Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Shippinglanes

Shippinglanes 13 mrt 2016 15:30 #715173

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De termen shipping lanes en scheidingsstelsel zijn mij niet geheel duidelijk.

Kan iemand me/ons dit op een simpele manier uitleggen?


Daarnaast: Mag ik in de vaarrichting van de shipping lanes met mijn jachtje zeilen of überhaupt wel varen alsof het een vaargeul betreft?

Het lijkt mij zomaar van niet maar zonder ellenlange verhandelingen te krijgen via google hoop ik hier op een simpele uitleg.

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 15:42 #715181

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Lees even dit linkje door dan heb je de belangrijkste principes op een rijtje.

shipping lanes


- Waar mogelijk schipping lanes vermijden.
- Als dit niet mogelijk is de shipping lane dwarsen in een koers 90 graden ten opzichte van de shipping lane. (compenseer niet voor stroom of drift ! )
Om zo snel mogelijk de shipping lane weer te verlaten.
- Scheepvaart die de schipping lane volgt heeft voorrang. Probeer niet een schip voorlangs te passeren. Zij gaan sneller als jij.
En jachtjes horen niet in een shipping lane, dus als je dezelfde kant uitgaat (ver) buiten de shipping lane blijven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 15:47 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 15:42 #715182

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
Als je ergens ellenlange verhandelingen krijgt is het hier wel :laugh:
Maar dat is ook de charme van dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 15:44 #715184

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
paul cr schreef :
Als je ergens ellenlange verhandelingen krijgt is het hier wel :laugh:
Maar dat is ook de charme van dit forum.

m'n twee glaasjes port vielen zwaar en had me dit even niet beseft :D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 15:51 #715188

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Met derde glaasje port in m'n hand snel even door je link (waarvoor dank) gescrolled en maak hier naast de diverse termen als TSS en COLREGS rule 10 uit op dat het vooral gaat om gezond verstand en dat het dus niet verboden is om in de vaar richting in de shipping lanes te varen.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 15:52 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:04 #715194

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Ik lees iets heel anders.
We lezen toch wel hetzelfde artikel?


Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 16:04 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:10 #715198

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ok
Ik werd getriggerd door de koers die ik volg als ik van Scheveningen naar Harwich vaar en vervolgens bij de Ma's mond die kant op zou varen.
Ik kom dan dwars door zo'n shipping lane.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 16:13 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:40 #715204

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:43 #715205

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?

Kennelijk wel ... jij vertrekt vanuit Stellendam en Bert vanuit Scheveningen :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:44 #715206

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:47 #715207

Tony2920 schreef :
Lees even dit linkje door dan heb je de belangrijkste principes op een rijtje.

shipping lanes


- Waar mogelijk schipping lanes vermijden.
- Als dit niet mogelijk is de shipping lane dwarsen in een koers 90 graden ten opzichte van de shipping lane. (compenseer niet voor stroom of drift ! )
Om zo snel mogelijk de shipping lane weer te verlaten.
- Scheepvaart die de schipping lane volgt heeft voorrang. Probeer niet een schip voorlangs te passeren. Zij gaan sneller als jij.
En jachtjes horen niet in een shipping lane, dus als je dezelfde kant uitgaat (ver) buiten de shipping lane blijven.

+ Als je in de lane uitwijkt voor een schip, in de richting van de lane zelf meevaren en dan achterlangs de haakse koers vervolgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:52 #715208

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?

Wie niet :D

Ik wil het nou eenmaal graag uitdokteren en dan mijn opgedane kennis toetsen aan jouw ervaring.
Leerzaam en vermakelijk.
Wees blij dat je zo'n toegedane zeilmaat mee hebt die leergierig is. B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:57 #715210

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
PvO schreef :
GVD
30 pagina's aan gegevens.
Hoe haal ik, met zoveel port op, hier nu informatie uit?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 16:58 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 16:59 #715211

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
La Mavare schreef :
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?

Kennelijk wel ... jij vertrekt vanuit Stellendam en Bert vanuit Scheveningen :woohoo:

...ik kom er langs :whistle: ...
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 17:01 #715212

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Sloe Gin schreef :
...
Ik wil het nou eenmaal graag uitdokteren en dan mijn opgedane kennis toetsen aan jouw ervaring.
Leerzaam en vermakelijk.
Wees blij dat je zo'n toegedane zeilmaat mee hebt die leergierig is. B)

Heel goed Bert! Maar regels leren en ze toepassen is best lastig hoor:
j. Een schip met een lengte van minder dan 20 meter of een zeilschip mag de veilige doorvaart van
een werktuiglijk voortbewogen schip dat een verkeersbaan volgt niet belemmeren.

en wat zegt

Tony2920 schreef :
...
- Scheepvaart die de schipping lane volgt heeft voorrang.

Die discussie is hier en elders al meermalen gevoerd :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 17:16 #715218

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 17:51 #715231

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
@Lamavare : Troost je met de gedachte dat ik in ieder geval wel m'n best doe om het te doorgronden. Wellicht dat ik andere lezers in dit leertraject meesleep ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 17:53 #715232

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Evaluationcopy schreef :
Ik heb nagedacht of ik dat topic wel wilde hacken maar heb er van af gezien.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 18:01 #715236

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sloe Gin schreef :
30 pagina's aan gegevens.
Hoe haal ik, met zoveel port op, hier nu informatie uit?
...en maar anderhalve pagina over verscheidingsstelsels....
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 18:01 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 18:10 #715237

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Sloe Gin schreef :
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?

Wie niet :D

Ik wil het nou eenmaal graag uitdokteren en dan mijn opgedane kennis toetsen aan jouw ervaring.
Leerzaam en vermakelijk.
Wees blij dat je zo'n toegedane zeilmaat mee hebt die leergierig is. B)
Zolang je maar niet eigenwijs wordt...

Ter toetsing door jou (en de rest van het forum) hieronder mijn kennis:

-Schepen groter dan 20m zijn min of meer verplicht het stelsel te gebruiken.
-Schepen kleiner dan 20m mogen schepen in het stelsel niet hinderen
-Elk schip mag het stelsel gebruiken, maar dan wel in de goede richting varen
-Kruisen van een stelsel alleen haaks
-Een voorzorgsgebied is geen stelsen en hoef je dus ook niet haaks te kruisen

en ervaring:

-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
-De ene keer kom je geen schip tegen, de ander keer weet je niet aan de overkant te komen
-voorzorgsgebied hoef je niet haaks te kruisen, gebruik ze wijs ;)
-verder zijn de stelsels erg handig, je weet tenminste waar de grote jongens varen en van welke kant ze komen
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 18:15 #715240

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?

Wie niet :D

Ik wil het nou eenmaal graag uitdokteren en dan mijn opgedane kennis toetsen aan jouw ervaring.
Leerzaam en vermakelijk.
Wees blij dat je zo'n toegedane zeilmaat mee hebt die leergierig is. B)
Zolang je maar niet eigenwijs wordt...

Ter toetsing door jou (en de rest van het forum) hieronder mijn kennis:

-Schepen groter dan 20m zijn min of meer verplicht het stelsel te gebruiken.
dan moet je nog even verder lezen

-Schepen kleiner dan 20m mogen schepen in het stelsel niet hinderen
-Elk schip mag het stelsel gebruiken, maar dan wel in de goede richting varen
dan moet je nog even verder lezen

-Kruisen van een stelsel alleen haaks
-Een voorzorgsgebied is geen stelsen en hoef je dus ook niet haaks te kruisen

en ervaring:

-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
dan moet je nog even verder lezen

-De ene keer kom je geen schip tegen, de ander keer weet je niet aan de overkant te komen
-voorzorgsgebied hoef je niet haaks te kruisen, gebruik ze wijs ;)
-verder zijn de stelsels erg handig, je weet tenminste waar de grote jongens varen en van welke kant ze komen
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 18:29 #715250

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
La Mavare schreef :
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :
PvO schreef :
Sloe Gin schreef :

Dit in voorbereiding op mij allereerste oversteek naar Ipswich tijdens Pinksteren.

he Bert, twijfel je nou aan mijn kennis?

Wie niet :D

Ik wil het nou eenmaal graag uitdokteren en dan mijn opgedane kennis toetsen aan jouw ervaring.
Leerzaam en vermakelijk.
Wees blij dat je zo'n toegedane zeilmaat mee hebt die leergierig is. B)
Zolang je maar niet eigenwijs wordt...

Ter toetsing door jou (en de rest van het forum) hieronder mijn kennis:

-Schepen groter dan 20m zijn min of meer verplicht het stelsel te gebruiken.
dan moet je nog even verder lezen

-Schepen kleiner dan 20m mogen schepen in het stelsel niet hinderen
-Elk schip mag het stelsel gebruiken, maar dan wel in de goede richting varen
dan moet je nog even verder lezen

-Kruisen van een stelsel alleen haaks
-Een voorzorgsgebied is geen stelsen en hoef je dus ook niet haaks te kruisen

en ervaring:

-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
dan moet je nog even verder lezen

-De ene keer kom je geen schip tegen, de ander keer weet je niet aan de overkant te komen
-voorzorgsgebied hoef je niet haaks te kruisen, gebruik ze wijs ;)
-verder zijn de stelsels erg handig, je weet tenminste waar de grote jongens varen en van welke kant ze komen

La Mavare, zou je me misschien een beetje op weg kunnen helpen, ik lees in heel voorschrift 10 van het ZAR niets over de door jou rood gegeven opmerkingen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 18:44 #715258

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8301
PvO schreef :
en ervaring:

-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
komen

Dit is gewoon verboden. Je mag haaks kruisen (WK) en meeliggen. Maar dus NIET tegenliggen.

Daar schijnt ook op gecontroleerd te worden, en indien gepakt stevig beboet. Ik heb bedragen van 1000+ Euro gehoord.

Daarbij moeten we ons realiseren dat onze jaggies dit jaar de meer dan warme belangstelling van de diverse douane's zullen hebben, ivm de diverse vluchtelingen crises. En daarmee misschien ook wat dit betreft beter gevolgd worden.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2016 18:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 18:46 #715261

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Joop66 schreef :
PvO schreef :
en ervaring:

-als ik bij het kruisen van een schip in een stelsel moet uitwijken gaat dit over het algemeen een stuk sneller op een tegenkoers (hier nog nooit commentaar op gehad)
komen

Dit is gewoon verboden. Je mag haaks kruisen (WK) en meeliggen. Maar dus NIET tegenliggen.

Daar schijnt ook op gecontroleerd te worden, en indien gepakt stevig beboet. Ik heb bedragen van 1000+ Euro gehoord.

Daarbij moeten we ons realiseren dat onze jaggies dit jaar de meer dan warme belangstelling van de diverse douane's zullen hebben, ivm de diverse vluchtelingen crises. En daarmee misschien ook wat dit betreft beter gevolgd worden.
Ik ben weleens op een sleep gestuit, lengte enkele honderden meters, snelheid ongeveer 5-7knp
Hoe zou jij dat aanpakken?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Shippinglanes 13 mrt 2016 19:03 #715270

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8301
Ik heb niet gezegd dat ik t eens ben met die regels. Dit zijn de regels.

Zelf zou ik ook het liefst tegen gaan liggen: je hebt meer controle en ziet beter wat er gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl