Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shippinglanes

Shippinglanes 13 mrt 2016 19:06 #715272

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
BVA, volledige tekst, zoals nu geldig.
-Schepen groter dan 20m zijn min of meer verplicht het stelsel te gebruiken.
nee, omgekeerde redenatie:
d
(i) Een schip mag een zone voor kustverkeer niet gebruiken wanneer het zonder gevaar de passende verkeersbaan binnen het aangrenzende verkeersscheidingsstelsel kan gebruiken. Schepen met een lengte van minder dan 20 meter, zeilschepen en schepen bezig met de uitoefening van de visserij mogen de zone voor kustverkeer echter wel gebruiken;
(ii) Niettegenstaande het bepaalde onder (d) (i) mag een schip een zone voor kustverkeer gebruiken wanneer het onderweg is naar of van een haven, een buiten de kust gelegen installatie of contructie, een loodsstation of een andere plaats gelegen binnen de zone voor kustverkeer, of om onmiddellijk gevaar te vermijden.
-Elk schip mag het stelsel gebruiken, maar dan wel in de goede richting varen
De regeling geeft aan wie het moet gebruiken. Een zeilschip die het niet hoeft te gebruiken, mag het, maar dan mag je het tussentijds niet verlaten, praktisch niet handig.
e Een schip, geen kruisend schip zijnde, of een schip dat een verkeersbaan binnenvaart of verlaat, mag in het algemeen niet een scheidingszone binnenvaren of een scheidingslijn kruisen behalve:
(i) in noodgevallen ter vermijding van onmiddellijk gevaar;
(ii) om de visserij uit te gaan oefenen binnen een scheidingszone.
-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
Dat is al strijdig met je eigen opmerking hiervoor!
c Een schip dient voor zover uitvoerbaar het kruisen van verkeersbanen te vermijden doch, indien het daartoe verplicht is, dient het zulks te doen met een voorliggende koers die zoveel mogelijk een rechte hoek ten opzichte van de algemene richting van de verkeersstroom benadert als uitvoerbaar is.
Ergo, als je moet wachten, moet je even wachten, dwars op het stelsel (zodat je goed zichtbaar blijft).
Heb je geen motor om dat te doen, dan dwars terug!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 19:08 #715274

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Joop66 schreef :
Ik heb niet gezegd dat ik t eens ben met die regels. Dit zijn de regels.

Zelf zou ik ook het liefst tegen gaan liggen: je hebt meer controle en ziet beter wat er gebeurt.
Het gaat niet om eens of niet eens.
Maar er spelen naar mijn mening twee dingen, 1 je mag niet tegen het verkeer in varen in de shipping lane.

2, je mag de shippinglane wel kruisen, als je nu tijdens het kruisen moet uitwijken, dan doe je dit toch op de meest veilige en snelste manier?

Dus hoe bekijk je het tegen de richting invaren tijdens het kruisen, als onderdeel van het kruisen of niet?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 19:16 #715278

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
La Mavare schreef :
BVA, volledige tekst, zoals nu geldig.
-Schepen groter dan 20m zijn min of meer verplicht het stelsel te gebruiken.
nee, omgekeerde redenatie:
d
(i) Een schip mag een zone voor kustverkeer niet gebruiken wanneer het zonder gevaar de passende verkeersbaan binnen het aangrenzende verkeersscheidingsstelsel kan gebruiken. Schepen met een lengte van minder dan 20 meter, zeilschepen en schepen bezig met de uitoefening van de visserij mogen de zone voor kustverkeer echter wel gebruiken;
(ii) Niettegenstaande het bepaalde onder (d) (i) mag een schip een zone voor kustverkeer gebruiken wanneer het onderweg is naar of van een haven, een buiten de kust gelegen installatie of contructie, een loodsstation of een andere plaats gelegen binnen de zone voor kustverkeer, of om onmiddellijk gevaar te vermijden.
-Elk schip mag het stelsel gebruiken, maar dan wel in de goede richting varen
De regeling geeft aan wie het moet gebruiken. Een zeilschip die het niet hoeft te gebruiken, mag het, maar dan mag je het tussentijds niet verlaten, praktisch niet handig.
e Een schip, geen kruisend schip zijnde, of een schip dat een verkeersbaan binnenvaart of verlaat, mag in het algemeen niet een scheidingszone binnenvaren of een scheidingslijn kruisen behalve:
(i) in noodgevallen ter vermijding van onmiddellijk gevaar;
(ii) om de visserij uit te gaan oefenen binnen een scheidingszone.
-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
Dat is al strijdig met je eigen opmerking hiervoor!
c Een schip dient voor zover uitvoerbaar het kruisen van verkeersbanen te vermijden doch, indien het daartoe verplicht is, dient het zulks te doen met een voorliggende koers die zoveel mogelijk een rechte hoek ten opzichte van de algemene richting van de verkeersstroom benadert als uitvoerbaar is.
Ergo, als je moet wachten, moet je even wachten, dwars op het stelsel (zodat je goed zichtbaar blijft).
Heb je geen motor om dat te doen, dan dwars terug!

La Mavare, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ergens heb ik wel het idee dat we het eens zijn.
Alleen dat je een stelsel tussentijds niet mag verlaten ben ik niet met je eens.
In de door jou gelinkte tekst staat dat je in het algemeen een stelsel moet binnenvaren aan het begin en verlagen aan het eind. Het woordje algemeen is hier naar mijn idee veel zeggend.

Let wel, ik pleit niet voor het gebruik van de stelsels door ons jachtschippers.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 21:31 #715306

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik lees aandachtig mee.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 21:33 #715307

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Betreft mee- en/of tegenliggen; vergeet niet dat een kleine afwijking op de haakse koers geen probleem is (Arjaan schreef eerder op het forum tot 20graden geen is OK voor zeiljachten).

Kun je dus binnen 20 graden tegenliggen achterlangs kruisen dan lijkt het mij dat dat de voorkeur heeft boven meeliggen. Dat laatste zorgt er namelijk voor dat je langer in het scheidingsstelsel vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 21:44 #715309

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Ik heb hierbij nog een bijkomende vraag voor de ervaringsdeskundigen:

- Als je binnen de 1 mijl van een groot schip dreigt te komen, en je dus je koers of snelheid gaat aanpassen, hebben de wachtlopers op de grote schepen dan graag wel of liever geen seintje via de marifoon ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 21:53 #715313

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Communicatie met hen vinden ze altijd prettig, alhoewel een afstand van 1 mijl wel erg weinig is voor hen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 21:59 #715315

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Faran schreef :
Communicatie met hen vinden ze altijd prettig, alhoewel een afstand van 1 mijl wel erg weinig is voor hen.
Ja maar ik wil hen ook niet onnodig storen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 22:06 #715318

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Je wordt onderweg in het kanaal (in ieder geval in de buurt van de oversteek bij Dover) goed in de gaten gehouden, hier een stukje uit een blog van een aantal jaren geleden :

'Na Dungeness buigen we af in NO richting, de koers is de SW Goodwin boei, waar we de oversteek naar Calais zullen maken. We passeren Dover, waar de grote ferries met hoge snelheid aan- en af varen. Intussen krijgen we steeds meer stroom mee, en halen op een gegeven moment zelfs 10,8 knoop snelheid over de grond. We melden ons keurig bij Dover Traffic Control met alle gegevens en de mededeling dat we de oversteek naar Calais gaan maken, dwars door de drukbevaren shipping lanes. De shipping lanes dien je zoveel als mogelijk loodrecht op de richting van de lanes over te steken, om de tijd dat je er doorheen kruist zo kort mogelijk te houden.

Achter ons vaart een groot Nederlands zeilschip zonder zich gemeld te hebben volledig verkeerd de shipping lanes in. Dover roept hem op, na een paar vergeefse oproepen, en het dreigement andere maatregelen te nemen, meldt de zondaar zich. In gebrekkig Engels laat hij blijken geen idee te hebben wat hij aan het doen is. Hij wordt op typisch Engelse wijze beleefd doch zeer dringend verzocht zich aan de regels te houden. Een Franse zeiler die in de buurt vaart, draait na overleg met Dover zelfs om, vaart naar de Nederlander toe en legt hem uit hoe te varen. Na die preek vaart hij keurig in ons zog richting Franse kust. Hij wordt door Dover op onnavolgbare wijze bedankt voor de medewerking. Van dit Engels taalgebruik kan ik echt genieten. Het is een schril contrast met hoe we in Nederland op de marifoon met elkaar omgaan !
'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 22:07 #715319

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Beter zeker weten dan niet weten. Daarbij vinden ze het wel gezellig om wat te ouwehoeren.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 22:07 #715320

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Tony2920 schreef :
Ik heb hierbij nog een bijkomende vraag voor de ervaringsdeskundigen:

- Als je binnen de 1 mijl van een groot schip dreigt te komen, en je dus je koers of snelheid gaat aanpassen, hebben de wachtlopers op de grote schepen dan graag wel of liever geen seintje via de marifoon ?

Ook al mag je hen niet belemmeren, je houdt wel voorrang als je zeilt of van stuurboord komt!
Houdt derhalve 2 mijl afstand of treed in overleg, ook al krijg je niet altijd antwoord.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 22:20 #715324

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Is het niet zo dat de regel verplicht op 90 graden oversteken geldt voor de TSS en voor de lanes is een minder strikt regiem van toepassing.
de TSS worden op de kaart aangegeven met een rood geaceerde tussenlane.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 07:58 #715375

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
elixer schreef :
Is het niet zo dat de regel verplicht op 90 graden oversteken geldt voor de TSS en voor de lanes is een minder strikt regiem van toepassing.
de TSS worden op de kaart aangegeven met een rood geaceerde tussenlane.

Paul

Volgens de IMO bestaan er geen shipping lanes, wel traffic lanes.
In dit topic beschouwen we een shipping lane als een traffic lane of TSS.

Maar je hebt gelijk, er zijn ook andere routes, zoals de DW-route zonder roze tussenlane. Daar gelden geen speciale regels, maar desalniettemin is het natuurlijk niet verstandig daar een beetje rond te hangen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 08:16 #715381

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
bijna alle keren dat ik een shipping lane ben overgestoken wel moeten handelen omdat ik anders te dicht bij een kruisend vrachtschip kwam, maar meestal was het al genoeg om vroegtijdig een paar graden op te sturen of wat snelheid terug te nemen om t spul voorlangs te laten passeren. AIS is wel errug handig hierbij...
Hoe langer je wacht met koers aanpassen hoe groter de aanpassing moet worden.

Ik probeer wel de plekken te vermijden waar een knik in de geul zit omdat je dan niet goed kunt zien wanneer de grote jongens aan hun draai beginnen.

Ook bij ankergebieden maken ze nogal eens onverwachte bewegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 08:41 #715395

Ik mis even ( of ik heb dat even gemist in de gouwigheid :whistle: ) het gebruik van een AIS ontvanger bij het moeten kruisen van een TSS of shipping lane.
Juist daarbij is AIS bijna onontbeerlijk omdat je dan al vele mijlen van tevoren en dus minstens een uur bij een gemiddelde zeiljachtsnelheid kunt zien wat je gaat verwachten. En door een juist gebruik van de CPA's tussen jouw schip en dat in de lane kun je ook meestal met met lang van tevoren vrij weinig koers en/of snelheidsaanpassingen keurig alle kruisende schepen op de juiste manier passeren en netjes haaks oversteken.
Met name als je AIS weergave op een plotter hebt werkt dat naar mijn eigen ervaring uitstekend.

Overigens is voorgaande weer eens een reden te meer om een AIS antenne hoog te plaatsen of een splitetr te gebruiken voor je masttop antenne.

Overigens v.w.b. een lange sleep in een lane; dat kun je wel zien aan de snelheid . Een sleepboot vaart zonder sleep niet zo langzaam.
Bovendien zie je dan op de AIS het gesleepte schip op vrij korte maar constante afstand eveneens langzaam varen . Als ik me niet vergis geeft zelfs de detail AIS info van de sleper het aan als deze aan het slepen is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 09:33 #715417

Ik neem aan dat een slepend en gesleept schip dusdanog kort op elkaar zitten zodat je het wel uit je hoofd laat daat tussendoor te varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 10:45 #715440

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Nachtvlinder schreef :
Ik neem aan dat een slepend en gesleept schip dusdanog kort op elkaar zitten zodat je het wel uit je hoofd laat daat tussendoor te varen...

Welnee, de sleepkabel zal ook vaak onder water hangen!
Een sleep in het kanaal sleept vaak noodgedwongen korter dan ze op dieper water doen omdat de kabel anders de bodem raakt....
Vaak zou je er dus gewoon overheen kunnen maar ik zou het maar niet proberen.
Heb je het niet in de gaten zal de sleep je wel trachten te waarschuwen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 11:07 #715444

Wat is een gebruikelijke afstand in een sleep in dat geval? Toch geen mijl neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 13:06 #715479

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Faran schreef :
Communicatie met hen vinden ze altijd prettig, alhoewel een afstand van 1 mijl wel erg weinig is voor hen.

Op welk kanaal kun je het schip het beste aanroepen ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 13:14 #715480

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Kanaal 16
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 13:35 #715484

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Nachtvlinder schreef :
Wat is een gebruikelijke afstand in een sleep in dat geval? Toch geen mijl neem ik aan?

3 tot 6 kabels, maar ik meen wel eens langer gezien te hebben.


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 14:30 #715492

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Faran schreef :
Kanaal 16

OK, thx.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 14:53 #715501

omega schreef :
Faran schreef :
Kanaal 16

OK, thx.

Grt Hans

Nog beter waarschijnlijk via DSC met de mmsi van de sleepboot.
Dat horen ze tenminste zeker :lol:
Moet je uiteraard wel een AIS ontvanger hebben en nog mooier een marifoon die je vanaf een plotter of een transponder direct kunt aansturen op een mmsi.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 15:16 #715507

La Mavare schreef :
Tony2920 schreef :
Ik heb hierbij nog een bijkomende vraag voor de ervaringsdeskundigen:

- Als je binnen de 1 mijl van een groot schip dreigt te komen, en je dus je koers of snelheid gaat aanpassen, hebben de wachtlopers op de grote schepen dan graag wel of liever geen seintje via de marifoon ?

Ook al mag je hen niet belemmeren, je houdt wel voorrang als je zeilt of van stuurboord komt!
Houdt derhalve 2 mijl afstand of treed in overleg, ook al krijg je niet altijd antwoord.

Dit is volgens mij niet correct: de normale sb uitwijkregel blijft gelden voor de overige scheepvaart maar juist niet voor zeilschepen en kleiner als 20 meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 15:23 #715509

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Yellow Boat schreef :
Overigens is voorgaande weer eens een reden te meer om een AIS antenne hoog te plaatsen of een splitetr te gebruiken voor je masttop antenne.

Ach, om je antenne om die reden hoog te plaatsen is totaal niet nodig: de antenne van de vrachtboten waar we het hier over hebben zit zo hoog dat als je je eigen antenne net boven de golven hebt, ze je nog uitstekend zien en jij hen ook.

Voorbeeldje: bij eigen antenne op 2 meter en andere antenne op het water heb je al bijna 3 mijl 'zicht'. Als de antenne van de vrachtboot op 20m staat (wat denk ik nog laag is) dan zit dat al gauw boven de 12 mijl...

Wat ervaringen van op het engels kanaal te zuiden van Dover: mijn antenne staat op 4m hoogte, de verste ontvangst was een signaal van een vrachtboot die 83! mijl verderop voer!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl