Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: KNRM gaat bergen en betaald slepen.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 07:32 #629996

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Wat ik hiervan gehoord heb, uit betrouwbare bron, is dat hulpbehoevende schepen letterlijk geënterd worden en dat mobiele telefoons afgepakt worden, evenals de marifoon. Op dat moment wordt de kustwacht opgeroepen dat hulp aanwezig is en verdere hulp niet nodig.....

Dit nav de reddingsactie:
www.knrm.nl/waar-wij-zijn/redd...schelling-64a5adb1b1
die we vanaf West Terschelling gevolgd hebben en de communicatie tussen Noordgat, KNRM en Den Helder Rescue.

Let wel: de bovengenoemde zaken zijn tijdens deze actie niet aan de orde geweest. Wel kreeg Noordgat een forse tik op de vingers van Den Helder Rescue over hun gebrek aan duidelijkheid over hun identiteit.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 07:34 #629997

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
De (gelukkig zeer bepertke) ervaring die ik met commerciele bergers heb, bevestigt helaas het beeld van WADnWIND.

Intimidatie, liegen, niet duidelijk communiceren over de kosten en procedures, etc.

Bedreiging en messen kwamen er gelukkig nog niet aan te pas.
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 07:35 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 07:53 #630001

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
KNRM CREËERT MOGELIJKHEID OM REKENING TE STUREN
27 mei 2015Tweet15Like78Deel3
De KNRM heeft Voorschriften en Richtlijnen voor 2015 opgesteld. Opvallend is dat daarin is mogelijk gemaakt om rekeningen te sturen voor hulp aan derden. Die kunnen oplopen van 150 euro tot 1150 euro per uur.

‘De KNRM verleent haar diensten kosteloos. Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van dit principe, is een “hulp-aan-derden-regeling” in het leven geroepen. Bij hulp aan derden is er geen onmiddellijk gevaar voor degene die om hulp vraagt’, stelt de reddingsmaatschappij in de nieuwe voorschriften.

150 tot 1.150 euro per uur

Voor hulp aan derden rekent de KNRM een tarief van 50 eurocent per pk per uur en 25 euro per uur voor elk bemanningslid aan boord. De kosten voor het kleinste schip uit de vloot, de Atlantic-klasse, komen daarmee op 150 euro per uur. De Atlantic-klasse heeft namelijk twee maal 75 pk motorvermogen en drie bemanningsleden.

Het grootste schip van de vloot is de Arie Visser-klasse. Met dit type schip kost hulp volgens de berekening 1.150 euro per uur. Het motorvermogen is twee maal 1.000 pk en er zijn zes bemanningsleden aan boord.

Niet bij redding

De hulp-aan-derden-regeling is niet van toepassing op redding en hulpverlening door tussenkomst van het Kustwachtcentrum, de Gemeenschappelijke meldkamer of een andere officiële instantie. Een actie die door de directie, inspectie of wachtfunctionaris van de KNRM is opgedragen, valt er ook niet onder. ‘Alle andere acties kunnen als hulp aan derden worden aangemerkt’, schrijft de KNRM in de voorschriften.

Hulp aan derden wordt door de KNRM verleend als een schip daarom vraagt en er binnen redelijke termijn geen commerciële berger aanwezig kan zijn. De bemanning van de reddingsboot moet het werk willen doen en de wachtchef moet akkoord zijn met de actie. Bij haastklussen mag de schipper naar eigen inzicht handelen.

Misbruik

Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM vertelt dat de regeling voor hulp aan derden al langer bestaat. ‘Misbruik komt zelden voor en gebeurt vaak onbewust. Het is in de afgelopen jaren maar één keer gebeurd dat er echt misbruik gemaakt is van onze diensten. Een visser liet zich afdrijven om zo voor onze kust te komen en gratis geholpen te kunnen worden.’

App

Eerder deze maand introduceerde de KNRM een app waarmee recreatievaarders een hulpaanvraag kunnen sturen. ‘De app en de richtlijn hebben niets met elkaar te maken’, stelt Brinkman. ‘Voor de gebruikers van de app verandert er niets. We worden door onze meldkamer gealarmeerd en doen wat we nu ook doen.’

‘De regel voor hulp aan derden is maar een enkele keer gebruikt. Bijvoorbeeld als een monteur naar een schip gebracht moest worden. Dan pas hanteren we deze tarieven; we zijn geen taxi.’

‘De voorschriften en richtlijnen zijn gemaakt om onze werkwijze te toetsen. De app is niet bedoeld om rekeningen te kunnen sturen’, vertelt Brinkman. ‘Er zijn ook andere aanbieders met een app; daar moet je voor betalen. Wij doen het kosteloos. Het is een service aan donateurs en watersporters.’

tekst: Evert Bruinekool

Om het artikel er maar even bij te halen. Ik krijg het idee dat iedereen straks een rekening verwacht als ze door de KNRM geholpen worden. Dat is en blijft dus niet het geval. Alleen als je geen nood hebt, maar de KNRM wilt gebruiken als watertaxi oid (een taak die echt niet bij de KNRM hoort en prima door commercielen gedaan kan worden (ook tegen betaling)).
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 08:00 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 07:57 #630003

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Joop66 schreef :
De (gelukkig zeer bepertke) ervaring die ik met commerciele bergers heb, bevestigt helaas het beeld van WADnWIND.

Intimidatie, liegen, niet duidelijk communiceren over de kosten en procedures, etc.

Bedreiging en messen kwamen er gelukkig nog niet aan te pas.

Ik heb er op 36 jaar slechts 1 maal ervaring mee en dan nog met een motorboot die ik mee naar huis bracht voor winterberging.
Voor Wemeldinge op de Oosterschelde plots een brandgeur en uitvallende motor, anker dat klaar lag onmiddellijk laten zakken en we lagen gerust... verkeerspost Wemeldinge VHF 68 opgeroepen die een berger uit Hansweert verwittigde.
Aangezien die door de sluis moesten en het kanaal door duurde dat wel een uurtje, 2 man met een RIB die ons naar de haven van Wemeldinge sleepten, papieren opgemaakt en getekend.
De verzekering heeft 1850 euro rechtstreeks aan hun betaald, klaar.
Alles ging professioneel beleefd en vriendelijk.
Dus zo kan het ook.
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 08:00 door Happydart. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:12 #630030

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
lijkt mij dat de (startend) ondernemer zijn marktonderzoek op de juiste wijze uitvoert en tot de conclusie komt dat hij zeer scherpe concurrentie heeft in de vorm van een al zeer lang bestaande vrijwilligers organisatie met groot draagvlak vanuit de samenleving. Daarna is de keuze aan de ondernemer: gaat hij onder de prijs zitten, biedt hij meer service, is hij er sneller, doet hij het vakkundiger enz enz. En als hij daar ja tegen zegt, dan begint hij zijn bergingsbedrijf. En als hij goed gerekend heeft komt hij daarmee uit. Als hij niet goed gerekend heeft, of te optimistisch is geweest over de kansen gaat het niet lukken. Dat is een keuze geweest. Heeft niks te maken met oneerlijke concurrentie, maar met het juist verkennen van de markt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:16 #630031

koko schreef :
Daarna is de keuze aan de ondernemer: gaat hij onder de prijs zitten, biedt hij meer service, is hij er sneller, doet hij het vakkundiger enz enz.

hij heeft nog een keus: valsspelen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 09:20 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:21 #630032

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Daarna is de keuze aan de ondernemer: gaat hij onder de prijs zitten, biedt hij meer service, is hij er sneller, doet hij het vakkundiger enz enz.

hij heeft nog een keus: valsspelen.

Jep, die keuze is er ook nog. Maar ik ga altijd uit van het goede in de mens. Gaat niet altijd goed natuurlijk, maar het is een positievere vibe ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:30 #630035

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het wordt tijd voor een goed rekkertje aan boord. Een beetje hulp geven aan medewatersporters, maar wel verantwoord. Niet een jacht van 15 meter gaan slepen met een motortje wat aangepast is op je zeilboot van 8 of 9 meter.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 09:31 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:39 #630038

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27709
koko schreef :
Baasklusje schreef :
koko schreef :
Daarna is de keuze aan de ondernemer: gaat hij onder de prijs zitten, biedt hij meer service, is hij er sneller, doet hij het vakkundiger enz enz.

hij heeft nog een keus: valsspelen.

Jep, die keuze is er ook nog. Maar ik ga altijd uit van het goede in de mens. Gaat niet altijd goed natuurlijk, maar het is een positievere vibe ;)

Klusbaas stelt het eufemistisch lijkt mij.
Met een organisatie als de KNRM valt vrijwel niet te concurreren, tenzij je het niet te nauw neemt met fatsoensnormen. Voor de avonturiers onder de bergers geldt dat een echt professionele organisatie veel te grote investeringen vergt. Dus nemen velen hun toevlucht tot andere middelen.

In ieder mens zit wel wat goeds. Maar slechte mensen bestaan ècht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:49 #630046

Dit draadje lezend vraag ik me wat af.
Ik heb een tijd geleden vast gezeten op de Oosterschelde. Het was ruim 1 uur voor laag water en we zaten door onoplettendheid op een zandbank.

Niet zo'n probleem, rustig weer, bijna laag water, na een tijdje komen we vanzelf los.

Ik roep Wemeldinge op op de marifoon, voornamelijk om ze even te laten weten waar we liggen, en om te vragen hoeveel het water nog gaat zakken.
Wemeldinge vraagt 'heeft u hulp nodig?'. Ik vraag 'wat gaat er gebeuren als ik 'ja' zeg?' .
wemeldinge 'dan komt er een sleepdienst'

dat was duidelijk, ik heb gezegd dat ik geen hulp nodig heb (ben wel verzekerd overigens maar goed, het was gewoon een kwestie van wachten).

Overigens was er niet veel pleziervaart in de buurt maar niemand bood hulp aan, als ik dat zou horen op de marifoon zou ik toch even vragen of ik kan helpen maar goed, ander verhaal.

Mijn vraag is eigenlijk: Oosterschelde valt onder KNRM Hansweert. Waarom schakelt Wemeldinge een profesionele sleepdienst in ipv KNRM? Waardoor wordt dat bepaald? Had ik zelf KNRM moeten bellen dan? Of wemeldinge moeten laten weten dat ik wel hulp wil maar niet wil betalen? (nogmaals, was niet nodig, maar stel dat het bijna donker werd en net laag water geweest...).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 09:58 #630051

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27709
Bas van Dijk schreef :
Mijn vraag is eigenlijk: Oosterschelde valt onder KNRM Hansweert. Waarom schakelt Wemeldinge een profesionele sleepdienst in ipv KNRM? Waardoor wordt dat bepaald? Had ik zelf KNRM moeten bellen dan? Of wemeldinge moeten laten weten dat ik wel hulp wil maar niet wil betalen? (nogmaals, was niet nodig, maar stel dat het bijna donker werd en net laag water geweest...).

Wemeldinge is niet de Kustwacht. Wemeldinge valt onder RWS, denk ik. Het is een verkeerspost. De Kustwacht (kanaal 23 of 83) is een centrale organisatie en die bellen waarschijnlijk de KNRM.

Misschien heeft dat er wat mee te maken. Verschillende organisaties, verschillende procdures. Of misschien heeft post Wemeldinge gewoon een dealtje met een paar locale bergers, dat weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 10:00 #630052

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
@ Happydart: Gelukkig bestaat dit ook gewoon!
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 10:04 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 10:03 #630055

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27709
Joop66 schreef :
Gelukkig!

Gelukkig wàt, Joop?

Edit: goed zo, Joop! Aan de andere kant: quoten heeft een functie, natuurlijk
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 11:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 10:38 #630075

Als je in het verkeer hulp nodig hebt is de keuze 112 bellen of de wegenwacht. Die keuze lijkt mij niet erg moeilijk te maken. Waarom doen we dan wel zo moeilijk op het water? Ook die keuze is meestal niet heel moeilijk te maken maar hebben tegelijkertijd de mogelijkheid om op basis van onze hollandse zuinigheid anders te beslissen. Ik zou in ieder geval de ogen uit mijn kop schamen als ik op basis van die keuze achter een KNRM boot de haven in gesleept zou worden. En hoewel dat makkelijk had gekunt is dat nog nooit gebeurt, ook niet door een berger. Ik moet toegeven dat het afschudden van die laatste wat meer overredingskracht van mijn zijde nodig had.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 10:40 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 11:16 #630096

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Noballast schreef :
...., ook niet door een berger. Ik moet toegeven dat het afschudden van die laatste wat meer overredingskracht van mijn zijde nodig had.

Iets in de trend van: als je niet opflikkert, klaag ik je aan? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 11:27 #630100

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Gelukkig nog niet een berger of KNRM nodig gehad, wel KNRM donateur geworden omdat het gewoon super is wat ze doen, aangezien we een Zeilersforum zijn mijn ervaring met pech onderweg ;)

Gaskabel brak bij uitvaren Volendam, thuishaven is Huizen, rustig naar huis gevaren op de stuurautomaat, vrouw op de uitkijk ik met mijn hoofd in de bakskist, toch niet kunnen maken en in huizen dus vrouw aan de gashendel op de Motor in de kajuit terwijl ik heel rustig de box in stuur. Mijn inziens heb je met een zeilboot een Berger niet snel nodig (gelukkig) enkel met idd vastlopen of niet snel genoeg kunnen hozen door omstandigheden ;) Kan je iets oplossen met een berger en het is niet levensbedreigend altijd de voorkeur boven de KNRM maar ook die keuze moet vrijwillig zijn...
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 14:36 #630180

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
WADnWIND schreef :
1 van de dingen die speelt is dat bergers, althans op ijsselmeer en randmeren zich zéér amateuristisch gedragen en zelfs list en bedrog handelingen doen om hun klus te claimen. Zolang dit soort cowboys hun gedrag en bedrijfsmiddelen niet op orde hebben kan je ze niet serieus nemen. Bergers zoals BTS hebben hun zaakjes voor elkaar, 24x7x365. Daar kan je respect voor hebben. De opportunistenbergers zijn er alleen als er geld te halen is en op botte wijze verzekeringsgeld innen. Niet in de winter, nooit 'snachts en zoekacties kosten teveel geld en leveren niks op.

Vorige week vertelden de bergers nog keihard letterlijk tegen een klant dat ze van de KNRM waren? Dat soort praktijken dus. Ook zijn ze gezien met wegklap bordjes met KNRM er op....
Marifoon kanalen programmeren als walstation en klanten weg lokken zo dat niemand ze meer kan bereiken, ook de kustwacht niet.
Dit soort reikende praktijk zijn aan de orde van de dag.

Wil je dit soort excessen inperken moet je minimale normen stellen voordat je je hierin mag mengen als bedrijf. De bergers hebben óf geen bedrijf en is avontuur hobby, óf zijn wel een bedrijf maar lappen alle wetgeving van de schepenwet aan hun laars. De arbo diensten zouden smullen bij deze lieden.

In veel gevallen willen mensen niet eens geholpen worden door dit soort agressieve lui. We hebben alles al mee gemaakt, aanvaringen, bedreigingen, messen, noem het maar op.
Een klant wil geholpen worden en begrepen en gerust gesteld

Het is dus zaak voor de bergers dat ze op een hoger niveau komen qua inzet, materiaal en gedrag. Dan kunnen ze voor vol aangezien worden.

Waddenwind, dit draadje gaat over de betaalde sleepdienst die de knrm volgens jou al jaren heeft, maar nu blijkbaar meer onder de aandacht brengt. Wellicht om meer te verdienen, wellicht ook om mensen af te schrikken te snel de knrm te bellen en zo onnodige inzet te beperken.
Het was niet bedoeld om jou eeuwige bangmakerij/zwartmakerij richting bergers een podium te bieden, maar aangezien het je blijkbaar nogal hoog zit dat er bedrijven zijn die sneller en misschien ook wel deskundiger bergen dan jijzelf met de reddingsboot heb ik de volgende vragen:
1 kun je aangeven wat voor materieel een marker/ijsselmeer berger in jou ogen zou moeten hebben om door jou serieus genomen te worden? Blijkbaar vind je het huidige, minstens gelijkwaardige aan de knrm, niet goed genoeg.
2 omkeer bordjes??? Die dan ook nog nog met 40 knopen op hun plek blijven zitten. . Graag foto's!
3 messen? Is het niet zo dat de knrm met enige regelmaat een lijn van de bergers doorsnijdt?
4 Professioneel gedrag. Waarom sleept de knrm grote schepen ( meer dan 20 meter) die veilig achter hun anker liggen en best een uurtje op een sleepboot kunnen wachten terwijl zij dat met hun schepen helemaal niet mogen. (Geen si, dus geen sleepboot dus niet geschikt om grote schepen te slepen)
5 Professioneel gedrag, Waarom belt de knrm schippers van in nood verkerende jachten met de boodschap toch vooral op hen te wachten? Als je in nood bent is het toch een behoorlijk risico te wachten op een reddingsboot terwijl er wellicht iemand anders eerder hulp kan bieden.

De bergers zullen zich misschien niet altijd volgens het boekje gedragen, maar de knrm gaat in deze strijd zeker niet vrijuit.
De laatste en misschien wel belangrijkste vraag:
Waarom ga je niet een keer in edam, huizen en op urk op de koffie om duidelijke afspraken met elkaar te maken. Ik weet zeker dat je van harte welkom bent. Wellicht komt er dan aan het moddergooien van beide kanten een eind.
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 15:01 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 15:19 #630195

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8146
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden (ook kijkende naar de titel icm de tegenstrijdige info uit het door jou aangehaalde artikel) dat jij er iets anders in staat dan andere zeilers. Of vergis ik me?

Voor mij is het simpel. Is er acute nood, pak ik ieder lijntje aan en ben ik oprecht blij met iedereen die zijn hulp aanbiedt, of dit nu vrijwillig is of (dik) betaald. Stapt iemand zonder mijn toestemming aan boord en is er geen acute nood, dan gaat deze persoon met een boogje over de railing.

De verhalen die ik uit diverse monden heb gehoord, en daarbij wil ik echt niet iedere berger over 1 kam scheren, neigen naar piraterij. Ik begrijp dat een berger, die 24/7 zijn vloot paraat moet hebben en zijn personeel, veel kosten maakt en dat deze uiteindelijk betaald worden door degene die gered worden. Dat rechtvaardigt echter geen piraterij.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 15:24 #630200

Rikken schreef :
Waddenwind, dit draadje gaat over de betaalde sleepdienst die de knrm volgens jou al jaren heeft, maar nu blijkbaar meer onder de aandacht brengt. Wellicht om meer te verdienen, wellicht ook om mensen af te schrikken te snel de knrm te bellen en zo onnodige inzet te beperken.

Nou, in de openingspost, ook van jouw hand, was het gelijk al flink tendentieus, en negatief over de KNRM.
Insinuerend ook over de app en hoe dat verder zal gaan.
En nu mogen we hier niets zeggen over hoe sommige bergers hun klanten benaderen?

Ik krijg nou niet het gevoel dat jij er helemaal objectief in staat ;-)
Ben je wel Redder aan de Wal?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 15:58 #630214

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Ik heb beroepsmatig wel eens met de bergingsbedrijven te maken. Ik heb er echter geen enkel belang bij. Het door Waddenwind, overigens ook zeker geen objectief persoon gezien zijn betrokkenheid bij de knrm, geschetste beeld komt totaal niet overeen met mijn beeld/ ervaringen met deze mensen. Ik wil graag een objectieve discussie. Als ww met allerlei wilde verhalen komt is een weerwoord denk ik op zijn plaats. Wel raar dat jullie mij ineens niet objectief vinden en ww met zijn beschuldigingen waar hij nog nooit enig bewijs : foto's etc. Geleverd heeft wel.
De bergers lezen hier ook mee, wellicht kunnen zij er ook wat van leren.....
Zoveel anders sta ik er niet in als ik alle bovenstaande reacties zo lees. De knrm is de aangewezen partij om te redden. Over het algemeen doen ze dat ook prima. Alleen met het sleepbeleid ben ik het niet eens. Als ik wwerkelijk in nood ben hoop ik dat ze me komen redden. Mijn bootje zal mij zorg zijn als mijn leven in gevaar is. Is het allemaal niet zo ernstig dan bel ik post van urk. Daar ben ik voor verzekerd. En ja, dan kost het mij ook een beetje eigen risico. Ik hoef me in ieder geval niet te schamen dat ik vrijwilligers van hun werk laat komen om mijn ongemakken op te lossen.
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 16:23 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 20:02 #630334

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Koezt schreef :

Let wel: de bovengenoemde zaken zijn tijdens deze actie niet aan de orde geweest. Wel kreeg Noordgat een forse tik op de vingers van Den Helder Rescue over hun gebrek aan duidelijkheid over hun identiteit.

ja, die was mooi hé, die avond :) :) :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 20:08 #630339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
lodewijk stegman schreef :
Of misschien heeft post Wemeldinge gewoon een dealtje met een paar locale bergers, dat weet ik niet.

Dat is vaker het geval in diverse delen van het land. of het empathie is of betrokkenheid valt niet vast te stellen.
Zolang je zelf maar niet in paniek raakt is het niet erg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 20:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 20:12 #630342

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Joop66 schreef :
Noballast schreef :
...., ook niet door een berger. Ik moet toegeven dat het afschudden van die laatste wat meer overredingskracht van mijn zijde nodig had.

Iets in de trend van: als je niet opflikkert, klaag ik je aan? :laugh:

Op je DSC zit ook een keuze "Piracy" ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 20:39 #630355

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Waddenwind, dit draadje gaat over de betaalde sleepdienst die de knrm volgens jou al jaren heeft, maar nu blijkbaar meer onder de aandacht brengt. Wellicht om meer te verdienen, wellicht ook om mensen af te schrikken te snel de knrm te bellen en zo onnodige inzet te beperken.

Dat laatste is inderdaad het geval, de gemiddelde watersporter is zeer zwak zelf reddend tegenwoordig .

Het was niet bedoeld om jou eeuwige bangmakerij/zwartmakerij richting bergers een podium te bieden, maar aangezien het je blijkbaar nogal hoog zit dat er bedrijven zijn die sneller en misschien ook wel deskundiger bergen dan jijzelf met de reddingsboot heb ik de volgende vragen:

Ik reageer op de postings in deze draad, als jij het draadje begonnen bent, heb je inderdaad ruimte geschapen voor deze discussie.

1 kun je aangeven wat voor materieel een marker/ijsselmeer berger in jou ogen zou moeten hebben om door jou serieus genomen te worden? Blijkbaar vind je het huidige, minstens gelijkwaardige aan de knrm, niet goed genoeg.

Inzetbaarheid 24/7/365. Voldoende materieel om gecompliceerde of grotere klussen te kunnen klaren. Voldoen aan alle wetten zoals arbo en binnenschepenwet, net als ieder ander. Geen opdringerige briutale onbeleefde types.

2 omkeer bordjes??? Die dan ook nog nog met 40 knopen op hun plek blijven zitten. . Graag foto's!

Zodra de foto's vrijgegeven worden ben jij de 1e. het is alleen jammer dat je zo reageerd met ongeloof. Ik heb het uit 1e hand, slecht 30 minuten na het voorval. Béétje naief ben je wel dus.

3 messen? Is het niet zo dat de knrm met enige regelmaat een lijn van de bergers doorsnijdt?

Nee, althans niet op het ijsselmeer en randmeren. We snijden alleen in onze eigen trossen als dan noodzakelijk is. Met messen bedreigen doen alleen bergers, ze vertellen er dan ook nog even bij dat ze weten waar je woont...

4 Professioneel gedrag. Waarom sleept de knrm grote schepen ( meer dan 20 meter) die veilig achter hun anker liggen en best een uurtje op een sleepboot kunnen wachten terwijl zij dat met hun schepen helemaal niet mogen. (Geen si, dus geen sleepboot dus niet geschikt om grote schepen te slepen)

2 zaken: van oudsher sinds 1824 is de KNRM vrijgesteld van wetgeving en diploma's. De KNRM zorgt echter dat alle schepen voldoen aan een klasse bureau zoals ABS, VERITAS of LLoyds (vrijwillig). Ook worden de opstapper opgeleid met alle mogelijk opleidingen om het nieveau hoog te houden. (vrijwillig, maar nuet vrijblijvend)
Verder zie ik geen enkel bezwaar om een collega met een klipper of tjalk binnen te brengen. Als je het juiste gereedschap onder je hoede hebt kan je er bijna alles mee. 200 ton is wel de max.

5 Professioneel gedrag, Waarom belt de knrm schippers van in nood verkerende jachten met de boodschap toch vooral op hen te wachten? Als je in nood bent is het toch een behoorlijk risico te wachten op een reddingsboot terwijl er wellicht iemand anders eerder hulp kan bieden.

Dit gebeurd uitsluitend als de klant aangegeven heeft bij de kustwacht dat hij de KNRM wenst. het tel.nr. komt immers via de kustwacht en daalt niet spontaan op ons neder...
Dan nog blijft het altijd de keus van de klant of hij de hulp accepteerd van een ander vaartuig.

De bergers zullen zich misschien niet altijd volgens het boekje gedragen, maar de knrm gaat in deze strijd zeker niet vrijuit.

Over de eilanden kan en wil ik niet oordelen, maar over het ijsselmeer kan ik met droge ogen zeggen dat deze stations zich bijna voorbeeldig gedragen, er is immers genoeg. Er is dus geen enkele reden om buiten ons boekje te gaan, wat de bergers soms tot woede drijft.

De laatste en misschien wel belangrijkste vraag:
Waarom ga je niet een keer in edam, huizen en op urk op de koffie om duidelijke afspraken met elkaar te maken. Ik weet zeker dat je van harte welkom bent. Wellicht komt er dan aan het moddergooien van beide kanten een eind.


Dat gebeurd n.l. al vele jaren, elke winter weer. Als de andere partij al vatbaar voor rede is, gaat het vaak toch weer mis in de hitte van de strijd, zoals afgelopen week.

Inderdaad: ik ben niet objectief, maar ik lieg en overdrijf niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 04:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 29 mei 2015 20:52 #630359

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Rikken schreef :
Ik heb beroepsmatig wel eens met de bergingsbedrijven te maken. Ik heb er echter geen enkel belang bij. Het door Waddenwind, overigens ook zeker geen objectief persoon gezien zijn betrokkenheid bij de knrm, geschetste beeld komt totaal niet overeen met mijn beeld/ ervaringen met deze mensen. Ik wil graag een objectieve discussie. Als ww met allerlei wilde verhalen komt is een weerwoord denk ik op zijn plaats. Wel raar dat jullie mij ineens niet objectief vinden en ww met zijn beschuldigingen waar hij nog nooit enig bewijs : foto's etc. Geleverd heeft wel.
De bergers lezen hier ook mee, wellicht kunnen zij er ook wat van leren.....
Zoveel anders sta ik er niet in als ik alle bovenstaande reacties zo lees. De knrm is de aangewezen partij om te redden. Over het algemeen doen ze dat ook prima. Alleen met het sleepbeleid ben ik het niet eens. Als ik wwerkelijk in nood ben hoop ik dat ze me komen redden. Mijn bootje zal mij zorg zijn als mijn leven in gevaar is. Is het allemaal niet zo ernstig dan bel ik post van urk. Daar ben ik voor verzekerd. En ja, dan kost het mij ook een beetje eigen risico. Ik hoef me in ieder geval niet te schamen dat ik vrijwilligers van hun werk laat komen om mijn ongemakken op te lossen.

Mijn betrokkenheid is duidelijk, maar mij betichten van wilde verhalen, terwijl dat de alledaagse werkelijkheid is, zegt meer over jezelf.
Ik zou zeggen: koester dat wereldbeeld vooral. Het toont jammer genoeg een gebrek aan realiteits-besef.

Zo zijn er ook intern duidelijk afspraken over communiceren naar buiten toe ivm beeld materiaal. Ik kan dus niet zonder meer beschikken over foto materiaal, zelfs als we dat zelf gemaakt hebben. Dit is noodzakelijk om privacy te waarborgen en geen ongenuanceerde plaatjes naar buiten te brengen. iedereen houdt zich daar vrijwillig aan. De pers ligt altijd op de loer, snapt er geen ruk van, maar wil wel grote verhalen. Je zal ook nooit lezen dat ik in detail ergens verslag over doe als het een actie betreft, dat is not done.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl