Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 24 juli 2013 06:48 #418162

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
MarofThymen schreef :
Tenminste, dat is hoe ik het zie.
Dat is precies het probleem, de terminologie is open voor discussie... Als ik als klein schip voorrang moet verlenen aan een schip dat het TSS volgt, waarom staat er dat dan niet gewoon in?! Nu staat er in dat ik de 'veilige doorvaart' niet mag 'hinderen'. Ik mag aannemen dat er bewust voor deze tekst is gekozen, i.p.v. 'voorrang verlenen'.

Rule 10J - Traffic Separation Schemes:
A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

Er staat echter ook:

Rule 10A - Traffic Separation Schemes:
This Rule applies to traffic separation schemes [adopted by the Organization] and does not relieve any vessel of her obligation under any other rule.
Een andere mogelijke uitleg is dus: zolang het veilig mogelijk is moet een schip dat het TSS volgt wél uitwijken voor een overstekend zeiljacht. Natuurlijk alleen als dat met een kleine koerswijziging kan, anders wordt een andere regel overtreden, namelijk dat de richting van het TSS niet gevolgd wordt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 24 juli 2013 06:56 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 24 juli 2013 06:56 #418164

Het was oorspronkelijk de bedoeling om van het VSS een echte voorrangsweg te maken. Dit is helaas niet doorgegaan en daarom zitten we nu met deze onduidelijke regels. En je hebt altijd nog Regel 2 B
(b) In construing and complying with these Rules due regard shall be had to all dangers of navigation and collision and to any special circumstances, including the limitations of the vessels involved, which may make a departure from these Rules necessary to avoid immediate danger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 24 juli 2013 06:59 #418165

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Dat is goed zeemanschap inderdaad.

Voor de duidelijkheid: persoonlijk vind ik dat je als overstekend zeiljacht gewoon moet zorgen dat andere schepen niet hoeven te wijken, maar ik vind het raar dat de regels daar blijkbaar niet volledig duidelijk over zijn.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 24 juli 2013 07:03 #418166

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Leuk om ook eens de zienswijze vanaf de brug te horen Thymen! Maar het is inderdaad wel zoals Dennis32 al aangaf: de meeste zeilers op dit forum gaan redelijk prudent om met de regels op het water, zeker in relatie tot de grote vaart in de DWR / TSS'en.

Zelf laat ik het niet aankomen op hoe de regels in de TSS nu exact moeten worden geïnterpreteerd, je bevind je nu eenmaal in een klein notedopje op een belangrijke vaarroute (die overigens nog uiterst 'leeg' is, de zee is groot...).

Haaks kruisen is vanzelfsprekend, en in geval van verkeer in de TSS kan ik meestal door het regelen van mijn snelheid voorkomen dat ik te dicht in de buurt kom van schepen. Even inhouden tot het schip nagenoeg voorbij is of juist de motor even bij om ruim voor een schip langs te gaan. In de pakweg 10 keer dat ik het kanaal overstak heb ik slecht één keer mijn koers tijdelijk moeten verleggen (in de verplichte vaarrichting uiteraard) om mijn intenties duidelijk over te brengen aan de brug van het schip in kwestie. Ik luister wel uit, maar heb nog nooit aangeroepen. Tegenwoordig is dat uiteraard wel een stuk makkelijker met AIS, maar zoals gezegd nog nooit de behoefte gehad.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 24 juli 2013 07:25 #418170

Er is geen verschil tussen grote en kleine schepen qua TSS kruisen, het dient door beide op dezelfde manier gedaan te worden. Haaks en het verkeer in de lane niet belemmeren.

Het enige wat gesteld mag worden is dat schepen < 20 meter niet gebruik MOETEN maken van de lane. (ze mogen ze ook gewoon wél gebruiken dus!)

Schepen > 20 meter zijn verplicht (mits zijn werktuigelijk voortbewogen zijn en niet vissende/zeilende/of andere vorm dan ook) de lane te gebruiken (uitzonderingen daar gelaten qua inshore traffic zone en havens)
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 28 juli 2013 07:02 #419250

  • glsf91
  • glsf91's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Mijn bijdrage:

Ik had de volgende vragen gestuurd naar Dover Coastguard:

The question is: do I also have to cross the separation zone at right angle or may I use a different angle until I reach the traffic lane again ?

When I’am crossing the traffic lane at right angle and a ship in the traffic lane is on collision course, I have to give free way to the ship.
There are a few possibilities to avoid collision:
1. slow down speed and keep crossing at right angle
2. temporally change course in direction of traffic lane until ship has passed (ship takes longer time to pass)
3. temporally change course in opposite direction of traffic lane to stern of ship (ship takes shorter time to pass)

Are all 3 allowed ?

Daarop het volgende antwoord gekregen:

Thank you for taking the time to make contact, and rest assured you are not bothering anyone. Before getting to your questions I think it is useful just to examine, from first principles, the issue you are trying to resolve.

The International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972 (IRPCS, 1972) are the internationally agreed rules that govern the conduct of ships in relation to other vessels. The Rules are intended to ensure/enhance the safety of navigation by prescribing the conduct of vessels when underway, by specifying the display of internationally understood lights and sound signals and by setting out collision avoidance actions in close quarter situations. In short therefore, each vessel is expecting every other vessels to comply with the IRPCS, 1972. Rule 10 of IRPCS, 1972 sets out the rules for Traffic Separation Schemes (TSS). Traffic Separation Schemes, or the separation of opposing streams of traffic by means of a TSS, is one of several routeing measures adopted by the IMO. The purpose of ships' routeing is to improve the safety of navigation in converging areas and in areas where the density of traffic is great or where the freedom of movement of shipping is inhibited by restricted sea-room, the existence of obstructions to navigation, limited depths or unfavourable meteorological conditions; each of which is a factor in the Dover Strait. Whilst no one Rule can necessarily be considered in isolation to the other Rules, Rule 10 includes some specific requirements one of which (for example) at Rule 10(c) is the requirement to cross a TSS on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow. There are 2 very simple, very good reasons for this requirement, which are:

1. Crossing at right angles minimises the time of crossing the lane. Less time in the lane reduces the probability of interaction with those following the general direction of the lane.

2. Crossing at right angles presents the most favourable aspect to mariners following the traffic lanes; this makes it easier for them to interpret the situation(s) and apply the collision regulations correctly.

Turning now to your first question....

Quote
Do I also have to cross the separation zone at right angle or may I use a different angle until I reach the traffic lane again ?
End quote

The passage you are planning means that at some point whilst crossing the TSS you will enter a separation zone, this is unavoidable hence the provision in Rule 10(e). At what heading you should cross a separation zone is not stipulated in COLREGs though as you have found out. Despite that, and as I stated above, both the spirit and the letter of COLREGs is to avoid situations/actions which might be misinterpreted by other vessels. Now, I am assuming you will be sailing (i.e. no engine) throughout the passage and I am assuming the correct day-shape will be displayed (for a daylight passage?). On that basis then a decision to make a bold alteration whilst in a separation zone by a vessel that was previously apparently crossing could possibly be misinterpreted; having said that you are sailing so Rule 10(j) applies and so the manoeuvre could equally be interpreted as you simply keeping out of the way. So the short answer to that question is, no, according to COLREGs you are not obliged to cross a separation zone at the same heading as crossing a lane. Altering course or loitering within a separation zone is perhaps a moot point, but again, spirit and letter of COLREGs is for the avoidance of doubt in encounters between vessels so let this be your guide.

Next question....

Quote
When I’am crossing the traffic lane at right angle and a ship in the traffic lane is on collision course, I have to give free way to the ship. There are a few possibilities to avoid collision:
1. slow down speed and keep crossing at right angle
2. temporally change course in direction of traffic lane until ship has passed (ship takes longer time to pass)
3. temporally change course in opposite direction of traffic lane to stern of ship (ship takes shorter time to pass)
End quote

Good question! There are so many factors to take into account during any given crossing situation as I am sure you know. I shall not produce them all here but what are some of the variables? - weather, visibility, size of crossing vessel, size of your vessel, who is give-way, who is stand-on, under sail or under power (for either vessel) etc. etc.

From above, #'s 1 & 2 seem sensible and prudent, it is worth re-iterating part of Rule 8 here:

Rule 8(b)
Any alteration of course and/or speed to avoid collision shall, if the circumstances of the case admit, be large enough to be readily apparent to another vessel observing visually or by radar; a succession of small alterations of course and/or speed should be avoided.

So the key bit here is that whatever you do it should be 'readily apparent' for the avoidance of doubt.

#3 - hmmmm, ask yourself the question whether you think collision avoidance is a sufficiently good enough reason for breaching COLREGs (Rules 10, 15, 16 & 17 to name a few) or whether the planning for the crossing should have been a bit better?

To summarise all of the above, I think a cautious and conscientious skipper takes every advantage of every opportunity to conduct any given passage as safely as possible. To that end I think the fact you have taken the time to make contact perhaps demonstrates you fall into this category. I think Rule 10 is quite clear; as a crossing vessel you cannot avoid entering a separation zone but loitering or manoeuvring within the zone is a moot point. Not impeding the passage of a power-driven vessel following a traffic lane for a sailing vessel or a vessel less than 20 metres is also clearly stated. In effect all of the above is discussing the actions of a skipper doing his or her very best to comply with COLREGs by keeping out of the way of large vessels that are following a traffic lane.
For your information attached are two documents, the first is a copy of the IRPCS, 1972. In it you will find Rule 10 as described above. The second document is a UK document (a Marine Guidance Mote) that expands on some of the provisions of IRPCS, 1972 Rule 10 and contains information specifically mentioning the Dover Strait. I trust you will find them useful.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 28 juli 2013 08:02 #419272

Kun je die bijgevoegde documenten nog even hier plaatsen of zijn die te groot?
Anders even via een cloud zoals bijv. google drive.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 28 juli 2013 13:42 #419360

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Zoals het in de tekst omschreven staat gaat het waarschijnlijk om de volgende twee:
Laatst bewerkt: 28 juli 2013 13:42 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 08 aug 2018 10:21 #966668

  • vandijkh
  • vandijkh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Verrassing:
bij de overname van mijn Jacht (06-2018)voor de oversteek naar lowestone krijg ik van de Vercharterer te horen dat RULE 10 is verandert en nu bij het oversteken van een TSS de snelheid niet verändert mag worden maar zolang met de vaarrichting meegevaren moet worden totdat de weg vrij is. Dit zou duidelijk in de Reeds 2018 beschreven zijn. Inmiddels zou ook ogenblikkelijk een Helicopter boven je hoofd hangen om de bekeuring van meerdere 100 e op te maken.
Kann iemand dit bevestigen ? (ik ben niet in bezit van een Reeds 2018)
Hans van Dijk
Koershouder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 08 aug 2018 10:35 #966670

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3376
ik vind alleen dit:
c. A vessel shall, so far as practicable, avoid crossing traffic lanes but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.

Meaning: Case 1: A vessel is not following a TS, she decides to cross the TS and go over to the other side, in this case, she has to bisect the TS at 90° or nearly so, since that is the shortest distance to cut and also the other vessels are not in confusion as to what this vessel is doing.

Case 2: A vessel has to exit the TS under exceptional circumstances, then first she moves at a small angle and goes to the edge of the TS and then crosses the opposite TS lane at 90° or nearly so.

gevonden in: cultofsea.com/colregs/part-b-s...-separation-schemes/
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 08 aug 2018 13:25 #966719

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
vandijkh schreef :
Verrassing:
bij de overname van mijn Jacht (06-2018)voor de oversteek naar lowestone krijg ik van de Vercharterer te horen dat RULE 10 is verandert en nu bij het oversteken van een TSS de snelheid niet verändert mag worden maar zolang met de vaarrichting meegevaren moet worden totdat de weg vrij is. Dit zou duidelijk in de Reeds 2018 beschreven zijn. Inmiddels zou ook ogenblikkelijk een Helicopter boven je hoofd hangen om de bekeuring van meerdere 100 e op te maken.
Kann iemand dit bevestigen ? (ik ben niet in bezit van een Reeds 2018)
Hans van Dijk

Wat is daar anders aan?

De boetes zijn van alle tijden.

Je dient het TSS zo haaks mogelijk over te steken, en niet te compenseren voor drift en stroom. Zo heb je de hoogste snelheid haaks op de TSS mr zit er zo kort mogelijk in.

Als dat niet kan omdat dat tot een aanvaring zou leiden, dien je koers te verleggen en met de richting mee te varen tot je verder kunt met de oversteek.

Hoe is dat anders dan wat jij beschrijft? Of wat je gedacht had?
Laatst bewerkt: 08 aug 2018 13:26 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 08 aug 2018 23:18 #966886

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Pas nog van Dover naar Calais overgestoken. Voor de oversteek hadden we 2 tegenliggers in de baan naar ZW, dus een stukje parallel aan de TS gevaren tot ze weg waren. Daarna haakse kompaskoers en gaan met die banaan.
Echter, we hadden door de stroming een aardig stukje verzet richting ZW en kwamen daardoor langzaamaan steeds dichter bij de ferry crossing lanes. Niet heel handig. Koers 20 graden verlegd naar BB om de boel vrij te varen.

Er is niemand langs geweest per marifoon, boot of helikopter om ons op enig ongepast gedrag te wijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 09 aug 2018 07:26 #966900

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3376
dus niet gedaan zoals dat zeilschip dat meevoer in de TSS tijdens de tocht naar Cherbourg? :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 09 aug 2018 07:56 #966904

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Ik blijf het toch merkwaardig vinden dat je in de TSS een parallel koers moet aanhouden tot dat het schip voorbij is en pas dan weer de haakse koers moet aanhouden. Ik doe dat niet, maar koers aan op de kont van het schip en meld dat via 16 als er contact gemaakt kan worden.
Het verkort de tijd dat je in de zone vaart. Ben daar nooit op aangesproken.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 09 aug 2018 08:50 #966925

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Als je vroegtijdig het probleem ziet aankomen zal die paar graden uitwijken niemand opvallen.
Dat maakt het op de brug denk ik ook net lastig om in te schatten wat je aan het doen bent.

Dus wel handig als je dan meldt bij het betreffende schip dat je achter langs oversteekt want anders dreigen ze nog voor je uit te wijken ook, zoals mij overkwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 09 aug 2018 17:26 #967105

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Overkwam? Geen enkele stuurman vind het erg om ruim tevoren een beetje bij te sturen zodat de CPA niet te klein wordt. In de zuidelijke Noordzee en het kanaal wordt er toch al voortdurend gestuurd vanwege de vele bochten en de soms drukke scheepvaart. Meestal doen ze dat al uit eigen beweging. Een enkele keer is wel even overleg nodig via de marifoon. Doorgaans verloopt dat prima is mijn ervaring.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 10 aug 2018 09:23 #967289

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
dit was voor de wachtsman in kwestie wat onoverzichtelijk.
Twee parallel opvarende schepen waarbij de eerste voorlangs werd gepasseerd met wat meer snelheid en we dus vlak voor de tweede uit leken te komen op de ais.
Die begon daarop uit te wijken en dat is niet handig in een shippinglane.
Na een oproep en melding dat we achterlangs wilden kruisen ging hij weer terug op koers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl