Apae schreef :
Lekker dan... en als je schip nu niet formeel "aantoonbaar" ouder is, omdat het niet werfgebouwd is, er niet zo'n plaatje zit, etc?
En wat met de wet die stelt dat dit alles alleen geldt voor schepen die al die tijd binnen de EU in eigendom zijn geweest? Wat als ik pakweg met een Freedom 40 ketch uit 1975 Vlissingen kom binnenzeilen? Kom ik uit Engeland, of regelrecht uit de USA?
Simpelweg laten vervallen van de mogelijkheid om onderzoek naaar dit soort zaken vast te leggen op formele wijze maakt ons allemaal wel heel erg afhankelijk van een gedoogregeling...
Ja , dat is zeker waar. Alles hangt in zo'n geval af van de interpretatie van een controlerende douaneambtenaar .
Maar het is wel zo dat veel p[apier zoals oude rekeningen , verzekeringsbewijzen , zelfs oude havenbriefjes of ligplaatsrekeningen en natuurlijk een originele aankooprekening veel indruk maken en je meestal wel vertrouwd wordt.
Dat iss eigenlijk net zo als wanneer je met bijv. een vrijwel nieuwe camera op Schiphol
een controle krijgt.
Als je dan niet met een aankooprekening of bijv. garantiebewijs kunt aantonen dat je dat ding bij vertek uit Nederland al had en in Nederland hebt gekocht krijg je wel een probleem!
Je zult echt de eerste niet zijn die dan BTW en invoerrechten moet betalen.
Ben in ieder geval blij dat ik begin 2011 nog zo'n vrijwaringsbewijs heb gekregen .
En volgens mij was die regeling voor boten van voor 1985 toen al beeindigd
Ik geloof trouwens dat je nog steeds iets dergelijks kunt aanvragen alleen heet het Tegenwoordig anders als ik het goed heb.
E.e.a schijnt ook af te hangen van de goodwill van de ambtenaar die je treft.
Zoals vaker bij ambtenaren....
Ad