WADnWIND schreef :
Register holland bestaat niet meer als zodanig, verkocht naar een ander klase bureau.
Het echte probleem ligt in onderhoud, danwel materiaal beoordeling. Daar komen nog een aantal dingen bij.
Hout blijft een materiaal wat je slecht intern kan beoordelen, een valbreuk komt nog weel eens voor.
Verder zij de stalen pijpen van de allersimpelste constructe, geen puttingen doorgelast tot de overliggende zijde, vaak alleen maar opgelast, geen kruisen in de mast gelast etc. voor de zeevaart moet dan wel.
Als je over een periode van 40 jaar gemmiddeld 300 schepen, 150 dagen per jaar = 1,8 miljoen scheeps bewegingen hebt en in die 40 jaar <15 keer een mast er af gevallen is, lijkt me dan een acceptabel risico.
Zo is er in al die tijd maar 1 of 2 schepen gezonken, ook niet echt een giller.
Je mag rustig kritiek hebben, maar stuur je post met onderbouwing dan even door naar register holland of ILeNT. Als het grond heeft, zijn ze een en al oor..
Je geeft zelf al aan dat onderhoud een van de problemen is, en wat voor constructieve gebreken er zijn. En dat is dus iets wat niet goed gaat bij de klassifikatie, die moeten namelijk niet alleen toezien op de bouw, maar voornamlijk op het onderhoud. Het feit dat eigenaren wegkomen met constructies die niet adequaat zijn of onderhoud dat niet voldoende is, is dus feitelijk al het antwoord waar jij me om vraagt.
Je schrijft zelf 300 boten, 15 masten en 1 of 2 zinkers (ik kan me er meer dan 2 herinneren, maar weet even geen namen en data, dus laten we van 2 uitgaan).
Deze getallen betekenen dat 5% van de schepen zijn mast verliest, en dat bijna 1% van de schepen aan zijn einde komt door zinken. In mijn boekje zijn dat voor beroepsvaart onacceptabele aantallen. Om het dan nog maar niet te hebben over het feit dat dit gaat over passagierschepen en wat mij betreft een paar stappen boven de 'normale' beroepsvaart staat als het op veiligheid en betrouwbaarheid aankomt.
Jij weet ook net zo goed als ik waarom de regels van de diverse gekleurde boekjes in het leven zijn geroepen. In mijn ogen een omgekeerde wereld; de schepen kunnen niet aan de regels voldoen, laten we nieuwe regels maken zodat ze dat wel kunnen. Je probeerd 100 jaar oude schepen te gebruiken voor iets waar ze nooit voor bedoeld waren.
Ik kijk wel uit om me daar in te gaan mengen, wat mij betreft is die hele bruime vloot een omgekeerde wereld waar de klasse naar de pijpen van de schepen danst en niet andersom zoals het zou moeten. Maar ik zie wel in waarom ze moeten, anders kan de bruine vloot niet meer bestaan en hebben ze geen klanten meer. Nu zijn hier natuurlijk vele nuances in aan te brengen, en zijn er natuurlijk ook vele uitzonderingen, maar heel zwart wit gesteld zit het wel zo in elkaar.
Als het gaat om historisch erfgoed te bewaren (waar ik voor ben) is dat natuurlijk prima, maar hier gaat het in de meeste gevallen niet om dat erfgoed in stand te houden, maar gewoon om een bedrijf waar omzet gemaakt moet worden. Dat gebeurt door met het leven en welzijn van meestal onwetende passagiers te 'spelen'. Als scheepsbouwer EN charterschipper kan ik daar met mijn pet niet bij. En ik hoop oprecht dat grote ongelukken waarbij doden vallen uitblijven.
Er zijn op dit moment zo'n 6800 cruisschepen actief wereldweid. Zouden we het acceptabel vinden als er daarvan zo'n 45 zouden zinken met passagiers aanboord?