JotM schreef :
Dat Register Holland al bestond voordat de Europese richtlijn van kracht werd betekent toch niet dat NL als enige specifiek voor zeilende binnenvaart heeft opgesteld? Misschien als eerste, dat weet ik niet.
Behalve wellicht bedrijfseconomisch zie ik geen redenen waarom je op dit moment geen klassebureau zou kunnen beginnen. Noch om die vervolgens door de overheid erkend te krijgen. Ik zie RH overigens niet meer genoemd als erkend klassebureau op de website van ILT, alleen als erkend keuringsbureau.
Voor wat betreft dat laatste heb je strikt genomen gelijk. Ik ken alleen geen landen waar in de wettelijke regelingen - voor het van kracht worden van de EU richtlijn - voor niet Akte-wateren een obv ROSR tot stand gekomen cert v onderzoek niet werd erkend als middel waarmee kon worden aangetoond dat het schip aan de wettelijke vereisten voldeed. Als jij die wel kent zie ik graag een verwijzing tegemoet, want ik ben nooit te oud om te leren.
Ja, dat betekende het wel, speciaalvoor de zeilvaart en als 1e, november 1977 te Ketelhaven als toen nog Bureau Zeilwezen.
Het Huidige RH bestaat niet meer en is opgekocht door een pariticulier binnevaart bureau.
De binnenschepen zijn volledig in de binnenschepenwet opgenomen in de bijlagen. Het ROSR verhaal is een issue, daar voldoet nog niet idereen aan, maar is wel de eindstreep.
De zeeschepen zijn afgestoten door het pariticuliere klasse bureao van dijken, want ze vonden dat maar te veel werk en lastig volk. ILnT moet dat dus nu zelf weer doen en heeft de zee vloot geprobeerd aan te besteden op de klasse bureau markt. Op dit moment weet ik niet hoe het er voor staat, maar RINA doet het niet. Het probleem van RH was dat het geen internationale erkenning kon krijgen als je niet 500 internationale schepen in je portefueille had.
Het Denemarken, Duitsland, ierland verhaal is een appart hoofdpijn dossier de laatste 10 jaar en er heerst nu een soort stiltepolitiek. Er is geen echte oplossing, maar niemend doet wat.