Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: KNRM gaat bergen en betaald slepen.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 30 mei 2015 06:34 #630440

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Ik denk niet dat we er hier uit gaan komen, daarvoor liggen onze ideeën te ver uit elkaar. Ik zal er dus ook niet al teveel tijd meer aan besteden.

Echter, de knrm mag in nood een heleboel, is er geen nood dan moet ook station Marken gewoon voldoen aan de wet. Je kunt je schepen vrijwillig op allerlei manieren keuren, maar om te slepen moet je een certificaat van onderzoek hebben. Het oude SI. Dat heeft een valentijn niet. Ze zullen best veel kunnen, maar ze mogen het niet. Als je bergers wilt betichten van onprofessioneel gedrag en geen geschikt materiaal moet je denk ik zelf beginnen met het correct te doen. Collega of niet.

Omklap bordjes geloof ik inderdaad niet. Op YouTube en de eigen knrm site staat het vol met foto's en films, dus die terughoudendheid is zeker niet binnen de ghele knrm aanwezig. Die klapbordjes geloof ik pas als ze op foto getoond kunnen worden.

Groter, zwaarder en dus trager materiaal komt er pas als het racen naar de bergers klussen stopt. Als de reddingsboot de boel in positie houdt totdat de sleepboot ter plaatste is en het bergen dan door de bergers laat doen. BTS had deze schepen, maar is door het huidige knrm beleid vertrokken van het markermeer.
Laatst bewerkt: 30 mei 2015 08:38 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 30 mei 2015 09:26 #630519

lodewijk stegman schreef :
Wemeldinge is niet de Kustwacht. Wemeldinge valt onder RWS, denk ik. Het is een verkeerspost. De Kustwacht (kanaal 23 of 83) is een centrale organisatie en die bellen waarschijnlijk de KNRM.

Misschien heeft dat er wat mee te maken. Verschillende organisaties, verschillende procdures. Of misschien heeft post Wemeldinge gewoon een dealtje met een paar locale bergers, dat weet ik niet.

De gehele maritieme hulpverlening op groot water valt onder verantwoording van de Kustwacht. Zij zijn altijd te bereiken op VHF 16. De vaste partner die hier voor wordt ingeschakeld is de KNRM of berger BST op het Volkerak. De KNRM bemanning vaart dus niet op eigen initiatief uit maar worden gealarmeerd door het Kustwacht Centrum(KWC) in Den Helder. De KNRM heeft op dat moment de verplichting om uit te varen en assistentie te verlenen en dit is dus niet vrijblijvend. Op de alarmering kunnen er ook bergers uit varen die de kustwacht zullen vragen wat er loos is. De kustwacht zal hun hier volledig informeren. Mochten er dus een berger en KNRM tegelijkertijd aankomen dan is het aan de eigenaar van het incident schip zelf om te bepalen door wie hij geholpen wordt.
Www.kustwacht.nl
Er zijn ook bergers die net als de KNRM prima werk leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 30 mei 2015 17:23 #630649

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
@ Rikken

Al het beeld materiaal op internet en in de pers van de KNRM gaat altijd via een vastgesteld beoordelings-criterium.
gelieerde KNBRD stations vallen hier niet onder.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 30 mei 2015 21:10 #630714

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Wederom een uitgebreide discussie over het 'bergen'van bootjes door de knrm. Ik snap nog steeds niet wat nu het probleem is.

Dat hele gedoe van scheepsverzekeringen incl. berging is toch een uit de bocht geschoten spannende en romantische kopie van een noodzakelijke internationale regeling voor zeegaande schepen?
Voor zeegaande schepen is dat inderdaad allemaal logisch en duidelijk. Maar voor de 95 % van alle bootjes die de randmeren of het markermeer /ijsselmeer, waddenzee niet afkomen slaat het toch nergens op?
Ik ben zeer warm voorstander van een soort wegenwacht op deze wateren. Gewoon een abbootje afsluiten, goed betalen en je ben gegarandeerd van hulp bij problemen. Of ik nu vergeten ben te te tanken of mijn mast is gebroken, maakt niet uit.
Heb je geen abbo en bel je de waterwacht dan wordt je alleen geholpen als je de werkelijke kosten betaald + een opslag.

Het zou erg logisch zijn als de knrm zoiets gaat optuigen. Grotendeels werkt het al op die manier. Alleen nog even formaliseren met lidmaatschappen en garanderen van hulp.
Je kan er zelf voor kiezen of je dan toch nog zelfredzaam wilt zijn of niet. De meeste mensen hebben zelf ook een reservewiel in de auto en verwisselen die zelf met een lekke band . Ook al zijn ze lid van de wegenwacht. Maar het hoeft niet.
Natuurlijk is dan een klein bergingsbedrijfje niet meer lonend. So what? Ik ken ook geen kleine lokale wegenwacht bedrijfjes voor de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 06:31 #630783

WADnWIND schreef :
... Vorige week vertelden de bergers nog keihard letterlijk tegen een klant dat ze van de KNRM waren? Dat soort praktijken dus. Ook zijn ze gezien met wegklap bordjes met KNRM er op....
Marifoon kanalen programmeren als walstation en klanten weg lokken zo dat niemand ze meer kan bereiken, ook de kustwacht niet.
Dit soort reikende praktijk zijn aan de orde van de dag...

Dat soort zaken wil Agentschap Telecom vast wel weten! (cursief van mij) Gezien de huidige ATIS boetes zal dit nog harder worden aangepakt. Maar ik neem aan dat jouw contacten bij AT beter zijn dan de mijne.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 07:30 #630792

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Zou het niet veel makkelijker en logischer zijn dat voor niet spoedeisende hulp (wat heel goed te filteren is) automatisch een commerciële berger wordt ingezet en de vrijwilligers lekker thuis of op hun werk mogen blijven?

De grens van niet spoedeisend is best hard vast te stellen. Motorpech is er daar 1 van. Acuut gevaar is daar eenvoudig te filteren en adviezen om een ankertje uit te gooien eenvoudig gedaan.

Wel moet ik opmerken dat ik mij irriteer aan de zeer beperkte mate waarin watersporters zich aan de eerste wet op het water houden. Het is namelijk ieders plicht een ander te helpen wanneer men daar toe in staat is. Dus als iemand om een sleepje vraagt, mag je niet doorvaren en doen of je niets hoort.
Laten we ons eerst daar eens aan gaan houden!

En daarna niet meer de KNRM vragen om te slepen, maar je verlies (meestal ontstaan door eigen handelen of niet handelen) nemen en uitdrukkelijk verzoeken om een commerciële berger.

Om de aanstaande opmerking te pareren. Ik laat me niet slepen bij motorpech. Ik zet koffie en zeil door. de tocht duurt wat langer of korter, meer niet. Laatste keer was 15 jaar geleden. Motorpech ontstaan door brand in de machinekamer. Brand geblust, gevaar er uit en het tijdverlies nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 07:54 #630802

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
pieter2 schreef :
Wederom een uitgebreide discussie over het 'bergen'van bootjes door de knrm. Ik snap nog steeds niet wat nu het probleem is.

Dat hele gedoe van scheepsverzekeringen incl. berging is toch een uit de bocht geschoten spannende en romantische kopie van een noodzakelijke internationale regeling voor zeegaande schepen?
Voor zeegaande schepen is dat inderdaad allemaal logisch en duidelijk. Maar voor de 95 % van alle bootjes die de randmeren of het markermeer /ijsselmeer, waddenzee niet afkomen slaat het toch nergens op?
Ik ben zeer warm voorstander van een soort wegenwacht op deze wateren. Gewoon een abbootje afsluiten, goed betalen en je ben gegarandeerd van hulp bij problemen. Of ik nu vergeten ben te te tanken of mijn mast is gebroken, maakt niet uit.
Heb je geen abbo en bel je de waterwacht dan wordt je alleen geholpen als je de werkelijke kosten betaald + een opslag.

Het zou erg logisch zijn als de knrm zoiets gaat optuigen. Grotendeels werkt het al op die manier. Alleen nog even formaliseren met lidmaatschappen en garanderen van hulp.
Je kan er zelf voor kiezen of je dan toch nog zelfredzaam wilt zijn of niet. De meeste mensen hebben zelf ook een reservewiel in de auto en verwisselen die zelf met een lekke band . Ook al zijn ze lid van de wegenwacht. Maar het hoeft niet.
Natuurlijk is dan een klein bergingsbedrijfje niet meer lonend. So what? Ik ken ook geen kleine lokale wegenwacht bedrijfjes voor de weg.
Dat bestaat al in de basis. Heet de botenwacht. En ja, daar zit een bedrijf achter die er waarschijnlijk ook nog wat aan verdient. lijkt me veel logischer dan dat over de rug van vrijwilligers en vooral hun werkgevers organiseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 08:09 #630806

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Zou het niet veel makkelijker en logischer zijn dat voor niet spoedeisende hulp (wat heel goed te filteren is) automatisch een commerciële berger wordt ingezet en de vrijwilligers lekker thuis of op hun werk mogen blijven?

De grens van niet spoedeisend is best hard vast te stellen. Motorpech is er daar 1 van. Acuut gevaar is daar eenvoudig te filteren en adviezen om een ankertje uit te gooien eenvoudig gedaan.

Wel moet ik opmerken dat ik mij irriteer aan de zeer beperkte mate waarin watersporters zich aan de eerste wet op het water houden. Het is namelijk ieders plicht een ander te helpen wanneer men daar toe in staat is. Dus als iemand om een sleepje vraagt, mag je niet doorvaren en doen of je niets hoort.
Laten we ons eerst daar eens aan gaan houden!

En daarna niet meer de KNRM vragen om te slepen, maar je verlies (meestal ontstaan door eigen handelen of niet handelen) nemen en uitdrukkelijk verzoeken om een commerciële berger.

Om de aanstaande opmerking te pareren. Ik laat me niet slepen bij motorpech. Ik zet koffie en zeil door. de tocht duurt wat langer of korter, meer niet. Laatste keer was 15 jaar geleden. Motorpech ontstaan door brand in de machinekamer. Brand geblust, gevaar er uit en het tijdverlies nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 08:48 #630822

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Aquaplanning schreef :

Dat soort zaken wil Agentschap Telecom vast wel weten! (cursief van mij) Gezien de huidige ATIS boetes zal dit nog harder worden aangepakt. Maar ik neem aan dat jouw contacten bij AT beter zijn dan de mijne.

A.T. heeft al rondgevaren met de P25 om ze op heterdaad te betrappen. Opnames van derden zijn niet rechtsgeldig voor juridische stappen. Ik heb de mannen natuurlijk vooraf en na afloop diverse keren gesproken. Ik denk na dit circus dat ze hun marifoon weer snel terug geprogrammeerd hebben.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 08:53 #630825

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Jedre schreef :
Zou het niet veel makkelijker en logischer zijn dat voor niet spoedeisende hulp (wat heel goed te filteren is) automatisch een commerciële berger wordt ingezet en de vrijwilligers lekker thuis of op hun werk mogen blijven?

De grens van niet spoedeisend is best hard vast te stellen. Motorpech is er daar 1 van. Acuut gevaar is daar eenvoudig te filteren en adviezen om een ankertje uit te gooien eenvoudig gedaan.

Wel moet ik opmerken dat ik mij irriteer aan de zeer beperkte mate waarin watersporters zich aan de eerste wet op het water houden. Het is namelijk ieders plicht een ander te helpen wanneer men daar toe in staat is. Dus als iemand om een sleepje vraagt, mag je niet doorvaren en doen of je niets hoort.
Laten we ons eerst daar eens aan gaan houden!

En daarna niet meer de KNRM vragen om te slepen, maar je verlies (meestal ontstaan door eigen handelen of niet handelen) nemen en uitdrukkelijk verzoeken om een commerciële berger.

Om de aanstaande opmerking te pareren. Ik laat me niet slepen bij motorpech. Ik zet koffie en zeil door. de tocht duurt wat langer of korter, meer niet. Laatste keer was 15 jaar geleden. Motorpech ontstaan door brand in de machinekamer. Brand geblust, gevaar er uit en het tijdverlies nemen.

Dat Filteren doet de kustwacht of alarmcentrale, daar is de KNRM helemaal geen partij in. Ik heb dat eens zeer uitgebreid uitgelegd in een ander draadje.

Er is dus ook geen discussie van de KNRM uit, er is alleen maar discussie van andere partijen naar de kustwacht. Helaas denken veel van deze lieden dat de KNRM discussie partner is hierin: geenzins.
Ze moeten aankloppen bij het ministerie om dit op te lossen.
www.knrm.nl/wie-wij-zijn/samen...derlandse-kustwacht/

het zijn altijd partijen van buitenaf die amok maken en zijn die eerder of hebben die een afspraak dan is dat zo.
Als de klant echter duidelijk kenbaar gemaakt heeft geholpen te willen worden door de KNRM en er stapt rtoch eerder een berger aan boord dan treden er tegenstellingen op. De KNRM vraagt dat altijd nog wat de klant wil en of de andere partij zich voorgesteld heeft en wat de klant dan afgesproken heeft.
Als de klant met de berger in zee wil is dat prima, geen enkel punt..
Als de klant verward reageert en zegt; "maar jullie waren toch de KNRM" en wijst naar de berger, tja dan heeft de berger per direct al zijn credits verspeelt....

Dit gebeurd rond de 50% van de gevallen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 08:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 09:29 #630836

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Jedre schreef :
Wel moet ik opmerken dat ik mij irriteer aan de zeer beperkte mate waarin watersporters zich aan de eerste wet op het water houden. Het is namelijk ieders plicht een ander te helpen wanneer men daar toe in staat is. Dus als iemand om een sleepje vraagt, mag je niet doorvaren en doen of je niets hoort.
Laten we ons eerst daar eens aan gaan houden!
Ik ben het grotendeels met je eens, maar toch een opmerking over dat "verplicht"helpen.
Wanneer je bereid bent iemand te slepen vooral doen,waar je mee moet oppassen is dat je zelf geen schade maakt tijdens deze actie verzekeringen sluiten dit makkelijk uit met als reden dat je geen bevoegd berger bent.
Praktijkvoorbeeld we geven een sleepje aan een zeiler wiens motor het niet doet om de geul van Oranjeplaat door te komen,vlakbij de haven nemen we het scheepje langszij om makkelijker te manoeuvreren.
Er komt een snel varend bootje voorbij die zich niet aan de 5 km houdt en het scheepje stuitert tegen de vaste zeereling aan waardoor deze beschadigd is,ook het scheepje langszij heeft schade aan scepters en lak.
Onze en hun verzekering wijst de claim af,je had een berger moeten oproepen die zijn bevoegd en hebben de kennis, dit valt onder beroepsmatig gebruik en is niet gedekt,een berger wel.
Wij nemen dus geen schepen meer langszij waar er ander verkeer is, we helpen nog wel maar niet omdat het verplicht is (dat geldt trouwens enkel bij levensgevaar) maar omdat het dikwijls een kwestie van enkele minuten is om iemand vlot te krijgen of mee te nemen naar de haven, achter ons dan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 31 mei 2015 10:43 #630876

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Een ander praktijkvoorbeeld, waarbij de verzekering wel netjes uitkeerde.

We komen over de vloedstroom van zee de Zoutkamper laag op en zien, vlak voor de haveningang van Lauwersoog, een jachtje drijven.
De bemanning staat, alle twee, met twee armen tegelijk naar ons te zwaaien.
Zoveel enthousiasme kan alleen komen van vrienden die dolblij zijn je te zien, of … inderdaad mensen die hulp nodig hebben.
Het laatste is idd. het geval want de harde vloedstroom dreigt ze op de basaltblokken te zetten en dat lijkt me heel ongezond voor schip en opvarenden.
Ik breng “Zeebeest” in positie en gooi een tros over.
Tijd om eerst een spruit te zetten is er niet wan de stenen komen snel dichterbij, dus laat ik “Zeebeest” in de tros vallen en trek het scheepje weg van de stenen.
Dat daarbij een boutje van de achter preekstoel dwars door het dek wordt getrokken en zo krom als een hoeretoet is, is een bijkomstigheid.
Eerst mensen en schip in veiligheid brengen en de rest zoeken we later wel uit.
In de haven roep ik de sluis op maar die hadden het hele gedoe vanuit zijn toren zien gebeuren en nog voor we er zijn gaat het spul al open.
In de sluis neem ik de andere boot langszij en vaar even later de jachthaven binnen en breng hem langszij een steiger.
Een paarmannen die, per gsm gewaarschuwd daar al staan te wachten pakken de trossen aan en complimenteren mij met de mooie aanlegmanoeuvre.
Ik zeg niets maar Marjanne zegt heel trots: ‘Ja, dat kan hij, maar míjn man is dan ook zeeman geweest.’
Intussen is er vastgesteld dat de boot in nood blijkbaar de schroef heeft verloren.
De bemanning - man & vrouw – bedankten ons uitgebreid maar Marjanne reageert daar zo stug op dat de vrouw vraagt of er iets is.
Nou en of er iets is!
Marjanne ’s bootje, waar ze zo gek op is, heeft schade opgelopen en dat vat ze niet erg licht op.
Pas wanneer we de verzekeringsgegevens overgenomen hebben, trekt Marjanne weer bij en kan er een klein glimlachje af.

Later thuis, mail ik het hele verhaal, met nadruk op de wettelijke verplichting om mensen in nood bij te staan, naar mijn verzekeringsagent.
Per omgaande informeren ze ze naar de kosten.
Ik vraag een prijsopgave bij een bekend werfje en bel die even door.
Het gaat om ettelijke honderden euro’s maar zonder dat er een expert bij hoeft te komen kan er gerepareerd worden.
Binnen no-time is de boot weer helemaal oké en Marjanne weer blij.

Zo kan het dus ook.

Albert.
Laatst bewerkt: 31 mei 2015 14:40 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 13 juni 2015 08:13 #635284

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Dat krijg je ervan als ze commercieel gaan. :-)

m.telegraaf.nl/article/2415275...mer-is-reddingen-beu
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM gaat bergen en betaald slepen. 13 juni 2015 09:07 #635294

mgbgt1975 schreef :
Dat krijg je ervan als ze commercieel gaan. :-)

m.telegraaf.nl/article/2415275...mer-is-reddingen-beu

Tja je mag ook helemaal niet zwemmen in het vaarwater van het Marsdiep.
Tenzij hier een vergunning voor is aangevraagd en er veiligheids boten bij zijn met o.a. marifoon.
Als de kustwacht of een verkeerspost van de scheepvaart een melding krijgt dat er mensen in het water liggen kunnen die niet anders dan er vanuit gaan dat het om drenkelingen gaat en zal o.a. de KNRM gealarmeerd worden.
Meneer de Wit is dit inmiddels ook duidelijk en zwemt niet meer in de vaargeul en belt van te voren dat ze gaan zwemmen onder de kant bij het Schulpengat/Huisduinen en belt ook als ze weer op de kant staan.
Dit om dus nodeloze SAR acties te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl