WADnWIND schreef :
1 van de dingen die speelt is dat bergers, althans op ijsselmeer en randmeren zich zéér amateuristisch gedragen en zelfs list en bedrog handelingen doen om hun klus te claimen. Zolang dit soort cowboys hun gedrag en bedrijfsmiddelen niet op orde hebben kan je ze niet serieus nemen. Bergers zoals BTS hebben hun zaakjes voor elkaar, 24x7x365. Daar kan je respect voor hebben. De opportunistenbergers zijn er alleen als er geld te halen is en op botte wijze verzekeringsgeld innen. Niet in de winter, nooit 'snachts en zoekacties kosten teveel geld en leveren niks op.
Vorige week vertelden de bergers nog keihard letterlijk tegen een klant dat ze van de KNRM waren? Dat soort praktijken dus. Ook zijn ze gezien met wegklap bordjes met KNRM er op....
Marifoon kanalen programmeren als walstation en klanten weg lokken zo dat niemand ze meer kan bereiken, ook de kustwacht niet.
Dit soort reikende praktijk zijn aan de orde van de dag.
Wil je dit soort excessen inperken moet je minimale normen stellen voordat je je hierin mag mengen als bedrijf. De bergers hebben óf geen bedrijf en is avontuur hobby, óf zijn wel een bedrijf maar lappen alle wetgeving van de schepenwet aan hun laars. De arbo diensten zouden smullen bij deze lieden.
In veel gevallen willen mensen niet eens geholpen worden door dit soort agressieve lui. We hebben alles al mee gemaakt, aanvaringen, bedreigingen, messen, noem het maar op.
Een klant wil geholpen worden en begrepen en gerust gesteld
Het is dus zaak voor de bergers dat ze op een hoger niveau komen qua inzet, materiaal en gedrag. Dan kunnen ze voor vol aangezien worden.
Waddenwind, dit draadje gaat over de betaalde sleepdienst die de knrm volgens jou al jaren heeft, maar nu blijkbaar meer onder de aandacht brengt. Wellicht om meer te verdienen, wellicht ook om mensen af te schrikken te snel de knrm te bellen en zo onnodige inzet te beperken.
Het was niet bedoeld om jou eeuwige bangmakerij/zwartmakerij richting bergers een podium te bieden, maar aangezien het je blijkbaar nogal hoog zit dat er bedrijven zijn die sneller en misschien ook wel deskundiger bergen dan jijzelf met de reddingsboot heb ik de volgende vragen:
1 kun je aangeven wat voor materieel een marker/ijsselmeer berger in jou ogen zou moeten hebben om door jou serieus genomen te worden? Blijkbaar vind je het huidige, minstens gelijkwaardige aan de knrm, niet goed genoeg.
2 omkeer bordjes??? Die dan ook nog nog met 40 knopen op hun plek blijven zitten. . Graag foto's!
3 messen? Is het niet zo dat de knrm met enige regelmaat een lijn van de bergers doorsnijdt?
4 Professioneel gedrag. Waarom sleept de knrm grote schepen ( meer dan 20 meter) die veilig achter hun anker liggen en best een uurtje op een sleepboot kunnen wachten terwijl zij dat met hun schepen helemaal niet mogen. (Geen si, dus geen sleepboot dus niet geschikt om grote schepen te slepen)
5 Professioneel gedrag, Waarom belt de knrm schippers van in nood verkerende jachten met de boodschap toch vooral op hen te wachten? Als je in nood bent is het toch een behoorlijk risico te wachten op een reddingsboot terwijl er wellicht iemand anders eerder hulp kan bieden.
De bergers zullen zich misschien niet altijd volgens het boekje gedragen, maar de knrm gaat in deze strijd zeker niet vrijuit.
De laatste en misschien wel belangrijkste vraag:
Waarom ga je niet een keer in edam, huizen en op urk op de koffie om duidelijke afspraken met elkaar te maken. Ik weet zeker dat je van harte welkom bent. Wellicht komt er dan aan het moddergooien van beide kanten een eind.