Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe te handelen bij MOB

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 09:31 #702726

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Naar aanleiding van het draadje over een MOB systeem. Zouden we in een rijtje kunnen zetten hoe te handelen bij een MOB.
Mijn insteek is overboord is bijna zeker dood. Maar hoe kun je deze kans zo goed mogelijk ten goede keren.
Ga je dan met allerlei elektronica aan de gang of probeer je koste wat het kost de drenkeling niet uit het oog te verliezen terwijl je zorgt dat de boot 180 graden omdraait. Stort de opsporingsstaak en mogelijk, als die er is, de ebrib (werkend!) over de muur. Zeilen richting dek. enz.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 09:41 #702731

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Ik vaar meestal solo.
Uit de boot.....einde oefening.


Als mn bemanning overboord gaat en ik denk eraan kan ik op de gps een mob notatie maken,de reddingsboei proberen bij de drenkeling te gooien, de zeilen neer en op de motor proberen terug te gaan.
Ik kan onmogelijk de drenkeling in t oog houden en teglijkertijd mn boot handlen.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 09:59 #702736

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ik onthoud de deze:

De 2 x 7 tellen gaat als volgt:
Man OverBoord
val af tot ruime-wind
vaar 7 tellen door
loef op tot aan-de-wind
vaar 7 tellen door
ga overstag en maak een sliplanding met de drenkeling aan lij
stuur het schip in-de-wind als de drenkeling midscheeps is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 10:07 #702738

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1734
Toen mijn destijds 5 jarige dochter door haar eigen lichtzinnigheid aan lijzijde bij een windvlaag over boord rolde, hebben we
  • haar toegeroepen dat ze moest gaan zwemmen (vergeten drenkelingen wel eens in de paniek)
  • haar in de gaten gehouden (onze 7 jarige dochter moest naar haar blijven wijzen)
  • een stormrondje gedraaid,
  • opgeloefd tot in de wind zodat de drenkeling langzaam aan lijzijde naderden,
  • binnen twee minuten aan haar zwemvestje aan boord getrokken."O daarom moet dat riempje tussen mijn benen door"
  • een ruime koers gekozen,
  • en haar meteen uitgekleed, afgedroogd, aangekleed en het droge zwemvest van de oudste dochter gegeven (die vond de verkoeling van het natte zwemvest geen probleem)
even de omstandigheden:
  • hete augustusdag, ca 30 graden,
  • 3 bft wind (met die temperatuur zeldzaam),
  • Nederlands binnenwater van nog geen 2 meter diep,
  • een prima onderhouden poly Valk,
  • twee volwassenen met zeilervaring, (met self-inflating zwemvest)
  • twee melige kids met zwemdiploma (in een vrolijk Besto zwemvestje) die tijdens het zeilen aan lij verkoeling zochten met hun hand >> arm in het water......

De watertemperatuur is waarschijnlijk iets waar men zich snel in vergist.
Zelfs in water van 25 graden kun je onderkoeld raken (duurt alleen wat langer).

Naar mijn mening heb je eigenlijk geen andere keuze dan omkeren.
Met kinderen aan boord wil ik minstens met twee zeilende volwassenen/jongeren zijn.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 04 feb 2016 10:14 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 12:30 #702765

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hoewel elektronica prachtig is zou dat wel het laatste zijn om me mee bezig te houden op zo'n moment. Mij allereerste prioriteit is dichtbij blijven. Daarom hanteer ik de wat lompe techniek van het gewoon overstag sturen zonder ook maar iets met een schoot te doen. Ongeacht je zeilvoering en koers kom je dan altijd een soort van bij te liggen dichtbij de drenkeling.

Daarna maar eens zien hoe contact te maken en aan boord te krijgen, maar de afstand vergroot dan in ieder geval niet meer. Vaak deins je zelfs naar de de drenkeling toe, doordat die in jouw luwte komt te liggen.

En ja, ook met een spinnaker op zou ik dat gewoon doen. Kan je altijd daarna de val nog kappen om de boot weer wat rechter op te krijgen. Alleen zorgen dat je zelf aan boord blijft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 12:40 #702769

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Naar George Kniest bellen dat ik een PLB nodig heb, en die indrukken.

Of dit in een andere volgorde.

vaar alleen, dus verder is weinig te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 13:14 #702777

We dragen aan boord altijd vest met ais-melder. Die komt op de plotter (easy-ais)

Bij overboord iemand aanwijzen die alleen maar blijft wijzen naar de drenkeling, dat is moeilijk zat met wat weer.
Verder direct in de wind, motoren aan en genua wegrollen en zsm terugvaren. Als het vuig weer is ook grootzeil laten vallen zodat je niet onbedoeld vaart kan lopen bij het oppikken.

Dit is op een grote catamaran die altijd stabiel ligt. Op een mono zou ik grootzeil laten staan voor stabiliteit en vermogen om bij te liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 13:54 #702788

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Het beste om een MOB op groot water/zee te vermijden is altijd aanlijnen, zeker 's nachts.

De beste andere oplossing is mijn ogen een een AIS-Sart, aangezien deze de bemanning van het eigen schip maar ook andere schepen in de buurt alarmeert. Ook een minder ervaren bemanning kan [na een instructie vooraf!!] de drenkeling met behulp van de plotter weer terugvinden.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 15:09 #702805

Zo snel mogelijk op VHF16 (groot water) of blokkanaal doorgeven dat er een man over boord is!
Vaak zijn omstanders sneller bij de MOB dan het eigen vaartuig onder zeil of kunnen deze makkelijker aan boord nemen.
Ook wordt dan gelijk de Kustwacht/KNRM en of SAR heli gealarmeerd, waardoor het eventueel onderkoelde slachtoffer zo snel mogelijk in het ziekenhuis terecht komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 21:15 #702914

Wat FMJ doet zou ook mijn keuze zijn. Wordt ook wel eens crash tack genoemd.

Belangrijk is natuurlijk om je mob niet uit het oog te verliezen, door niet al te ver weg te varen en aan een bemanningslid te vragen om de mob in het oog te houden en te blijven wijzen.

Daarna ga je naar de mob toe en wil je de boot ook kunnen stoppen. Dat gaat vaak lastig met halve wind of ruimere koersen. Veel boten rollen het voorzeil weg (als dat kan) en zetten de grootzeil strak in het midden (grotere jachten) en gaan dan in de wind of aan de wind naar de mob. Alles natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden.

Vroeger werd door zeilscholen geleerd dat je tegen de mob moest zeggen om te zwemmen. Veel mensen hebben onder het zeilen altijd een reddingsvest aan en dan is zwemmen niet echt noodzakelijk en misschien zelfs wel onwenselijk . Vaak wordt geadviseerd om dan de help houding aan te nemen om geen lichaamswarmte te verliezen en dus om juist niet te gaan zwemmen.

Ondertussen kan je een joon o.i.d. en/of een drijfhulpmiddel gooien, de mob knop indrukken, eventueel hulp inroepen. Alles afhankelijk van de omstandigheden, wat er aan boord is, de boot en hoeveel bemanningsleden. Veel mensen varen met zijn tweeën , vaak man en vrouw en als de man dan overboord valt is de situatie natuurlijk geheel anders dan wanneer de boot volbemand is met een wedstrijdbemanning.
Er zijn zoveel mob manoeuvres. Belangrijk is m.i. om dichtbij te blijven en de mob aan te varen zodat je de boot kunt stoppen.
Dit is tenminste hoe het mij is geleerd tijdens een RYA zeil training bij Waypoint.
En als je dan bij de mob bent heb je het volgende probleem, hoe krijg je diegene weer aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 22:25 #702938

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
MOB handelingen zijn erg afhankelijk van vaarwater, weersomstandigheden en het aantal bemanningsleden. Hierboven staan al veel nuttige punten genoemd.

Terugvinden van een MOB is op zee een serieuze uitdaging. Laat niet alleen iemand de MOB continu aanwijzen (als je nog bemanning aan boord hebt naast jezelf) maar ook een spoor van drijvende objecten (joon, bankkussens, etc.) vergroot de kans op terugvinden als golven of slecht zicht de drenkeling aan je oog hebben onttrokken. Een MOB positie op de kaartplotter (MOB knop of mooier een AIS positie) kunnen hierbij helpen maar KISS en snelheid zijn naar mijn mening belangrijker.

Er zijn talloze MOB manoeuvres (o.a. afhankelijk van de zeilkoers tijdens het incident), de meeste komen er inderdaad op neer dat je de drenkeling terwijl je min of meer bijligt aan de lij-zijde van je schip krijgt. Gebruik rustig ook de motor, maar zet deze wel stationair als je dicht bij de drenkeling bent (schroef!). In een noodgeval iemand op volle zee bij lelijk weer puur onder zeil oppikken is weinigen gegeven en kost als het niet in een keer lukt onnodig veel tijd.

Als je ruim in de bemanning zit kun je op meren en voor de kust direct op VHF 16 alarm (laten) slaan, zo niet dan zou ik eerst zelf een serieuze MOB poging doen in plaats van kostbare tijd te verliezen met marifoonverkeer. Als je onervaren bent en de kans groot is dat zelf oppikken niet snel lukt is alarm slaan voor hulp natuurlijk wel heel verstandig.

Achterzijde van je schip is bij een beetje zeegang een levensgevaarlijke plek om iemand aan boord te krijgen (beweging schip en schroef). Ook aan de lijzijde blijft het (al helemaal als de MOB buiten bewustzijn is) een enorme uitdaging. De voorbeeld foto's en filmpjes die je ziet zijn bijna zonder uitzondering bij mooi weer en rustig water gemaakt, de werkelijkheid is meestal veel weerbarstiger...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 00:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 04 feb 2016 23:08 #702951

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Oefenen met een grote fender, joon oid. is altijd goed om te doen, zeker ook met wat meer wind en golven.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 06:44 #702962

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Ik zou ook kiezen voor de manouvre van FMJ. Zo hebben we het ook meer dan eens besproken.

Twee jaar geleden is er een solo zeiler verdronken op het Eemmeer. Hij is achter zijn boot aan gaan zwemmen, (op een stuk waar hij nota bene kon staan), is boven de geul te vermoeid geraakt en verdronken terwijl redding op 10mtr was. De man hoorde en zag zijn aankomende redders niet, en droeg geen reddingsvest. De redder is niet zelf te water gegaan, begin mei, watertemp iets van 10gr en zijn zoontje van 10 aan boord.
Hoe hard het ook is: een simpel reddingsvest had deze man het leven gered.

Een lid van de watersportvereniging moest zijn vriend loslaten om de vaart uit het schip te halen. Ze kregen hem door de aanzuigende werking van de bootsnelheid niet uit het water. De tweede hield de man nog vast, maar de mob zelf kon het niet meer houden en verslapte, gleed weg en slipte uit zijn reddingsvest: geen kruisband. De man is verdronken.

Vriend van me trekt nog bleekjes weg als hij verteld over die keer dat ze op een zomer-avond over de mob manouvre spraken en hij woord bij daad voegend overboord sprong. Een goed getrainde dertiger, licht gekleed in prima zwemwater, ervaren bemanning. Hij was totaal uitgeput tegen de tijd dat hij weer aan boord was........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 07:39 #702966

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Ik zie hier nergens iets verschijnen over de live-sling. Dit is toch een handig middel om de drenkeling bij het schip te brengen, ook als er wat zeegang staat. Aan boord brengen blijft in alle gevallen een uitdaging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 13:35 #703045

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
heel interessant allemaal, als beginnend kajuitzeiler heb ik over dit onderwerp een boel theorie gelezen en tijdens de opleiding in de zeilschool ook in de praktijk moeten brengen.
Ging een grote fender overboord en moesten we een rondje zeilen van zeg maar een (paar) honderd meter om in de wind te kunnen aankomen bij de drenkeling. Het was een mooie zeiloefening, maar nu ik erover denk eerder waardeloos als effectieve redding van een MOB. Tijdens de opleiding werd ook "met geen woord" gerept over het gegeven dat de drenkeling in een aantal gevallen ook nog aan boord moet kunnen. Je kan alleen maar hopen dat het niet gebeurd zeker, of valt het allemaal nog mee en is dit wat "stoere stemmingmakerij" ?
Wie heeft hier ooit echt al in een panieksitutatie gezeten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 13:56 #703049

Probeer het gewoon thuis eens. Ga op de bank zitten. Het 'slachtoffer' ligt achter de rugleuning van de bank op de grond. Probeer nu maar eens zonder dat het 'slachtoffer' meewerkt deze op de bank te krijgen.

Dan heb je een beetje een indruk van een situatie met mooi weer, alle tijd en geen golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 14:03 #703050

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Met de vereniging van eigenaren van de Vega hebben we dit een keer geoefend op een zomerbijeenkomst. heel leerzaan.

Zie voor een verslag met veel foto's:

www.studiowtb.com/vega/Ik%20ad...%20en%20glimlach.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 14:15 #703053

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Eigenwijs schreef :
Probeer het gewoon thuis eens. Ga op de bank zitten. Het 'slachtoffer' ligt achter de rugleuning van de bank op de grond. Probeer nu maar eens zonder dat het 'slachtoffer' meewerkt deze op de bank te krijgen.

Dan heb je een beetje een indruk van een situatie met mooi weer, alle tijd en geen golven.
Dit is helemaal de goede benadering!
Oefenen met een fender is maar 33% van het probleem.

Verstuurd vanaf mijn AT-AS50Q met Tapatalk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 14:36 #703054

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Zover was ik ook al.

Maar dan nu de oplossing.... :whistle:

Ik zie allerlei systemen voorbij komen op YT....allemaal met 1Bf....
Iedere JL kan zien dat zulke systemen niet gaan werken.
Veel te tijdrovend en zoveel kans op mislukking.....
En als shorthanded crew ben je helemaal de lul.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 14:52 #703055

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Naar aanleiding van een tragiesch ongeval, ergens in 2007, heb ik eens goed nagedacht. Dit mede omdat we als reddingoot bemanning daar heel dicht bovenop zaten.

1e actie moet zijn, zoals Michieltje al aangaf, hulp roepen via DSC, Kanaal 16 of 112!!!
vanaf dat moment gaan de hulpdiensten van start. Een reddingboot moet met 10 minuten varen + de af te leggen afstand, 1 mijl per 2 minuten.

In bovengenoemd geval was de enigachter gebleven persoon al ruim 20 minuten bezig zonder resultaat, voordat er hulp ingeroepen werd.

De hele tragiek van de situatie was dat na 20 minuten er prima naast de drenkeling gemanoeuvreerd was, maar deze met geen mogelijkheid aan boord kon komen. De drenkeling had keurig een opgeblazen vest aan en dreef rustig bij kennis naast het schip.

In de paniek die er heerste werd dus heel laat hulp ingeroepen en werd de drenkeling uit het oog verloren.

Enige zelf reflectie vanuit deze tragedie op mijn eigen schip, heeft mij er toe besloten om kunststof maststeps op het roer te monteren, zoadt je altijd op eigen kracht de mogelijkheid hebt om er uit te komen.
De zwemtrap die vanuit het water bedient kan worden is dus van levensbelang ( en niet stevig vastgebonden buiten bereik :( )
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 14:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 15:20 #703063

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
In hoeverre speelde het hulp inroepen in dit ongeval een rol bij het uit het oog verliezen van de drenkeling?

Ik snap je voorkeur voor direct hulp inroepen, maar zie in situaties waar zelf oppikken niet bij voorbaat kansloos is twee nadelen aan eerst alarmeren met marifoon of telefoon:

1. Je verliest kostbare tijd (onderkoeling of verdrinking)
2. Door je focus op VHF of GSM ("verrek, onvoldoende dekking") raakt de MOB sneller uit het oog. Mensen zijn slechte multitaskers en je zult ze de kost moeten geven die voor de marifoon of gsm naar binnen moeten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 15:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 15:56 #703075

Hans V schreef :
...

Achterzijde van je schip is bij een beetje zeegang een levensgevaarlijke plek om iemand aan boord te krijgen (beweging schip en schroef).

Helemaal correct maar dat is wel de locatie van de zwemtrap en, zeker bij recente boten, een plek met het laagste vrijboord.

Niet dat ik het weet hoor, ik heb één echte MOB meegemaakt bij rustig weer, maar de zwemtrap heeft als voordeel dat de MOB houvast heeft en een bemanningslid dicht bij de MOB kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 16:31 #703081

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
GuyCras schreef :
Je kan alleen maar hopen dat het niet gebeurd zeker, of valt het allemaal nog mee en is dit wat "stoere stemmingmakerij" ?
Wie heeft hier ooit echt al in een panieksitutatie gezeten ?

Zeker geen "stoere stemmingmakerij". We hopen dat het ons niet overkomt. Echter kan het van tevoren er over nadenken en een plan hebben zorgen dat de paniek minder is en dus de kans van een goede afloop vergroten.

WnW is hier denk ik de deskundige dus ben ik blij dat hij zich hier mengt.

Hulp inroepen in een zo vroeg mogelijk stadium is essentieel ! Vandaar mijn idee om de ebirb zo snel mogelijk te activeren. Als je die hebt.
Dan strijden twee gedachtes bij mij met elkaar. Tenminste als je nog in het zicht bent van de MOB. Zorgen dat de locatie van de MOB kunt blijven markeren daarmee voorkom je dat het zoeken onnodig veel tijd kost. Of ga je een dsc + vhf 16 procedure in met het risico de drenkeling uit zicht te verliezen ? Voordat je zelf pogingen onderneemt om de drenkeling uit het water te halen lijkt het duidelijk dat je eerst een noodoproep doet.
Verder komt eventuele schade aan tuig en boot op tweede plan. Ongeacht zeilvoering het roer moet om.

Ooit zelf in vol ornaat in de haven in de plomp gedonderd. Het viel me heeeeel erg tegen hoeveel kracht het koste om om de boot te zwemmen en het laddertje op te klimmen. Dat is toch heel wat anders dan in je zwembroek een duikje nemen.
Wat spul, niet een mens van +80kg, uit het water opvissen is een heel andere zaak. Vaak genoeg voor een drijvend object wat ons interessant leek wat we passeerden reglementair omgekeerd om het op te pikken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 16:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 16:55 #703085

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
WADnWIND schreef :
De zwemtrap die vanuit het water bedient kan worden is dus van levensbelang ( en niet stevig vastgebonden buiten bereik :( )
Mijn zwemtrap zit, opgeklapt, geborgd met een snapshacle.
Daaraan hangt een allemanseindje met aan het eind een dikke knoop, die je ook met verkleumde klauwtjes goed kan vastgrijpen.
Moet je alleen nog zorgen dat je er niet recht onder zit wanneer de trap uitklapt. :whistle:

We hebben al eens meegedaan met een oefening "man overboord" met eigen boten en de KNMRM-ers van Andijk, die vanuit hun RIB te water gingen.
onderzeil langszij komen was moeilijker dan we dachten, dus in het vervolg direct de motor aan en de zeilen los of weg.

Het werd pas echt moeilijk toen de man -in overlevingspak- zich bewusteloos hield.
We konden hem met de boothaak bij de kont krijgen maar aanboord halen konden we - Marjanne en ik - wel vergeten.
Ik heb hem geborgd met een lijntje aan zijn harnas en toen de RIB opgeroepen.
Meer was niet mogelijk, hooguit de grootschoot gebruiken en dan maar hopen dat dat wel lukt.

Het was, ook voor mij met al mijn ervaring, een best leermoment.
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 17:07 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe te handelen bij MOB 05 feb 2016 17:00 #703086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Hans V schreef :
In hoeverre speelde het hulp inroepen in dit ongeval een rol bij het uit het oog verliezen van de drenkeling?

Ik snap je voorkeur voor direct hulp inroepen, maar zie in situaties waar zelf oppikken niet bij voorbaat kansloos is twee nadelen aan eerst alarmeren met marifoon of telefoon:

1. Je verliest kostbare tijd (onderkoeling of verdrinking)
2. Door je focus op VHF of GSM ("verrek, onvoldoende dekking") raakt de MOB sneller uit het oog. Mensen zijn slechte multitaskers en je zult ze de kost moeten geven die voor de marifoon of gsm naar binnen moeten.

Of je nu tijd kwijt bent vooraf of achteraf aan communicatie maakt niet uit.
Als je begint hulp in te roepen, loopt deze procedure al tijdens dat je zelf aan de gang gaat. Lukt het niet goed, is hulp al opgestart.

Ga je achteraf, als het niet blijkt te lukken, alsnog hulp roepen, is er zeer kostbare tijd verstreken, zeker als onderkoeling een reeel gevaar is.

Net als bij Reanimatie: EERST hulp regelen, DAN reanimeren. Als je 1/2 half uur moet reanimeren, wat je nooit lukt, voor dat je hulp komt, ben je zelf ook aan reanimatie toe. 10 minuten reanimeren is al een zware opgaaf.
Hulp regelen kan ook betekenen dat je anderen opdracht geeft dit te gaan doen.

Een brandweerman zal nooit zomaar een brandend perceel binnen gaan, maar eerst potentieel gevaar wegnemen voordat ze naar binnengaan.

Het gevaar wat in dergelijke situaties loert is de primaire reactie om te handelen, zeg maar zoals ik vaak op ZF reageer. :P
De kunst is om direct al het vervolg traject in gedachte te houden, daar zijn veel trainingen op toe gespitst.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 17:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl