Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe boot - marifoon? cursussen?

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 10:31 #703214

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Twee jaar geleden heb ik een boot in Uitgeest gekocht met Marifoon er in. De mast lag weliswaar plat. Dat was sowieso erg handig voor al die bruggen op de Zaan. Ik had toen geen basiscertificaat voor de marifoon. Ik ben gewoon gaan varen. Bij elke sluis die ik tegenkwam is er een telefoonnummer dat ik kon bellen. Dat staat in de ANWB-wateralmanak deel 2. Daar staat ook in of de bruggen en sluizen op het moment dat je er door wilt, bediend worden. Boek kost 2 tientjes. De eerste sluis was het engst, maaar voor 1 april is het rustig in de sluizen.

Atis- en MMSI-code kun je (tegenwoordig tegen betaling) aanvragen bij het Agentschap, maar krijg je pas als je minimaal het basiscertificaat behaald hebt. Kost 31 Euro per jaar. Marcom-B is voor het zenden met je marifoon in de zee-stand. Je zendt dan met meer vermogen, maar dat is niet op de binnenwateren toegestaan in Nederland. Ligt dus aan je vaargebied.

Die Atis- en MMSI-code moet je inderdaad programmeren in je marifoon. Het ligt aan het type marifoon of je dat zelf kunt, of dat je naar een dealer toe moet. Sommige kun je maar 1 keer zelf programmeren.

Let wel op dat oudere marifoons van voor de Basel-overeenkomst niet meer toegelaten zijn op de Nederlandse wateren.
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 10:33 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 10:33 #703215

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
AlberthusMagnus schreef :
Hallo iedereen,

Vorige week een boot gekocht, deze gaat op 26 maart weer te water.
Dan moet de boot van Haarlem naar Lelystad worden gevaren.

Hoe om te gaan met sluizen etc? Dat kan kennelijk met de app van de ANWB.
Maar ik beschik ook over een Marifoon (Icom IC-M411).
Wil ik deze gebruiken moet er nog wel het e.e.a. geregeld worden.

Inderdaad. Ik zou meteen voor Marcom-B of SRC gaan. Voor zover ik weet heeft de M411 standaard DSC aan boord, die echter pas kan worden gebruikt als er een MMSI-nummer wordt ingevoerd.

Wat betreft een roepnaam en een MMSI-nummer: de marifoon is gebruikt, neem ik aan en tenzij het ding illegaal gebruikt is, zal de vorige eigenaar een roepnaam en mogelijk ook een MMSI-nummer hebben. Uit je vraag begrijp dat de vorige eigenaar zijn eigen roepnaam en MMSI-nummer wil houden, waardoor jij gedwongen bent je eigen registratie aan te vragen.

Dat betekent ook dat de M411 opnieuw moet worden voorzien van ATIS-nummer en MMSI-nummer. Dat kun je slechts eenmalig zelf doen en dus moet je in jouw geval ermee naar één van de grote watersportwinkels of een andere specialist die de apparatuur heeft om die dingen er opnieuw in te zetten.

Het begint echter met het halen van het benodigde certifcaat, daarna kun je bij het Agentschap je eigen registratie aanvragen. En daarna kan de marifoon van de benodigde nieuwe nummers worden voorzien
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 10:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 10:36 #703216

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Voor de marifoon moet je een basiscertificaat hebben. Ben je in de toekomst van plan om verder weg te gaan, dan is marcom-B of SRC een goed idee. hier meer; www.agentschaptelecom.nl/onder...epvaart/pleziervaart
Atis programeren is niet moeilijk, inderdaad de handleiding even goed doorlezen. En verder veel gaan zeilen met je nieuwe boot!

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 10:49 #703219

Mocht niet certificeren en ATIS programmeren niet op tijd lukken, laat je daar niet door tegenhouden. Een marifoon werkt ook gewoon zonder, maar dat heb je niet van mij. ('niet helemaal legaal'). Bruggen en sluizen in Nederland zijn over het algemeen ook telefonisch te bereiken.
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 10:49 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:07 #703226

Kijk eens aan!
Ik ben opgelucht dat ik met telefoon in de hand ook wel door de sluizen kom :)
Uiteraard moet er veel gezeild worden!

Dan de noodzaak marcom B.
Kun je met goed fatsoen een oversteek doen + sluis aan de overkant zonder marcom B?
Op een plotter de scheepvaart met hun atis uitlezen staat hier los van toch?
Met pinksteren naar Ipswich lijkt me nl superleuk om te doen, ofschoon dat niet dit jaar zal zijn :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:07 #703227

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Bruggen en sluizen in Nederland zijn over het algemeen ook telefonisch te bereiken.

Daarom is het handig als je als voorbereiding van je tocht van tevoren alle noodzakelijke telefoonnummers hebt uitgezocht.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:16 #703229

Staan in de ANWB app. (los daarvan is het goed dat van te voren te doen natuurlijk)
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 11:16 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:18 #703230

Als de overbrengtocht met hulp wordt gedaan heeft misschien de knecht wel een basiscertificaatje.? En inderdaad er staan mob.nummers vermeld bij bruggen en sluizen dan vhf-kanalen. Ge woon voed plannen en letop de draaitijden want niet alles zal al in beweging zijn denk ik zomaar.

Wat je oversteek naar UK betreft kan makkelijk zonder marcon B of wat ook. Tenzij je apperatuurneemt dit dit vereist zoals DCS of Ebirbs
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:20 #703232

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Hallo Albert,

Je vraag over het hoe en wat van de marifoon is wel afdoende beantwoord denk ik. Bij je trip van Haarlem naar Lelystad kun je voor de bruggen en sluizen best zonder; ze zien je aankomen op de camera en houden rekening met je. Bij twijfel kun je ze altijd bellen. Let op dat de brug in de A9 beperkte bedieningstijden heeft, ze houden zich daar stipt aan. Op het stuk tussen Buitenhuizen en het Buiten IJ is het wel fijn om te kunnen uitluisteren op de desbetreffende blokkanalen (3 - 4 - 60, staat aangegeven op borden) zodat je weet wat er aan grote vaart op je af komt.

Groet,
Bert.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:23 #703234

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27699
AlberthusMagnus schreef :
Kijk eens aan!
Ik ben opgelucht dat ik met telefoon in de hand ook wel door de sluizen kom :)
Uiteraard moet er veel gezeild worden!

Dan de noodzaak marcom B.
Kun je met goed fatsoen een oversteek doen + sluis aan de overkant zonder marcom B?
Op een plotter de scheepvaart met hun atis uitlezen staat hier los van toch?
Met pinksteren naar Ipswich lijkt me nl superleuk om te doen, ofschoon dat niet dit jaar zal zijn :lol:

Marcom-B of SRC kost maar een klein beetje meer moeite en een beetje meer geld dan het Basiscerticaat. Als het sowieso nog een jaar duurt voor je die overtocht naar Engeland maakt, zou ik gewoon één van die papieren gaan halen. Zoveel stelt nou ook weer niet voor.

Het punt is ook dat je slechts een andere ATIS en MMSI in de marifoon kunt laten zetten als je de registratie bij het Agentschap hebt gedaan. Tot die tijd zendt de marifoon bij gebruik de ATIS van de vorige gebruiker uit. Dat je het ding illegaal gebruikt vind ik niet zo'n ontzettend punt, maar dat doen op naam van een ander lijkt me geen goede zaak.

Je kunt trouwens geen ATIS uitlezen op een kaartplotter. Je bent in de war met AIS.
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 11:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 11:34 #703237

Let wel op als je een marifoon aan boord hebt maar nog niet beschikt over een certificaat want dat kan bij een (gelukkig zeldzame) controle duur worden .
Zie hier de boetes die daarvoor gelden: www.vaarbewijzen.nl/boetes-op-het-water.html
Eventueel iemand meenemen die wel een certificaat heeft kan wel,nders de marifiin tijdelijk verwijderen want alleen uitlaten is niet voldoende.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 12:19 #703258

@ Axelotl, dank je voor de waarschuwing mbt de A9.
@ Lodewijk, bedankt voor de correctie ATIS - AIS
@ Evaluationcopy, die app van de ANWB had ik ook al gevonden: ideaal voor een vakantie in eigen land!

OK, ik ga dus sowieso mijn basiscertificaat doen. Maar misschien toch marcom b?
Kennelijk is dat afhankelijk van het gebruik van DSC op zee.
Wanneer zou je op zee besluiten met DSC te zenden? De marifoon die erin zit heeft diverse DSC-D functies (what ever that is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 12:26 #703261

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6330
AlberthusMagnus schreef :
Wanneer zou je op zee besluiten met DSC te zenden? De marifoon die erin zit heeft diverse DSC-D functies (what ever that is).

Als je een ander rechtstreeks op wilt roepen, bijvoorbeeld een MMSI nummer van een schip die je op je AIS ziet verschijnen. Dat is dan een rechtstreekse oproep, alleen aan dat schip, zonder dat de rest meeluistert. Andersom natuurlijk ook als jij een MMSI nummer hebt. En dat krijg je niet met een basiscertificaat.

Daarnaast, als er een GPS signaal gekoppeld is, dan kun je ook een disstress uitzenden, zeg maar een Noodsignaal waarbij je positie wordt meegezonden. Dat is een stukje veiligheid.

Ik wist het wel, gelijk goed doen en de SRC cursus.

PS, gefeliciteerd met je boot, eindelijk man.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 12:32 #703266

AlberthusMagnus schreef :
@ Axelotl,
Wanneer zou je op zee besluiten met DSC te zenden? De marifoon die erin zit heeft diverse DSC-D functies (what ever that is).

Leer je vanzelf op een MarcomB of src cursus . Of uit een cursusboek natuurlijk.
Voordeel van DSC ( heb je dus Marcom B of SRC voor nodig) is o.a. het beter kunne zenden van noodberichten maar ook het in contact komen met een bepaald schip zonder daarbij ook direct met alle andere schepen in de buurt in contact te komen.
Google anders eens op "DSC"en/of "GMDSS" , dan vind je er genoeg over.
Overigens is het hebben van tenminste een AIS ontvanger wel een voordeel bij DSC omdat je daar de MMSI van een schip kunt zien en dat schip dus ook op kunt roepen.
Nog mooier is een marifoon die a.h.v. AIS signalen direct , dus onder zelf de MMSI van een schip in te hoeven voeren , contact maakt met dat schip. Makkelijker kan het eigenlijk niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 18:12 #703328

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
AlberthusMagnus schreef :
OK, ik ga dus sowieso mijn basiscertificaat doen. Maar misschien toch marcom b?
Kennelijk is dat afhankelijk van het gebruik van DSC op zee.
Wanneer zou je op zee besluiten met DSC te zenden? De marifoon die erin zit heeft diverse DSC-D functies (what ever that is).

Voor Marcom B heb je het basiscertificaat nodig. Haal dat eerst en kijk dan verder. Met het basiscertificaat mag je uitzenden op laag vermogen op de meeste zenders (kan.16 is wel hoog vermogen). Verder mag je met het basiscertificaat AIS gebruiken.

Marcom B biedt als voornaamste uitbreiding de mogelijkheid van legaal gebruik van een EPIRB (inclusief afmelden vals alarm), digitaal noodsignaal en direct oproepen van schepen.

Voor Noordzee is EPIRB aan te raden en DSC handig. Je kunt zonder en het helpt je vooral als je in een situatie komt waarbij je moet verhuizen naar je vlot. In andere gevallen helpt een noodoproep op kanaal 16 gewoon (basis).

Kijk even of je de marifoon na omprogrammeren met alleen basiscertificaat (legaal) mag gebruiken. Dat kan het bedrijf dat de marifoon omprogrammeert je wel vertellen. Daarmee is dan Marcom B een stuk minder urgent.

PS Voor een tocht als de Pinkstertrip lijkt het mij wenselijk dat de schipper ook de benodigde certificaten beschikt. Dat maakt de verantwoordelijkheden veel duidelijker als de situatie van een opstapper met certificaat.

Als schipper ben je verantwoordelijk aan boord en als enige aan boord met een certificaat ben je verantwoordelijk voor de communicatie. Laat dat a.u.b. een persoon zijn.
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 18:52 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 18:24 #703334

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
De Icom-411 is redelijk gebruikersvriendelijk en uitgerust met DSC. ATIS en MMSI kun je zelf slechts eenmalig invoeren. Invoeren van anndere nummers moet door een professional gebeuren, bijv. een grotere watersportzaak.

Ik zou het basiscertificaat links laten liggen en gelijk het SRC (Short Range Certificat) halen, bijvoorbeeld bij Aquaplanning. Is een stuk praktischer en sneller en je vermijdt een heleboel overbodige theoretische Marcom-B ballast die je vrijwel zeker nooit zult gebruiken.

Ik deed mijn SRC een paar jaar geleden toen ik de Icom-411 installeerde in onze boot ( had in '98 al het basiscertificaat gehaald dus een opfrisbeurt van oude kennis was gelijk mooi meegenomen.

Overigens mag je met SRC ook een Epirb gebruiken.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 19:11 #703351

Hallo

Haarlem naar Lelystad is goed te doen zonder marifoon en ook zonder telefoon, ik heb die route afgelopen jaar een aantal malen gevaren. De ANWB app is wel erg handig. Hou overal heel goed stuurboord. met name als je door Amsterdam vaart, hier gebeuren regelmatig (bijna) ongelukken en mede daarom worden hier ook regelmatig boetes uitgedeeld aan de pleziervaart die de regels niet in acht nemen. (alhoewel het in maart natuurlijk betrekkelijk rustig zal zijn)
De brug op de A9 (na de sluis in Spaarndam) is inderdaad het punt waar je de route omheen moet plannen want die heeft strikte openingstijden. Daar liggen meestal een behoorlijk aantal boten te wachten en mis je de opening dan heb je pech gehad.
De sluizen schutten allemaal met regelmaat en alleen de laatste keer (toen ik eindelijk in bezit was van m'n basis certificaat) heb ik bij de Oranjesluizen even contact via de marifoon, maar dat was meer voor de vorm. Over het algemeen is het een kwestie van gewoon aansluiten en invaren.
Let erop dat je bij de Oranjesluizen de juiste sluis kiest, bakboord aanvaren. De Schellingwouderbrug (na deze sluizen) opent standaard ongeveer 10 minuten nadat je de sluis doorkomt, ook daar is aanroepen niet nodig.
Succes en veel plezier met je eerste tocht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 22:53 #703446

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Gelijk SRC doen. Zelfde rechten als Marcom B, kan in 1 dag klaar zijn met een beetje voorstudie.

Hoeft niet af te zijn voor je rit naar Lelystad, maar als het zo uitkomt...........och. Waarom niet?

Neem ervaren bemanning mee met je maiden trip. Het is allemaal niet heel moeilijk, maar zo'n eerste tocht is zo veel relaxter als je weet dat je niet overal op hoeft te letten. Je vrouw kan ook zeilen, dat scheelt enorm, maar op het Noordzeekanaal kom je nog wel het nodige tegen. Bij het IJ is het vervelend met de ponten, dan is overleg met ervaring erg prettig. Het schip komt ook uit zijn winterslaap die dag: weet jij veel wat er mis gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 23:10 #703452

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3707
Als de oude eigenaar de roepnaam en MMSI niet voor een andere schip wil gebruiken kan je die van hem overnemen, dan hoef je de marifoon niet opnieuw te programmeren. Dat kan op de site van het Agentschap Telecom.

Je kan de huidige registraties vinden op:
appl.agentschaptelecom.nl/roep...heepvaart/index.html

Vervalt mijn roepnaam wanneer ik mijn registratie intrek?
Ja, uw roepnaam komt direct beschikbaar voor andere registraties. Bij verkoop of aankoop van een schip wordt de identificatie drie maanden geblokkeerd om overschrijving naar de nieuwe eigenaar mogelijk te maken. U kunt dan in het gebruikersregister onder het kopje “overschrijven” aangeven dat het om een overschrijving gaat. Bij overlijden van de registratiehouder wordt de identificatie tot een jaar na de datum van overlijden geblokkeerd.
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 23:10 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 23:10 #703453

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Wat de pontjes over Het Ij betreft, die hebben geen voorrang! Al denken die cowboys dat vaak wel..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 23:14 #703455

Thanks voor jullie advies allemaal.
De maidentrip ga ik niet alleen doen :-)

Ik ga maar mijn src doen. Ben nog wel in de fase dat ik me rot schrik van de kosten, maar dat is kennelijk normaal. Mooi dat ik dan ook gelijk op het niveau zit dat qua ambities ik wil hebben.

De vraag wat geherprogrammeerd moet worden aan de marifoon (is net 3 maanden oud...) staat nog uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 06 feb 2016 23:17 #703457

@ Xiphias, superbedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 07 feb 2016 02:19 #703469

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Bij George Kniest doen ze niet moeilijk over het herprogrameren (als het al nodig is).

En misschien wil je die marifoon trouwens wel wisselen voor eentje met AIS ontvanger :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 07 feb 2016 09:00 #703500

AlberthusMagnus schreef :
Ben nog wel in de fase dat ik me rot schrik van de kosten, maar dat is kennelijk normaal.

Dat schrikken gaat wel over als je een tijdje een boot hebt ..... :whistle: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe boot - marifoon? cursussen? 08 feb 2016 07:09 #703794

Net aangemeld voor de Marine Short Range Certificate cursus bij Aquaplanning (www.aquaplanning.org/index.php/nl/179-src-nl) op 5 maart.

Gisteren het goede nieuws gehoord dat de nieuwe marifoon nog niet is geprogrammeerd. Dat zou betekenen dat ik gewoon mijn eigen plan kan trekken toch?
Of moet nog steeds de vorige eigenaar zijn marifoonregistratie terugtrekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl