Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het kan altijd fout gaan.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:41 #359741

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Nereus schreef :
een Nederlands fergat.

Varen ze met een spellingsfout aan de andere kant van de wereld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:41 #359742

Het is een publiek geheim dat de nederlandse marine een van de meest geavanceerde en techniesch meest vooruitstrevende marine is. Ook op wapengebied maar dat mag je natuurlijk nooit tegen een amerikaan zeggen.

Onze onderzeërs van de dolfijn klasse zijn beter uitgerust dan de amerikaanse atoomonbderzeërs qua electronische hoogstandjes. Goalkeeper en gatekeeper idem dito nederlandse uitvindingen en producten en zo zijn er meer van dit soort dingen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:47 #359750

edlonnee schreef :
Nereus schreef :
een Nederlands fergat.

Varen ze met een spellingsfout aan de andere kant van de wereld?

Flauw hoor.

Bij Erik varen ze met:
Dat ze een fout hebben gemaakt is wl duidelijk, maar dat van de apperatuur komt uit

Apperatuur... maar daar hoor ik je niet over...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:54 #359754

Ik ben een dislecticus die geemigreerd is en in het dagelijksleven 3 verschillende talen moet spreken en dan ook nog eens typen met een spellingscontrole die alles wat Nederlands is per definitie al fout vind en vaak automatisch corrigeerd.

Wat is jouw excuus ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 19:54 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:58 #359759

Erikdejong schreef :
Ik ben een dislecticus die geemigreerd is en in het dagelijksleven 3 verschillende talen moet spreken en dan ook nog eens typen met een spellingscontrole die alles wat Nederlands is per definitie al fout vind en vaak automatisch corrigeerd.

Wat is jouw excuus ;)

hehe;

Typ op een ipad, mis nogal wel een wat aanslagen. En kan je een handje geven als dislecticus. En ben nog steeds te lui om mijn engelstalig ingestelde ipad als invoer taal op dutch te zetten waardoor de autoaanvullen nog wel eens rare dingen doet. (dat hele autoaanvullen moet ik gewoon uitzetten.) Ga ik gelijk maar eens doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 20:19 #359776

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Ohw Sorry Nereus, Ik was de smiley's vergeten. ;)

Er kwam zo'n waslijst aan HiTech voorbij waardoor er eigenlijk niets meer fout kon gaan...

Maar ja, net als op de Ipad, één verkeerde parameter en ze zitten er volledig naast. :whistle:

PS De discussie ging over de VS marine en niet over de Nederlandse Marine, de laatste acht ik hoog.
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 20:23 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 20:21 #359778

edlonnee schreef :
Ohw Sorry Nereus, Ik was de smiley's vergeten. ;)

Er kwam zo'n waslijst aan HiTech voorbij waardoor er eigenlijk niets meer fout kon gaan...

Maar ja, net als op de Ipad, één verkeerde parameter en ze zitten er volledig naast. :whistle:

Mooie vergelijking :) zij we toch weer on topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 21:20 #359820

Nereus schreef :
Ja dat is complete onzin. Een collega van mij is tot 5 jaar geleden Marine officier geweest op de nederlandse vloot. En ik haalde Erik's mooie verhaal bij hem aan, en moest daar vreselijk om lachen. En melde even als contrast dat de apparatuur die gebruikt wordt op de nederlandse vloot (en ook die van de US) echt high tech is. De schepen zijn soms op leeftijd maar de apparatuur en software dat er gebruikt wordt, is key voor een succesvolle operatie.

Voorbeeld: De Zeven Provinciën klasse fregatten
heeft alleen al de volgende sensoren, maar die heeft Erik natuurlijk ook aan boord vandaar dat zijn gast zo jaloers was.

Thales APAR
SMART-L air/ surface search
Scout navigatie
DECCA navigatie
Thomson Signaal Sirius (IR)
Thomson Signaal Mirador (Optical)
Alleen dat APAR radar lijkt mij wel wat, hoewel vermoedelijk wat te lomp en een energieslurper, verder allemaal vrij nutteloos.

- een nog smarter radar om ook de Stealth jagers te kunnen pakken,
- Scout klinkt als houtje-touwtje
- DECCA daar kom je niet ver meer mee tegenwoordig
- en de Thomson spullen om de piraten te grazen te nemen

Nee, ik denk dar Erik wel eens gelijk kon hebben ... :huh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 21:49 #359831

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Belerion II schreef :
Dit type mijnenjagers zijn voorzien van een geavanceerde forward looking sonar. Die gebruiken ze niet alleen om mijnen op te sporen, maar ook tijdens de navigatie.
Het rif hadden ze al mijlen ver vooruit waar kunnen nemen. Ik wijt het aan onachtzaamheid van de officier van wacht.
De werkelijke toedracht zullen we waarschijnlijk wel nooit te weten komen. Staatsgeheim... :unsure:

Groet,
Rob
Deze sonar wordt niet gebruikt tijdens transit.
Transit is het varen van A naar B.
Reden, de sonar werkt alleen bij snelheden onder de 7 knopen, en veroorzaakt een ENORME weerstand, zeker bij hogere sneheden.
Het is ook een mijndetectiesonar en geen navigatiesonar.
Kestie van andere frequenties. Frequentie bepaald in hoge mate de nuttige gebruiksafstand en de resolutie ( hoe veel detail je kunt zien.)
Dergelijke schepen zijn niet voorzien van een navigatiesonar, (die zitten alleen op een duikbooten ) heeft ook geen zin voor een oppervlakteschip.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 21:50 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 21:58 #359835

Zoals ik al zei: wat navigatie betreft (positie, geografie om je heen etc.) zijn wij als jachties heel geavanceerd.
Ik ben op vele beroepsvaartuigen geweest die het met minder moeten doen dan wat wij op een gemiddelde kwartonner schroeven.

Op dat marine fregat konden ze nog niet eens de windsnelheid aflezen :whistle:

Uiteraard is hun wapendetectie en scheepsdetectie systeem wel een heel stuk beter, maar wat betreft geografische waarneming zijn ze toch redelijk "achterlijk" bij de marine.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 22:06 #359838

Erikdejong schreef :
Zoals ik al zei: wat navigatie betreft (positie, geografie om je heen etc.) zijn wij als jachties heel geavanceerd.
Ik ben op vele beroepsvaartuigen geweest die het met minder moeten doen dan wat wij op een gemiddelde kwartonner schroeven.

Op dat marine fregat konden ze nog niet eens de windsnelheid aflezen :whistle:

Uiteraard is hun wapendetectie en scheepsdetectie systeem wel een heel stuk beter, maar wat betreft geografische waarneming zijn ze toch redelijk "achterlijk" bij de marine.

Stel dat het zo is dan nog ze waren gewaarschuwd ze hoorde daar niet te zijn dus deze fout is onvergetelijk.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 22:07 #359839

Sorry hoor maar er lijkt echt steeds meer onzin bij te komen.
Kom op Erik van jou verwacht ik toch wat meer. Zeker gewoon common sense ze konden nog niet eens de windsnelheid aflezen. Een van de belangrijkste factoren voor een wapen systeem.

Een kogel/raket of wat dan ook afschieten zonder wind informatie is echt onzin.
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 22:08 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 22:15 #359841

Nereus schreef :
Een kogel/raket of wat dan ook afschieten zonder wind informatie is echt onzin.
De sensoren zitten er ook wel en de computer zal de info dus ook wel kunnen lezen, maar er was nergens een beeldscherm waar je het af kon lezen.

Toen ik Doug op gegeven moment liet zien wat voor info mijn windmeterset liet zien (heel erg basic!) keek hij zijn ogen uit. Geloof het of je het wilt of niet, hij speelde het niet!
maar goed, zoals je wenst, ik zal er verder over ophouden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 22:21 #359842

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Nereus schreef :
Sorry hoor maar er lijkt echt steeds meer onzin bij te komen.
Kom op Erik van jou verwacht ik toch wat meer. Zeker gewoon common sense ze konden nog niet eens de windsnelheid aflezen. Een van de belangrijkste factoren voor een wapen systeem.

Een kogel/raket of wat dan ook afschieten zonder wind informatie is echt onzin.

Voor wat betreft de kogel heb je gelijk, bij de raket is dit afhankelijk van het type, bij sommige is die informatie niet noodzakelijk.
Een marine officier zal je wel altijd de waarheid zeggen, maar het is goed mogelijk dat hij bepaalde zaken niet zegt.
Misschien stond de windmeter wel in een gevoelige hoek. :evil:
(Waar andere appartuur staat die je niet mag zien. )
Kan me namelijk niet voortellen dat ze de wind informatie niet zouden kunnen meten, ongeacht hoe oud dit fregat was.

m.v.g.
Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 05:52 #359857

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Revolution1 schreef :
Stel dat het zo is dan nog ze waren gewaarschuwd ze hoorde daar niet te zijn dus deze fout is onvergetelijk.

Met wat er nu bekend is lijkt het er inderdaar op dat er sprake is van geblunder/arrogantie, dat moet ik je toegeven.
Je bocht wordt steeds minder kort...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 05:55 #359858

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Erikdejong schreef :
Op dat marine fregat konden ze nog niet eens de windsnelheid aflezen :whistle:

Die maken gebruik van een Belgisch weerstation, een wollen draadje.
Als het draadje wappert dan waait het, als het draadje nat is regent het.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 07:10 #359872

goalkeeper lijkt mij wel wat....
lekker rustig op een ankerplekje :)
20 km draairuimte achter het anker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 07:13 #359873

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Of dat schip wel of geen high-tec apparatuur aan boord heeft: met zo'n vaart vlak langs een rif varen terwijl je er voor bent gewaarschuwd is natuurlijk, om Maxima te citeren, 'een beetje dom'. Net als het feit dat je op je digitale kaart ziet dat er een rif in de buurt is maar dan niet even extra uit je doppen kijkt.... En dan nog een verboden gebied... Pfft, ik ben blij dat ik dat niet hoef te verantwoorden... :S

Ik weet trouwens niet wat achterlijker is: als marine van een Westers land niet over high-tech apparatuur beschikken, of er wel over beschikken maar er niets mee doen... :P
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 07:13 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 09:25 #359917

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Revolution1 schreef :
Onze onderzeërs van de dolfijn klasse zijn beter uitgerust dan de amerikaanse atoomonbderzeërs qua electronische hoogstandjes. Goalkeeper en gatekeeper idem dito nederlandse uitvindingen en producten en zo zijn er meer van dit soort dingen.

Van Wikipedia:
Hr. Ms. Dolfijn was een Nederlandse onderzeeboot van de Dolfijnklasse. Het schip werd gebouwd door de Rotterdamse scheepswerf RDM. In 1960 werd het schip in dienst gesteld. Van 4 maart 1965 tot 15 februari 1967 werd de Dolfijn tijdelijk uit dienst genomen omdat het schip volledig gemoderniseerd werd. Na de uitdienstname van de Dolfijn in 1982 werd het schip tot 1 februari 1985 in reserve gehouden. In dat jaar werd het op 22 juli voor de sloop verkocht aan de scheepswerf Heuvelman uit Puttershoek. De sloop van het schip vond uiteindelijk plaats in 's-Gravendeel.

Ik denk dat je de Walrusklasse bedoeld.
De Duitse 212 klasse is overigens nog een tikkie moderner.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 10:09 #359928

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
beewee schreef :
Of dat schip wel of geen high-tec apparatuur aan boord heeft: met zo'n vaart vlak langs een rif varen terwijl je er voor bent gewaarschuwd is natuurlijk, om Maxima te citeren, 'een beetje dom'. Net als het feit dat je op je digitale kaart ziet dat er een rif in de buurt is maar dan niet even extra uit je doppen kijkt.... En dan nog een verboden gebied... Pfft, ik ben blij dat ik dat niet hoef te verantwoorden... :S

Ik weet trouwens niet wat achterlijker is: als marine van een Westers land niet over high-tech apparatuur beschikken, of er wel over beschikken maar er niets mee doen... :P
Volkomen met je eens!
Vroeger zonder navigatie apparatuur vond men het van onkunde getuige om aan de grond te lopen!
Dus nu, met wetenschap en apparatuur van nu, ronduit stom!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 10:11 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 10:19 #359932

Koezt schreef :
Revolution1 schreef :
Onze onderzeërs van de dolfijn klasse zijn beter uitgerust dan de amerikaanse atoomonbderzeërs qua electronische hoogstandjes. Goalkeeper en gatekeeper idem dito nederlandse uitvindingen en producten en zo zijn er meer van dit soort dingen.

Van Wikipedia:
Hr. Ms. Dolfijn was een Nederlandse onderzeeboot van de Dolfijnklasse. Het schip werd gebouwd door de Rotterdamse scheepswerf RDM. In 1960 werd het schip in dienst gesteld. Van 4 maart 1965 tot 15 februari 1967 werd de Dolfijn tijdelijk uit dienst genomen omdat het schip volledig gemoderniseerd werd. Na de uitdienstname van de Dolfijn in 1982 werd het schip tot 1 februari 1985 in reserve gehouden. In dat jaar werd het op 22 juli voor de sloop verkocht aan de scheepswerf Heuvelman uit Puttershoek. De sloop van het schip vond uiteindelijk plaats in 's-Gravendeel.

Ik denk dat je de Walrusklasse bedoeld.
De Duitse 212 klasse is overigens nog een tikkie moderner.

ik werkte bij de MEOB toendertijd, heb heel wat onderhoud en reparatie gedaan bij de sonars van met name de potvis. Mocht ook een weekje mee, tijdens een calibratie tocht bij stavanger.
Het beste gereedschap was een gummetje. Om de contacten schoon te maken. en hup daar ging ie dan weer. :blink:
Ook nog op de walrus en zeeleeuw gewerkt ( die ook nog afbrandde tijdens de bouw!).
De electronica was eigenlijk al weer verouderd op het moment dat het aan boord kwam.
Even snel een nieuw printje ontwerpen was er niet bij!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 10:28 #359936

ik heb als freelancer (project manager)voor smit iso de hele conservering van de hms zuiderkruis gedaan voor dat deze naar de golf ging, droogdok hebben we toen bij rdm gedaan en regelmatig bij de onderzeedienst geslapen als er weer eens een nacht werd doorgewerkt.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 10:45 #359946

Belerion II schreef:

Dit type mijnenjagers zijn voorzien van een geavanceerde forward looking sonar. Die gebruiken ze niet alleen om mijnen op te sporen, maar ook tijdens de navigatie.
Het rif hadden ze al mijlen ver vooruit waar kunnen nemen. Ik wijt het aan onachtzaamheid van de officier van wacht.
De werkelijke toedracht zullen we waarschijnlijk wel nooit te weten komen. Staatsgeheim...

Groet,
Rob

Zijn ze niet allemaal met je eens hoor

Erikdejong schreef:

De meeste marine schepen zijn 30 tot 40 jaar oud en hebben niet zoveel navigatie equipment als je wellicht denkt en al helemaal niet zo modern. Wat wij op onze bootjes hebben aan moderne spullen is vaak nog nauwkeuriger dan wat zij hebben. Aldus een marine officier die vorig jaar met mij mee geweest is naar het Arctische gebied. Hij was jaloers op wat ik aanboord heb, en dat is voor een jacht echt niet zo bijzonder....

I rest my case...:P

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 13:03 #360010

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8490
Hans60 schreef :
Erikdejong schreef :
Op dat marine fregat konden ze nog niet eens de windsnelheid aflezen :whistle:

Die maken gebruik van een Belgisch weerstation, een wollen draadje.
Als het draadje wappert dan waait het, als het draadje nat is regent het.....

Ik vind dit stillekes aan zowat het beste wat hier gezegd wordt...
Wat kunnen jullie l*llen over iets waar je niks van weet, nl de ware toedracht van aan de grond lopen én de ware uitrusting van het Amerikaanse fregat.

Ging het oorspronkelijk niet over een Sweden met gebroken roer? En de mogelijke aanpassingen die een lange afstandszeiler zou moeten hebben om niet te zinken?
Laatst bewerkt: 22 jan 2013 13:04 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 22 jan 2013 13:18 #360018

Dat niet zinken, daar is een prima oplossing voor toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl