Vrienden grappen dat ik probeer alles zeilend te doen omdat ik een krenterige Zeeuw ben.
Een klein beetje hebben ze wel gelijk, voor een vertrekker ( of afhaker ) is iedere liter diesel gespaard winst. Het jarenlange oefenen van zeilend ankerop gaan, zeilend ankeren, afmeren, heeft er toe geleid dat ik veel minder angst heb van de zee dan vroeger toen ik net als de meesten de dieselmotor gebruikte voor ietwat moeilijker manoeuvres.
In Orhaniye Turkije bleek de koelermantel van onze diesel door elektrolyse stuk te zijn. De motor was daarmee eigenlijk zowat onbruikbaar. Ik besloot de herstelling in Fethiye te doen. Die stad heeft een groot industriepark voor het geval ik hulp nodig had.
Omdat ik wegens een verlopend visum moest in en uitklaren was ik verplicht ook Bosborun en Marmaris aan te lopen, totaal ongeveer 120 mijl met vele stops want het was net November geworden, korte dagen en onbestendig weer. Ik had het traject reeds een paar keer gevaren, dus niks aan de hand, ik zou dat wel zeilend voor mekaar krijgen.
Alles prima, mijn ervaring bleek vruchten af te werpen.
Het was niet altijd makkelijk, in de binnenzee van Bosburun heb ik urenlang opgekruist tegen een uiterst zwak windje zonder echt vooruit te komen. Dan blaast Eolus één mooie harde bui en je schuift in een minuut tot op de rede.
Zeilen we net bij kaap Karaburun, wind van puur achter.
Bezaan, grootzeil, fok en uitgeboomde kluiver. Zie ik een Turks Gin Palace om de hoek stuiven, vanzelfsprekend dicht bij ons voorbij, enorme golven creërend. Voor de zekerheid haal ik de grootschoot aan tot de giek midscheeps staat, dan duiken we door die *** z´n golven. Onze kiel is drie ton gietijzer, de boot is “wreed”. Het 35 jaar oude bruine grootzeil klapt heen en weer en scheurt op twee naden van voor tot achter.
Ik haal het zeil naar beneden en we zeilen met de drie resterende lappen naar Marmaris.
Ondertuigd en ondertussen stikkedonkere nacht anker ik op de rede van Marmaris.
Zonder grootzeil is de boot een beetje loom, gaat moeilijk overstag en kan niet zeilend vooruit starten. Ik moet de boot tot halve wind laten afvallen eer hij snelheid oppikt, daarna kan er weer alles gedaan worden. Zelfs een achterwaartse bocht varen is dank zij het druiltje mogelijk.
Heb toen in Marmaris een nieuw grootzeil en druil laten maken. Duur, 30% duurder dan witte zeilen. De zeilmaker vertelde na het proefzeilen dat hij nog nooit zeilend was vertrokken, nooit zeilend geankerd.
Met de nieuwe zeilen dan verder richting Fethiye waarbij we in zwaar weer terecht kwamen. Die wind had het oude grootzeil nooit overleefd.
Honderdtwintig mijl met zes best moeilijke ankerbaaien. Geen motor. Geen beetje angst. Vroeger kreeg ik reeds een zwakke hartaanval en ging spontaan duimen als de motor even haperde.