Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 16:16 #679042

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 827
4 Weken geleden ook mee mogen maken op de Zondag dat het Makermeer potdicht zat van mist.
Mist kwam na optrekken in 1 keer terug ja en dan ben je onderweg.

Uiteindelijk op de de Tablet (lang leve de Roosmuxe) naar het Naviduct gevaren met positie en koers afroepend door de marifoon.
Blijkt de sluis niet te draaien lig je dan 400 meter van je thuishaven.

Ik vind het niet kunnen dat een sluismeester beslist of je vaart of niet het blijft eigen verantwoordelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 16:28 #679047

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Yellow Boat schreef :
En dat soort regels gelden niet alleen in Nederland hoor. Alleen zijn de regels niet overal hetzelfde. Kijk maar eens wat bijv. Duitsers allemaal moeten doen om een vaarbewijs te halen.
Daar is een vaarbewijs bijna net zo duur als een rijbewijs halen .
Ad

Daarom varen (en huren) natuurlijk 'alle' Duitsers in Nederland.
Nice to see you...to see you nice...
Laatst bewerkt: 04 nov 2015 16:28 door Puffin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 16:39 #679052

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
La Mavare schreef :
Erikdejong schreef :
Van de KNRM site:
...
Van de sluismeester mochten zij niet verder varen omdat zij niet over een radar beschikten.

...
Het onderwerp of en radar wel of niet noodzakelijk is in de mist wil ik even in het midden laten, waar ik vooral op doel is waarom een sluismeester dit soort dingen mag doen, en mag het eigenlijk wel?

Een (jachten-)radar is geen radar en als de sluismeester hier heeft bedoeld een goedgekeurde radar, dan heeft hij wel een punt, waar over in het mist-draadje al is geschreven. Op het IJsselmeer geldt geen radar-verplichting bij slecht zicht. Ergo zal er een andere reden moeten zijn geweest.
Als ik de foto van de reddigboot bekijkt, lijkt het daar aanwezige radar ook maar een gewoon jachten radar, of zie ik dat verkeerd?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 16:50 #679056

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
Als ik de foto van de reddigboot bekijkt, lijkt het daar aanwezige radar ook maar een gewoon jachten radar, of zie ik dat verkeerd?

De reddingboot "Watersport" heeft idd een Simrad jachtenradar. De "Corrie Dijkstra-van Elk" heeft geen radar.

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 16:56 #679060

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Cascade schreef :
Blijkt de sluis niet te draaien lig je dan 400 meter van je thuishaven.

Ook balen!

Maar hier was het in elk geval nog een gevalletje dubbel-rood; dit topic gaat over een sluiswachter die de één wel, en de ander niet doorlaat.
Blijkbaar onder het mom van handhaving, al moest-ie daarvoor wel zelf even de geldende wetten aanpassen naar eigen inzicht :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 17:19 #679068

Bovendien, uit de tientallen havens rond IJssel- en Markermeer zijn ongetwijfeld veel bootjes aan het varen geweest. De paar bootjes die ze in Enkhuizen van het water halen is een druppeltje (mist) op een gloeiende plaat.
Oranjesluizen is anders: op Afgesloten IJ mag je niet varen met mist.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 18:07 #679080

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
tafkaf schreef :
Erikdejong schreef :
Het onderwerp of en radar wel of niet noodzakelijk is in de mist wil ik even in het midden laten, waar ik vooral op doel is waarom een sluismeester dit soort dingen mag doen, en mag het eigenlijk wel?

Zorgerlijk inderdaad, de mensen aan de zuidzijde van de sluis lagen daar misschien omdat ze geankerd hadden gedurerende de nacht en toch aan Wal moeten geraken voor inderdaad proviand of Water, de kleine haven van Broek is dan niet geschikt om heel veel boten te herbergen, een goede hulp van de sluiswachters tijdens de voorbereidende oversteek naar Enkhuizen OK maar helemaal verbieden is niet een echt veilige optie, nu is het vaarwater daar natuurlijk wel zeer druk echter dit moet toch te organiseren zijn lijkt me?

Nu heb je natuurlijk weinig keus als je aan Zuid ligt en er niet geschut wordt? In deze is de macht van de sluiswachter zeer groot en wat doe je dan als je toch 'niet zo slim' bezig bent

Die kleine haven kan wel een passantje of 20 hebben hoor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 18:23 #679084

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik ben ooit terug gestuurd door een sluiswachter van de sluis naar het Sneekermeer bij Terhorne.
Was als klein jochie met een Dubdam bootje aan het roeien en wilde het Sneekermeer op gaan bij windkracht 6 of zo, vond ie niet zo'n goed idee. Misschien maar goed ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 18:58 #679106

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
BOA...Google: de constructor? De Koreaanse zangeres? Zal wel niet. Maar wat betekent het dan wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 19:03 #679108

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
BM Sail schreef :
BOA...Google: de constructor? De Koreaanse zangeres? Zal wel niet. Maar wat betekent het dan wel?

buitengewoon opsporingsambtenaar
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 19:03 #679109

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
BM Sail schreef :
BOA...Google: de constructor? De Koreaanse zangeres? Zal wel niet. Maar wat betekent het dan wel?

Buiten gewoon opsporings Ambtenaar had er vandaag nog 1 op bezoek :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 19:04 #679110

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
BM Sail schreef :
BOA...Google: de constructor? De Koreaanse zangeres? Zal wel niet. Maar wat betekent het dan wel?

Buitengewoon Opsporings Ambtenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 19:22 #679120

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Ga me niet in de discussie mengen van wat een sluismeester/wachter wel of niet mag.
Heb wel ooit als sluismeester een vaarverbod opgelegd aan een ex vrachtbootje dat een deklast had gezet van sloophout een bankstel en nog wat troep, waar de schipper vanuit de stuurhut niet overheen kon kijken.
Heb hem wel de sluis uit laten varen maar hem gesommeerd om meteen beneden de sluis vast te maken.
Daarna heb ik een telefoontje gepleegd en de zaak overgedragen aan de waterpolitie.
Die hebben het vaarverbod bevestigd en hem het spul zo laten stuwen dat hij weer voldoende zicht had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 19:28 #679125

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Albert 45 schreef :
Ga me niet in de discussie mengen van wat een sluismeester/wachter wel of niet mag.

Big brother is watching you B)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 21:43 #679180

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Stel je voor:

Je bent in vrij dichte mist met de auto onderweg van Alkmaar naar Utrecht omdat je daar moet zijn. Op de A9 kom je ter hoogte van de brug over Zijkanaal C, en de brugwachter daar heeft de brug opengezet, en laat hem ook open, omdat hij als persoon van mening is dat het te gevaarlijk is om door te rijden.

Zou iemand in Nederland dat accepteren? Nee dus. Waarom moeten we dat op het water dan wel accepteren van een sluiswachter? Die is ook maar een ambtenaar, niet anders dan een brugwachter. Of hij nou wel of niet BOA is doet niet eens ter zake, een BOA mag pas ingrijpen als hij een overtreding of misdrijf heeft geconstateerd, niet eerder. Zelfs als op het IJsselmeer varen in mist verboden zou zijn, dan mag een BOA een bon uitdelen aan iedereen die komt aanvaren, wat hier niet gebeurd is. Als de sluiswachter dat niet doet, waarom legt hij dan wel een vaarverbod op?

Uit het draadje "ongemakkelijke mist doorkruisen":
WADnWIND schreef :
Bijlage 9 en 15 BPR

Radar en marifoon plicht



Bijlage BPR
Is het zicht minder dan 4 kilometer en u vaart op één van de wateren uit bijlage 9, dan moet u aan een bepaald aantal eisen voldoen. U moet namelijk in het bezit zijn van een marifoon en een radarreflector. Vaart u met een schip groter dan 20 meter dient u zelfs twee marifoons aan boord hebben.

Tevens mag u alleen de vaart voortzetten indien u gebruikt maakt van een radar. En omdat u navigeert met behulp van radar, moet u in het bezit zijn van een radardiploma. Hebt u geen radar met het betreffende certificaat, moet u onmiddellijk op de dichtstbijzijnde geschikte plaats stilliggen.

Bijlage 9 van het BPR

De wateren vermeld in deze bijlage zijn de zogenaamde ”drukke vaarwegen” waar u veel grote schepen kunt tegen komen. De Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, Koningshaven, Hollandsche IJssel, Zuiddiepje, Oude Maas, Hartelhaven, Calandkanaal, Beerkanaal, de Noord, Beneden-Merwede, Boven-Merwede, Nieuwe Merwede, Dordtsche Kil, Moerdijk, Zuid-Hollandsch Diep, Hollandsch Diep, de Schelde-Rijnverbinding, Volkerak, Kanaal door Zuid-Beveland, Noordzeekanaal, het IJ, Amsterdam-Rijnkanaal, Lekkanaal, Geldersche IJssel, Twenthekanalen, Keteldiep, Den Helder, havens aan de Waddenzee, Zeehavens, Havens aan de Westerschelde, Zwarte Water, Meppeler Diep, Maas, Bergse Maas, de Amer, Maas-Waalkanaal


Hier staat het ijsselmeer niet bij.
Ik heb ook gehoord dat het sterk afgeraden werd, maar ze konden het niet verbieden.

Bron: www.vaarbewijzen.nl/bijlage-bpr.html

Uit het eerste begrijp ik dat voor een schip groter dan 20 meter een radar verplicht is, voor een kleiner schip niet. En dat geldt dan alleen nog op de genoemde wateren, en het IJsselmeer valt daar absoluut niet onder. Een klein schip (alles onder de twintig meter dus) met een marifoon en een radarreflector mag dus sowieso doorvaren, op de bijlage negen wateren, en op het IJsselmeer gelden zelfs die voorwaarden niet. Let wel, ik zeg niet dat het verstandig is, dat is het niet, maar verboden is het zeker ook niet.

Kortom: de sluiswachter bij het Naviduct ging zijn boekje wel heel ver te buiten...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 21:46 #679181

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
tafkaf schreef :
Erikdejong schreef :
Het onderwerp of en radar wel of niet noodzakelijk is in de mist wil ik even in het midden laten, waar ik vooral op doel is waarom een sluismeester dit soort dingen mag doen, en mag het eigenlijk wel?

Zorgerlijk inderdaad, de mensen aan de zuidzijde van de sluis lagen daar misschien omdat ze geankerd hadden gedurerende de nacht en toch aan Wal moeten geraken voor inderdaad proviand of Water, de kleine haven van Broek is dan niet geschikt om heel veel boten te herbergen, een goede hulp van de sluiswachters tijdens de voorbereidende oversteek naar Enkhuizen OK maar helemaal verbieden is niet een echt veilige optie, nu is het vaarwater daar natuurlijk wel zeer druk echter dit moet toch te organiseren zijn lijkt me?

Nu heb je natuurlijk weinig keus als je aan Zuid ligt en er niet geschut wordt? In deze is de macht van de sluiswachter zeer groot en wat doe je dan als je toch 'niet zo slim' bezig bent

Side info:

Bijna alle boxen zijn leeg in de Broekerhaven en we hebben gratis fietsen te leen om naar het heel erg grote winkelcentrum te gaan op ca. 10 minuten fietsen en anders kan je altijd nog op 5 minuten fietsen een biertje halen bij Jedre :woohoo:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 04 nov 2015 21:49 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 04 nov 2015 23:16 #679205

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zullen we allemaal een officiele RH Color Rasterscan rivierradar van 1.80 in de mast monteren en ons radarpatent behalen? Dan zijn we van het hele gezeur af.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 07:18 #679219

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Fly-Tour schreef :
Zullen we allemaal een officiele RH Color Rasterscan rivierradar van 1.80 in de mast monteren en ons radarpatent behalen? Dan zijn we van het hele gezeur af.


Als iemand wel een radar heeft, maar geen papiertje, wil ik best meevaren hoor :whistle:
(Of geld een zeevaart papiertje weer niet op binnenwater?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 07:36 #679220

Fly-Tour schreef :
Zullen we allemaal een officiele RH Color Rasterscan rivierradar van 1.80 in de mast monteren en ons radarpatent behalen? Dan zijn we van het hele gezeur af.

Wel laten installeren door RH, he? Anders is het nog niet goed ;) . Zorg ook even voor de energievoorziening :woohoo: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 07:42 #679221

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Begrijp het niet, een beetje commerciele tijger stond ter plekke radar systemen te verkopen en installeren. Een gemiste kans die niet meer terug komt!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 07:46 #679222

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
Als ik de foto van de reddigboot bekijkt, lijkt het daar aanwezige radar ook maar een gewoon jachten radar, of zie ik dat verkeerd?

De reddingboot "Watersport" heeft idd een Simrad jachtenradar. De "Corrie Dijkstra-van Elk" heeft geen radar.
De enige boot van de KNRM met een radar die een beetje echt lijkt op het IJsselmeer is de 'Kapitein Hazewinkel' (Urk).

Deze is vroeger natuurlijk ingezet bij Hoek van Holland, dus er is een kans dat dat een echte radar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 07:47 #679223

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Even een vraag heeft iemand uitgezocht of het de sluiswachter is die de beslissing heeft genomen, of dat hij gewoon instructies uitvoerde van de vaarwegbeheerder. In dat geval is namelijk helemaal niet interessant of hij wel of geen buitengewoon opsporingsambtenaar is.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 07:55 #679224

Albert 45 schreef :
Ga me niet in de discussie mengen van wat een sluismeester/wachter wel of niet mag.
Heb wel ooit als sluismeester een vaarverbod opgelegd aan een ex vrachtbootje dat een deklast had gezet van sloophout een bankstel en nog wat troep, waar de schipper vanuit de stuurhut niet overheen kon kijken.
Heb hem wel de sluis uit laten varen maar hem gesommeerd om meteen beneden de sluis vast te maken.
Daarna heb ik een telefoontje gepleegd en de zaak overgedragen aan de waterpolitie.
Die hebben het vaarverbod bevestigd en hem het spul zo laten stuwen dat hij weer voldoende zicht had.
Zonder je op deze actie aan te vallen of af te vallen ben ik toch wel benieuwd naar je motivatie om het te doen. Was je daartoe verplicht en op welke manier dan? Ik bedoel: wat waren voor jou de eventuele gevolgen als je het schip had laten varen?
Laatst bewerkt: 05 nov 2015 07:59 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 08:15 #679229

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Noorderzon schreef :
Albert 45 schreef :
Ga me niet in de discussie mengen van wat een sluismeester/wachter wel of niet mag.
Heb wel ooit als sluismeester een vaarverbod opgelegd aan een ex vrachtbootje dat een deklast had gezet van sloophout een bankstel en nog wat troep, waar de schipper vanuit de stuurhut niet overheen kon kijken.
Heb hem wel de sluis uit laten varen maar hem gesommeerd om meteen beneden de sluis vast te maken.
Daarna heb ik een telefoontje gepleegd en de zaak overgedragen aan de waterpolitie.
Die hebben het vaarverbod bevestigd en hem het spul zo laten stuwen dat hij weer voldoende zicht had.
Zonder je op deze actie aan te vallen of af te vallen ben ik toch wel benieuwd naar je motivatie om het te doen. Was je daartoe verplicht en op welke manier dan? Ik bedoel: wat waren voor jou de eventuele gevolgen als je het schip had laten varen?
In ieder geval een aantal nachtjes slecht slapen indien er doden zouden bij zijn gevallen en er geen actie zou zijn genomen. Veiligheid is een taak van iedereen, zeker van diegenen die beroepsmatig bezig zijn aan het water. Formeel is het misschien niet de taak van de sluiswachter maar als het dusdanig fout gaat moet je wel reageren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 05 nov 2015 08:22 #679235

Solo schreef :
Even een vraag heeft iemand uitgezocht of het de sluiswachter is die de beslissing heeft genomen, of dat hij gewoon instructies uitvoerde van de vaarwegbeheerder. In dat geval is namelijk helemaal niet interessant of hij wel of geen buitengewoon opsporingsambtenaar is.

Als je even belt naar RWS of een email stuurt (opmerkingenformulier op de site van RWS) krijg je zeker keurig antwoord.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl