Ja boeiend, altijd weer! Ik ga meepraten hier. Eerst maar eens aftrappen met de vragen van Hans:
Ik streef ook naar 100% zelfredzaamheid.
Zelfredzaamheid is het niet nodig hebben van externe hulp.
En ja, ik geloof wel dat zeemanschap vroeger groter was dan nu.
"Vroeger" is een lange periode, waartegen "nu" maar kort is..
We neigen er vaak toe om het "nu" te beschouwen
als net zo lang als "vroeger"
Nu zie ik vaak dat iemand het zeilen er een beetje bij doet, naast een veelheid aan andere dingen. Daartegenover: "vroeger" kon je als je erg je best deed, héél misschien één ding doen. Je moest vroeger wel èrg graag willen.
Vroeger gingen dingen l a n g z a m e r .
Langzaam dingen leren onder constant repeteren ervan geeft een heel ander leereffect dan snel dingen leren: langzaam leren brengt het onderwerp in je kleine hersenen (celebellum: voor geautomatiseerde aangeleerde dingen) en in je ruggenmerg (dingen worden reflexen). Snel leren brengt dingen in je grote hersenen, die grijze prut waarmee je na moet denken.
Je was bereid de tijd te nemen, je moest wel. Je kon de tijd nemen om te leren, je kon een leermeester hebben die je jaren begeleidde, etc.. Nu moet het snel: "ik koop een boot en wil over drie jaar de wereld rond".
Boeiend: "snel leren versus langzaam leren".
Ik ben geen gelovige van zeemanschap via cursussen. Dat is een schijnbeweging van mensen en instanties die iets moeten reguleren en zichzelf bezig moeten of willen houden. Daarnaast: het is natuurlijk best prettig wanneer je zelf een beetje kunt varen om mensen die over twee jaar de wereld rond willen aan een paar papiertjes te helpen. Voilà: het snelle leren via vaarbewijsjes, CWOtjes, RYAtjes en andere certificaatjes.
Diezelfde papiertjes-mensen zul je ook altijd horen over hoe gevaarlijk alles is, en hoezeer papiertjes eraan kunnen bijdragen om het gevaar te verminderen.
Tot zover even mijn eerste gedachten. In samenspraak komen we verder!