En dan maar weer even on-topic nog een aardigheidje dat ik ooit gelezen heb op de site van Heide und Erich Wilts,
http://www.freydis.de, maar op dit moment niet terug kan vinden.
Zij voeren destijds op de Freydis-I of -II, een stalen midzwaard, dus met inboard ballast. (De Freydis-II is gebleven in de Tsunami in Japan).
De vrees om niet weer overeind te komen hadden ze bestreden met deze technische voorziening: Boven in de mast hadden ze een soort onopgeblazen 'reddingsvest' dat was verbonden met een gaspatroon. Daaraan was een, ik meen, kogelventiel verbonden. Op het moment dat de de boel op z'n kop zou liggen, moest dan het 'reddingsvest' automatisch opgeblazen worden en zo bijdragen aan het terugkenteren.
Ik heb Erik z'n artikel nog slechts heel vluchtig gescreend, maar deze voorziening werd daarin geloof ik niet genoemd. Wat die waard is, weet ik niet, maar dit stel Heide en Eric, heeft in ieder geval wel recht van spreken over calamiteiten in barre omstandigheden en oorden.