Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: GPS navigatie, verzet en verlijeren

GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 13:45 #518775

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Beste zeilers,

In het boek TKN of andere bronnen wordt gezegd om geen compensatie te sturen voor stroming bij een overtocht naar de UK bv.. Omdat je toch vaart over meerdere getijden heen. (stromingen heffen elkaar op) Ok, dat snap ik wel.
Maar stel je wilt onderweg wat waypoints definieren. Bv, vlak voor de oversteek van de TSS.
Als je dan je gps zou volgen, ga je in een boog naar jou waypoint of niet? De stroming en de wind verzetten je, je waypoint blijft staan (hopelijk :-), dus je moet dus eigenlijk constant gaan bijsturen en uiteindelijk heb je dan in een boog gevaren naar je waypoint.
Hoe lossen jullie dat op? Of hoe hiermee rekening houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 13:52 #518781

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
als je dan toch de gps aan heb staan kan je toch op je grondkoers gaan sturen? dan stuur je idd op voor stroom en wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:00 #518787

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
grondkoers is toch de koers die ik vaar over de grond? Deze is met stroom en wind bij toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:00 #518788

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
bape schreef :
Beste zeilers,

In het boek TKN of andere bronnen wordt gezegd om geen compensatie te sturen voor stroming bij een overtocht naar de UK bv.. Omdat je toch vaart over meerdere getijden heen. (stromingen heffen elkaar op) Ok, dat snap ik wel.
Maar stel je wilt onderweg wat waypoints definieren. Bv, vlak voor de oversteek van de TSS.
Als je dan je gps zou volgen, ga je in een boog naar jou waypoint of niet? De stroming en de wind verzetten je, je waypoint blijft staan (hopelijk :-), dus je moet dus eigenlijk constant gaan bijsturen en uiteindelijk heb je dan in een boog gevaren naar je waypoint.
Hoe lossen jullie dat op? Of hoe hiermee rekening houden?
Als je recht naar je waypoint blijft varen en compenseert voor stroom en wind vaar je uiteindelijk een rechte lijn over de kaart.

Gezien vanuit het (stromende) water heb je dan echter diagonaal of in een boog gevaren, dus een langere afstand afgelegd.

Vandaar dus bij het oversteken van een TSS niet compenseren voor stroming.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 14:01 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:06 #518793

Tsja, als je persé een bepaald waypoint volgens een rechte (grond)koerslijn wilt benaderen dan kan dat niet anders dan door wél voor stroom te corrigeren. Maar waarom zou je dat willen? De afstand door het water wordt groter en je kompaskoers zal continue veranderen met de veranderende stromingsvector.

Ik doe niet veel meer met wayoints dan er op een dergelijke tocht 2 of 3 in te zetten op taktische plaatsen. Waarom zou je krampachtich aan één koers willen vasthouden?

Bij afgelopen voorjaarstocht naar de Deben waaide het erg weinig en bovendien waren we ondertuigd omdat de nieuwe lichtweergenua nog niet af was. Dus lekker op de wind/gevoel gestuurd om de boot aan het "lopen" te houden. Ja en dan ga je wel eens een kant op die niet recht naar zo'n "tactisch punt" leidt.

"Zeilen is vrijheid" toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:10 #518795

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Nee, moet niet volgens een rechte lijn. Maar stel dat ik abosluut het waypoint wil halen? Dan moet ik naar welke koers bijsturen? Bearing op gps?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:22 #518802

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
In principe vaar je bij een oversteek naar Engeland aanvankelijk niet op waypoints, je vaart op je BWK (behouden ware koers), dus drift is wel meegenomen. Maar ook hier kun je een vraagteken bijzetten omdat de wind meestal niet de gehele oversteek uit dezelfde hoek waait.

Het maakt nogal wat uit, welke oversteek je plant, omdat de stroom ongeveer NO en ZW is, bij de kust van Engeland N-Z staat en midden op zee stroomloze gebieden zijn.
Dat betekent dat IJmuiden-Lowestoft iets anders is dan Den Helder-Harwich of Vlissingen-Whitby.

Laten we uitgaan van IJmuiden-Lowestoft, een grondkoers van 270´, maar dat kun je niet varen omdat je dan door het VSS vaart en de stroom moet doodvaren. Dus je eerste waypoint is de IJMW1 (23 mijl), bij een zuidgaande stroom gaat dat vanzelf, bij een noordgaande stroom moet je flink compenseren en dan kan je beter noordelijk van het VSS blijven.
Vanaf de IJMW1 vaar je een BWK van 274´ gedurende 12 uur en dan ga je stroom compenseren tot S-Holm (76 mijl). Als je daar met afgaand water aankomt, dan is het laatste stukje wel zo makkelijk.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:26 #518805

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Zonder praktijk ervaring is mijn idee dat je gewoon je koers vaart en dan ten noorden of zuiden van je waypoint uit komt bij de grens van de TSS. Daar dan de haakse koers varen.

Het waypoint is dan niet zozeer een target maar een grove indicatie van waar je terecht wil komen.

Edit: bovenstaand verhaal klinkt slimmer!
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 14:28 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:29 #518809

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ja dat snap ik wel, maar stel de je laatste waypoint een haveningang is, die kan je niet missen he?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:32 #518810

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
In mijn eerdere reactie ging ik er vanuit dat de gehele route bezeild is. Bij een oversteek naar Engeland is dat meestal niet zo, terug weer meestal wel.
Moet je dus kruisen naar de overkant, dan is het van veel meer belang, dat je de stroom op je lijboeg hebt en dus om de 6 uur overstag gaat.

Complicerend is ook hier, dat je vrij blijft van een VSS, dan wel het op WK oversteekt. Ook voorzorgsgebieden moet je proberen te mijden, zeker 's-nachts.

Met steeds meer VSS-en, voorzorgsgebieden, platforms en windparken is je citaat uit het TKN-boek (stroom niet compenseren) steeds meer een utopie geworden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 14:38 #518813

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Dus de het verschil COG die de GPS aangeeft en mijn kompaskoers, die dan compenseren naar de juiste richting (negatief of positief)? Dan zou ik in theorie juist op waypoint moeten uitkomen? Ik bedoel dan bv over een bepaald traject (bv 10 mijl)? Niet de hele oversteek...
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 14:39 door bape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 20:24 #518957

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Als je persé op een bepaald punt moet zijn, bv om een bank te ontwijken, of een VSS over te steken, dan vaar je de grondkoers. Probeer dan wel zo te plannen, dat de stroom je in de goede richting wegzet.

Misschien handig om je vertrekhaven en aankomsthaven door te geven, dan kan ik je concreter verder helpen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 20:49 #518963

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Dat begrijp niet eigenlijk. Wat bedoel je met grondkoers varen? Stel ik wil naar WP1. Ware koers ernaar toe is bv 300. COG geeft 310 aan en kompaskoers vaar ik 300. Dus dan stuur ik 290 toch, om die 10 graden verzet te compenseren? Wat bedoel je met, dan vaar je grondkoers?
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 20:50 door bape.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 21:03 #518966

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8681
Met grondkoers varen bedoel ik, dat je op je plotter/GPS vaart, dus stroom en drift worden direct gecompenseerd.

Laat ik het verduidelijken met een voorbeeld. De navigator vaart op de kaart, dus COG. De roerganger stuurt op kompaskoers. Bij mij aan boord zijn dat normaliter verschillende personen. Dus als de navigator ziet dat de gewenste grondkoers niet wordt gevaren, dan geef je de roerganger opdracht om bv plus of min 10 graden te sturen. De kompaskoers is een resultante.
Heb je een plotter op je stuurstand, dan kan de roerganger natuurlijk daarop sturen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 27 mei 2014 21:04 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 21:14 #518970

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ja nu begrijp ik het. Je geeft de stuurman een kompaskoers door, zodat je met verlijeren en verzet (resultante) op de grondkoers uitkomt. Je gps geeft dan de juiste koers cog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 21:15 #518971

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
hmm lastig dit, ik weet dat ik het zelf snap, maar zo over het forum uitleggen gaat mij niet lukken :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 27 mei 2014 21:16 #518973

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7073
Het maakt veel uit of je -zoals bij een TSS- ongeveer moet sturen (maakt niet zoveel uit waar je oversteekt) of bij een haven, waarbij je precies uit moet komen. Bij de TSS case stuur ik meestal gewoon op kompaskoers in de lijn die ik wil. Dat ik dan bij die TSS uitkom 10 mijl te noordelijk of zuidelijk is niet zo erg. Bij het aansturen op de haven houdt ik de hele oversteek in de gaten hoeveel ik teveel N of Z uitkom. Meestal valt dat op een 24 uurs oversteek naar de UK wel mee omdat je toch een tij Z en een tij N hebt. De laatste paar uur kijk je dan wat nauwkeuriger waar je echte doel zich bevindt en stuur je zo nodig wat bij. Je hebt dan ook veel beter inzichtelijk wanneer je in de buurt van de kust denkt te komen en kan dan dus ook nauwkeurig rekening houden met de stroming langs die kust, wat aan het begin van de oversteek geen doen is omdat je zo 4-6 uur onnauwkeurigheid in je tijdsplanning kunt hebben, door andere wind en voortgang.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 11:57 #519109

Zorg dat je COG (koers over de grond) op je GPS steeds overeenkomt met de richting (bearing) naar je waypoint. De koers op je kompas of op je autopilot kan door stroom en wind flink afwijken van de COG, maar dat doet er niet toe. Zo trek je een rechte lijn over de kaart en kom je altijd exact op je Waypoint uit.
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 12:01 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:00 #519111

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ja, zo had ik het begrepen! Bedankt voor de uitleg allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:05 #519113

Op zich de simpelste oplossing alleen heelaas niet snelste op getijdewater zoals bij een Noordzee oversteek omdat je daarbij in feite "automatisch" tegen de (dwars)stroom opstuurt .
Dat betekent nl. dan dat je SOG lager zal zijn dan je snelheid op je log(door het water).
Nou valt het uiteindelijke effect wel mee maar een % of 5-10 maakt het gauw uit.(niet nagerekend hoor.... :dry: )
Dat is dus op een oversteek van 20 uur tot 2uur meer tijd.
Best iets om rekening mee te houden als je nog bij daglicht bij Lowestoft wilt aankomen.
Eigenlijk hoor je het totale effect van de stroom onderweg uit te rekenen wat bijv. kan met zo'n plotvel als op de bijlage.
Dan kun je vrij precies bepalen welke kompaskoers je constant moet varen om netjes op je eindbestemming aan te komen.
Moest ik ooit nog doen voor TKN in de 70er jaren.
Ad

Bijlage PLOTVEL_2014-05-28.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 28 mei 2014 12:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:16 #519118

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
hey volgensmij heb ik daar ergens nog een heel kladblok vol van met dat soort plotvellen, gebruikte wij bij radar navigatie lessen. om cpa tcpa bcr etc etc te bepalen.
om daarna te leren hoe de arpa werkt :p
Met vectortjes tekenen, leuk als je het inzicht er voor hebt, maar (zoals sommigen van mijn klasgenoten) als je het niet ziet een hel.

Bart
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 12:16 door BartWNL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:27 #519122

BartWNL schreef :
hey volgensmij heb ik daar ergens nog een heel kladblok vol van met dat soort plotvellen, gebruikte wij bij radar navigatie lessen. om cpa tcpa bcr etc etc te bepalen.
om daarna te leren hoe de arpa werkt :p
Met vectortjes tekenen, leuk als je het inzicht er voor hebt, maar (zoals sommigen van mijn klasgenoten) als je het niet ziet een hel.

Bart
teken op een plotvel is het eenvoudigste. Je kan het ook uitrekenen, met excel of zo, maar dat is wat meer werk. De formules zijn te vinden op:

www.wetenschapsforum.nl/index....ttach&attach_id=6547
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 12:27 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:30 #519124

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27711
BartWNL schreef :
hey volgensmij heb ik daar ergens nog een heel kladblok vol van met dat soort plotvellen, gebruikte wij bij radar navigatie lessen. om cpa tcpa bcr etc etc te bepalen.
In Hendrik-Ido-Ambacht, langs de Binnen Noord (die als 'Rietbaan' op de kaarten staat), waren tot voor een paar jaar veel scheepssloperijen.
Buiten werktijd scharrelden wij in m'n jeugd wel eens wat rond op de schepen die daar lagen om te schroot te worden verwerkt.
In het navigatiehok of op de brug kon je soms hele stapels van dat soort plotvellen vinden. Ze werden o.a. gebruikt voor het uitzetten van een 'gis' voor langere tijd, meerdere uren. Je tekende inderdaad vectoren voor het eigen schip (koers en knopen voor x uren)) en per uur voor de stroom (die varieert van uur tot uur in sterkte en richting). Na beiden de hebben uitgezet kon je de vector tekenen voor de waarbehouden koers en de afgelegde afstand. Na uitzetten vanaf de laatstbekende positie in de kaart gaf dat een nieuwe gegiste positie.

Zoiets was het, geloof ik.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:32 #519125

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Bij de oversteken die ik gedan heb hebben we er simpelweg geen rekening mee gehouden. Als je oversteek 20 uur duurt, betekent dit grofweg 2 keer vloed en twee keer eb tij... Oftewel wat je bij het ene tij richting het Noorden wordt verzet, wordt je het tweede tij naar het zuiden terug gezet.

Alleen tegen de tijd dat je aankomt bij de kust gaat het uitmaken.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS navigatie, verzet en verlijeren 28 mei 2014 12:39 #519127

BartWNL schreef :
hey volgensmij heb ik daar ergens nog een heel kladblok vol van met dat soort plotvellen,
Bart

Moet je zuinig op zijn :lol:
Ik heb tot nu toe nog geen shop gevonden die die dingen nog had .( niet dat ik ze nou echt nodig heb hoor ;) ).

Overigens hoef je er eigenlijk niks over vectoren voor te weten hoor.
Enige wat je doen moet is lijnen achter elkaar trekken in de richtingen van de gegiste stroom en met steeds een lengte in verhouding tot die stroom. bijv. per 2 uur varen.
Dat dat iets met vectoren te maken heeft is niet echt belangrijk , behalve als je het echt wilt berekenen.
Ad
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 12:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl