Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Je boot voorbereiden op een 360 graden rol

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 13:38 #592177

In Nederlandse wateren is de kans van het omgaan het grootst als je in de brekers van de grond zeeën langs de Noordzeekust terecht komt. Grofweg beginnen deze binnen de 10 meter dieptelijn. In deze situatie zullen hier de meeste masten dus breken omdat ze de bodem gaan raken.
Maar zoals in veel lectuur al wordt aangeraden: blijf weg van de lagerwal tijdens storm en blijf op diep water! (Minder kans op brekers)

Hier een paar mooie brekers voor de kust van Scheveningen:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 13:38 #592178

...óf er natuurlijk op de juiste plek een gleufje in dremelen zodat deze op de juiste plek door gaat...



(oud forumgrapje, als je niet weet waar het over gaat, niet reageren ;))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 14:51 #592199

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Erikdejong schreef :
Push-Up schreef :
volgende boot een dekstepped mast!!
Zeer zeker, voor mij nooit geen keelstepped mast meer (op een offshore boot)!

nooit geen, dus altijd Erik? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 15:17 #592212

Michieltje schreef :
In Nederlandse wateren is de kans van het omgaan het grootst als je in de brekers van de grond zeeën langs de Noordzeekust terecht komt. Grofweg beginnen deze binnen de 10 meter dieptelijn. ...

Dan moet er minimaal windkracht 7 staan, vermoed ik...?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 15:18 #592213

Poohboot schreef :
Erikdejong schreef :
Push-Up schreef :
volgende boot een dekstepped mast!!
Zeer zeker, voor mij nooit geen keelstepped mast meer (op een offshore boot)!

nooit geen, dus altijd Erik? :)
Een 'g' te veel ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 15:51 #592218

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Interessant. Ik heb juist tot nu toe steeds een boot met doorgestoken mast willen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 16:18 #592237

Kop op, er waren tijden dat ik een Renault Express wilde hebben. Dat gaat weer over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 16:21 #592240

captain koek schreef :
Michieltje schreef :
In Nederlandse wateren is de kans van het omgaan het grootst als je in de brekers van de grond zeeën langs de Noordzeekust terecht komt. Grofweg beginnen deze binnen de 10 meter dieptelijn. ...

Dan moet er minimaal windkracht 7 staan, vermoed ik...?

Een pasklaar antwoord valt hier niet op te geven: als er bijvoorbeeld dagenlang een noordwest 8/9 heeft gestaan op de Noordzee en de wind is terug gezakt naar 5bft dan kunnen er nog steeds brekers/grondzeeen zijn door de golven die nog onderweg zijn, zeker bij wind tegen tij.
Het duurt een tijd voor de golven er uit zijn na windafname.

Mooi linkje voor de golfhoogtes zal bij de meeste zeilers wel bekend zijn:

www.rijkswaterstaat.nl/geotool...aspx?cookieload=true
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 17:29 #592269

´t Is niet voor niets dat bij keuring voor een wedstrijd de mastbevestiging op het vlak goed wordt bekeken.
Een steekmast moet vast zitten, niet los op een mastspoor staan. Als dat deugdelijk gedaan is zie ik
niet direct kwispelende mastvoeten door de kajuit slingeren. Mijn mast is gewoon doorgebout aan het
mastspoor.

Wat een veel groter risico vormt bij heftige schuivers, platslaan of de (zeer zeldzame) 360, is rondslingerende
zooi door de kajuit. Een slordig opgeborgen verrekijker wordt makkelijk een dodelijk projectiel. Als je
in je eigen boot kijkt wat er allemaal in de open schappen, boekenplankjes en vakken ligt schrik je soms.
Bedenk dan eens welk item je graag terug zou willen koppen....

Voor dat je je druk gaat maken over de keuze voor steek- of dekmasten, vastgeschroefde vloerdelen etc.
kan het geen kwaad om eerst je boot eens fatsoenlijk op te ruimen. Ook een oven die mooi cardanisch in
z´n scharniertjes hangt kun je soms makkelijk uit die constructie tillen. Olielampen kunnen eenzelfde problemen opleveren.

Ik heb destijds samen met een paar anderen de boot opgeruimd waar Erik z´n nare ervaring mee heeft opgedaan.
We hebben letterlijk de pasta van het plafond staan schrapen. Ook vonden we een complete reserve drive van de
stuurautomaat. Deze lag los in de kajuit. Gelukkig heeft dat ding de beide bemanningsleden destijds niet geraakt....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 18:10 #592281

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik zie dat kwispelen ook niet gebeuren, sterker nog....ik weet dat Ysbrand End het niet heeft zijn gebeuren op zijn mini tijdens de Les Sables Acores!
Hij hield wel een mooi stuk paal over om een noodtuig te bouwen. Dit kwam om dat zijn onderwanten onder de zaling in het mastprofiel zat. Ik denk dat hij met een dekstepped het hele profiel plat had gehad.

Dus deckstepped veiliger dan keelstepped....ik heb mijn twijfels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 30 jan 2015 23:23 #592353

Dat is een beetje salonwijsheid.

In het geval waaraan ik refereer ging de mast bij de mastkraag overboord. De mast werkte als hefboom en trok als een kelners-kurkentrekker de mast uit zijn spoor door een 14mm Vectran val de nog in de mast zat.

Mastvoetbeslag zat nog aan het spoor met de 12mm RVS bout er in die hem aan de mast boutte er nog in. Was dwars door het aluminiumprofiel zo de mast uit gerukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 31 jan 2015 18:53 #592647

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
boarderbas schreef :
...
Omdat het op trawlgronden was is de mast later geborgen.

Ze "ontvingen" de (23m) mast terug minus twee Andersen lieren en Frederiksen masttrack + lagerkarren. Is iemand nog flink druk geweest met bouten...

Blijkbaar is dat een soort ongevraagde Fooi voor de berger?
Misschien een domme vraag, maar wat voor nut heeft het een mast die overboord gegaan is terug te sturen naar de eigenaar, zonder lieren en zo?

Volgens mij kun je het ding dan toch beter meteen aan de metaalboer verpatsen en het overgebeleven geld sturen. Dat scheelt in elk geval verzendkosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 31 jan 2015 19:18 #592663

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
boarderbas schreef :
Dat is een beetje salonwijsheid.

In het geval waaraan ik refereer ging de mast bij de mastkraag overboord. De mast werkte als hefboom en trok als een kelners-kurkentrekker de mast uit zijn spoor door een 14mm Vectran val de nog in de mast zat.

Mastvoetbeslag zat nog aan het spoor met de 12mm RVS bout er in die hem aan de mast boutte er nog in. Was dwars door het aluminiumprofiel zo de mast uit gerukt.

Zo zijn er altijd andere situaties die andere gevolgen hebben. Daarom kan zeg ik dat je niet kan zeggen dat een doorgestoken mast minder veilig is dan deckstepped.
Andersom beweren is net zo goed salonwijsheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 10:09 #592786

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Jedre schreef :
boarderbas schreef :
Dat is een beetje salonwijsheid.

In het geval waaraan ik refereer ging de mast bij de mastkraag overboord. De mast werkte als hefboom en trok als een kelners-kurkentrekker de mast uit zijn spoor door een 14mm Vectran val de nog in de mast zat.

Mastvoetbeslag zat nog aan het spoor met de 12mm RVS bout er in die hem aan de mast boutte er nog in. Was dwars door het aluminiumprofiel zo de mast uit gerukt.

Zo zijn er altijd andere situaties die andere gevolgen hebben. Daarom kan zeg ik dat je niet kan zeggen dat een doorgestoken mast minder veilig is dan deckstepped.
Andersom beweren is net zo goed salonwijsheid.

Volgens mij kun je vrij eenvoudig een mastvoet zo construeren dat deze niet stuk gaat. Gewoon een kwestie van de hele mast bekijken, zwakste punt opzoeken en het ontwerp zo aanpassen dat het zwakste punt op een gewenste plek zit.

Dit betekent waarschijnlijk een enorm lompe aansluiting op de kiel, dus de kans dat je het aantreft op een serie-gebouwd jacht zal klein zijn.

Het probleem is echter dat je "capacity based design" erg weinig ziet op serie-gebouwde zeiljachten. Je ziet het meer in civiele constructies in serieuze aardbevingsgebieden. Ook zo'n toepassing waarbij overbelasting van constructies binnen het ontwerp standaard is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 10:14 #592787

Waar wil je eigenlijk zijn als een dergelijke situatie zich kan voordoen?
Aan het roer, actief sturen om een rol te voorkomen, of in de kajuit, waar je minder kans hebt om aan je life line vastgebonden onder je boot te komen dan wel overboord te slaan?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 10:16 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 11:31 #592831

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Michieltje schreef :
Bij dit artikel een paar bizarre foto's van een jacht wat in het Molengat meer dan een mast verloor:

www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...acht-update-6ca7b3af

Uit je posts mag ik afleiden dat je regelmatig door het Molengat zeilt?
Ik moet zeggen dat ik er in 2013 3 keer langs ben gevaren en dat ik het 3 keer spannend vond. Drie keer om verschillende redenen, maar vooral bij het zoeken van het gaatje van buiten naar binnen.

Ik kan me goed voorstellen dat de boot op het strand is gekomen, maar ik ben wel zo ijdel dat ik denk dat mij dat niet zo snel zal overkomen B)

Bewerkt: even nagezocht wat de diepte van het Molengat nu is, maar hij staat niet meer bij de BAZ. Zal wel niet meer bevaarbaar zijn behalve voor locals of platbodems.
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 12:17 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 14:39 #592890

reuv schreef :
Bewerkt: even nagezocht wat de diepte van het Molengat nu is, maar hij staat niet meer bij de BAZ. Zal wel niet meer bevaarbaar zijn behalve voor locals of platbodems.

Officieel is het geen vaarwater meer maar er gaan nog altijd grote kotters door heen die dik 3,5 meter steken dus voor de meeste jachten is dat bij normaal weer goed te doen.
Wel aan de westzijde van de gele betonning blijven anders kun je zomaar op een (onderwater)bunker varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 15:08 #592899

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
@Michieltje
Ik had het leuk gevonden als je de vraag zou beantwoorden.

Zeker als je aangeeft dat ik nog makkelijk door het molengat kan zeilen, als deze niet meer in het wadvaardersstaatje en de BAZ opgenomen is zou ik graag weten waarop dat advies gebaseerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 15:15 #592903

De AIS tracks van die vissersschepen zullen wellicht wat hints kunnen geven waar je nog kunt varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 16:18 #592930

Probleem is dat het molengat vooral erg smal wordt heb ik begrepen uit de berichten die wij (Wadvaarders/Nautin) binnenkregen. En daarmee wordt het een erg moeilijk gat, iets uit de ideale lijn en je tikt de grond aan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 16:18 #592931

Nachtvlinder schreef :
De AIS tracks van die vissersschepen zullen wellicht wat hints kunnen geven waar je nog kunt varen.

Yep, kijk vanavond maar op marintraffic tussen 2200 en 0200 als de kotters van TX,DH,UK en WR eruit gaan. De meesten pakken het Schulpengat (of Zuidgat zoals zij het noemen) maar met name WR's willen nog wel eens het Molengat nemen.

voor de beeldvorming hier wat kaartjes. (Let wel het zijn oude kaartjes van 2013)

www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...t-opgenomen-6ba7b1b5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 16:40 #592938

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Nachtvlinder schreef :
De AIS tracks van die vissersschepen zullen wellicht wat hints kunnen geven waar je nog kunt varen.
De moderne strandjutter monteert een AIS met fake info van een grote vissersboot in z'n kano en vaart van Den Helder door het Molengat richting de Noordzee. En al die Nederlandse zeilers hobbelen er als makke schaapjes achteraan...
:P

Misschien dat ik het met rustig weer en opgaand tij nog een keer probeer op de motor, maar ik verwacht niet dat ik nog op zeilen door het Molengat ga. De kans is groot dat het al dichtgeslibt is voor ik eraan toekom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 17:33 #592956

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Ik ben in september voor het laatst door het Molengat geweest, nergens minder dan 3m gepeild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 17:52 #592964

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
@CO26
Bedankt voor de info. Ik ben benieuwd of ik er nog aan toe kom in 2015.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je boot voorbereiden op een 360 graden rol 01 feb 2015 18:35 #592980

(Off topic)Wij zijn in eind oktober nog door het molengat gezeild, ook nergens minder dan 3 meter. Er drijven alleen nog maar gele tonnen. Wij gingen vanaf Den Helder, ik kan me voorstellen dat als je vanaf zee komt het een stuk lastiger is.

Video afsluiting seizoen
Laatst bewerkt: 01 feb 2015 18:42 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl