Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reddingsvlot, erg in dubio.

Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 08:55 #373145

  • -Mara-
  • -Mara-'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3128
Voor de komende pinkstertrip ben ik me aan het orienteren voor een reddingsvlot.

Optie 1
Nu heb ik snel even op marktplaats gekeken maar daar wordt voor een reddingsvlot +/- € 450,-- gevraagd welke nog 1 jaar gekeurd zou zijn en inmiddels 3 jaar oud is. Nu kost een keuring ongeveer € 250,-- en moet er volgens mij nog wat vuurwerk bij dus voor mijn gevoel te duur??

Optie 2
Een vriend van me heeft nog een vlot op zijn boot liggen maar die is van 2002 (dus al 11 jaar oud) en de laatste keuring is van 2005 (inmiddels ook al weer 7/ 8 jaar geleden). Maar is dit nog zin vol om te laten keuren??

Optie 3
Een nieuw vlot (4 persoons) kost ongeveer 800,-- / 900,-- euro.

Nu neig ik persoonlijk naar een nieuw 4 persoonsvlot (omdat we waarschijnlijk toch niet met meer dan 3/ 4 personen "ver" gaan), of

Optie 4
als we er een nodig hebben maar te huren.

Maar wat zouden jullie doen?
Ik ben bang dat als ik eenmaal een oversteek gemaakt heb dat dit naar meer gaat smaken dus een vlot waarschijnlijk vaker nodig heb. :whistle:
Voorheen delaat72

De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 10:00 door -Mara-.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:00 #373148

optie 2 met een voorwaarde. trek aan het touwtje en blaas het ding op, ziet het er nog goed uit, laten keuren, zoniet , nog geen man over boord, bij het grof vuil.

werkt optie 2 niet, dus ziet er slecht uit, als je het kunt betalen een nieuw aanschaffen, anders huren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:02 #373149

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Kees,

Tweedehands kan soms goed uit als het een duurder maar wat ouder vlot is. De nieuwprijzen die jij noemt zijn voor de goedkoopste modellen., als je wat verder kijkt zie je ook duurdere en dat is niet alleen maar marketing. Sommige hebben meer kwaliteit, en sommige zijn voor verder op zee geschikt.
Als je een vlot tweedehands wilt kopen, vraag dan even aan een keurder wat zijn ervaring met dat vlot is, die weten precies wat wel en wat niet kwaliteit geeft.

Mijn eerste vlot heb ik voor 100 euro gekocht, was 15 jaar oud en de laatste keuring net een jaar over datum. De keurmeester zei over dat vlot dat het zo goede kwaliteit was dat het rustig nog 10 jaar mee kon!

Succes,

Erik

PS je kunt ook nog overwegen om voor deze eerst trip te lenen of huren (maar huren is wel jammer van het geld...)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:07 #373151

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Optie4, ik zou er eerst 1 huren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:15 #373153

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heb je niet een fatsoenlijke bijboot?. Kan je ook nog gebruiken als je ankerend ligt en naar de wal moet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:23 #373156

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1852
delaat72 schreef :

Maar wat zouden jullie doen?
Ik ben bang dat als ik eenmaal een oversteek gemaakt hebt dat dit naar meer gaat smaken dus een vlot waarschijnlijk vaker nodig heb. :whistle:

Ik heb geen vlot :evil:
Wel een rubberboot in tas op dek en oud survival-suit plus handheld marifoon.
"Vaker nodig hebt" is niet de juiste bewoording, er is op dit forum waarschijnlijk nauwelijks iemand die ooit in nood in een vlot heeft gezeten.
Nb ik vaar wel solo, en heb dus geen verantwoording voor anderen aan boord.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:25 #373159

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Mijn eerste vlot is 36 jaar oud geworden. Vorig jaar open getrokken.
Het werkte allemaal perfect. Om de drie jaar heb ik thuis het vlot opgepompt gecontroleerd, Co2fles gewogen en soms door een bedrijf laten controleren.
Vorig jaar een 2ehands vlot gekocht voor honderd euro. moest gekeurd worden, hetzelfde verhaal. Vlot was als nieuw. Een vriend die er verstand van heeft er na laten kijken en het vlot weer ingepakt in vacuum.

Als je op groot water vaart moeten je reddingsmiddelen in orde zijn.
Er gaat geen zeeschip de zee op zonder reddingsboten/reddingsvlotten.
Ik vaar ook als schipper op een zeillogger.
e vaart dan met bemanning. Voor elk iccident hebben wij een protocol.
(Lekkage, man over boord, motoruitval, brand, letsel enz.)
Je moet er vooraf over nadenken en het met je bemanning bespreken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:27 #373162

Ik kreeg een wat oude plastimo reddingsvlot in een tas. (nog nooit gebruikt ;-))
Aangezien de keuring al jaren overdatum was was dit HET moment zo'n ding eens uit te proberen.
Heel voorzichtig open gemaakt, Drukfles gedemonteerd en daarna het vlot uitgepakt (let wel goed op HOE het vlot is opgevouwen.
Alle attributen aan een inspectie onderworpen en ja tot en met de vuurpijlen was alles in orde. (vuurpijlen met oud en nieuw getest..gniff)
Zelfs het "rubber" van het vlot zag er nieuw uit.
Ja nu DE ultime test,...doet de persluchtfles het nog..
Dit kun je maar op 1 manier testen dus.....zonnetje in de tuin,...connifeer in de rug en...trekkoort in de hand nadat de fles weer gekoppeld was aan het vlot.
3 seconden laten zat ik klem tussen conifeer en.....een gillende reddingsvlot. De hoeveelheid lucht in de fles is zoveel dat de overdruk ventielen van het vlot opengingen en de buurt getracteerd werd op het gefluit van ontsnappende lucht. Het geheel opgeblazen een paar dagen in de tuin gelaten. Het was erg leuk om zo'n vlot te zien, compleet met opgeblazen instaptrap, dak en dakbeugels (allemaal opgeblazen)De uitrusting (mes zonder punt,..visgerei plakspullen, peddels, hoosbak, pomp etc) heeft een eigen plekje in de zakken in het vlot.
Nu de test goed is doorlopen tijd om het op te ruimen dus lucht eruit, opvouwen, fles laten vullen en hup in de tas.
Jaja...waar laat je de lucht ontsnappen ? vlot is gemaakt voor eenmalig gebruik als het goed is. Na goed nadenken besloten de fles los te koppelen en de messing koppelingen aan het vlot los te maken. Dit ging goed, koppelingen met vloeibare pakking weer gemonteerd en het geheel in de tas gevouwen.
De fles heb ik in Ridderkerk bij plastimo opnieuw laten vullen en is voorzien van een nieuw kopermembraam en slagpin met koord. Kosten, 125 euro voor de fles, en 250 euro voor een nieuwe set vuurpijlen en een hoop lol. Okay vlot is dan niet voorzien van een officieel keuringsrapport maar...heeft zich wel bewezen. Ik las een paar jaar geleden dat gekeurde reddingsvlots niet altijd zo goed zijn nagekeken, roest op plekken waar het niet hoord, vergane rubber etc.
Ik durf met mijn zelf geteste vlot wel de zee op te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:34 #373167

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
In het vervolg je vlot niet meer opentrekken, maar oppompen.
dat scheelt 125,-- euro. In geval van twijfel kan je de fles laten controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 09:58 #373179

Toxiq schreef :
Optie4, ik zou er eerst 1 huren


Eens, gewoon huren, kost je niet veel en je heb dat ding niet alle dagen aan bord of thuis in de schuur
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 11:11 #373192

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Wij hebben dezelfde overwegingen gehad. Na een tijdje marktplaats in de gaten te hebben gehouden bleken daar weinig goede, recent gekeurde vlotten voor een interessante prijs te zijn. Een professioneel gekeurd vlot is voor mij een absolute voorwaarde en de vlotten die op marktplaats stonden waren allemaal zodanig geprijsd, dat dit met de prijs van een keuring plus eventueel vervangende onderdelen al snel in de buurt van de nieuwwaarde zou komen.

Huren hebben we overwogen maar leek ons niet handig omdat dat de flexibiliteit een beetje wegneemt en uiteindelijk ook in de papieren kan lopen.

Uiteindelijk hebben we dus een nieuw vlot gekocht, voordeel is uiteraard dat 'ie de eerste 3 jaar niet gekeurd hoeft te worden en de volle 12 jaar fabrieksgarantie heeft.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 11:34 #373209

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Ons vacuumverpakte reddingsvlot laat ik bewust niet keuren. Zolang het vacuum intact is kan er niets gebeuren zoals corrosie, drukverlies van de CO2 cylinder. Het risico van een foutje bij het herverpakken van het vlot lijkt mij groter. In een gesprek met een 'vlottenboer' werd verteld dat de meest voorkomende reden om een vaccuumverpakt vlot te laten keuren is de keuringseis bij wedstrijden. De manier van verpakking is dus wel van belang bij de aankoopkeuze.

gr. Evert
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 11:38 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 11:41 #373213

Lijkt me een wat vreemde redenatie, na keuring worden ze namelijk ook weer opnieuw vacuum verpakt.

PS,
ik zou er een kopen. Maar om een gebruikte te overwegen even naar de aanschaf prijs kijken tov een nieuwe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 11:49 #373217

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Misschien had ik erbij moeten vermelden dat ons vlot in een speciale houder in de bakskist ligt en dus niet aan weer en wind is blootgesteld.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 11:49 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 12:26 #373228

Er blijft anders genoeg over wat je toch nog even bekijken wilt, wat te denken van houdbaarheidsdatum op voedsel, water, medicijnen en vuurwerk?
Wat te denken van een gebarsten waterzakje dat je reddingsvlot vol zet van binnenuit, een battarij die is gaan lekken en zuur verspreid waardoor het rubber langzaam weggevreten word, of je verband doosje waarvan het plakband ed langzaam versmeld met zichzelf. Wat te denken van een CO2 fles die heel langzaam druk verliest?. In mijn ogen kun je net zo goed geen reddingsvlot meenemen als je hem toch niet minimaal eens per twee jaar open maakt, of dat laat doen. Dit ongeacht van hoe die opgeborgen zit of staat.

Kees: Een reddingsvlot gaat makkelijk 30 jaar mee zonder dat je er grote kosten aan hebt, zeker als je deze enigszins geconditioneerd opbergt als je niet het openwater op gaat.

Een nieuwe 4 persoons van een knappe kwaliteit kost ongeveer €1.500
Keuring kost om en nabij de €250, maar is heel goed zelf te doen en het mag ook zelf gedaan worden. Mits goed gedocumenteerd.
Ergo: een reddingvlot van goede kwaliteit dat 15 jaar oud is zonder keuring, zou ik niet meer dan €500 voor betalen, minus wat je er in wilt hebben. Een keuring is een vaste prijs, maar de kosten van het vervangen van voedsel,water en vuurwerk komt hier nog bij. Als deze zaken niet in de laatste 2-3 jaar vervangen zijn (moet op het keuringspapiertje staan) dan kun je er makkelijk nog €200 bijtellen om het gekeurd te krijgen. In dat geval mag een 15 jaar oud vlot dus niet meer kosten dan €300.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 13:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 13:38 #373267

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Optie 5: huren, en afspreken dat als je direct na de huurperiode een nieuwe koopt, de huurprijs als korting op de aanschafprijs van het nieuwe vlot geldt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 14:02 #373282

Erikdejong schreef :
Wat te denken van een CO2 fles die heel langzaam druk verliest?.

Nou , het lijkt me zo dat je dat wel zult zien met zo'n vacuümverpakt vlot . :unsure: :laugh:
Of je hem dan trouwens de bakskist nog uit krijgt is de vraag.
En de container zal het ook wel begeven . Sterker nog , dat is toch de bedoeling als de CO2 vrijkomt?
Ik dacht trouwens dat de meeste tegenwoordig vacuümverpakt zijn , of???
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 14:19 #373291

Allen zijn vacuum verpakt naar mijn weten, en herpakt nadat ze geinsecteerd zijn.
Maar de folie waarin eht verpakt word scheurt makelijk (anders zou het vlot ook niet zo makkelijk openen) dus die lucht zal ontsnappen voordat je het kunt merken, de container is niet lucht dicht en zal ook niet bol gaan staan.
Evengoed lijkt het me erg onverstandig om op een vlot te vetrouwen dat al jaren niet geopend is, hoe goed ook verpakt en opgeborgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 16:45 #373346

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Erikdejong schreef
Keuring kost om en nabij de €250, maar is heel goed zelf te doen en het mag ook zelf gedaan worden. Mits goed gedocumenteerd.

Een vlot dat vacuum verpakt is, lijkt mij lastig zelf te keuren/servicen. Het zelf opnieuw vacuum verpakken is imho geen eenvoudig klusje, waarbij je veel fouten kunt maken.

Ons vlot heeft een zeer beperkt noodpakket, alle noodspulletjes zitten in een aparte, drijvende grabgag en worden regelmatig gecontroleerd/ververst.

De vacuumverpakking scheurt normaal als eerste op de plaats van de activeringlijn.


Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 16:55 #373351

Heb je dan ook de batterijen uit je vlot gehaald?
Dit kan het gevolg zijn van een lekkende batterij in de zaklamp of het dak lampje, het rubber tast ook aan. (Uit een vacuum verpakt vlot!):

Het vacuum trekken kun je zelf prima doen door een lucht koord te gebruiken die op de stofzuiger zit icm een lijmstrook ipv een smeltstrook. De zak kun je tot 4-5 keer toe hergebruiken door er steeds een heel smal strookje vanaf te knippen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 16:58 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 17:00 #373352

die gehuurde vlotten zijn overigens ook al overal geweest, en mee gegooid enzo. Je kan je afvragen of dat wel zo okay is..?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 17:07 #373357

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Kunnen heel wat hebben die vlotten Chris, zeker in een container die kun je zowat uit het raam gooien.
De drijflichamen van het vlot vangen de klappen prima op.
Zelf keur ik mijn vlot, de drukcilinder heeft mijn grootste aandacht.
Groetjes
Jaap
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 19:42 #373435

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Erikdejong schreef :
Heb je dan ook de batterijen uit je vlot gehaald?
Dit kan het gevolg zijn van een lekkende batterij in de zaklamp of het dak lampje, het rubber tast ook aan. (Uit een vacuum verpakt vlot!):

Het vacuum trekken kun je zelf prima doen door een lucht koord te gebruiken die op de stofzuiger zit icm een lijmstrook ipv een smeltstrook. De zak kun je tot 4-5 keer toe hergebruiken door er steeds een heel smal strookje vanaf te knippen.
Juist jij als techneut weet toch dat dit geen echt vacuüm is, het is uitsluitend onderdruk om de boel bij elkaar te houden. Er zit zo nog steeds voldoende lucht in om dingen te laten corroderen. Ik weet niet hoe de producenten (en keurders?) de vlotten verpakken, maar als dat in een 'beschermde omgeving' is (met stikstof oid?) dan heb je een betere bescherming tegen corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 28 feb 2013 19:45 #373436

Tuurlijk, vacuum is ook een ilussie, en meer bedoeld om er zeker van te zijn dat er geen water bij komt. Als er teveel lucht in de zak zit krijg je hem ook niet meer in de container, vandaar dat ze deze even leeg zuigen. Als het meer dan 0.3 bar onderdruk is, is het al veel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reddingsvlot, erg in dubio. 01 mrt 2013 11:22 #373615

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Goh, interessant draadje is dit ! Zit zelf ook met m’n reddingsvlot van 4 jaar oud. Eigenlijk moet die hoognodig gekeurd worden ( het is een seago 6-persoons), maar ik heb inmiddels 3 prijsopgaves:
Via m’n lokale scheepsbenodigdheden winkel: 800 euro.
Direct naar gespecialiseerd bedrijf 1 kost het 688,00 euro.
Direct naar gespecialiseerd bedrijf 2 kost het 535,00 euro.
Het reddingsvlot kostte nieuw 669,00 pond! (In Engeland gekocht )
Ook heb ik contact gehad met Seago, maar die sturen me door naar de bovenstaande bedrijven

Jullie begrijpen al dat ik niet begrijp waarom het in Frankrijk kennelijk veel duurder kost dan in Nederland. Maar goed.

Nu heb ik het plan opgevat om het zelf te gaan doen, want het kan volgens mij niet moeilijk zijn. Maar er resteren 2 vragen.
De fles co2 heeft naar buiten toe gelekt, want de vacuumzak stond behoorlijk bol. De zak heb ik dus geopend om de lucht te laten ontsnappen ( werkt gewoon met zo’n opening en dopje als bij een luchtbed ).
Ik ben een beetje bang dat ik vervolgens nergens terecht kan met die fles. Wat voor soort winkel moet ik daar voor zoeken? De bovengenoemde bedrijven zitten veel te ver weg.

Wat ik trouwens ook erg interessant vind, is wat Erik zegt:

‘Keuring kost om en nabij de €250, maar is heel goed zelf te doen en het mag ook zelf gedaan worden. Mits goed gedocumenteerd’.

Al weet ik niet of de franse wetgever dat ook accepteert.

frank ( die vanmiddag zijn vlot uit gaat pakken ).
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl