Pjetrow schreef :
Zo'n SART: tja, wat heb je aan zo'n ding? Als iemand z'n radar of AIS aanheeft en in de buurt is kan het je leven redden. Niemand in de buurt? Dan niet. Aller-allerbelangrijkste solo zeilend is dat je niet overboord gaat. Ook niet aan je lijntje naast de boot bungelen. Lijn dus zo kort dat je niet overboord kan.
ook @ Jelbert.
Een AIS-sart werkt uitsluitend op AIS, radar zal er dus niet bij helpen.
Vervelende feit is dat als je in het water valt, dat de antenne op nul (0) meter hoogte zit en het bereik zeer beperkt is, als er al iemand in de buurt is met AIS. En ook nog geupdate apparatuur of software heeft die begrijpt wat een AIS-sart is?
Als je aan boord valt geldt hetzelfde voor de ais-sart. Een AIS-sart is "nice to have", maar alleen als men al weet dat er iemand vermist wordt. Als alleen staand alarm middel is het waardeloos en heeft het meer iets weg van Russisch roulette.
Als je verwacht dat vanzelf er hulp komt met een AIS-sart, zit je er helemaal naast.
Een AIS-sart werkt het best als er mensen aan boord zijn die jouw missen, ze kunnen dan met het eigen schip gaan zoeken op relatief kort bestek en het eigen schip is dus zelfredzaam.
Voor solo zeilers werkt zoiets niet, je moet de buitenwereld waarschuwen.
Dit kan met 112 bellen als je binnen bereik bent en waterdicht toestel of met een draagbare EPIRB of SPOT. Echter duurt het dan nog wel enige tijd voordat de molen op gang komt, in het slechtste geval 10-90 minuten op de Noordzee. Echter kan een EPIRB of SPOT weer niet door gewone schepen gezien of gepeild worden.
Ter info:
www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf
Het is in dit draadje ook al eens aan de orde geweest:
www.zeilersforum.nl/index.php/...-ais--bestaan-die-al
Betreffende de trap;
Inderdaad, zoals hier vermeld, niet overboord en de trap zelf kunnen bedienen vanuit het water. Echter als het schip blijft doorzeilen zal het zeker niet meevallen om via je lifelijn terug aan boord te komen.
Ik heb aan mijn aangehangen roer kunststof uitklaptreden (maststeps)