Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 12:43 #679971

Kapiteinmomo schreef :
marifoon uitluisteren doe ik never zou niet weten waarom.

Geef je wel rooksignalen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 12:52 #679975

Kapiteinmomo schreef :
Baasklusje schreef :

je zal ze de kost moeten geven die op een verkeerd VHF-kanaal uitluisteren :P

Denk al waar blijft ie.., marifoon uitluisteren doe ik never zou niet weten waarom.
Marifoon hangt binnen, op zee heb ik weleens CH 16 aan om de tijd wat te verdrijven.

Heb over het algemeen niets te melden aan binnenvaartschepen, en zij niets aan mij.
Het huidige marifoon gebruik met name door vrouwen lijkt veel op de communicatiedrang met zón Aai phone
hebben over het algemeen niets te melden.

En de sluiswachter brult zijn ongenoegen via tientallen luidspeakers toch wel uit.

ja, sorry, al m'n nekharen staan recht overeind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 12:59 #679979

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Baasklusje schreef :

Geef je wel rooksignalen?

Jazeker baasje, een lekker sigaartje.

@ De grebbelinie
a, sorry, al m'n nekharen staan recht overeind.

Vaar meestal op zee, heb je er geen last van
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 13:00 #679980

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Martien, ken jij de beschreven situatie en wil jij ons eens bijpraten?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 13:38 #679992

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Baasklusje schreef :
Wordt wel de vraag steeds belangrijker wat dan wel precies 'verkeersaanwijzingen' zijn.
In dit geval zijn er als 'verkeersaanwijzing' nogal willekeurig (lijkt het) vaarverboden uitgedeeld, wel aan jachten, niet aan roestbruine vloot, wel aan jachten met jachtradar, verschillend bij verschillende sluizen.

Inderdaad, al met al zijn de inhoudelijke vragen rond het selectief doorlaten van schepen bij het Naviduct nog steeds niet beantwoord. Alleen dat de sluismeester daar verkeersaanwijzingen (waaronder een vaarverbod) mag geven die moeten worden opgevolgd.

De inhoudelijke criteria voor o.a. deze verkeersaanwijzingen staan in artikel 3 van de Schepenverkeerswet:

a. het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer;
b. het instandhouden van scheepvaartwegen en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
c. het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan de waterhuishouding, oevers en waterkeringen, of werken gelegen in of over scheepvaartwegen;
d. het voorkomen of beperken van externe veiligheidsrisico’s in verband met schepen;
e. het voorkomen of beperken van verontreiniging door schepen.

Het BPR noemt in de verdere uitwerking hiervan voor sluizen in artikel 6.28.15:

"...teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren..."

Dit lijken (buiten het strafrecht) de enige inhoudelijke criteria die bij het Naviduct gelden voor verkeersaanwijzingen. Zoals Jugo al aangaf is onder de vlag van veiligheid heel veel mogelijk, maar zelfs dan is de ongelijke behandeling van bruine vloot en jachten bij het Naviduct mij nog steeds een raadsel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 14:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 13:56 #679994

Hoi Anjo, nee ik ken de situatie niet, en ik weet ook niet precies wat de bevoegdheden van een sluismeester zijn, ik neem aan dat de sluismeester op het naviduct een in zijn ogen juiste beslissing heeft genomen.
In onze haven hebben de havenmeesters het voor het zeggen, punt. We zijn daarvoor gemandateerd, handhaven laten we over aan de politie, we zijn geen BOA.
Ik was niet van plan in dit draadje te reageren maar domweg niet wensen te communiceren,,,aarghh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 14:10 #679998

Wel mooi dit forum, geeft de overheid en beroepsvaart alleen maar meer bewijs dat de pleziervaart tegen zich zelf in bescherming moet worden genomen. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 14:19 #679999

Sluismeester, nautisch verkeersbegeleider, BOA..

Nog even dan krijgen we jachtopzieners.
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 14:20 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 14:25 #680001

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Free Bird schreef :
Sluismeester, nautisch verkeersbegeleider, BOA..

Nog even dan krijgen we jachtopzieners.
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 14:36 #680002

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Kapiteinmomo schreef :
marifoon uitluisteren doe ik never zou niet weten waarom.

Krijg haast het idee dat we hier weer een voorbeeld hebben waarin Darwin zijn werk wel zal doen :dry:

Je schrijft ook nog dat je meestal op zee vaart. Juist op zee heb ik veelvuldig contact (gehad) met vrachtschepen om overleg te voeren hoe we elkaar zullen kruisen/passeren. En dat contact wordt soms door mijzelf geinitieerd, maar minstens zo vaak door het vrachtschip. En niet omdat ik ze extra in de weg zit, maar gewoon omdat ze dat onderling continu doen.
Waarom heb je eigenlijk een marifoon aan boord, als je toch niet uitluistert?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 15:11 #680013

ErikSnel schreef :
Waarom heb je eigenlijk een marifoon aan boord, als je toch niet uitluistert?

Hmm , je leest nog wel eens in verschillende forums dat met vind dat er veel teveel gekletst wordt en ze daarom het ding maar uitzetten :ohmy:
Volgens mij luisteren ze dan het verkeerde kanaal(kanalen) uit want ik heb daar nooit wat van gemerkt in de ca. 3000 uur dat ik mijn marifoon aan het gehad.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 16:10 #680019

Yellow Boat schreef :
ErikSnel schreef :
Waarom heb je eigenlijk een marifoon aan boord, als je toch niet uitluistert?

Hmm , je leest nog wel eens in verschillende forums dat met vind dat er veel teveel gekletst wordt en ze daarom het ding maar uitzetten :ohmy:
Volgens mij luisteren ze dan het verkeerde kanaal(kanalen) uit want ik heb daar nooit wat van gemerkt in de ca. 3000 uur dat ik mijn marifoon aan het gehad.
Ad
Nou... als ik hem op kanaal 10 zet op het IJsselmeer (ruime binnenwateren) dan wordt ik na een kwartier gek van die binnenvaartschippers. Dus bij mij staat ie op 16.
Maar eens: als je zo'n ding hebt, uitluisteren. Is soms nog verplicht ook.
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 16:11 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 16:28 #680024

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
ErikSnel schreef :
Waarom heb je eigenlijk een marifoon aan boord, als je toch niet uitluistert?

Als ik een shippingline ga passeren staat de marifoon wel aan, maar hooguit 2 x in de tien jaar
zoek ik contact, gebruik maken van de aanwezige apparatuur geeft ruim voldoende info aangaande een veilige passage, ik hoef dus niet met die chineese officier te kleppen welke toch meestal geen meter aan de kant gaat, mijn stuurgedrag is voldoende zodat ze best wel begrijpen dat ik met m,n zeiljachie vooral geen confrontatie zoek, zo zeil ik al jaren en zit nog achter het toetsenbord.

Vissers zijn een ander verhaal daar maak ik weleens een praatje mee, puur omdat ze vaak onverwachte bewegingen maken

Forumlid Rooseboos heeft jarenlang deel uitgemaakt van mijn crew en Chris wat vond je ervan ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 16:37 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 17:51 #680038

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Free Bird schreef :
Yellow Boat schreef :
ErikSnel schreef :
Waarom heb je eigenlijk een marifoon aan boord, als je toch niet uitluistert?


Ad
Nou... als ik hem op kanaal 10 zet op het IJsselmeer (ruime binnenwateren) dan wordt ik na een kwartier gek van die binnenvaartschippers. Dus bij mij staat ie op 16.
Maar eens: als je zo'n ding hebt, uitluisteren. Is soms nog verplicht ook.

?
Ik vind het juist altijd wel vermakelijk om te horen wat er allemaal gezegd wordt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 17:51 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 18:56 #680056

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Ik luister ook meestal uit bemanning vind het niet altijd fijn.
Op de Oosterschelde is uitluisteren (68) verplicht maar regelmatig geven jachten geen respons als Wemeldinge ze roept.
Ik zend weinig maar luister wel, afgelopen zomer paar maal schepen opgeroepen (op zee) was voor mijn doen bijzonder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 18:59 #680057

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hans V schreef :
Baasklusje schreef :
Wordt wel de vraag steeds belangrijker wat dan wel precies 'verkeersaanwijzingen' zijn.
In dit geval zijn er als 'verkeersaanwijzing' nogal willekeurig (lijkt het) vaarverboden uitgedeeld, wel aan jachten, niet aan roestbruine vloot, wel aan jachten met jachtradar, verschillend bij verschillende sluizen.

Inderdaad, al met al zijn de inhoudelijke vragen rond het selectief doorlaten van schepen bij het Naviduct nog steeds niet beantwoord. Alleen dat de sluismeester daar verkeersaanwijzingen (waaronder een vaarverbod) mag geven die moeten worden opgevolgd.

De inhoudelijke criteria voor o.a. deze verkeersaanwijzingen staan in artikel 3 van de Schepenverkeerswet:

a. het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer;
b. het instandhouden van scheepvaartwegen en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
c. het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan de waterhuishouding, oevers en waterkeringen, of werken gelegen in of over scheepvaartwegen;
d. het voorkomen of beperken van externe veiligheidsrisico’s in verband met schepen;
e. het voorkomen of beperken van verontreiniging door schepen.

Het BPR noemt in de verdere uitwerking hiervan voor sluizen in artikel 6.28.15:

"...teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren..."

Dit lijken (buiten het strafrecht) de enige inhoudelijke criteria die bij het Naviduct gelden voor verkeersaanwijzingen. Zoals Jugo al aangaf is onder de vlag van veiligheid heel veel mogelijk, maar zelfs dan is de ongelijke behandeling van bruine vloot en jachten bij het Naviduct mij nog steeds een raadsel.

De vraag van Baasklusje is het makkelijkst te beantwoorden. Even terug:JotM schreef :
Scheepvaartverkeerswet artikel 1 - onder l:
verkeersaanwijzing : een door een daartoe bevoegd persoon aan een of meerdere verkeersdeelnemers gegeven gebod om een bepaald resultaat in het verkeersgedrag te bewerkstelligen of opgelegd verbod van een bepaald resultaat in het verkeersgedrag.
In de gewraakte situatie gaat het dus om "een ... aan een of meerdere verkeersdeelnemers ... opgelegd verbod van een bepaald resultaat in het verkeersgedrag".

"U mag nu niet varen".

De vraag van Hans, "waarom de één wel en de ander niet", is veel lastiger. De vraag aan RWS voorleggen is wellicht inderdaad geen slecht idee.

Strafrecht heeft hier niets mee te maken. Opsporing is altijd een achteraf-ding, wat alleen maar gericht kàn zijn op zaken die al mis zijn gegaan en meer in het bijzonder overtredingen die al gemaakt zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 20:06 #680073

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
JotM schreef :
Hans V schreef :
Dit lijken (buiten het strafrecht) de enige inhoudelijke criteria die bij het Naviduct gelden voor verkeersaanwijzingen. Zoals Jugo al aangaf is onder de vlag van veiligheid heel veel mogelijk, maar zelfs dan is de ongelijke behandeling van bruine vloot en jachten bij het Naviduct mij nog steeds een raadsel.

Strafrecht heeft hier niets mee te maken. Opsporing is altijd een achteraf-ding, wat alleen maar gericht kàn zijn op zaken die al mis zijn gegaan en meer in het bijzonder overtredingen die al gemaakt zijn.

De politie kan schepen tegenhouden of aanwijzingen geven in het kader van opsporing of strafrechtelijk onderzoek. Dat kan ook bij een sluis.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 20:17 #680078

Lijkt mij dat de sluiswachters hebben gehandeld in opdracht van een hogere ambtenaar. Dan zal het juridisch toch wel juist zijn...?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 07 nov 2015 20:21 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 20:36 #680086

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Rikken schreef :
Een sluiswachter bepaalt aan de hand van de omstandigheden of het draaien van de brug of sluis verantwoord is. Hij besluit dus tot een stremming. Dat wordt vervolgens in de berichtgeving opgenomen. Daar beslist niemand van hogerhand over omdat niemand anders dan de sluismeester de mist situatie ter plaatste kan inschatten. Stremming van Houtrib en lorenz zijn logisch. Daar zijn bruggen in drukke wegen. Naviduct ligt minder voor de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 07 nov 2015 21:36 #680098

Oja, dat heb jij gisteren al geschreven. Maar wat is jouw bron?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 08 nov 2015 06:25 #680130

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Een rws sluismeester. ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 08 nov 2015 07:10 #680132

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hans V schreef :
JotM schreef :
Strafrecht heeft hier niets mee te maken. Opsporing is altijd een achteraf-ding, wat alleen maar gericht kàn zijn op zaken die al mis zijn gegaan en meer in het bijzonder overtredingen die al gemaakt zijn.

De politie kan schepen tegenhouden of aanwijzingen geven in het kader van opsporing of strafrechtelijk onderzoek. Dat kan ook bij een sluis.

Maar wie had hier dan de overtreding begaan het te laten misten? Het KNMI?
Oh nee, de pleziervaartschippers! ;)

Wat ik bedoel is dat strafrecht geen grond kan zijn vaarweggebruikers bij mist, of welke onveilige omstandigheid dan ook, stil te leggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 08 nov 2015 09:17 #680155

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
JotM schreef :
Hans V schreef :
JotM schreef :
Strafrecht heeft hier niets mee te maken. Opsporing is altijd een achteraf-ding, wat alleen maar gericht kàn zijn op zaken die al mis zijn gegaan en meer in het bijzonder overtredingen die al gemaakt zijn.

De politie kan schepen tegenhouden of aanwijzingen geven in het kader van opsporing of strafrechtelijk onderzoek. Dat kan ook bij een sluis.

Maar wie had hier dan de overtreding begaan het te laten misten? Het KNMI?
Oh nee, de pleziervaartschippers! ;)

Wat ik bedoel is dat strafrecht geen grond kan zijn vaarweggebruikers bij mist, of welke onveilige omstandigheid dan ook, stil te leggen.

De overtreding of het misdrijf hoeft niet met de mist te maken te hebben. ;)

Zolang we niet zeker weten waarom schepen selectief werden tegengehouden moet je alle opties open laten. Lesje anti-tunnelvisie dat me van een groot project bij de politie is bijgebleven.

Daarom heb ik in mijn oorspronkelijke bericht het strafrecht ook even genoemd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2015 09:30 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 08 nov 2015 11:46 #680190

Smooth Operator schreef :
Ik vond deze scheepvaartberichten op vaarweginformatie.nl:

2015.12227.1
Vaarweg door het naviduct Krabbersgat; bericht ingetrokken
Ivm overige geldt het volgende:
- Stremming alle richtingen recreatievaart Naviduct Krabbersgat
· zondag 1 november 09:31 tot dinsdag 3 november 2015 06:00
ivm mist, zicht < 50 m Het vorige bericht 2015.12227.0 van 01-11-2015 is vervallen.
(Telefoon Midden Nederland , District Noord , Naviduct , 03-11-2015)

2015.12237.3
Kornwerderzand, Buitenhaven te; bericht ingetrokken
Ivm overige geldt het volgende:
- Geen bediening Kornwerderzand, brug in de A-7
· maandag 2 november 06:22 tot dinsdag 3 november 2015 01:25
- Geen bediening Kornwerderzand, brug in de A-7
· maandag 2 november 06:22 tot dinsdag 3 november 2015 01:25
- Geen bediening Kornwerderzand, brug in de A-7
· dinsdag 3 november 2015 06:10 tot 10:05
i.v.m. mist Het vorige bericht 2015.12237.2 van 03-11-2015 is vervallen.
(E-mail Midden Nederland , District Noord , CMIJ , 03-11-2015)

2015.12231.1
Oostvaardersdiep; bericht ingetrokken
Ivm overige geldt het volgende:
- Geen bediening Houtribsluizen, brug over midden sluiskolk
· zondag 1 november 12:05 tot maandag 2 november 2015 06:05
ivm mist Het vorige bericht 2015.12231.0 van 01-11-2015 is vervallen.
(E-mail Midden Nederland , District Noord , CMIJ , 02-11-2015)

Er leek dus sprake van een officieel verbod voor jachten. Geen eenmansactie van een sluiswachter.

Bart

Bruine vloot valt niet onder recreatie vaart dus wat is hier onduidelijk aan?
Sluiswachter heeft correct gehandeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 08 nov 2015 11:52 #680195

Michieltje schreef :
dus wat is hier onduidelijk aan?

de definitie van recreatievaart, dat is het zwakke punt denk ik.
Wat te denken van een zeilschool op een flink jacht met radar?
Wat te denken van een bruinevlootbak die een wedstrijdje vaart voor zijn lol?

En een trimclinic, is dat recreatie? Dacht het niet ! :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl