Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het kan altijd fout gaan.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 12:00 #359520

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
sietse-ten schreef :
ed, ik weet niet hoe het bij dit schip is, maar ik ben vele jaren geleden aan boord geweest van een nederlans fregat. daar zit in de buik van het schip de controle kamer, die zien dus alleen maar beeldschermen, op de brug staat niet zoveel, is natuurlijk ook kwetsbaar. eigenlijk wordt het schip bestuurd als was het een onderzeeer, brug is voor de latste controle, als er op zicht langszij een ander schip wordt gegaan, of een haven ingevaren.

Op de brug van een marineschip zijn er in principe steeds: Een officier van de wacht, een roerganger, en minstens 2 matrozen als uitkijk aanwezig. In de controlekamer word met radar, sonar en andere apparatuur de omgeving van het schip bewaakt. En de nodige akties ondernomen om het ship tegen aanvallen te beveiligen.
De brug draagt zorg voor de navigatie en het veilig varen, de controlekamer voor de bescherming tegen aanvallen.
Zelf op de kleinere schepen staan er steeds minstens 3 mensen op de brug.
Als de amerikanen op een rif zijn gevaren, hebben de mensen op de brug niet goed uitgekeken, of was het rif zeer moeilijk zichtbaar.
( Ik was daar niet bij dus kan er niet over oordelen. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 12:19 #359529

De meeste marine schepen zijn 30 tot 40 jaar oud en hebben niet zoveel navigatie equipment als je wellicht denkt en al helemaal niet zo modern. Wat wij op onze bootjes hebben aan moderne spullen is vaak nog nauwkeuriger dan wat zij hebben. Aldus een marine officier die vorig jaar met mij mee geweest is naar het Arctische gebied. Hij was jaloers op wat ik aanboord heb, en dat is voor een jacht echt niet zo bijzonder....

Hier een kaartje van het rif:


Dat is een scan van de papieren kaart. Zoals je ziet steekt het rif 90cm boven het zeeoppervlak uit en is het rondom gelijk meer dan 500 vadem diep (=900m) Zodra je dieptemeter een signaal geeft is het al te laat. Als de deining aflandig is zie of hoor je de branding niet en een zandbankje dat minder dan een meter boven zee uitsteekt zie je hoogst waarschijnlijk ook niet op de radar.

Nu komt het leuke: kijkend op mijn CM93 kaarten van 2011 staat dit rif 3 mijl meer naar het NO in getekend en ontbreekt iedere vorm van detail.

Beetje goedkoop om de navigator/stuurman/kapitein maar gelijk op de hoop "dom" te gooien. Zie zelf eerst maar eens op zo'n post te komen!

Het enige dat aan te halen is, is dat je neit zo dicht ergens langs moet varen. Maar hadden jullie enig idee van wat de "missie" was en waarom ze daar voeren? Zolang dit soort info ontbreekt zeg ik dat ze het voordeel van de twijfel moeten krijgen!

In een donkere nacht zie je een rif niet, zeker niet als er aan jouw kant van het rif geen branding is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 12:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 12:55 #359547

Sorry Erik maar dit is geen excuus.
Op de Filipijnen is geschokt gereageerd op het incident. De bij duikers geliefde Tubbataha riffen maken namelijk deel uit van de UNESCO Werelderfgoedlijst en zijn onderdeel van een beschermd nationaal park. De mijnenjager had toestemming moeten krijgen voor schip door het park heen had mogen varen, aldus de autoriteiten die vrezen voor grote schade aan het koraal. Het schip lekt geen olie.

Hij is blijkbaar door een gebied gevaren waar hij niet komen mag en dat gebied is groter dan het rif zelf en ook al heb je geen moderne navigatie middelen aan boord wat mij heel stug lijkt dan nog hadden ze het gebied met een grote boog moeten omzeilen.

Ze waren op weg van de Philipijnen naar Indonesië er staat niets over een missie en je mag er van uit gaan dat een mijnenveger daar geen mijnen gaat zoeken.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 13:18 #359552

En die duikers op de Filipijnen weten zeker dat het schip geen toestemming heeft gevraagd dan wel gekregen? Ik kan me niet voorstellen dat de UNESCO een lijst aan maakt met welk schip op welke dag verwacht kan worden.

Op Spitsbergen hebben ze een vergelijkbaar systeem. Je moet toestemming vragen om in die wateren te mogen varen. De lokale politie (Sysselmannen) controleren daar ook actief op. Maar geen van de Sysselmannen die we daar gezien hebben was op de hoogte van het feit dat wij (en de andere schepen om ons heen) toestemming hadden gekregen om daar te varen. Dat is een westers land en de politie die toezicht moet houden weet het nog niet eens. Ik kan me niet voorstellen dat de eerste de beste duiker op de filipijnen op de hoogte gesteld gaat worden van het feit dat de marine toestemming heeft om door een stukje gebied te varen dat honderd mijl bij de bewoonde wereld vandaan ligt.

En dat het schip onderweg was van A naar B wil niet zeggen dat de overtocht geen doel had vanuit militair/onderzoek/test oogpunt.

Ik blijf erbij dat je veel te snel een oordeel klaar hebt.

De marine is mijn vriend niet, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Alles wat militair is kan wat mij betreft afgeschaft worden. Maar op een dergelijke manier oordelen is wel erg kort door de bocht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 13:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 13:31 #359557

Revolution1 schreef :
Hij is blijkbaar door een gebied gevaren waar hij niet komen mag

het was toch een amerikaan? nou dan, die mogen overal komen, en ook bommen gooien als ze daar zin in hebben.
en dus mogen ze zeker tegen een rif aanvaren. wat doet dat rif daar trouwens, midden in zee? eigen schuld!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 13:32 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 13:34 #359558

Erik er staat nergens dat de duikers dat controleren of moeten controleren, er staat alleen dat het bij duikers een zeer geliefde plek is. Dus wel graag goed commentaar leveren.

Verder blijf ik bij me standpunt, dat als dit een beschermt gebied is je er met een boog omheen moet varen zeker met zo schip of een commercieel vaartuig, lijkt mij toch heel helder en zal ook best wel bekend zijn ook bij de amerikaanse marine.

Dus nee ik vind niet dat ik kort door de bocht ben.

Hoe het in Spitsbergen er aan toe gaat weet ik niet en kan ik ook niet over oordelen.

Maar de echte waarheid zullen we wel nooit te weten komen, zal wel in een doofpot terecht komen. Betalen de philipijnen een paar centen en geen haan die er meer naar kraait.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 13:37 #359560

edlonnee schreef :
Gewoon een paar vragen: Hoeveel ZIE je als je midden in de nacht vaart?

In dit geval niet zoveel, maar er staat wel een licht op het rif
fl(2) 10s 14M.

In veel gevallen is je dieptemeter, betonning, lichten, bebouwing, kapen, wolken, landkenmerken etc. dichter bij land goed te gebruiken om je positie met je kaart te verifieren.
En natuurlijk zorgen dat je kaarten up-to-date zijn.
Ik weet niet of er nog hele oude kaarten bestaan, in dat geval kan je hetzelfde doen als hetgeen ze vroeger deden. De breedtegraad volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 13:51 #359565

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Revolution1 schreef :
Dus nee ik vind niet dat ik kort door de bocht ben.

Zolang je zonder de exacte feiten en omstandigheden te kennen oordeelt dat er geblunderd is ben je wat mij betreft kort door de bocht.
Erg gevaarlijk, want voor je het weet loop je aan de grond.... ;)
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 13:52 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 14:23 #359571

De meeste marine schepen zijn 30 tot 40 jaar oud en hebben niet zoveel navigatie equipment als je wellicht denkt en al helemaal niet zo modern

De amerikaanse marine maakt gebruik van DNC Digital Nautical Chart
En dat het schip onderweg was van A naar B wil niet zeggen dat de overtocht geen doel had vanuit militair/onderzoek/test oogpunt

The Avenger-class mine countermeasures ship had just completed a port call in Subic Bay and was en route to Indonesia and then on to Timor-Leste to participate in a training exercise when the grounding occurred.

Geen missie maar onderweg naar een oefening
In dit geval niet zoveel, maar er staat wel een licht op het rif
fl(2) 10s 14M.

Ik weet niet hoe het er tegenwoordig aan toe gaat in dit digitale tijdperk maar toen ik nog koopvaardij officier was en zeker in onbekend gebied deed ik altijd een aantekening maken op de kaart als ik een boei ofzo tegen kwam en controlleerde gelijk me positie. Zeker als je ergens zit waar je het niet verwacht. Aannemend dat de DNC maps fout varen en de officier van wacht er vanuit gaat dat hij op de juiste koers zit.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 15:25 #359587

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Tja, en wij plannen op recente papieren kaarten en varen digitaal met papieren kaart open op kaartentafel.
Wordt gedurig vergeleken met elkaar.
Duur, want dubbele kaartenuitgave, maar zo valt wel op waar er fouten zitten. Hebben we gehad in Griekenland: digitaal zou er op 10m diepte een altijd onderliggende rots zijn. In 't echt was het een bovenwater uitstekend eilandje... Op papier stond het correct weergegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 16:12 #359603

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
2uur terug geüpdatet nieuws:

www.abc.net.au/news/2013-01-21...-philippines/4476824






Klinkt als arrogantie, als ik dit zo lees, vind ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 16:15 #359604

Lijkt er inderdaad op Ed!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 16:25 #359607

ik zeg niets meer :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 16:49 #359623

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Iets van boo(n)tje, die om z'n loontje kwam...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 17:17 #359643

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8489
Scheelde zo te zien maar een meter of 20 en ze zaten er naast...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 17:21 #359649

Ilex schreef :
Scheelde zo te zien maar een meter of 20 en ze zaten er naast...

Bij de Costa concordia scheelde het ook niet zoveel maar voorlopig ligt tie nog op zijn kant :evil: alleen de schade door deze arogante klootzak is vele male groter.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 17:27 #359656

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Qua arrogantie doet het voorval me denken aan die vuurtoren op Youtube, die gesommeerd werd om aan de kant te gaan voor de US Fleet... :laugh:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 17:28 #359657

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Als het goed is, dat was het beeld tenminste op de eerste foto die ik zag, zijn ze er gewoon haaks opgevaren en door de zware golfslag/branding dwars komen te liggen. Waar je nu aan bakboord de witte bodem ziet hebben ze waarschijnlijk al schoongeveegd...
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 17:29 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 17:34 #359663

Dit type mijnenjagers zijn voorzien van een geavanceerde forward looking sonar. Die gebruiken ze niet alleen om mijnen op te sporen, maar ook tijdens de navigatie.
Het rif hadden ze al mijlen ver vooruit waar kunnen nemen. Ik wijt het aan onachtzaamheid van de officier van wacht.
De werkelijke toedracht zullen we waarschijnlijk wel nooit te weten komen. Staatsgeheim... :unsure:

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 17:42 #359668

Belerion II schreef :
Dit type mijnenjagers zijn voorzien van een geavanceerde forward looking sonar. Die gebruiken ze niet alleen om mijnen op te sporen, maar ook tijdens de navigatie.
Het rif hadden ze al mijlen ver vooruit waar kunnen nemen. Ik wijt het aan onachtzaamheid van de officier van wacht.
De werkelijke toedracht zullen we waarschijnlijk wel nooit te weten komen. Staatsgeheim... :unsure:

Groet,
Rob

Zijn ze niet allemaal met je eens hoor :whistle:
Erikdejong schreef :
De meeste marine schepen zijn 30 tot 40 jaar oud en hebben niet zoveel navigatie equipment als je wellicht denkt en al helemaal niet zo modern. Wat wij op onze bootjes hebben aan moderne spullen is vaak nog nauwkeuriger dan wat zij hebben. Aldus een marine officier die vorig jaar met mij mee geweest is naar het Arctische gebied. Hij was jaloers op wat ik aanboord heb, en dat is voor een jacht echt niet zo bijzonder....
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 18:31 #359696

Groet,
Rob[/quote]

Zijn ze niet allemaal met je eens hoor :whistle:
Erikdejong schreef :
De meeste marine schepen zijn 30 tot 40 jaar oud en hebben niet zoveel navigatie equipment als je wellicht denkt en al helemaal niet zo modern. Wat wij op onze bootjes hebben aan moderne spullen is vaak nog nauwkeuriger dan wat zij hebben. Aldus een marine officier die vorig jaar met mij mee geweest is naar het Arctische gebied. Hij was jaloers op wat ik aanboord heb, en dat is voor een jacht echt niet zo bijzonder....

Ja dat is complete onzin. Een collega van mij is tot 5 jaar geleden Marine officier geweest op de nederlandse vloot. En ik haalde Erik's mooie verhaal bij hem aan, en moest daar vreselijk om lachen. En melde even als contrast dat de apparatuur die gebruikt wordt op de nederlandse vloot (en ook die van de US) echt high tech is. De schepen zijn soms op leeftijd maar de apparatuur en software dat er gebruikt wordt, is key voor een succesvolle operatie.

Voorbeeld: De Zeven Provinciën klasse fregatten
heeft alleen al de volgende sensoren, maar die heeft Erik natuurlijk ook aan boord vandaar dat zijn gast zo jaloers was.

Thales APAR
SMART-L air/ surface search
Scout navigatie
DECCA navigatie
Thomson Signaal Sirius (IR)
Thomson Signaal Mirador (Optical)

Of Karel Doorman klasse (1991)
SMART air search
LW-08 air/ surface search
Scout navigatie radar
Holland Signaal PHS-36 boegsonar
Anaconda DSBV-61A towed array sonar

O en dit past ook allemaal in de kuip van Erik:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 18:34 #359699

Een stukje ge quote van www.marineschepen.nl

Ook de sensoren, communicatiesystemen en netwerken zijn super modern. Alle wapens (inclusief de machinegeweren) worden bediend vanuit de commandocentrale. Daardoor kan men met een paar operators hetzelfde werk doen als vier tot zes man aan dek.17 Bovendien wordt bij de machinegeweren hierdoor de trefkans vergroot, bevindt de schutter zich binnen waar het veiliger en aangenamer, en de schutter heeft direct toegang tot omgevingsbeeld en informatie om beter vast te stellen of op het juiste object wordt gevuurd.18

Op de patrouilleschepen staat de IM-400 geïntegreerde mast van Thales (Hengelo). In deze mast zitten niet-draaiende radars en (infrarood)camera´s. Het voordeel van zo'n mast is dat de sensoren elkaar niet storen en dat technici van binnenuit aan de sensoren kunnen werken, ipv te moeten wachten tot het weer goed genoeg is om veilig in de mast te kunnen klimmen.

De sensoren zijn speciaal gemaakt voor operaties dicht bij de kust, hier hebben veel andere radars het erg moeilijk door land, vogels en windmolens. In deze mast zit onder andere de SMILE luchtwaarschuwingsradar (in het buitenland SEAMASTER 400) gebaseerd op de APAR op het LCF. De SMILE is ’s werelds eerste niet-roterende rondzoekradar voor de lange afstand.19 De SEASTAR (SEAWATCHER 100) zorgt voor zeebeeld en kan automatisch kleine objecten en dreigingen op korte afstand ontdekken en volgen. Bijvoorbeeld zwemmers en periscopen in alle weersomstandigheden. De GATEKEEPER is een waarschuwingssysteem met infrarood/ full-HD camera’s. Deze zorgen voor haarscherp beeld, 360 graden om het schip heen. Zwemmers en bootjes kunnen razendsnel worden herkend op korte afstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:08 #359721

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
ZOOOOVEEEELLL aan boord en dan nog, ondanks waarschuwingen van ter plaatse bekenden/gezaghebbenden, haaks op een rif knallen. Eigenlijk zeggen en bevestigen jullie dus gewoon dat die cowboys Echt Arrogante Pannenkoeken zijn!? :silly: :blush: :woohoo:
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 19:09 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:29 #359734

Dat ze een fout hebben gemaakt is wl duidelijk, maar dat van de apperatuur komt uit eerste hand van een Marine officier (1e stuurman) op een Canadees Fregat! Ik heb een rondleiding aanboord gehad, maar moest mijn telefoon en camera inleveren bij de poort. Heb er dus geen foto's van.

Hert enige dat geavanceerder was/is zijn de wapen systemen en de radar. Iets dat onderwater kan kijken is er niet of nauwelijks.

Is de Canadese marine dan als enige achterlijk (inclusief de amerikanen natuurlijk :cheer: )?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 19:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Het kan altijd fout gaan. 21 jan 2013 19:37 #359735

Erikdejong schreef :
Dat ze een fout hebben gemaakt is wl duidelijk, maar dat van de apperatuur komt uit eerste hand van een Marine officier (1e stuurman) op een Canadees Fregat! Ik heb een rondleiding aanboord gehad, maar moest mijn telefoon en camera inleveren bij de poort. Heb er dus geen foto's van.

Hert enige dat geavanceerder was/is zijn de wapen systemen en de radar. Iets dat onderwater kan kijken is er niet of nauwelijks.

Is de Canadese marine dan als enige achterlijk (inclusief de amerikanen natuurlijk :cheer: )?
komt uit eerste hand van een Marine officier (1e stuurman) op een Canadees Fregat!

Jep en ik uit eerste hand van een Marine officier op een Nederlands fregat.
Is de Canadese marine dan als enige achterlijk (inclusief de amerikanen natuurlijk :cheer: )?
Nu zeg je iets zinnigs :P
Laatst bewerkt: 21 jan 2013 19:49 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl