Ik heb ooit een bekeuring gehad ergens in 1981-83 voor het afmeren met een tjalk aan gietijzeren de reling/hekwerk in Woudsend voor de kroeg naast de brug.
Ik denk dat het Fl 30 of 50,- was? te lang geleden.
Wel eens gedagvaard en verschenen voor het kantongerecht te Hoorn. Ik had een jachtje met motor pech in mijn kluivernet hangen bij het uitvaren van de krabbersgatsluis.
Ik deed uit voorzorg aangifte ivm. verzekering en de officier van justitie dacht dat ze uit mijn verklaring een strafbaar feit kon halen.
Voor de rechtbank kon ik op eenvoudige wijze de rechter overtuigen. De officier vroeg zelf of ze de zaak mocht seponeren.
De rechtelijke macht snapt geen zak van schepen of hun bewegingen, maar kost ons allemaal wel klauwen met geld.
Ook eens helemaal over een jachtje heen gevaren, was voor meerdere partijen in meer of mindere mate traumatisch. na het opsturen van de scheepsverklaring nooit meer wat gehoord.
Ook wel eens heibel gehad met een onwillige collega tijdens ontmeren op Terschelling. Collega Politie er bij gehaald. Ik kreeg de politie aan boord midden op de Vliestroom. Na hoor en wederhoor kreeg de onwillige collega een bekeuring wegens het niet verlenen van medewerking tijdens ontmeren.
In 2011 onenigheid met de havenmeester op Ameland, politie er bij, de havenmeester wilde ons uit de haven hebben etc. De aanleiding was te zot voor woorden; ik had verhaald met harde oostenwind 6+Bf van de oostzijde naar de west zijde van de pier zonder zijn toestemming.
De haven meester had niet gerekend op mijn contacten-netwerk. Zijn baas kwam voor hoor en wederhoor en stuurde de politie naar huis en de havenmeester terug zijn hok in, zodat de proporties weer normaal waren.
Als men nu denkt; die wad'nwind heeft altijd wat; ja ik heb altijd wat, maar schuw het niet.