svalk schreef :
Je ziet echter dat als je een gasexplosie aan boord neemt je direct ¨rood¨scoort en dus een very high risk inhoud.
Ik zou "gas aan boord" als 5B of 5C scoren, in het rood dus. Aan de consequence kant kun je niet veel doen; je dient de kans dus een factor 10 (als je als 5B gescoord hebt) of factor 100 (als je de kans als 5C gescoord hebt) te verlagen.
"Risk based maintenance", nog zo'n mooie term, stemt de onderhoudsinterval (en kosten) af op de faalkans die je toe wilt laten. Simpel: als je je gasinstallatie 2x zo vaak laat inspecteren kun de faalkans (met minder dan 2x) laten dalen. Dat is niet genoeg natuurlijk want je wilt een factor 100 tov de dagelijkse praktijk om je heen (5C). Stel nu dat een gasdetector het risico op het "topevent" een factor 10 verkleint. Die factor 10 is niet een factor oneindig omdat je sensor óók kan falen (faillure on demand), op de verkeerde plek aan het meten is etc. Als je nu twéé sensoren plaats (andere plek, onafhankelijke spanningsbron etc) dan mag je die vermenigvuldigen en bereik je de gewenste factor 100 reductie.
Zo werkt het (ongeveer). Betrouwbaarheid van safeguarding systemen drukt met ook uit in levels, SIL1 t/m SIL4. Het bedrijf waar ik voor werk ontwerpt geen processen die SIL4 vergen, de meeste kernreactoren zijn SIL4. SIL4 betekent dat je de "faillure on demand" kans met een factor 10^4 terug moet brengen, iets wat dus verschillende, onafhankelijke beveiligingslagen benodigt.
Vergelijk het met een aantal plakken gatenkaas die over elkaar heen liggen. Hoe meer plakken, hoe kleiner de kans dat er gaten op elkaar komen te liggen, leidend tot het "top event", hier een explosie.
Maar goed: weten hoe het werkt met je gas en goed onderhouden/laten inspecteren dus.
Of een Origo kopen, dan kun je die energie stoppen in het onderhouden, vorstvrij maken etc van je afsluiters, verstaging laten inspecteren etc. Mast overboord scoort namelijk 4C, ook Rood!!