Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag

deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 06:33 #410315

  • Gast123
  • Gast123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Vraagje:

Bij de oversteek naar Engeland ben je verplicht haaks de deep water scheepvaartroute over te steken. Als je je daar niet aan houdt, schijn je snel een boete te krijgen.

Hoe steek je in de praktijk over? De deep water scheepvaartroute is toch nog vrij breed (ik geloof zo'n 5 mijl), waardoor het wel even tijd kost die te passeren. Indien, ergens halverwege, een groot schip mijn koers kruist, zou ik dat schip het liefst achterlangs passeren. Dat betekent echter dat ik (wellicht behoorlijk) van mijn haakse koers zal moeten afwijken. Mag dat wel? Of moet ik met oversteken wachten totdat er in het geheel geen verkeer aankomt en zo verzekerd ben van een haakse oversteek? Dat zou vervelend zijn...

Tx voor de reacties!
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 06:36 door Gast123.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 06:56 #410325

wachten is de oplossing, want anders ga je tegen de richting in, en dat wordt niet gewaardeerd. Even mee gaan liggen en langzaam varen kan natuurlijk ook, die grote jongens gaan toch 10 kts harder
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:04 #410329

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Ik zou ook wachten. En als je het van tevoren al ziet aankomen (AIS) zou je de grote boot waar het over gaat ook kunnen vragen om een paar graden de koers te verleggen.

Overigens, ik meen dat de deep water route geen TSS is en dus niet onder deze regel valt.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:14 #410335

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als je op een kruisende koers ligt, dan moet je duidelijk je koerswijziging kenbaar maken. Meeliggen is, voor zover ik weet, dan niet de juiste keuze, o.m. omdat het dan nog langer duurt voordat je elkaar voorbij bent en daarbij is is er dan geen groen of rood boordlicht meer zichtbaar.

Haaks oversteken en bij een kruisende koers, er naartoe sturen zodat er een ander licht zichtbaar wordt en dan erachter langs. Sla de Colregs hier eens op na.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:17 #410337

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
De deep water route is naar mijn weten geen TSS. Maar dat weerhoudt de NL overheid niet om extra inkomsten te genereren om het begrotings tekort wat kleiner te maken.
In mijn praktijk herhaald tegen de richting in gevaren in een TSS om achter een schip langs te gaan. In de dover straat kun je als je het niet vertrouwd altijd even de trafic control aanroepen. Ze willen dat je zo snel mogelijk de TSS oversteekt. Door "tegen" te varen, bereik je dat het best.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:24 #410339

Die 90 graden regel geldt alleen voor TSS delen met de roze gerasterde "middenberm". De rest zijn weliswaar ook aanbevolen (diepwater) scheepvaartroutes maar géén TSS in de zin van haaks oversteken.
Overigens is inderdaad bij een mogelijke kruisende koers de juiste procedure; met de scheepvaartrichting mee gaan liggen ( dus haaks uitwijken) totdat het betreffende schip voorbij is. Haak uitwijken omdat je dan niet in overtreding bent maar gewoon de vaarrichting van die TSS volgt ( wat voor jachten ook in principe ook niet verboden is maar uiteraard niet aan te bevelen)
Je mag dus persé niet tegengesteld aan het passerende schip gaan varen om e.e.a. te bespoedigen!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:29 #410341

  • Gast123
  • Gast123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Colregs:

"Ships must cross traffic lanes steering a course "as nearly as practicable" at right angles to the direction of traffic. This reduces confusion and enables that vessel to cross the lane as quickly as possible.
Vessel entering a traffic separation scheme should do it at an angle as small as practicable.
A traffic separation scheme does not relieve any vessel from complying with other rules"


Enerzijds wordt je dus geacht haaks over te steken; anderzijds ook zo snel mogelijk.

(Lang) wachten lijkt mij de snelheid van het oversteken niet te bevorderen. als je zo snel mogelijk wilt oversteken zou je m.i. dus steeds achterlangs moeten steken. Kan dan wel een beetje zig-zagkoers opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:33 #410344

Waar ik nou altijd benieuwd naar ben is hoe druk het nou echt is in die shipping lanes. Voel je je dan een kikker die een autosnelweg oversteekt of hoe je juist maar af en toe van koers te veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:37 #410346

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:38 #410347

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Evaluationcopy schreef :
Waar ik nou altijd benieuwd naar ben is hoe druk het nou echt is in die shipping lanes. Voel je je dan een kikker die een autosnelweg oversteekt of hoe je juist maar af en toe van koers te veranderen.

Dat wisselt heel erg. Verschillende keren Nieuwpoort Ramsgate vv. met amper verkeer. Soms het gevoel, nou geen kikker, maar wel een skelter tussen de vrachtauto's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:43 #410350

Gast123 schreef :
Colregs:




(Lang) wachten lijkt mij de snelheid van het oversteken niet te bevorderen. als je zo snel mogelijk wilt oversteken zou je m.i. dus steeds achterlangs moeten steken. Kan dan wel een beetje zig-zagkoers opleveren.

Achterlangs "steken"door bij bijv. een kruisend schip van bakboord een beetje de koers naar bakboord te verleggen mag dus absoluut niet.
Al je al uitwijkt ,ruim bijtijds langzamer gaan varen en koers behouden is nog beter, moet je je koers in dat geval 90 graden naar stuurboord verleggen en dus tijdelijk in dezelfde richting als het kruisende schip gaan varen. Het betreffende schip kan zo altijd goed zien dat je hem gezien hebt. Vooral 'snachts is zoiets erg belangrijk omdat alleen bij een dergelijke koerswijziging het kruisende schip jouw bedoelingen a.h.v. je navigatielichten goed kan interpreteren. Van een zigzag koers is dan ook geen sprake.
Je moet dus of haaks oversteken of in de richting van de grote scheepvaart varen ( dus 90 graden op die haakse koers).
Overigens hoef je vrijwel nooit echt veel vaart te minderen want die grote schepen varen meestal 20 knopen of zelfs meer.

Zoal al geschreven , een AIS ontvanger met weergave op een plotetr is bij zoiets een enorme hulp omdat je al heel vroeg (meetal al vóór het begin van het kruisen) kunt zien of een schip gevaar op gaat leveren.


Ad
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 07:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:45 #410351

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik begrijp het nog steeds niet....

Als ik het zou samenvatten :
TSS of VSS in goed nederlands....altijd haaks oversteken, bij verkeer achterlangs of in dezelfde richting mee opvaren tot je achterlangs kan.

DWR : hetzelfde als een TSS maar dan niet omdat het verplicht is (Colregs) maar meer vanuit goed Zeemanschap.

Klopt het zo?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 07:46 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:52 #410352

Klopt. Eigenlijk is alleen het deel met de "roze middenberm"op de kaarten de TSS .
De andere eveneens met roze lijnen aangegeven routes zijn alleeen de aanbevolen routes voor de grote scheepvaart.
Op de Oostzee zie je diverse korte stukjes TSS die soms maar een paar mijl lang zijn en waar ervoor en erna niet eens meer routes zijn aangegeven.

Overigens , boven de Duitse waddeneilanden mag je de TS in principe helemaal niet oversteken , ook niet haaks, zonder eerst toestemming aan de verkeerspost te hebben gevraagd. Vandaar dat de route naar bijv. Helgoland meetal voa de TG19 bij de Jademonding boei gaat.
Zelfs te dicht parallel aan de TSS varen ( dichter dan ca. 1-2 zeemijl) kan daar al beboet worden!

Ad
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 07:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 07:59 #410353

  • Gast123
  • Gast123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik heb even gebeld met de Verkeerscentrale Hoek van Holland, wachtchef verkeersafhandeling (zeer behulpzaam):

Zo haaks als mogelijk oversteken, maar de grote, 'geulgebonden' schepen inderdaad achterlangs passeren; niet wachten.

Vlak voor het passeren van de TSS even contact opnemen met de betreffende verkeerspost (dan weten ze dat je er bent en wat je doet) en het betreffende marifoonkanaal blijven uitluisteren. Bij het eventueel achterlangs steken liefst ook even contact opnemen met het betreffende grote schip.

Ik heb overigens een AIS-ontvanger, en kan dus zien of een kruisend schip al dan niet een probleem kan vormen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:11 #410357

Gast123 schreef :
Vlak voor het passeren van de TSS even contact opnemen met de betreffende verkeerspost (dan weten ze dat je er bent en wat je doet) en het betreffende marifoonkanaal blijven uitluisteren. Bij het eventueel achterlangs steken liefst ook even contact opnemen met het betreffende grote schip.

Dat is inderdaad de procedure bij bijv. de TSSen voor Rotterdam en boven de Duitse eiolanden maar zeker niet algemeen voor elke TSS. Bijv. in het Kanaal of boven de eilanden is dat helemaal niet zo noodzakelelijk. En bij die midden op de Noordzee kun je waarschijnlijk niet eens een verkeerspost bereiken met de marifoon.
De West Friesland TSS bijv. waar je eventueel over moet als je bijv. van noord Nederland naar Schotland wilt ligt op bijna 40 mijl van de kust.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:21 #410363

  • Gast123
  • Gast123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik denk dat je gelijk hebt Ad. Maar dat is wel wat men mij vertelde.

Ik denk dat de wijze waarop je het TSS passeert (haaks) dus niet een wet van meden en perzen is. Natuurlijk; je moet zo haaks mogelijk oversteken. Desalniettemin gaat goed zeemanschap voorop en moet je gewoon doen wat in een bepaalde situatie het meest praktisch, veiligst en vlotste is. Onderdeel daarvan is contact onderhouden met je omgeving en je intenties duidelijk laten blijken. Een verkeerspost zal inderdaad niet te bereiken zijn; een eventueel kruisend schip wel.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe druk het nu echt kan zijn op die TSS-en.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:24 #410365

Baasklusje schreef :
ik blijf maar in de haven liggen :S
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:28 #410367

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
De drukte valt (meestal) wel mee. En als ik op de AIS zie dat er een "groepje" schepen aankomen, dan wacht ik even voordat ik aan de oversteek begin.

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:38 #410371

Gast123 schreef :
Een verkeerspost zal inderdaad niet te bereiken zijn; een eventueel kruisend schip wel.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe druk het nu echt kan zijn op die TSS-en.

De drukte valt meestal wel mee hoor. Op marinetraffic schrik je je dood maar als je inzoomed zie je dat het bet meevalt.Bovendien houden de grote schepen i.h.a. in een TSS een onderlinge afstand aan van 3-5 zeemijl , tenzij ze net een ander schip oplopen.
Contact opnemen met een kruisend schip heeft maar weinig zin denk ik. Die houden sowieso koers en vaart aan en gaan voor jou echt geen vaart minderen of uitwijken.
Overigens , al je ze aan wilt roepen omdat er iets niet duidelijk is is AIS alweer eenvoordeel omdat je naast de scheepsnaam ook de mmsi ziet waarmee je een DSC individual call aan specifiek dat schip kiunt sturen mocht er onduidelijkheid ontstaan.
Als je tenminste een DSC marifoon hebt natuurlijk .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:41 #410372

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Samenvattend:
- een DW route is geen TSS
- je mag er varen zoals je wilt
- dwars (ware koers) oversteken gaat het snelst
- het valt met de hoeveelheid schepen wel mee (ook in TSS)
- wachten doe je bvk in de roze zones
- TSS volgen (even meelopen) mag, er tegen in mag niet.
- blijf 2 mijl buiten een TSS als je er niet over heen wil.

Eigenlijk is het buiten TSS en DW veel spannender, dan kunnen ze van alle kanten op je afkomen. Vermijd voorzorgsgebieden, want daar kan het best druk zijn.
Bij onduidelijke situaties roep ik altijd op via kanaal 16. Weet je zeker dat er iemand op de brug is, meestal willen ze best wijken en de kustwacht luistert mee.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 08:43 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:44 #410374

Voordeel van AIS is dat zij jou ook zien en als ze het niet vertrouwen zullen de meeste contact zoeken en vragen of je een paar graden wil en kan uitwijken.
Wees dan niet eigenwijs door te zeggen dat je een sailingvessel onder zeil bent en niet kan uitwijken en begin ook geen discussie op kanaal 16.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:51 #410377

nou zo leer je elke dag weer wat hier! Ik wist dat niet van die DW , dat je daar in feite niet zo krampachtig over hoeft te doen met het haaks oversteken. Wel handig voor mij, omdat ik altijd bij ijmuiden naar buiten ga. En daar kom je geen TSS tegen richting engeland, alleen halverwege 2 keer een DW.



jaja ik weet t ...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:54 #410379

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
De drukte in de TSS NoordHinder valt in de praktijk *erg* mee. Er is wel eens een tritsje schepen, maar soms ook gewoon helemaal niets. De zee is gewoon ontzettend groot en schepen, hoe groot ook, relatief klein. er blijft heel veel ruimte over om er tussendoor te varen. Meestal volstaat een beetje vaart minderen of een klein beetje bijsturen al om al te 'close encounters' te voorkomen. AIS helpt inderdaad goed, maar ook zonder AIS is het op zicht geen enkel probleem om een TSS veilig te kruisen. Er zijn trouwens ook genoeg voorbeelden dat een jacht een schip aanriep en dat deze laatste zo vriendelijk was om de koers een paar graden te verleggen. Maar dat blijft een gunst uiteraard.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 08:59 #410381

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
[quote="Yellow Boat" post=410371 Contact opnemen met een kruisend schip heeft maar weinig zin denk ik. Die houden sowieso koers en vaart aan en gaan voor jou echt geen vaart minderen of uitwijken.Ad[/quote]

Tot nu toe was ik het met al je antwoorden eens Ad. En het feit dat die schepen echt geen vaart minderen of uitwijken daar ben ik het ook mee eens. Contact op nemen met een schip om duidelijk jouw bedoelingen kenbaar te maken, bijvoorbeeld dat je vaart mindert om achterlangs te gaan kan wel heel handig zijn en baat het niet dan schaadt het niet. Nog lang niet alle jachtjes hebben actieve AIS transponders. Zo'n schip overziet de situatie meestal met behulp van o.a. radar e.d. veel beter en kan in het beste geval terugmelden dat bijvoorbeeld vaart minderen niet nodig is. Tevens luistert de controlerende instantie mee.

Soms is contact leggen dus volgens mij wel zinvol.

groetjes Cees
Laatst bewerkt: 25 juni 2013 09:00 door xkipper. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deep water scheepvaartroute - praktijkvraag 25 juni 2013 09:53 #410412

  • Gast123
  • Gast123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Ik denk dat contact leggen ook wel zinvol kan zijn. Ik heb zelf geen AIS-zender (alleen een ontvanger), en het kan dus zijn dat een groot schip mij laat of moeilijk opmerkt.

Ik denk dat men het dan wel waardeert als ik pro-actief mijn intenties kenbaar maak en eventueel aangeef achterlangs te willen steken. Zo geef ik er ook blijk van het grote schip te hebben opgemerkt. De wachtchef verteklde mij iig dat eventueel aanroepen aanbevelenswaardig is.

Bottomline is natuurlijk dat je alleen aanroept als je erg dicht bij elkaar bent. Uit veel reacties hierboven begrijp ik dat er meestal genoeg ruimte is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl