Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk?

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 13:27 #531373

:laugh: :laugh: :laugh:
ik kan me nog een medezeiler/stuurman herinneren die na een boei van mij een nieuwe koers van 90 graden kreeg. En prompt 270 ging varen :ohmy:
Het is ook maar net hoe je het kompas bekijkt blijkbaar :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 13:30 #531374

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
roozeboos schreef :
:laugh: :laugh: :laugh:
ik kan me nog een medezeiler/stuurman herinneren die na een boei van mij een nieuwe koers van 90 graden kreeg. En prompt 270 ging varen :ohmy:
Het is ook maar net hoe je het kompas bekijkt blijkbaar :)
Ja, en voor je het weet ben je weer terug in Scheveningen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 13:54 #531378

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Baasklusje schreef :
...71,1 Nm, dus 0,9 minder dan niets doen. Verschil (bij deze parameters) dus ca 1%. En dan ben je waar je gepland had te zijn. Bij meestromen moet je alsnog corrigeren voor het feit dat je op een willekeurige plaats bent gekomen en niet bij je doel. Daarmee raak je die ene % winst wel weer kwijt...
In jouw voorbeeld kom je als je niet corrigeert voor stroom prima uit bij je bestemming, want het eindresultaat van de dwarsverplaatsing is o Nm zoals je zelf al aangeeft.
Baasklusje schreef :
Verder zijn er natuurlijk effecten als minder schijnbare wind als je meestroomt met de wind mee, en omgekeerd tegen de wind in stromen, de TWA verandert ook tov op/af sturen etc etc.
Gewoon lekker XTE op een rechte lijn....
De optimale zeilkoers varen heeft bij de geringe dwarsstroming op de Noordzee een veel groter positief effect dan het negatieve effect van corrigeren voor stroom. Maar laat die optimale zeilkoers (en VMG) nou helemaal niets te maken hebben met het wel of niet corrigeren voor stroom. Pleit er naar mijn idee juist voor om je lekker heen en weer te laten spoelen. Die rechte lijn naar je bestemming mis je toch al door lekker op je VMG te zeilen.

Zoals Hans Fix al aangaf ligt het verhaal heel anders bij minder wind en/of meer stroom. Daar zul je meer winst boeken door van tevoren even een plannetje te maken. Of je dat relaxed genoeg vindt kun je alleen zelf beoordelen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 14:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 14:20 #531385

It Paradyske schreef :
Precies, ik had weinig wind stw 4,5 knts dus dan al wat meer effect.
.

stw 4,5. max current 1,5, dan scheelt het 2%
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 18:10 #531435

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Degenen die nog steeds alleen op waypoints sturen moeten toch maar eens met het door mij genoemde teiltje water gaan schuiven.
Wat tot nu toe nog nauwelijks aan bod is gekomen is het feit dat een punt dat niet bezeild is door invloed van de stroom toch bezeild kan worden. Waypoint sturen resulteert in dat geval in kruisen. Laat je je over de goede boeg meespoelen en vaar je een kompaskoers dan hoeft dat ineens niet meer. Ook op kleinere tochten dan een oversteek kun je hier baat bij hebben. Voorbeeld van nog maar een paar weken geleden: wind n/nw van wangeroog naar de elbemonding. Waypoint in de elbemonding niet bezeild. In de eb vertrokken om opkomend water op de elbe te hebben. Tijdens de eb stromen de weser, jade en al het omringende wad leeg. Er staat dan dus best een beetje stroom van oost naar west. En opeens is de elbemonding wel bezeild! Hadden wij alleen op waypoints gevaren dan waren we waarschijnlijk gaan kruisen met eerst een slag naar dieper water; weg van de ondiepe banken. Dat had averechts gewerkt en onze tocht aanzienlijk verlengd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 18:53 #531451

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Daar heb je zeker een punt: Thomas et alii rekenen zich lekker rijk door het getij altijd haaks te laten aanstromen, maar in de praktijk werkt dat even wat anders. Ook op kortere rakjes kan je dan rekening moeten of willen houden met de richting van de stroming.

Een voorbeeld van de laatste Pinkstertrip: na het passeren van de TSS hadden we de keuze uit a. noordelijk van Sunk windfarm langs; b. zuidelijk langs genoemde windmolens; c. er dwars dorheen. Optie C laat ik even buiten beschouwing. In eerste instantie had ik voor B gekozen, vanwege de stroming die nog naar zuid stond. Maar hierdoor kwamen we met heel weinig wind (schijnbaar dus nog minder vanwege de stroming) die ook nog plat van achteren kwam, op een zeer ongunstig en langzaam traject terecht. Na wat rekenen en puzzelen gekozen voor optie A: nog even een uur of 2 stroom tegen, maar qua wind een veel betere koers. En als bonus: het stuk langs de Engelse kust stroom mee.

Als ik weet dat de stroming me over een uur een betere koers gaat geven ten opzichte van de wind, dan laat ik me nu met plezier een beetje teveel wegzetten door de stroming. Win ik straks weer terug.

Dat spel met wind en water maakt varen zo leuk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 19:53 #531470

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Voor mij allemaal een beetje theoretisch geneuzel als ik het mag zeggen. Ik gebruik heel weinig waypoints. Vaar nooit "op een route". Mijn autopilot doet zo'n beetje al het stuurwerk. Ik hou altijd rekening met de stroom om iets met de windkracht of m'n snelheid of m'n comfort te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 20:12 #531473

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Maar om even terug te komen op de eerste vraag, en de hele discussie nogwat verwarrender te maken, over het soort kompas. Op de aak, die natuurlijk wel wat kalmer beweegt, stuur ik graag op een kompaskoers die door de gps wordt weergegeven. Deze is behoorlijk wat rustiger dan de koers op het kompas. En niet onbelangrijk; doordat hij de verplaatsing als uitgangspunt neemt wijkt hij op zo'n groot stuk staal ook veel minder af dan een, op een leesbare plek geplaatst, kompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reis plannen kan ik, maar hoe gaat de praktijk? 09 juli 2014 20:18 #531477

Rikken schreef :
Wat tot nu toe nog nauwelijks aan bod is gekomen is het feit dat een punt dat niet bezeild is door invloed van de stroom toch bezeild kan worden.

denk je echt dat we daar dan geen gebruik van zouden maken????
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl