WADnWIND schreef :
Hans V schreef :
In hoeverre speelde het hulp inroepen in dit ongeval een rol bij het uit het oog verliezen van de drenkeling?
Ik snap je voorkeur voor direct hulp inroepen, maar zie in situaties waar zelf oppikken niet bij voorbaat kansloos is twee nadelen aan eerst alarmeren met marifoon of telefoon:
1. Je verliest kostbare tijd (onderkoeling of verdrinking)
2. Door je focus op VHF of GSM ("verrek, onvoldoende dekking") raakt de MOB sneller uit het oog. Mensen zijn slechte multitaskers en je zult ze de kost moeten geven die voor de marifoon of gsm naar binnen moeten.
Of je nu tijd kwijt bent vooraf of achteraf aan communicatie maakt niet uit.
Als je begint hulp in te roepen, loopt deze procedure al tijdens dat je zelf aan de gang gaat. Lukt het niet goed, is hulp al opgestart.
Als je door 'vooraf communicatie' de MOB uit het oog verliest maakt het naar mijn mening wel degelijk wat uit. Het niet uit het oog verliezen van de drenkeling is essentieel en kan lange zoektochten (al dan niet met SAR ondersteuning) besparen. Als je als enige nog aan boord bent zul je een keuze moeten maken. Bij meerdere bemanningsleden aan boord kun je beide tegelijk doen.
WADnWIND schreef :
Ga je achteraf, als het niet blijkt te lukken, alsnog hulp roepen, is er zeer kostbare tijd verstreken, zeker als onderkoeling een reeel gevaar is.
Het gevaar wat in dergelijke situaties loert is de primaire reactie om te handelen, zeg maar zoals ik vaak op ZF reageer.
De kunst is om direct al het vervolg traject in gedachte te houden, daar zijn veel trainingen op toe gespitst.
Door de MOB niet uit het oog te verliezen houd je naar mijn idee het vervolg traject juist goed in de gaten.
Het weer aan boord krijgen van de drenkeling is in stevige zeegang een heel ander verhaal.
Als er relatief snelle hulp beschikbaar is (op binnenwater, in kustgebieden of andere schepen in de buurt) is het zeker verstandig die eerst te alarmeren voordat je in je eentje probeert de MOB weer aan boord te krijgen.