Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wanneer KNRM

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:23 #649641

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
roozeboos schreef :

Duidelijk voor iedereen!
De brandweer op 't land gaat toch ook niet auto's afslepen, wanneer er geen gevaar is?
en de ambu komt ook niet bij een loopneus.
nou dan!

Ik heb een keer gezien dat de brandweer s'nachts om half 1 nog een kat uit eem dakgoot heeft gevist,
Overigens worden de ambulances + personeel ook gebruikt om patienten van het ziekenhuis naar de revalidatie kliniek te brengen.

Overigens is de sleepdienst van de KNRM prima zolang het materieel gebruikt wordt want daar is het voor, zolang het niet misbruikt wordt, dan lijkt mij een register natuurlijk wat handiger om het in de gaten te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:23 #649642

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Taipan schreef :
Volgens mij zijn de meeste problemen met mensen die nooit in een open kielboot hebben gevaren en dus "direct" groot zijn gaan varen. In een valk oid leer je aanleggen onder zeil en varen zonder motor. Dat doe je niet meer als je op latere leeftijd een boot koopt.

Hopelijk gaan WADnWIND en/of Lamavare hier dan verandering in aanbrengen.
Ik meld mij als eerste weer aan. :)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:25 #649643

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Taipan schreef :
Volgens mij zijn de meeste problemen met mensen die nooit in een open kielboot hebben gevaren en dus "direct" groot zijn gaan varen. In een valk oid leer je aanleggen onder zeil en varen zonder motor. Dat doe je niet meer als je op latere leeftijd een boot koopt.

Is standaard lesstof van CWO III kajuitboot/zeezeilen en RYA Yachtmaster.
En dat gaat toch wel wat anders dan met een open kielboot. Dus aan die kennis heb je niet zoveel.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:27 #649644

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
ik meld me ook aan
voor zo'n workshop wil ik wel helemaal naar Enkhuizen varen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 21:32 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:28 #649645

Right on the dot! Iedereen met een zeiljacht zou eens een middag met een open boot moeten stoeien. Geeft enorm veel meer inzicht dan allerlei theorie lessen.
Laatst bewerkt: 06 aug 2015 21:33 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:32 #649646

  • Taipan
  • Taipan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Je leert hoe een boot reageert op de wind onder zeil. Dat principe is bij iedere boot hetzelfde. Wij zijn van een open boot naar een FS23, een FS 28 en daarna een Feeling 920 gegaan. Deze doorgroei heeft er wel voor gezorgd dat we al zeilend alles tot op heden hebben kunnen oplossen. . Ik zie veel schepen die worden gevaren door onervaren schippers. Wellicht zou een verplichte optimist-cursus hierbij wel helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:40 #649651

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik zie ook heel veel onervaren automobilisten, die hebben 30+ uren in een gecontroleerde omgeving gereden, ervaring komt met de tijd, geld net zo goed op het water.

Op een valk leer je toch ook niet hoe je een lijn uit de schroef moet halen? of hoe je je vast gelopen rolfok op moet rollen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 06 aug 2015 21:41 #649652

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Taipan schreef :
Je leert hoe een boot reageert op de wind onder zeil. Dat principe is bij iedere boot hetzelfde. ...

Eens, maar ook iets te simpel gesteld. Des te groter de boot des te lastiger om de druk uit je zeil te krijgen. Dat geldt vooral bij aanleggen in een haven met draaiwinden door bebouwing enz.
En dan dendert 7 ton wat harder door dan de 600 kg van een polyvalk. Afhouden is geen optie.

Misschien wel leuk (goede tip JohannesW) om 's morgens te oefenen met een polyvalk en 's middags met een flink jacht.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 03:30 #649679

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zal ik Peter van Kogelenberg eens vragen on we schoener "de Zuiderzee" mogen lenen? :woohoo:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 05:25 #649685

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
johannesw schreef :
Right on the dot! Iedereen met een zeiljacht zou eens een middag met een open boot moeten stoeien. Geeft enorm veel meer iinzicht dan allerlei theorie lessen.
+1. Een valkvis wel lichter, maar daardoor kun je wel ongestraft van alles uitproberen. Sturen op de zeilen, druk voor of achter d mast, deinzen, bijliggen, overstg met fok bak, afpieken, enz....
Met een groot schip zijn de principes exact hetzelfde alleen is er meer massa en dus meer tijd en ruimte nodig. Een keertje meedoen aan de beurtveer waarbij je zonder motor bijna alle ijsselmeer havens in en uit moet met een tjalk of klipper doet ook wonderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 11:03 #649748

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Sprokkie schreef :
welke workshop betreft dit ?

manouvreren..
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 11:04 #649749

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Sloe Gin schreef :
Zal ik Peter van Kogelenberg eens vragen on we schoener "de Zuiderzee" mogen lenen? :woohoo:

Succes!

Grote schepen zijn alleen maar makkelijker...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 11:35 #649754

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
koko schreef :
Dus heb ik het zelf opgelost. De omstandigheden waren er naar. Ander keertje bel ik ze misschien wel bij een soortgelijk grapje. Denk aan watertemperatuur van 10gr. Dan hoef je niet te gaan duiken naar je schroefas. Kan je nog zeilen?

Ik lig aan het gooimeer, spul in de schroef is eerder normaal dus, duiken onder boot dus ook, ofwel ik heb een wetsuit in het vooronder. Laatst nog een onbestuurbare boot door tuintje voor de kiel, door mijn schroef en aan het roer was een hele sleep, ervoor gekozen rustig pruttelent de vaargeul te volgen tot schoon water daar een buiten boei gezocht en me daar illigaal aan gelegd om te kunnen duiken was een windkracht 4 OF 5 dus niet prettig maar het komt niet eens bij me op de knrm te bellen...... als mejuffer Dekker met 11 JR onder haar gup duikt op het kanaal wegens een netje ;)

Jaar terug gas kabel breuk volendam heel de terugweg zeilend de boel proberen te maken terwijl de vrouw oplette of mijn stuurautomaat goed werkte ;) Opnieuw niet denkend te knrm te bellen, ik vind idd de knrm nood, aan boord van een zeiljacht is motorpech geen nood enkel ongemak, rolfokje naar binnen op een hogerwal punt en daar is een motor altijd te maken......

Trouwens over de open boot kajuit jacht discussie, ik heb leren zeilen in een opblaasbaar bootje met fok en zwaarden, later polyvalkjes gehuurd nu een FF95, het eerste jaar was voor mij ook wennen boel dingen geleerd, deze week weg met pa en ma, pa heeft altijd op platbodem gevaren soms eens een kajuitjacht maar het gaat allemaal niet meer zo, als ik me dus instel op solo gaat het prima maar met manouvres moet ik niet op hem rekenen dat ging dus fout. Ofwel je blijft leren dat houd nooit op ook op een open bootje of een mega kajuit jacht ;) elke situatie is nu eenmaal anders.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 07 aug 2015 11:43 door tafkaf. Reden: Onzin erbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 13:00 #649771

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Afgezien van de breekbare relatie met de professionele bergers speelt deze discussie voor zover ik weet bij de KNRM zelf helemaal niet. Bedacht dient te worden dat de KNRM een ijzersterk merk is vooral omdat ze hun werk doen zonder enige vorm van subsidie en daardoor ook volledig zelf kunnen bepalen hoe ze hun werk inrichten. Ik ken in mijn directe omgeving een aantal mensen die al jaren donateur zijn en helemaal niets met watersport hebben, louter vanwege de waardering die men heeft voor een type organisatie die nu eens niet altijd maar op zoek is naar de geldkranen bij de overheid.

In die context valt het goed te begrijpen dat de KNRM zich opstelt vanuit het principe dat een ieder vanuit zijn eigen gezonde verstand mag bepalen of er behoefte is aan hulp of niet. En zolang ze zich dat kunnen permitteren lijkt me daar niets mis mee.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 07 aug 2015 13:21 #649775

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Mooi stukje Dick, al jeukt het gebrek aan zelfredzaamheid wel eens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 08 aug 2015 09:50 #649906

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Als je een havenmeester belt voor de laatste paar meters ben je strikt genomen niet zelfredzaam, maar het getuigd wel van goed zeemanschap.

Onder zeil afmeren met een groot zeiljacht in een drukke haven is wel stoer, maar getuigd niet noodzakelijk van goed zeemanschap.

Bij "Goed Zeemanschap" kijk je naar problemen voorkomen en, als er toch problemen zijn, schade en overlast voorkomen. In het BPR wordt goed zeemanschap gevraagd. En daar hoort overigens het sleephulpje spelen strikt genomen bij (als je daartoe in staat bent).

Natuurlijk moet je je boot beheersen, maar dat is niet gelijk aan dat je alle situaties onder zeil moet kunnen oplossen. Dat heet fanatisme en heeft weinig te maken met mijn hobby.

Maak het alsjeblieft niet moeilijker dan het is. Ik denk dat de KNRM er ook blij mee zal zijn als we allemaal wat meer goed zeemanschap laten zien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 09 aug 2015 17:08 #650135

roozeboos schreef :
Ach die lui moeten ook oefenen niet waar :)

Ik heb het laatst bij de open dag eens gevraagd. Die mannen vinden het prachtig om iets 'echts' te doen ipv oefenen. 'Gewoon bellen hoor' was het antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 16 aug 2015 14:33 #652094

Bas van Dijk schreef :
roozeboos schreef :
Ach die lui moeten ook oefenen niet waar :)

Ik heb het laatst bij de open dag eens gevraagd. Die mannen vinden het prachtig om iets 'echts' te doen ipv oefenen. 'Gewoon bellen hoor' was het antwoord.

Dat hangt er maar vanaf welk KNRM station je het vraagt: sommige stations hebben 10 alarmeringen per jaar, andere meer dan 100. Bij nood natuurlijk geen probleem maar bij de zoveelste pechhulp prio 2 is niet iedereen zo enthousiast zoals jij nu schetst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 16 aug 2015 15:04 #652102

  • marin
  • marin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Ik denk dat men bij de KNRM mans genoeg is om zelf in te schatten of ze willen / moeten uitvaren wanneer er iemand opbelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 16 aug 2015 16:56 #652138

marin schreef :
Ik denk dat men bij de KNRM mans genoeg is om zelf in te schatten of ze willen / moeten uitvaren wanneer er iemand opbelt.

Nogmaals, de KNRM bepaalt niet zelf of ze uitvaren: de Kustwacht alarmeert en ze varen uit.(tenzij de schipper het onverantwoordelijk acht ivm de zeegang etc). Conform het convenant met de Kustwacht en de veiligheidsregio. Uitvaren is dus niet vrijblijvend.
Maar daar ging het hier ook niet om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 16 aug 2015 21:06 #652230

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
La Mavare schreef :
Is standaard lesstof van CWO III kajuitboot/zeezeilen en RYA Yachtmaster.
En dat gaat toch wel wat anders dan met een open kielboot. Dus aan die kennis heb je niet zoveel.

Waarom niet? De diploma-eisen ZZ3, KZ3 en KB3 hogerwal zijn vrijwel equivalent. De procedure ook.

Natuurlijk moet je rekening houden met massa cq traagheid. En met andere mogelijkheden om het schip uiteindelijk vast te maken dan iemand die afstapt. Maar in de basis is de maneuvre gewoon gelijk. En dat geldt precies zo bij lagerwal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 17 aug 2015 08:43 #652304

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
www.pzc.nl/regio/walcheren/knr...vlissingen-1.5160345

Lijkt misschien op eerste zicht een beetje onnodig, maar zonder motor, zonder VHF, en onder zeil maar 2 knopen maken, in de Westerschelde voor Vlissingen.
Ik denk dat ik toch ook even zou bellen, al was het maar om de verkeerspost in te lichten dat ik daar lelijk in de weg lig te liggen.
En dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat die de KNRM sturen om mij aan de kant te halen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 17 aug 2015 08:59 #652308

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
roelb schreef :
La Mavare schreef :
Is standaard lesstof van CWO III kajuitboot/zeezeilen en RYA Yachtmaster.
En dat gaat toch wel wat anders dan met een open kielboot. Dus aan die kennis heb je niet zoveel.

Waarom niet? De diploma-eisen ZZ3, KZ3 en KB3 hogerwal zijn vrijwel equivalent. De procedure ook.

Natuurlijk moet je rekening houden met massa cq traagheid. En met andere mogelijkheden om het schip uiteindelijk vast te maken dan iemand die afstapt. Maar in de basis is de maneuvre gewoon gelijk. En dat geldt precies zo bij lagerwal.
+1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 17 aug 2015 09:24 #652314

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Tony2920 schreef :
www.pzc.nl/regio/walcheren/knr...vlissingen-1.5160345

Lijkt misschien op eerste zicht een beetje onnodig, maar zonder motor, zonder VHF, en onder zeil maar 2 knopen maken, in de Westerschelde voor Vlissingen.
Ik denk dat ik toch ook even zou bellen, al was het maar om de verkeerspost in te lichten dat ik daar lelijk in de weg lig te liggen.
En dan lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat die de KNRM sturen om mij aan de kant te halen.

Lijkt mij een juiste inschatting van de schipper om in elk geval de autoriteiten in te lichten over hun problemen. En om nou zonder apparatuur de zee weer op te gaan (niet meer kruisen en stroom mee) om te kijken of je het op kan lossen.......ik snap het wel. Zou ook blij zijn met de komst van hulpdiensten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wanneer KNRM 03 jan 2016 13:21 #694023

Reddingrapporten
Assistentie tweemaster in monding Westerschelde
Breskens, 3 januari 2016

Zondagnacht is de reddingboot van Breskens uitgevaren voor een zeiljacht in problemen. Het zeiljacht is meegenomen naar de haven en daar veilig afgemeerd bij een jachtwerf.

Twee zeilers zijn zaterdagmiddag vanaf Scheveningen vertrokken voor een zeiltocht richting Vlissingen. Wanneer ze zondagnacht, in de monding van de Westerschelde, de motor willen bijzetten weigert deze dienst. Het vermoeden is dat hun nieuwe aankoop te kampen heeft met een vervuilde tank, waardoor de brandstoftoevoer verstopt zit.

De zeilers roepen assistentie in via de Nederlandse Kustwacht, omdat zonder motor de haven oplopen niet veilig is. Om iets na 4 uur in de vroege zondagochtend gaan voor de eerste maal in 2016 de piepers van de Breskense reddingbootbemanning af.

Reddingboot Zeemanshoop vaart uit en zet koers naar de opgegeven positie. Nabij de Trawl-boei komen we het zeiljacht tegen.
Het jacht ligt op dat moment al aan op Breskens, omdat de eigenaar met het jacht naar de jachtwerf wil. Besloten wordt om het jacht door te laten zeilen met de reddingboot stand-by.

Voor Breskens neemt de reddingboot het jacht op sleeptouw en sleept het de haven binnen. In de haven wordt het jacht langszij genomen om het even later veilig af te meren bij de jachtwerf.

De donateurs zijn zeer blij met de geboden hulp. In het bemanningsverblijf wordt nog even nagepraat, daarna gaan ze snel ‘de koffer’ in na een vermoeiende nacht.

Tijdstip alarm: 4:03 uur
Wind: Zuid-West 6 Bft.
Zicht: Goed (donker)
Www.knrm.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl