Alfa Ursae Minoris schreef :
Zijn wij hier allemaal van die lieve-brave-Hendrikjes of is de WP gewoon zeer joviaal / stekeblind?
Volgens mij zijn wij zeilers sowieso redelijk braaf hoor. De meeste boetes op het water gaan naar hardvaarders denk ik. Alhoewel ik het negeren van het verbod om zoveel mogelijk stuurboordswal te houden vaak wel een boete waard vind.
Ik vind die kegelboete nog wel het meest bijzonder. Jammer dat er toen geen bezwaar is gemaakt, dat had een precedent kunnen vormen. Immers, het is op een zeilschip in veel gevallen gebruikelijk dat tijdens het hijsen en strijken er een periode is dat er zeilen staan maar ook nog een motor bij staat. Ik kan me niet voorstellen dat de intentie van de wetgever was om ook in die situatie een kegel verplicht te stellen en ik vermoed dat die boete dan ook geen stand had gehouden bij een rechter.
In het BPR staat slechts de tekst:
Een klein schip dat onder zeil vaart en tegelijkertijd zijn mechanische middelen tot voortbeweging gebruikt moet overdag voeren: ...
De zinsnede "onder zeil vaart" is hier denk ik van belang. "Onder zeil varen" is verder niet apart gedefinieerd in het BPR. Maar mijns inziens is er tijdens het hijsen en strijken van de zeilen, zeker wanneer dit met motor bij op een nagenoeg in-de-windse koers gebeurt feitelijk geen sprake van onder zeil varen. De zeilen kunnen geheel of ten dele gehesen zijn, maar dragen niet bij aan de voortstuwing. Dus er wordt niet "onder zeil gevaren".
Bij het hijsen op een aan-de-windse koers, waarbij geen motor gebruikt wordt, is het denk ik ook niet zo dat je tijdens het hijsen kunt claimen een (klein) zeilschip te zijn in de bedoeling van het BPR. Ondanks dat deze situatie niet expliciet genoemd is vermoed ik dat er dan veel eerder gekeken wordt naar bijvoorbeeld de bepalingen in artikel 6.14, "Vertrek".