Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk?

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 04:02 #531239

Thomas, ik verbaas me ook over jou, inderdaad, de laatste 1/10 knoop er uit persen, en als het kan de laatste 1/100 ook nog, en dan deze redenaties....

Bij heel weinig dwarsstroom wordt het effect weliswaar veel kleiner, maar is er nog steeds.
Om het effect nog duidelijker te maken, moet je maar eens kijken wat er gebeurt als die stroom gelijk is aan je bootsnelheid.
Jij gaat COG 90 graden varen (IJmuiden Lowestoft) met een XTE kleiner dan 0,1. Welke kant wijst je boeg uit en hoe lang doe je over de overtocht?
Bootsnelheid 5 knts en stroming doen we ook even op 5 knts.....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 04:27 #531242

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
snoopy schreef :
Op onze oceaanoversteek stelde ik de windvaan op de kompas is en waar we heen voeren controleerde ik elke 2 uur via gps coordinaten en kaart .

Op dergelijke afstanden vind ik eens in de 12uur al veel. B)
tot 100 mijl voor aankomst wordt dat pas weer wat meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 06:58 #531254

It Paradyske schreef :
Om het effect nog duidelijker te maken, moet je maar eens kijken wat er gebeurt als die stroom gelijk is aan je bootsnelheid.

daar heb ik nooit last van ;-)
het ging over Engeland, en ik ga altijd 7 kts of meer, dus we hebben het over 1 op 7... maximaal, en de helft van de tijd minder, tot 0 op 7...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 07:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 07:12 #531260

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Baasklusje schreef :
Rikken schreef :
We varen nu eenmaal door het water en niet door de zeebodem.

we varen van een punt op de wal naar een ander punt op de wal. Dat zijn twee punten zeebodem die toevallig iets hoger uitsteken. Als er geen water tussen zat ging je ook in een rechte lijn, de kortste weg.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 07:30 #531263

rsv schreef :

:laugh:

kijk, in België begrijpen ze het! ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 07:55 #531268

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Waypoints, kompas ????

Je gaat waar de wind je brengt :silly:
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:08 #531275

ik plan ook vaak een (solo) reis naar Engeland , maar tot nu toe altijd nog in Scheveningen uitgekomen.. :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:10 #531276

Baasklusje schreef :
It Paradyske schreef :
Om het effect nog duidelijker te maken, moet je maar eens kijken wat er gebeurt als die stroom gelijk is aan je bootsnelheid.


daar heb ik nooit last van ;-)
het ging over Engeland, en ik ga altijd 7 kts of meer, dus we hebben het over 1 op 7... maximaal, en de helft van de tijd minder, tot 0 op 7...

Doe dan maar alsof er heel weinig wind is. En reken het gewoon eens uit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:17 #531280

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ik begrijp het ook :-) Dus klopt wel van die Belgen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:23 #531282

Wat is waar!

Gedoe altijd hiero, ik ga eind deze maand voor het eerst en nu durf ik niet meer :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:36 #531288

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Ik kan het niet met iedereen eens zijn...
Vaar je op de motor naar de overkant en de drift door getij is even veel noord als zuid.
Optie 1 is de rechte lijn aanhouden, dus de kompaskoers blijven sturen tussen A en B en de stroom laten voor wat hij is. En de COG zal dus wisselen.
Optie 2 is door koers te corrigeren voor stroom dus de COG is altijd de kompaskoers tussen A en B.

Optie 1 vaar je net zo net zo snel door het water als optie 2.
Optie 1 heb je over de grond dus een langere weg door het verzet door de stroom. Die langere weg steekt je boot geen energie in, door het water vaar je ook slechts de afstand van A naar B, het water is je "wegdek" dat gewoon mee heen en weer terug geschoven wordt. SOG zal groter zijn dan logspeed.
Optie 2 is de weg over de grond het kortst mogelijk maar je weg door het water is langer! Door je correctie stuur je gedeeltelijk tegen de stroom in en dat 100% van de weg! SOG zal kleiner zijn dan logspeed.

Maakt het wat uit? Denk het niet.
Voor zeilers wel: bij scherp of kruisen: zo veel mogelijk stroom onder lijboeg houden bijv.. Zo kan je nog wel wat bedenken als windshifts die verwacht worden enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:40 #531289

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
Baasklusje schreef :
rsv schreef :

:laugh:

kijk, in België begrijpen ze het! ;-)
Het kan ook zijn dat je uitgelachen wordt, natuurlijk..

--
stegman
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 09:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:41 #531291

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
jaxon schreef :
Waypoints, kompas ????

Je gaat waar de wind je brengt :silly:
Jazeker. De wind jaagt je ook de banken op, natuurlijk, als je er even niet bij blijft..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 08:54 #531296

It Paradyske schreef :
Doe dan maar alsof er heel weinig wind is. En reken het gewoon eens uit.

zal binnenkort eens een mooie spreadsheet eraan wagen...
het voordeel van je laten wegstromen door eb en vloed is natuurlijk wel dat, als er helemaal geen wind is, je nog wat verkoeling krijgt van de stroom-wind... ;-) stelletje kokosnoten!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 08:55 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 10:24 #531316

  • MJoule
  • MJoule's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Hoi allen,

Voor de 1e orde indicatie is geen moeilijke spreadsheet nodig. Natuurlijk wel als je rekening gaat houden met bootsnelheden die afhankelijk zijn van windrichting enzo.

In een kokosnotendop:

Stel - je bootsnelheid is 'v'
Stel - de stroomsnelheid haaks op je gewenste koersrichting (CMG?) is 's'

Je gaat nu je heading aanpassen om op de koerslijn te blijven.
Dan is de hoek 'a' die je vaart tov de 'CMG':
a = asin(s/v)
Daarmee wordt de VMG:
VMG = cos(a)*v

Nu met echte getallen:
Stel de snelheid van mijn kleine bootje op zee is 5 kts

Als de stroomsnelheid (haaks) onder de 1 kts blijft wordt de VMG 4.9~5 : van .1 knoop kan ik niet echt wakker liggen en dan blijf ik dus lekker op de koerslijn varen.

Als de stroomsnelheid richting de 2 knopen gaat wordt de VMG ~4.6 : nog niet echt iets om van in paniek te raken al begint het wel te tellen op langere afstanden en dus laat ik me dan ook wel door de stroming wegzetten (mits het kan rekening houdend met TSS en andere belemeringen etc.).

Maakt dit iets uit? Ligt er aan.

Als ik met mijn bootje van Duinkerken naar Dover vaar tijdens een leuk dagtochtje dan is dit helemaal niet interessant maar veel belangrijker om de stroming voordelen bij Duinkerken te pakken die je in de goede richting 'spoelen'.

Als ik solo van Felixstowe naar de Haringvlietsluizen ga dan is het zomaar een tripje van 24+ uur, en dan begint een uur extra aan het einde van de rit echt wel te tellen (ook al is dit maar ~4% dus equivalent aan ~0.2kts verschil in VMG)

Hopelijk helpt het rekenvoorbeeld om eea in perspectief te plaatsen.
Mijn conclusie is dat het dus nogal afhangt van de omstandigheden, je bootsnelheid, lengte van je tocht, enzovoorts.
Anyone who isn\'t confused really doesn\'t understand the situation. (Edward R. Murrow)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 11:06 #531322

We gaan nogal off topic, maar Thomas gaat aan het rekenen.

Even weer on topic: uit de verhalen begrijp ik: 9 van de 10 gewoon GPS, een op stuurautomaat-kompaskoers.


Ja, mijn conclusie was ook met al die windfarms en tss-en doe maar op GPS.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 11:26 #531331

klein sheetje gemaakt, met eenvoudige aannames:
- koers West (of Oost)
- stroom Noord of Zuid, dus haaks op de koers.

Speed en Stroom zijn in te vullen; ik heb boatspeed 6 kts genomen, en stroom max 1,5 kts, beide realistische getallen voor een oversteek.

Verder aangenomen dat de stroom 4 uur maximaal is, 4 uur minimaal en 4 uur de helft, dus een soort groffe 1/12e regel.

Als je 12 uur lang met getij mee 6 kts vaart heb je 72 mijl afgelegd; je stroomt er ook nog wat op en neer, maar daarvan is het resultaat 0 Nm.

Het effect van de stroom doodsturen:

Bijlage Naamloos_2014-07-09.png niet gevonden



71,1 Nm, dus 0,9 minder dan niets doen. Verschil (bij deze parameters) dus ca 1%.
En dan ben je waar je gepland had te zijn. Bij meestromen moet je alsnog corrigeren voor het feit dat je op een willekeurige plaats bent gekomen en niet bij je doel. Daarmee raak je die ene % winst wel weer kwijt...

Verder zijn er natuurlijk effecten als minder schijnbare wind als je meestroomt met de wind mee, en omgekeerd tegen de wind in stromen, de TWA verandert ook tov op/af sturen etc etc.

Gewoon lekker XTE op een rechte lijn....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:05 #531351

Op een waypoint sturen betekent ook constant corrigeren voor stroom.
hierdoor komt de stroom meer van voren dan dwars. Dus meer tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:14 #531354

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
It Paradyske schreef:
Jij gaat COG 90 graden varen (IJmuiden Lowestoft) met een XTE kleiner dan 0,1. Welke kant wijst je boeg uit en hoe lang doe je over de overtocht?

Makkelijk sommetje: Boeg wijst ongeveer richting Berlijn en hoe lang de overtocht duurt hangt van de mannen van v/d Wetering af...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:16 #531355

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
lodewijk stegman schreef :
Baasklusje schreef :
rsv schreef :

:laugh:

kijk, in België begrijpen ze het! ;-)
Het kan ook zijn dat je uitgelachen wordt, natuurlijk..

--
stegman

Zeker niet.Ik snap klusbaasje zijn humor wel.Dat komt omdat hij ook 1/4 Belg is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:17 #531356

Precies, ik had weinig wind stw 4,5 knts dus dan al wat meer effect.
Het verschilt dus wel, vooral met weinig wind.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:27 #531359

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
joostp schreef :
It Paradyske schreef:
Jij gaat COG 90 graden varen (IJmuiden Lowestoft) met een XTE kleiner dan 0,1. Welke kant wijst je boeg uit en hoe lang doe je over de overtocht?

Makkelijk sommetje: Boeg wijst ongeveer richting Berlijn en hoe lang de overtocht duurt hangt van de mannen van v/d Wetering af...

Met de mast plat een dag of tien. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:55 #531366

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6136
Zo komen we deze dag snertweer wel door :laugh: .
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 12:56 #531368

Albert 45 schreef :
joostp schreef :
It Paradyske schreef:
Jij gaat COG 90 graden varen (IJmuiden Lowestoft) met een XTE kleiner dan 0,1. Welke kant wijst je boeg uit en hoe lang doe je over de overtocht?

Makkelijk sommetje: Boeg wijst ongeveer richting Berlijn en hoe lang de overtocht duurt hangt van de mannen van v/d Wetering af...

Met de mast plat een dag of tien. :P

Wakkere mensen, wakkerder dan ik. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 13:14 #531370

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
... Was inkoppertje... ook toepasselijk vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl