeer de aanloop tonnen van de havens elk jaar een beetje verschuiven?

Kortom welke tonnen zijn een zekerheidje en welke in het geheel niet.

Met zeilsetonnen groet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 17:15 #300230

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Elk jaar kaarten kopen doe ik niet. Tonnen verplaatsen gebeurt wel. Feit is dat bijvoorbeeld OVD-tonnen en P-tonnen en Sport-weet-ik-veel en nog anderen op het markermeer (mijn vaargebied) met enige regelmaat verplaatsen, vermeerderen of verminderen. Of dat op het Wad ook zo is kan ik niet zeggen, want dat houd ik minder goed bij.

Via de BAZ en de nieuwe tonnen-posities van RIS houd ik het wel bij. Ik heb de belangrijkste posities in de GPS staan en werk die voor elke belangrijke tocht bij. Ik vaar nu al een aantal jaren op bijgewerkte kaarten uit 2008, maar ga voor de komende zomervakantie toch een nieuw setje waddenkaarten aanschaffen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 17:24 #300236

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
groom schreef :
Collega lapjes bestuurders,
Liggen de tonnen op b.v. de hoofdvaarwegen op de wadden elk jaar op een andere plek?
Dat de tonnen in de kleinere geulen hier en daar verschillen snap ik.

Maar waarom zou men op het ijsselmeer de aanloop tonnen van de havens elk jaar een beetje verschuiven?

Kortom welke tonnen zijn een zekerheidje en welke in het geheel niet.
Het heeft alles te maken met de dynamiek van het water in kwestie, denk ik.
Het is ook niet per definitie zo dat de tonnen in de kleinere geulen meer verplaatst worden dan die in de grotere geulen.
Of er sprake is van getijdestromen is belangrijke factor. Dat is de dynamiek waar ik over spreek.
Op het IJsselmeer verandert naar mijn idee heel weinig. Is de opmerking over het verschuiven van de aanlooptonnen van de havens een constatering of een vraag? Naar mijn idee verschuiven ze namelijk nauwelijks. Een nieuwe 1810 kaart heb ik al in geen jaren gekocht.
Het Wad daarentegen is een heel ander verhaal. En in mindere mate de Zeeuwse Stromen en de Noordzeekust.
Een aardig voorbeeld qua hoofdgeulen op het Wad is aanloop naar Terschelling. In de jaren '80 en '90 was het Schuitengat de hoofdaanloop van Terschelling. De Slenk was er ook al, maar iedereen gebruikte het Schuitengat. Ook de veerboten. Inmiddels is het eerste deel van het Schuitengat, vanaf de Vliestroom, aanzienlijk verzand en alleen met weinig diepgang en bij hoogwater te passeren. De Slenk, die halverwege in het Schuitengat uitkomt is de belangrijkste aanloop naar Terschelling geworden.
Ook in de jaren '80 en '90 kon je vanuit Kornwerderzand rechtdoor naar Terschelling en Vlieland. Nu varen de meeste kielbootschippers om over Harlingen over de Boontjes.

--
stegman
Laatst bewerkt: 09 juli 2012 17:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 17:27 #300239

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Lodewijk, moet je toch even de WP serie , in de buurt van t Vogeleilad De Kreupel verwijderen, die is weg....Ongeveer op de plak van de WP 10 ligt tegenwoordig de Sport D en ongeveer tussen de WP 2 w en de Loggersteen is de Sport C gekomen. Verder een hele rij tonnen als invaart markering voor t stoomgemaal in Medemblik.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 17:39 #300243

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Anjo schreef :
Lodewijk, moet je toch even de WP serie , in de buurt van t Vogeleilad De Kreupel verwijderen, die is weg....Ongeveer op de plak van de WP 10 ligt tegenwoordig de Sport D en ongeveer tussen de WP 2 w en de Loggersteen is de Sport C gekomen. Verder een hele rij tonnen als invaart markering voor t stoomgemaal in Medemblik.....
Ach ja; het zal allemaal wel. Dat gerommel met tonnen op het IJsselmeer zal wel een doel dienen, maar met markering van geulen heeft het betrekking weinig te maken, naar mijn idee.
In de jaren tachtig was het IJsselmeer spaarzaam betond. Op de route van Enkhuizen naar Stavoren of van Enkhuizen naar Lemmer lag halverwege één ton. Als je die voorbij zag komen wist je dat zo'n beetje op koers lag. Daarna is er een periode geweest dat men een soort snelwegen van vele tonnen tussen de grotere havenplaatsen legde. Ook met een zicht van minder dan een mijl kon je nog tonnen varen van Enkhuizen naar Lemmer. In de afgelopen 10 jaar heeft men het aantal tonnen van lieverlee weer wat gereduceerd.
Er zijn een paar erkende gevaren in het IJsselmeer: het Vrouwenzand, het Vormt bij Urk, het Enhuizerzand (wordt eigenlijk grotendeels gedekt door de Houtribdijk) en ergens voor de wal van de Wieringermeer ligt ook nog wat ondieps, geloof ik. Voor de rest kun kun je eigenlijk maar raak varen..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 17:49 #300246

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Volgens mij vaart Werner met kaarten uit 1970 ;) Gaat ook gewoon naar de eilanden.
De vraag heb ik gesteld daar je tegenwoordig naast je kaartplotter en papieren kaarten nog een tablet en evt. nog een telefoon als backup hebt.
Stel de kaartplotter vindt zijn gps device niet meer... de kaart waait weg... gelukkig de telefoon met navionics met een kaart van twee jaar terug.
Die aanloop geulen veranderen dan misschien wel in 20 jaar maar toch niet iedere maand.
Zijn er in zo'n geval snelwegen op het wad waar je van op aan kunt.. De texelsestroom b.v.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 17:50 #300247

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ja , met jouw diepgang ...
Ik heb er toch al een aantal diepstekender schepen op het Hop zien zitten en op nog wat plaatsen. Terwijl het Hop echt betond is hoor......
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:04 #300254

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
groom schreef :
Volgens mij vaart Werner met kaarten uit 1970 ;) Gaat ook gewoon naar de eilanden.
De vraag heb ik gesteld daar je tegenwoordig naast je kaartplotter en papieren kaarten nog een tablet en evt. nog een telefoon als backup hebt.
Stel de kaartplotter vindt zijn gps device niet meer... de kaart waait weg... gelukkig de telefoon met navionics met een kaart van twee jaar terug.
Die aanloop geulen veranderen dan misschien wel in 20 jaar maar toch niet iedere maand.
Zijn er in zo'n geval snelwegen op het wad waar je van op aan kunt.. De texelsestroom b.v.?
Weet je wat het is, Groom? Die obsessie met het verleggen van tonnen is ontstaan met de introductie van de GPS. Wie wil blindvaren met een GPS moet er zeker van zijn dat de tonnen liggen op de plaatsen die die tonnen in de kaartplotter hebben. Dan is een tot op het laatste moment geactualiseerd tonnenbestand van groot belang. Heb je dat, dan kun je met nacht en ontij navigeren.

Als je meer dan een paar mijl zicht hebt hou je van zee naar binnen gewoon gewoon groen aan SB en andersom. Een Zuid-kardinaal houdt je ten noorden van je, of je gaat hem ten oosten of ten westen op ruime afstand voorbij.
Zo lang het zicht goed is kom je dus met kijken (je hebt toch wel een kijker aan boord; kun je ook op afstand de nummers lezen) een heel eind. Trekt het zicht te ver dicht en vertrouw je het niet meer dan ga je voor anker en wacht tot het zicht verbeterd.

Wil je ten allen tijde een actueel tonnenbestand? Doneer een paar tientjes bij Filo.nl en haal daar om de paar weken een actueel tonnenbestand op.

Kortom, niet zo moeilijk doen. Goed zeemanschap, enzo..

--
stegman
Laatst bewerkt: 09 juli 2012 18:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:07 #300257

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
En ik maar denken dat dit over meerboeien zou gaan bij de ankerplaats van bijv. Vlieland-->Not! Lijkt mij nog steeds een goed punt indien de haven vol is. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:15 #300261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Anjo schreef :
Ja , met jouw diepgang ...
Ik heb er toch al een aantal diepstekender schepen op het Hop zien zitten en op nog wat plaatsen. Terwijl het Hop echt betond is hoor......
Zoals ik elders schrijf: tegen gebrek aan goed zeemanschap en niet weten wat men ziet is geen kruid gewassen. Er liggen 4 levensgrote kardinalen om die Hop. Zelfs met een zicht van 500 m en een uitgevallen GPS hoef je er niet op te lopen.
Maar goed: Leuk dat er op het IJsselmeer nog een paar van dit soort plekken zijn. Om het spannend te houden, zeg maar.

Verder valt het me op dat het neurotisch gehalte op Zeilersforum stijgende is. Men is onzekerheden aan het tellen. Wat is er allemaal van jou gejat, tot nu toe? En zijn er nog onwrikbare zekerheden in het Nederlandse tonnenbestand? Kardinalen die in beton zijn gegoten, of zo?

Ophouden, jongens. Gewoon gaan varen. Het komt allemaal best goed.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:15 #300263

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
Basnic schreef :
En ik maar denken dat dit over meerboeien zou gaan bij de ankerplaats van bijv. Vlieland-->Not! Lijkt mij nog steeds een goed punt indien de haven vol is. :whistle:

heb je nog geen anker aan boord dan?? :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:17 #300265

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Basnic schreef :
En ik maar denken dat dit over meerboeien zou gaan bij de ankerplaats van bijv. Vlieland-->Not! Lijkt mij nog steeds een goed punt indien de haven vol is. :whistle:
Heb je geen fatsoenlijk ankergerei, dan?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:24 #300269

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
lodewijk stegman schreef :
groom schreef :
Volgens mij vaart Werner met kaarten uit 1970 ;) Gaat ook gewoon naar de eilanden.
De vraag heb ik gesteld daar je tegenwoordig naast je kaartplotter en papieren kaarten nog een tablet en evt. nog een telefoon als backup hebt.
Stel de kaartplotter vindt zijn gps device niet meer... de kaart waait weg... gelukkig de telefoon met navionics met een kaart van twee jaar terug.
Die aanloop geulen veranderen dan misschien wel in 20 jaar maar toch niet iedere maand.
Zijn er in zo'n geval snelwegen op het wad waar je van op aan kunt.. De texelsestroom b.v.?
Weet je wat het is, Groom? Die obsessie met het verleggen van tonnen is ontstaan met de introductie van de GPS. Wie wil blindvaren met een GPS moet er zeker van zijn dat de tonnen liggen op de plaatsen die die tonnen in de kaartplotter hebben. Dan is een tot op het laatste moment geactualiseerd tonnenbestand van groot belang. Heb je dat, dan kun je met nacht en ontij navigeren.

Als je meer dan een paar mijl zicht hebt hou je van zee naar binnen gewoon gewoon groen aan SB en andersom. Een Zuid-kardinaal houdt je ten noorden van je, of je gaat hem ten oosten of ten westen op ruime afstand voorbij.
Zo lang het zicht goed is kom je dus met kijken (je hebt toch wel een kijker aan boord; kun je ook op afstand de nummers lezen) een heel eind. Trekt het zicht te ver dicht en vertrouw je het niet meer dan ga je voor anker en wacht tot het zicht verbeterd.

Wil je ten allen tijde een actueel tonnenbestand? Doneer een paar tientjes bij Filo.nl en haal daar om de paar weken een actueel tonnenbestand op.

Kortom, niet zo moeilijk doen. Goed zeemanschap, enzo..

--
stegman

Ik doe in het geheel niet moeilijk. Ik stel een vraag over de frequentie van de verandering van tonnen op diverse plaatsen.

Ik heb een verderkijkert aan boord en controleer de tonnen op de kaartplotter met de kaart hou de dieptemeter in de gaten om zo mijn orientatie al dan niet te laten bevestigen. Maar daar ging het hier niet om.

Er zijn vast tonnen en of routes welke al jaar en dag op de zelfde plek liggen. Deze zou ik hier graag vermeld zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:34 #300274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
groom schreef :
Er zijn vast tonnen en of routes welke al jaar en dag op de zelfde plek liggen. Deze zou ik hier graag vermeld zien.
Als je een complete lijst wilt van tonnen die de afgelopen twintig jaar niet van positie veranderd zijn, dan kan ik je niet helpen. Ik vraag me overigens af wie dat wel kan.
De hoofdlijn is aangegeven lijkt me. Als je daar niks mee kan, dan zit er niks dan anders op dan oude 1800's gaan verzamelen en daar statistisch onderzoek op los te laten. Een aardig tijdverdrijf voor regenachtige dagen, misschien.

--
stegman
Laatst bewerkt: 09 juli 2012 18:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 18:46 #300276

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Zoals je zelf al eerder aangaf zijn er posities waar het verleggen van de tonnen redelijk zinloos lijkt. Liggen ze hier het jaar erop dan ook weer ? Als jij de wijzigingen allemaal zo goed bijhoudt weet je vast ook wel wat niet of nagenoeg nooit wijzigt.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 19:28 #300301

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
groom schreef :
Zoals je zelf al eerder aangaf zijn er posities waar het verleggen van de tonnen redelijk zinloos lijkt. Liggen ze hier het jaar erop dan ook weer ? Als jij de wijzigingen allemaal zo goed bijhoudt weet je vast ook wel wat niet of nagenoeg nooit wijzigt.. ;)
Ik houd die wijzigingen helemaal niet zo goed bij (dat doen anderen veel beter en effectiever) en ik denk dat het fenomeen waarnaar je op zoek bent misschien wel bestaat, maar te sporadisch en geïsoleerd voorkomt om er concreet wat aan te hebben.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 19:36 #300304

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Een grappige discussie. Maar waarom .... wil je weten welke tonnen nooit wijzigen? Tenslotte liggen de tonnen er in principe niet voor ons 'lapjesvaarders' maar voor de commerciële transporteurs over water.

Geen ton wijzigt in de ganse wereld, tenzij:
- beleid vaarwegbeheerder (meer of minder tonnen)
- ander gebruik van de vaarweg
- commerciële schepen worden steeds groter en steken dieper
- geulen in estuaries/wadden gedragen zich deels als rivieren (meanderen) en slibben soms dicht of juist verder open door stormen
- nieuwe eilanden of ondieptes door zandsuppletie (bv Kreupel en Zandmotor)

M.a.w. als de (vaar-) wereld verandert, veranderen de tonnen mee, ook de Texelstroom.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 19:51 #300309

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schreef :
Kortom welke tonnen zijn een zekerheidje

je vraagt dingen die je niet hoeft te weten ;-)

- of je vaart op zicht van ton naar ton; ze liggen dicht genoeg bij elkaar, je ziet altijd de volgende, en dan hoef je niet te weten waar die ton precies ligt, want je ziet m gewoon

-of je stopt alle tonnen in je plotter (downloaden van de rws site) en vaart dan op je PC/Plotter precies tussen de tonnen, je hoeft niet eens naar buiten te kijken!

Het verband tussen de tonnen zelf en hun positie N/E is dus totaal irrelevant!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 09 juli 2012 19:55 #300311

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Capolavoro schreef :
....
- of je vaart op zicht van ton naar ton; ze liggen dicht genoeg bij elkaar, je ziet altijd de volgende, en dan hoef je niet te weten waar die ton precies ligt, want je ziet m gewoon

'Op zicht' missen we allemaal wel eens een tonnetje :dry:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 10 juli 2012 03:41 #300350

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Capolavoro schreef :
groom schreef :
Kortom welke tonnen zijn een zekerheidje

je vraagt dingen die je niet hoeft te weten ;-)

- of je vaart op zicht van ton naar ton; ze liggen dicht genoeg bij elkaar, je ziet altijd de volgende, en dan hoef je niet te weten waar die ton precies ligt, want je ziet m gewoon

-of je stopt alle tonnen in je plotter (downloaden van de rws site) en vaart dan op je PC/Plotter precies tussen de tonnen, je hoeft niet eens naar buiten te kijken!

Het verband tussen de tonnen zelf en hun positie N/E is dus totaal irrelevant!

groet
t

Dan is het vernieuwen van de kaart, t.b.v. de vaargeulen/tonnen derhalve redelijk nutteloos. Enkel voor de eventueel veranderende dieptes kan het dan interressant zijn.

De vraag was dan ook geboren na de ontvangst van een gratis "oudere" kaart van Navionics op mijn Tablet. Ik wilde graag weten in hoe verre deze nutteloos zou blijken. Jajajaja een tablet is niet voor op de boot daarom hebben we ook gewoon een kaartplotter en papieren kaarten aan boord.
Laatst bewerkt: 10 juli 2012 03:42 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 10 juli 2012 04:00 #300351

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
groom schreef :
Dan is het vernieuwen van de kaart, t.b.v. de vaargeulen/tonnen derhalve redelijk nutteloos. Enkel voor de eventueel veranderende dieptes kan het dan interressant zijn.

als je altijd tussen de tonnen vaart én de juiste, kloppende waypoints hebt is de kaart niet zo nuttig, ook niet voor de dieptes.
Die staan elke maand weer 'vers' op de site van de Hydrografische Dienst, en bovendien is de ondergrond van de kaart (de kleuren en dieptelijnen) veel ouder dan de rest, dus de kans is groot dat je voor dieptes ook aan een nieuwe kaart niet veel hebt.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 10 juli 2012 05:00 #300357

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
groom schreef :
Dan is het vernieuwen van de kaart, t.b.v. de vaargeulen/tonnen derhalve redelijk nutteloos. Enkel voor de eventueel veranderende dieptes kan het dan interressant zijn.

De vraag was dan ook geboren na de ontvangst van een gratis "oudere" kaart van Navionics op mijn Tablet. Ik wilde graag weten in hoe verre deze nutteloos zou blijken. Jajajaja een tablet is niet voor op de boot daarom hebben we ook gewoon een kaartplotter en papieren kaarten aan boord.
Groom. Hoe lang vaar je nu? Gaandeweg bouw je ervaring op en weet je wat wèl en wat niet belangrijk is. Het belangrijkste is je verstand gebruiken. En de inzichten die je in de jaren dat je vaart hebt opgedaan.
Jij vindt het belangrijk dat je ook een èchte kaartplotter hebt, bijvoorbeeld. Ik heb alleen een laptopje en een hand-gps. Het kan nog heel lang duren eer ik een plotter aanschaf. Waarom? Het kaartmateriaal dat je ervoor moet aanschaffen is nooit up-to-date. En daarom zijn geld niet waard. Gelukkig kunnen de tonnenbestanden van Filo.nl tegenwoordig ook op veel plotters draaien, dus volledig 'bij' zijn kan wel.
Is dat belangrijk? Niet als je gewoon van Harlingen naar Terschelling vaart en terug. Daarom levert één en ander zelden of ooit problemen op.
De pretentie dat een èchte kaartplotter het enige verantwoorde electronische navigatiemiddel zou zijn is echter een lachertje. De meest plotters varen met verouderde kaarten.

Dus nog een keer: je vraag is de vraag van iemand die nog niet geleerd heeft zijn eigen keuzes te maken in de veelheid en de mogelijkheden die navigatiemiddelen tegenwoordig bieden. Er is geen antwoord op te geven. Welke tonnen zijn vaste gegevens in de afgelopen 20 jaar? Joost mag het weten. Om de een of andere reden is de vraag bij mij nog nooit opgekomen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 10 juli 2012 05:01 #300358

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
groom schreef :
De vraag was dan ook geboren na de ontvangst van een gratis "oudere" kaart van Navionics op mijn Tablet. Ik wilde graag weten in hoe verre deze nutteloos zou blijken. Jajajaja een tablet is niet voor op de boot daarom hebben we ook gewoon een kaartplotter en papieren kaarten aan boord.

Die tablet gebruik je dus thuis, en daar heb je ongetwijfeld permanent wifi, dan kun je ook gewoon marine.geogarage.com/routes gebruiken.

Eventueel zijn er ook deze Android apps die Open Seamap gebruiken: www.androidzoom.com/android_applications/openseamap, daar zouden de boeienposities ook recent moeten zijn.
Laatst bewerkt: 10 juli 2012 05:01 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 10 juli 2012 05:21 #300362

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ja beewee: zouden.....

Maar zijn ze dat ook? Ik gebruik naast papieren kaarten uit 2011 de WinGPS 2012 1800 serie ( voor de heb eigenlijk) met de updateservice van Stentec...daarvan ga ik uit dat ze "bij" zin. Navionics ( ook gekocht-op mijn telefoon) geeft me niet een seintje van Hé vriend er is een update.

Is natuurlijk ook wel een iets grotere toko als Stentec, maar ik heb meer vertrouwen in die kaarten als de Navionics.....
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaste tonnen op o.a. de wadden... 10 juli 2012 05:38 #300364

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Wat Open Seamap betreft, daar is op dit forum ergens een topic over, waarin iemand zei dat hij/zij er voor zou zorgen dat daar de meest recente tonnenposities op komen. Maar ik kan zo ook niet zien hoe dat wordt ge-update. We zien hier in ieder geval wel regelmatig meldingen dat Navionics de tonnen heeft bijgewerkt.
Laatst bewerkt: 10 juli 2012 05:38 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl