Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: veiligheid (solo) zeiler

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 05:45 #423958

Een afstandbediening op de stuurautomaat die bij een bepaalde afstand tussen zender en ontvanger de boot in de wind laat opdraaien en een gebruiksklare zwemtrap.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 05:57 #423965

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Noballast schreef :
Een afstandbediening op de stuurautomaat die bij een bepaalde afstand tussen zender en ontvanger de boot in de wind laat opdraaien en een gebruiksklare zwemtrap.

Goede opmerking over die zwemtrap, GEBRUIKSKLAAR!
Je ziet vaak dat die dingen namelijk vastgebonden zitten.
Er is een uitdrukking :"naast de boot betekent je dood"
Aan boord blijven is dus van het grootste belang, ook al ziet het er niet uit, veiligheidsnetten aan de reling, kort aanlijnen.

"Gelukkig" weet ik niet of AIS-sart wel werkt.
Ben ook benieuwd naar het onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 07:14 #424005

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
jelbert schreef :
Over het algemeen zeil ik solo. Aan mijn zwemvest heb ik een AIS SART en natuurlijk een life line waarmee ik me vast maak als ik naar voren ga.
Maarja dan lees ik zo'n verhaaltje:
frontpage.fok.nl/nieuws/564936...n-in-ijsselmeer.html

Dat ongeluk is hier uitgebreid aan de orde geweest. Achteraf bleek dat als ik het me goed herinner een hartprobleem geweest te zijn. Ik zal niet zeggen dat solo zeilen ongevaarlijk is, maar een hartaanval kan je overal overkomen.

Zo'n SART: tja, wat heb je aan zo'n ding? Als iemand z'n radar of AIS aanheeft en in de buurt is kan het je leven redden. Niemand in de buurt? Dan niet. Aller-allerbelangrijkste solo zeilend is dat je niet overboord gaat. Ook niet aan je lijntje naast de boot bungelen. Lijn dus zo kort dat je niet overboord kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 07:38 #424011

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Naast de boot is dood.
Ik heb tijdens mijn drie weken solo Engels kanaal m'n zwemvest drie keer aan gehad, totaal een uur of 30. Ik heb me nooit vastgeklikt, dat bewaar ik voor momenten van echte woestheid.
Ik heb wel een drysuit gekocht waarin ik dagen kan leven als het moet en waarin ik bij evt overboord gaan een iets langere overlevingskans heb. Ik draag bij dat pak wel m'n portable vhf bij m'n nek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 07:43 #424013

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Pjetrow schreef :
Zo'n SART: tja, wat heb je aan zo'n ding? Als iemand z'n radar of AIS aanheeft en in de buurt is kan het je leven redden. Niemand in de buurt? Dan niet. Aller-allerbelangrijkste solo zeilend is dat je niet overboord gaat. Ook niet aan je lijntje naast de boot bungelen. Lijn dus zo kort dat je niet overboord kan.

ook @ Jelbert.
Een AIS-sart werkt uitsluitend op AIS, radar zal er dus niet bij helpen.
Vervelende feit is dat als je in het water valt, dat de antenne op nul (0) meter hoogte zit en het bereik zeer beperkt is, als er al iemand in de buurt is met AIS. En ook nog geupdate apparatuur of software heeft die begrijpt wat een AIS-sart is?
Als je aan boord valt geldt hetzelfde voor de ais-sart. Een AIS-sart is "nice to have", maar alleen als men al weet dat er iemand vermist wordt. Als alleen staand alarm middel is het waardeloos en heeft het meer iets weg van Russisch roulette.
Als je verwacht dat vanzelf er hulp komt met een AIS-sart, zit je er helemaal naast.
Een AIS-sart werkt het best als er mensen aan boord zijn die jouw missen, ze kunnen dan met het eigen schip gaan zoeken op relatief kort bestek en het eigen schip is dus zelfredzaam.

Voor solo zeilers werkt zoiets niet, je moet de buitenwereld waarschuwen.
Dit kan met 112 bellen als je binnen bereik bent en waterdicht toestel of met een draagbare EPIRB of SPOT. Echter duurt het dan nog wel enige tijd voordat de molen op gang komt, in het slechtste geval 10-90 minuten op de Noordzee. Echter kan een EPIRB of SPOT weer niet door gewone schepen gezien of gepeild worden.

Ter info:
www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf

Het is in dit draadje ook al eens aan de orde geweest:
www.zeilersforum.nl/index.php/...-ais--bestaan-die-al

Betreffende de trap;
Inderdaad, zoals hier vermeld, niet overboord en de trap zelf kunnen bedienen vanuit het water. Echter als het schip blijft doorzeilen zal het zeker niet meevallen om via je lifelijn terug aan boord te komen.

Ik heb aan mijn aangehangen roer kunststof uitklaptreden (maststeps)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 07:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 07:49 #424014

Zeil op zee ook meest solo. Maar heb daarom wel altijd een PLB met gps bij me. Als de hulpdiensten maar weten dát je in de shit zit en waar exact. Dat lijken mij op zo'n moment de belangrijkste zaken...
Of het werkt? Hoop het wel... :/

Heb trouwens niet echt de illiusie dat ik op zo'n moment nog overlevingskansen heb... Maar ja 'niet geschoten is altijd mis'.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 07:50 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 08:01 #424019

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Niet dat het wat helpt, maar voor het gevoel heb ik jaren terug een flushmount safety ladder van Plastimo in de spiegel geplaatst.
Ik ben wel eens in de haven van de steiger geduveld, als er geen zwemtrap beschikbaar is heb je toch een probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 08:08 #424023

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
nico1 schreef :
Niet dat het wat helpt, maar voor het gevoel heb ik jaren terug een flushmount safety ladder van Plastimo in de spiegel geplaatst.
Ik ben wel eens in de haven van de steiger geduveld, als er geen zwemtrap beschikbaar is heb je toch een probleem.

Dat helpt zeker! in de winter hebben we hier ook wel een paar keer bijna mensen verloren die er niet uit konden komen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 08:10 #424025

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Noorderzon schreef :
Zeil op zee ook meest solo. Maar heb daarom wel altijd een PLB met gps bij me. Als de hulpdiensten maar weten dát je in de shit zit en waar exact. Dat lijken mij op zo'n moment de belangrijkste zaken...
Of het werkt? Hoop het wel... :/

Heb trouwens niet echt de illiusie dat ik op zo'n moment nog overlevingskansen heb... Maar ja 'niet geschoten is altijd mis'.

Een EPIRB-plb werkt prima, je moet alleen de actie-reactie tijd overbruggen en dus niet onderkoeld raken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 08:29 #424032

Dat is waar, maar eigenlijk neem ik dat hele PLB verhaal niet eens serieus, dus ga toch wel uit van het principe dat overboord mijn dood is. Dat is de reden dat ik niet eens durf te hopen onderkoeling te voorkomen in zo'n geval. Maar goed, om toch iets te doen, of om mijn eventuele lijk fatsoenlijk te kunnen bergen toch maar een PLB bij me...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 08:31 #424033

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Noorderzon schreef :
Dat is waar, maar eigenlijk neem ik dat hele PLB verhaal niet eens serieus, dus ga toch wel uit van het principe dat overboord mijn dood is. Dat is de reden dat ik niet eens durf te hopen onderkoeling te voorkomen in zo'n geval. Maar goed, om toch iets te doen, of om mijn eventuele lijk fatsoenlijk te kunnen bergen toch maar een PLB bij me...

Ja, statistisch klopt het ook wel. Het schijnt, naar zeggen, niet de ergste manier te zijn?

Don't try this at home
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 09:16 #424036

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Als je verwacht dat vanzelf er hulp komt met een AIS-sart, zit je er helemaal naast.
Een AIS-sart werkt het best als er mensen aan boord zijn die jouw missen, ze kunnen dan met het eigen schip gaan zoeken op relatief kort bestek en het eigen schip is dus zelfredzaam.

Ja bij George Kniest hebben ze me zo'n AIS-sart verkocht (in 2011) als het snelste middel om toch hulp te krijgen als ik overboord zou gaan.
Ik begrijp nu dus dat dat een duur broodje aap is. Fijn.
....lees lees... in
www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf staat dat het toch nog niet zo'n onzin is. Maar een combinatie van AIS met 121.5MHz zou dan toch weer beter zijn.

Nouja ik ga er voor zorgen dat m'n zwemtrap vanuit het water uitgeklapt kan worden en dat m'n bijboot die in de davids hangt te water kan door aan een lijn te trekken. De lijn kan dan rondom langs de railing lopen zodat ik die boot niet op m'n knar krijg als ik er onder zwem. Als ik die trap met een elastiek voorbij z'n dooie punt houd dan klapt ie uit als de boot er langs naar beneden komt.

Ik zal dit alles eens moeten testen als ik, niet alleen, aan het zeilen ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 10:11 #424048

solo, het is een beladen woord, zo ongeveer dat je aangeeft dat je levensmoe bent. als ik zeg dat ik met 8,40 en meer dan 35 jaar oud bootje naar tenerife ga, schudden ze nog net niet het "wijze" hoofd.
ik ga er wel van uit dat ik op me zelf ben aangewezen, dus nee tegen alle zendertjes en aan verwante dingen om anderen te waarschuwen dat ik een "klootzak" :whistle: ben. had ik maar thuis moeten blijven.
ik aarzel nog over een vlot.
dat is mijn mening, zo dacht ik er 25 jaar geleden over en die ouwe stijfkop blijft bij nzijn principes :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 10:18 #424051

Ik ga er voor mezelf gewoon vanuit dat overboord (solo) einde-oefening betekend! Die houding kan ik iedereen aanbevelen, met als doel dat er iets meer rekening gehouden wordt met de risico's, zodat er minder ondoordacht dingen gedaan worden, zodat er minder ongelukken gebeuren.

Want laten we eerlijk zijn, de hulpdiensten hebben het druk in de zomer met pleziervaart en niet zozeer in de winter met beroepsvaart. Terwijl de zomer toch iets vriendelijker is op zee dan de winter. En als je ziet waarvoor deze hulpdiensten dan uitrukken dan is het vaak onkunde, verkeerde inschattingen, slechte voorbereiding, enz. In dat licht moet je mijn betoog hierboven dan ook lezen.

Zo zijn er meer risico's die je als solozeiler neemt. Persoonlijk vind ik het risico van solo varen/zeilen en ondertussen rustig een dutje doen een groter risico... In NW Europese wateren in ieder geval. Eenmaal op een oceaan zal het wat minder vaart lopen. Of het werkelijk een groter risico is weet ik niet, maar gevoelsmatig is het dat voor mij wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 10:29 #424052

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik vind het sowieso altijd een eng idee om in je eentje met een boot de zee op te gaan. Het laatste wat ik in mijn leven zal doen, als ik ooit ga zeilen op zee. Als ik dat doe zou ik minstens met twee mensen gaan.
Wat als je niet overboord zou gaan, maar iets breekt of wat ook? En je kan de boel niet meer bedienen.., je ben helemaal de l.. Dan kan je 10x aan een lifeline hangen, maar..
Met zijn tweeën kan de ander altijd nog de boot verder besturen als je zelf in de kreukels ligt.


Het klinkt misschien raar, maar waarom vinden zoveel mensen het leuk om solo te gaan zeezeilen.? Onnodige hoge risico's volgens mij?

Kijk, even in je eentje met de boot de plas op is wat anders, daar zwem je wel naar de kant of er is wel een andere boot in de buurt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 10:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 10:36 #424053

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7031
Als ik dit alles lees, krijg ik steeds meer bewondering voor het meisje Dekker dat solo de wereld rondzeilde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 10:59 #424063

Fly-Tour schreef :
Ik vind het sowieso altijd een eng idee om in je eentje met een boot de zee op te gaan. Het laatste wat ik in mijn leven zal doen, als ik ooit ga zeilen op zee. Als ik dat doe zou ik minstens met twee mensen gaan.
Wat als je niet overboord zou gaan, maar iets breekt of wat ook? En je kan de boel niet meer bedienen.., je ben helemaal de l.. Dan kan je 10x aan een lifeline hangen, maar..
Met zijn tweeën kan de ander altijd nog de boot verder besturen als je zelf in de kreukels ligt.


Het klinkt misschien raar, maar waarom vinden zoveel mensen het leuk om solo te gaan zeezeilen.? Onnodige hoge risico's volgens mij?

Kijk, even in je eentje met de boot de plas op is wat anders, daar zwem je wel naar de kant of er is wel een andere boot in de buurt.
Dat is ook zo. Maar het blijft een sport natuurlijk en daar hoort wat spanning, sensatie en uitdaging bij... Anders zou het geen sport meer zijn. Maar inderdaad het moet niet gelijk komen te staan aan zelfmoord. Daartussen moet een balans gevonden worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 11:24 #424067

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Fly-Tour schreef :
Het klinkt misschien raar, maar waarom vinden zoveel mensen het leuk om solo te gaan zeezeilen.? Onnodige hoge risico's volgens mij?

Kijk, even in je eentje met de boot de plas op is wat anders, daar zwem je wel naar de kant of er is wel een andere boot in de buurt.

Tja, soms kan het gewoon niet anders. Ik vaar regelmatig solo, en vaak zijn dat ook de tochtjes waar de boot simpelweg van A naar B moet. Oke, meestal niet op zee maar midden op het IJssel- of Markermeer overboord gaan is qua risico's en gevolgen niet anders.

Voorzorgsmaatregelen zodra ik over de boot ga lopen: aanlijnen, (waterdichte) handmarifoon in zeilpak en reddingsvest aan. En de afstandsbediening van de stuurautomaat altijd bij. In de hoop dat je dan hangend aan een lifeline nog de mogelijkheid hebt om de boot hoog aan de wind te leggen, los te snijden en via het zwemplatform weer aan boord te komen.

Een functie die de boot automatisch hoog aan de wind legt wanneer de afstandsbediening buiten bereik is zou inderdaad ideaal zijn. Helaas hebben ze daar bij Raymarine nog niet over nagedacht.
Laatst bewerkt: 11 aug 2013 11:25 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 12:00 #424081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
jelbert schreef :
Als je verwacht dat vanzelf er hulp komt met een AIS-sart, zit je er helemaal naast.
Een AIS-sart werkt het best als er mensen aan boord zijn die jouw missen, ze kunnen dan met het eigen schip gaan zoeken op relatief kort bestek en het eigen schip is dus zelfredzaam.

Ja bij George Kniest hebben ze me zo'n AIS-sart verkocht (in 2011) als het snelste middel om toch hulp te krijgen als ik overboord zou gaan.
Ik begrijp nu dus dat dat een duur broodje aap is. Fijn.
....lees lees... in
www.shiptron.nl/docs/PLB/PLB6.pdf staat dat het toch nog niet zo'n onzin is. Maar een combinatie van AIS met 121.5MHz zou dan toch weer beter zijn.

Als dus niemand weet dat je even overboord bent, is een AIS-sart weinig zinvol....
Tenzij het vreselijk druk is met AIS schepen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 17:19 #424204

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Ik vaar denk ik ongeveer 50% van de tijd solo, ook op zee. Ik zorg buitengaats altijd dat ik aangelijnd ben, daarnaast heb ik een PLB bij me. Of dat snel genoeg is, dat zen we dan wel, je hebt in ieder geval nog de kans dat er iemand komt...

Ik zou graag een automaat hebben die als ik tever van de boot raak deze in de wind legt. Schijnt wel te bestaan, maar zoals gezegd raymarine heeft dit niet (en mijn automaat is van rm...)

Is solo zeilen te gevaarlijk? Nou, als ik dat vond zou ik het niet doen. Sterker (is al in eerdere draadjes aan de orde geweest), ik weet zeker dat ik door het solo zeilen veiler ben gaan zeilen.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 18:05 #424241

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Noorderzon schreef :
Maar goed, om toch iets te doen, of om mijn eventuele lijk fatsoenlijk te kunnen bergen toch maar een PLB bij me...
Dat is voor mij ook een reden om toch een vest te dragen als ik solo op zee vaar. Niet dat ik niet voorzichtig ben, maar als het een keertje echt mis gaat dan hoeven ze in ieder geval niet te wachten tot ik vanzelf weer boven kom drijven.... :(

Ik ga toch maar eens kijken naar een waterdichte handheld VHF.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 11 aug 2013 21:42 #424323

  • jelbert
  • jelbert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 244
Het probleem van zo'n waterdichte handheld is dat ze niet zo ver komen. Het vermogen is niet zo denderend en de antenne is vrij kort en als je over boord ligt dan zit je wel erg ongunstig dicht op het water met die antenne.
Toen ik ooit met mijn vorige bootje vast lag in het kanaaltje van het Ijseloog. Kon ik op kanaal 16 geen hulpkrijgen. Wel via kanaal 1 toen ik op het dek stond de antenne zo hoog mogelijk te houden.
Ga eens zwemmen en doe een zender test met je vhf en kijk of ze je nog kunnen ontvangen.

Tja en ik ben ook erg voorzichtig als ik op zee ben. In m'n pak zitten dan ook een aantal fakkels. En dat AIS baken aan m'n zwemvest.
Maar toch heb ik ook wel het idee dat overboord dood is. Reden om erg voorzichtig te zijn en vooral niet de kuip uit te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 05:18 #424349

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
ilCigno schreef :
...
Ik ga toch maar eens kijken naar een waterdichte handheld VHF.

Om precies die reden heb ik vorige maand de IC-M91D van Icom gehaald. waterdicht én DSC/GPS. Ook handig bij sluizen enzo want de andere marifoon zit binnen...

Verder ben ik het met veel van de posters eens dat het primaire doel moet zijn om aan boord te blijven en dat overboord slaan serieuze consequenties kan hebben.

Is er ergens een overzicht van redenen waarom mensen overboord gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 05:23 #424351

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
stadjer schreef :
ilCigno schreef :
...
Ik ga toch maar eens kijken naar een waterdichte handheld VHF.

Om precies die reden heb ik vorige maand de IC-M91D van Icom gehaald. waterdicht én DSC/GPS. Ook handig bij sluizen enzo want de andere marifoon zit binnen...

Verder ben ik het met veel van de posters eens dat het primaire doel moet zijn om aan boord te blijven en dat overboord slaan serieuze consequenties kan hebben.

Is er ergens een overzicht van redenen waarom mensen overboord gaan?


Meer dan 99% van de gevallen om te zwemmen, verfrissende duik..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: veiligheid (solo) zeiler 12 aug 2013 05:34 #424354

Het mannelijke deel van degenen die het niet meer kunnen navertellen worden dikwijls met open gulp gevonden. (Van horen zeggen)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl