Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shippinglanes

Shippinglanes 14 mrt 2016 15:23 #715510

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2315
Yellow Boat schreef :
omega schreef :
Faran schreef :
Kanaal 16

OK, thx.

Grt Hans

Nog beter waarschijnlijk via DSC met de mmsi van de sleepboot.
Dat horen ze tenminste zeker :lol:
Moet je uiteraard wel een AIS ontvanger hebben en nog mooier een marifoon die je vanaf een plotter of een transponder direct kunt aansturen op een mmsi.
Ad

Kan altijd mooier :laugh:

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 15:47 #715523

Sloe Gin schreef :
De termen shipping lanes en scheidingsstelsel zijn mij niet geheel duidelijk.

Kan iemand me/ons dit op een simpele manier uitleggen?


Daarnaast: Mag ik in de vaarrichting van de shipping lanes met mijn jachtje zeilen of überhaupt wel varen alsof het een vaargeul betreft?

Het lijkt mij zomaar van niet maar zonder ellenlange verhandelingen te krijgen via google hoop ik hier op een simpele uitleg.

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

Heb je hier wat aan?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:05 #715534

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Al was het maar dat je de originele vraag gequote hebt voor me :woohoo:

Vooral je tweede plaatje beantwoord mijn vraag erg goed denk ik.
Het eerste plaatje is een goede aanvulling hier op.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:07 #715535

La Mavare schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wat is een gebruikelijke afstand in een sleep in dat geval? Toch geen mijl neem ik aan?

3 tot 6 kabels, maar ik meen wel eens langer gezien te hebben.



Dankje! 0.3 - 0.6 zeemijl dus - zo dicht ga ik überhaubt nooit voor een schip langs (tenzij geankerd).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:35 #715544

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Dit is toevallig helemaal in mijn straatje, aangezien het mijn werk is.

Als het een hele zware sleep (groot booreiland) is kan het best zijn dat ze op 1 mijl slepen, maar dat is wel op de oceaan. Zodra ze het Engels Kanaal binnen komen is het gebruikelijk om op 600 - 800 meter te slepen, afhankelijk van de trekkracht die geleverd wordt is de doorhang te bepalen. Een doorhang van 40 - 50 meter is echt diepzee sleepwerk (sleepdraad 1000 mtr en langer) of als ze net kracht teruggenomen hebben (sleepboot).

Je kan het aan de verlichting zien of het een sleep betreft, ga altijd heel ruim achterlangs. Ik heb het al eens meegemaakt dat een zeiljacht tussen ons en de sleep wilde varen, met veel stunt en vliegwerk de mensen duidelijke gemaakt dat dat niet handig was.

Over de verkeersscheidingsstelsels, ik las ergens het woord: VOORRANG. Dat geldt dus absoluut NIET !!!
Als een schip de verkeersbaan volgt mag deze in principe niet gehinderd worden in zijn veilige doorvaart maar het schip dat de verkeersbaan volgt kan wel degelijk uitwijkplichtig zijn.

btw: Voorrang kent men ook niet in het BVA (colregs) het is "uitwijkplichtig".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:35 #715545

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Michieltje schreef :
La Mavare schreef :
Tony2920 schreef :
Ik heb hierbij nog een bijkomende vraag voor de ervaringsdeskundigen:

- Als je binnen de 1 mijl van een groot schip dreigt te komen, en je dus je koers of snelheid gaat aanpassen, hebben de wachtlopers op de grote schepen dan graag wel of liever geen seintje via de marifoon ?

Ook al mag je hen niet belemmeren, je houdt wel voorrang als je zeilt of van stuurboord komt!
Houdt derhalve 2 mijl afstand of treed in overleg, ook al krijg je niet altijd antwoord.

Dit is volgens mij niet correct: de normale sb uitwijkregel blijft gelden voor de overige scheepvaart maar juist niet voor zeilschepen en kleiner als 20 meter.

Dat is nou zo vaak zo vervelend met regels, maar misschien wordt het helder als je dit leest:
Voorschrift 10. Verkeersscheidingsstelsels
a Dit voorschrift is van toepassing op door de Organisatie aangenomen verkeersscheidingsstelsels en ontheft schepen niet van hun verplichtingen op grond van enig ander voorschrift.

Ergo: als we met ons bootje stug doorvaren en dus belemmeren, moet de TSS-gebruiker wel uitwijken. Dat wij met ons bootje vervolgens een douw krijgen is ook duidelijk.
Daarom adviseerde ik contact op te nemen, zodat de ander zeker weet wat onze plannen zijn.

Ooit lag ik even te wachten in de roze zone tot een schip van stuurboord voorbij ging. Kennelijk nam de OOW aan dat ik voorlangs wilde en week naar bakboord uit (dus 2x fout). Net toen ik vol gas wilde geven om weg te lopen, draaide het schip terug naar de oude koers en ging voorlangs. Hier had ik dus echt beter even kunnen oproepen (was ik OOW op het andere schip geweest, dan had ik dat ook gedaan).
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:46 #715553

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Als elk zeiljacht een zeeschip op zou roepen dan zou het een drukke bedoeling worden op de Noordzee in de zomer. :laugh:
In rustig vaarwater is een praatje altijd welkom :)

De regels zijn duidelijk genoeg en gezond verstand blijft het allerbelangrijkst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:47 #715555

"Daarom adviseerde ik contact op te nemen, zodat de ander zeker weet wat onze plannen zijn"

Dit laatste ben ik zeker met je eens: bij twijfel, afwijkend vaargedrag of onduidelijkheid altijd marifoon contact zoeken zodat voor beide partijen duidelijk is wie wat gaat doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:48 #715556

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Ik lees hiervoor dat zeilers zich wel/niet melden bij Dover Port Control voor het oversteken van de TSS.
Staat dit ook ergens beschreven? Vorig jaar namelijk plannen gemaakt om deze oversteek te maken maar ik wist niet dat je je beter kon melden.

Nog een vraag over het oproepen :
Over kanaal 16 of DSC begrijp ik maar neem aan dat je dan direct naar een werkkanaal gaat.
Welke werkkanalen worden het meest gebruikt?
Ik heb zelf nog maar weinig ervaring op zee...vandaar de vraag.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:51 #715557

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Voor zo ver ik weet is het niet verplicht voor jachtjes om je bij Dover te melden (als je zuid gaand bent), voor je eigen veiligheid kan je je melden. Als je Noordgaand bent moet je je melden bij de Fransen.

Het makkelijkst is aanroepen op 16, geen DSC want dan gaan alle toeters en bellen af op de brug. 6 is veel gebruikt communicatiekanaal.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2016 16:52 door Oliver77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 16:57 #715560

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Ik mag toch hopen dat er bij een DSC routine call niet dezelfde toeters en bellen aan gaan als bij een DSC distress?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 17:07 #715563

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Mag ik ook hopen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 18:19 #715586

Sloe gin: mooi topic..
Ook goed om ff stil te staan bij de rotonde? Foxtrot 3 lt v.. Oversteek van sheerness naar Scheveningen kom je het tegen...
Kaarten zijn niet altijd helemaal duidelijk maar volgens mij moeten we die mijden.. Doe ik wel igg. Die rotonde is best groot.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 18:43 #715601

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Volgens mij vallen die rotondes en junctions niet onder de tss regelgeving en mogen volgens mij dan ook gewoon door ons jachtschippers gebruikt worden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 18:49 #715603

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
IK twijfel niet aan je Pieter :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 18:51 #715605

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sloe Gin schreef :
IK twijfel niet aan je Pieter :whistle:
Je bent in ieder geval een snelle leerling.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:06 #715612

PvO schreef :
Volgens mij vallen die rotondes en junctions niet onder de tss regelgeving en mogen volgens mij dan ook gewoon door ons jachtschippers gebruikt worden.
Area to be avoided.. Maar wanneer je de richting houdt dan denk ik dan je buiten wel mag varen.. Ik blijf er maar van weg.. Alle bootjes wijzigen daar koers...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:10 #715615

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ok, als dat er staat...
vaak staat er precaution area

Ik heb thuis geen kaarten liggen, anders had ik de bedoelde rotonde wel even opgezocht.

Afgezien daarvan vind ik het altijd een hele opgave om al die gebieden en windmolen parken te omzeilen en dan ook nog een beetje te kunnen zeilen en dan ook nog op je bestemming aankomen.
Zeker in het gebied tussen de zuidhollandse/zeeuwse kust en harwich

Wat dat betreft hebben de noorderlingen het een stuk eenvoudiger....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:15 #715619

Vorig jaar stond er alleen precautionary Area .. Nu staat er ook: to be avoided..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:16 #715621

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:17 #715623

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ISO788 Hans schreef :
Vorig jaar stond er alleen precautionary Area .. Nu staat er ook: to be avoided..
gelukkig heb ik de kaarten van vorig jaar nog :lol:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:19 #715625

Uk heb nog kaarten liggen van 20 jaar geleden.. Mag je zelfs door windmolen parken
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:39 #715640

precautionary area:
an area within defined limits where ships must navigate with particular caution and within which the direction of flow of traffic may be recommended

Of tewel met de richting mee circuleren!
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 19:57 #715648

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Lekker plekje, nu ook al met twee grote windfarms ten NO en ZO:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 14 mrt 2016 20:11 #715656

Da's een groot screenshot van iSailor, Joost. Wat voor iDinges gebruik jij?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl