Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oproep verkeer in TSS

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 10:09 #748118

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op zee is kanaal 16 het oproepkanaal. Geen kletskanaal, alhoewel Russen daar anders over denken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 10:10 #748119

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik roep altijd op kanaal 16 en krijg dan bijna altijd antwoord, meestal is het een kort gesprek en handel ik dan ook af op 16.

Laatst een aantal keer een visser opgeroepen, deze reageerde pas toen ik hem via dsc opriep.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 10:12 #748120

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Faran schreef :
Op zee is kanaal 16 het oproepkanaal. Geen kletskanaal, alhoewel Russen daar anders over denken.

Of een stel Nederlanders die samen opvaren en waarbij ze dan een conversatie beginnen over het wel en wee aan boord en of de piepers al gaar zijn :silly:

...altijd leuk op te horen als dan de nederlandse kustwacht ingrijpt...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 11:56 #748160

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Oproepen op VHF16, als het meer is dan een korte vraag of mededeling stelt degene die oproept een werkkanaal voor. Voor maritieme berichten (overleggen over hoe elkaar te passeren etc) zijn dit de kanalen 06 en 08. Voor onderling kletsen zijn dit 72 en 77. Als je op gaat roepen en je denkt dat het handig is om de kwestie verder af te handelen op een werkkanaal is het wel handig om tevoren even te checken welk kanaal vrij is.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 12:08 #748164

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Hangt er vanaf waar je bent, maar hier voor de kust oproepen 16 en dan ALTIJD naar een ander kanaal. (tenzij nood ... verkeer)
Voor dat andere kanaal zijn er verschillende mogelijkheden.
13 (bridge-bridge navigatie kanaal) maar ook VTS Cap Griz-nez dus als je zuidelijk zit liever niet.
10 Tja dat kennen we als we op het IJsselmeer varen :(
08 Mijn voorkeur.
..
zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_VHF_radio
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 12:15 #748165

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
ilCigno schreef :
Als je op gaat roepen en je denkt dat het handig is om de kwestie verder af te handelen op een werkkanaal is het wel handig om tevoren even te checken welk kanaal vrij is.

Hoe doe je dat? Kanaal kan toch ieder willekeurig moment bezet worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 16:19 #748233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Conform het GMDSS is sinds 1999 kanaal 13 voor navigatie doeleinden en K16 voor NSV (nood-spoed-veiligheid).

Formeel is zelfs oproepen op 16 er niet bij. De praktijk is echter weerbarstig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 20:57 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 19:19 #748280

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Waterblok schreef :
Hoe doe je dat? Kanaal kan toch ieder willekeurig moment bezet worden?
Dat klopt op zich wel, maar in de praktijk valt dat mee. Er wordt niet zomaar gepraat op 06 of 08, dat gaat altijd vooraf door een oproep op 16 en dat hoor je. Als je 'voorganger' kanaal 08 afspreekt, kan jij kanaal 06 kiezen en anderom. Als je een porto hebt kan je die vast afstemmen op één van beide kanalen en daarop luisteren.

Maar als je het niet weet kies je gewoon op goed geluk 06 of 08, de kans dat het kanaal bezet is is niet groot en mocht dat toch het geval zijn, de gesprekken duren over het algemeen maar heel kort. Dan wacht je gewoon even tot het kanaal weer vrij is.

Een gesprek verloopt over het algemeen ongeveer als volgt:

Op 16: "Cargo Express, Cargo Express, this is sailing yacht il Cigno"
"il Cigno, Cargo Express"
"Cargo Express, please go to channel zero eight"
"Zero eight"
Beiden schakelen over naar 08. Het schip wat het gesprek begon roept weer als eerste op:
Op 08: "Cargo Express, sailing yacht il Cigno"
"Il Cigno, go ahead"
"Good evening sir, my position is 4 miles ahead of you, on your port bow, heading two seven zero. I would like to cross on your stern"
"I can see you on my radar. I will adjust course to starboard and pass ahead of you"
"Copy that, you will pass in front of me. Thank you, il Cigno out"
Hierna schakel je weer terug naar 16
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 juni 2016 22:18 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 27 juni 2016 19:55 #748291

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Ja precies ik bedoel alleen maar dat op het moment dat je luistert of 06 vrij is er op 16 een gesprek gaande is dat overschakelt naar 06. Ongeveer als jij op 16 je oproep plaatst is dan op 06 het gesprek gaande waar jij restant van meemaakt als je op 06 terugkomt van 16. Checken heeft dan weinig zin. (en ik heb dus maar een marifoon)

Wat mij overigens opvalt is dat veel jachten op hoog vermogen zenden zodat je hen ship-ship verkeer ver weg hoort.
Ik vergeet dat ook wel eens omdat mijn oude RS8300 een extra handeling vraagt om laag vermogen te schakelen (Op sommige kanalen is het automatisch laag)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 28 juni 2016 09:19 #748401

  • ats
  • ats's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Dank allen, en met name Il cigno, voor de antwoorden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 16 aug 2020 20:12 #1196274

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Even afstoffen, want de vraag is destijds niet eensluidend beantwoord: de een zegt oproepen op 13, de ander zegt oproepen op 16. De wiki van rooie dirk lijkt te suggereren dat kanaal 13 alleen in de (nederlandse) (kust-) wateren gebruikt moet worden, niet op open zee.

Zonder dat ik in debat wil gaan, mag ik vragen wie er ooit, of recent, kanaal 13 heeft gebruikt voor 'Oproep verkeer in TSS'? Dan trek ik daaruit mijn eigen conclusies wel ;).
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 16 aug 2020 20:29 #1196284

Oproepen op 16, daarna overschakelen naar een ship-to-ship-kanaal. Dat kan 13 zijn (zie lijst op Wikipedia), maar ook 6, 8, 10, …
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 16 aug 2020 21:35 #1196308

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
drwingnut schreef :
Oproepen op 16, daarna overschakelen naar een ship-to-ship-kanaal. Dat kan 13 zijn (zie lijst op Wikipedia), maar ook 6, 8, 10, …

op een marcom examen is dat fout geantwoord.

dat het de praktijk is, is een ander ding.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 16 aug 2020 21:49 #1196309

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Dit linkje zou bevestigen dat kanaal 16 sinds 1999 niet meer een calling channel (oproepkanaal) zou zijn, maar dat je op moet roepen via DSC, en daarbij dan een van de ship-to-ship kanalen moet kiezen. Kanaal 13 zou dan voor de hand liggen als navigation safety kanaal voor het kruisen van een TSS, maar dat laatste is mijn interpretatie.

RT Distress, Urgency and Safety– VHF CH 16 is available exclusively for RT Distress, Urgency, and Safety. After DSC priority calls, only the information important for all stations can be transmitted on this channel. All SOLAS ships are obliged to monitor it constantly, and for smaller ships it is strongly recommended. It is never to be used for chatting, etc.! NOTE: Since 1999 channel 16 has not been a calling channel. A ship should use DSC for calling another ship, CG or CRS.

[...]
Inter-ship – used for radio communication between ships at sea. When a ship calls another ship through DSC, the calling ship should advise the called ship of the working channel for RT communication. This channel should be simplex. VHF CH 13 should be used only for safety of navigation.

In een Varen doe je Samen brochure uit 2011, pagina 6, stond de volgende goedbedoelde interpretatie, waardoor ik verrast werd en op de vraag kwam. Ik zie dit niet meer in recente publicaties:

Kanaal 13
Op zee zetten alle schepen hun marifoonkanaal op kanaal 13. Het algemene nautische kanaal voor op zee. Alleen als iedereen de marifoon op hetzelfde kanaal zet, kunnen alle schippers oproepen en opgeroepen worden. Kanaal 16 is alleen bedoeld voort nood-, spoed- en veiligheidsverkeer. Let op: in een aanloopgebied stemt u af op het marifoonkanaal van de verkeerspost.

Nu zie ik voor mijn geestesoog maar weinig jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien op hun marifoontjes als zij op ramkoers zitten met een grote jongen. Maar het uitluisteren van kanaal 13, als in meenemen in de dual of triwatch scan, dat lijkt me wel nuttig, want dan weet je wat er om je heen gebeurt.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 22:14 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 16 aug 2020 22:21 #1196314

WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
Oproepen op 16, daarna overschakelen naar een ship-to-ship-kanaal. Dat kan 13 zijn (zie lijst op Wikipedia), maar ook 6, 8, 10, …

op een marcom examen is dat fout geantwoord.

dat het de praktijk is, is een ander ding.

Kan zijn, op mijn VHF Radio-examen (ook bekend als short-range VHF) was dat (op hoofdlijnen) exact correct (overgeslagen stappen: low power, check dat anderen het kanaal niet gebruiken, etc).

Hoe wijkt Marcom hierin af?
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 16 aug 2020 23:46 #1196319

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik weet ook niet beter dan kanaal 16 voor oproep , switchen naar ander kanaal voor gesprek en dan weer ‘Blue Pearl standing by one six’ aan het eind vh gesprek

Enige uitzondering was Marokko waar ze kanaal 9&10 gebruiken voor alles (dus als je voor de kust vaart en je hoort ineens allemaal paniekerig arabisch op 9 of 10 kun je er vanuit gaan dat je tussen een zooi vis netten aan het varen bent)

DSC gebruik ik alleen voor beroeps *of* met medezeilers na afspraak, de ervaring heeft geleerd dat de meeste medezeilers zich helemaal de blubber schrikken van een DSC oproep en bijbehorende meest onbekende en onverwachtte alarmpjes ‘STATION CALLING SY xxxxx , WHAT IS THE PROBLEM !!!!’

Eigenlijk jammer dat DSC nog steeds niet zo ingeburgerd is , het is zo makkelijk !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 06:21 #1196326

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Als ik in de zee rond Engeland,België,Frankrijk,Ierland,Spanje vaar hoor ik met regelmaat de kustwacht op op 16 een vooraankondiging doen van een informatie bulletin. Blijkbaar verwachten deze kustwachtstations dat de schepen op 16 uitluisteren. Dat is de praktijk van alle dag. Wat regelstjes fetisjisten daarvan maken bestaat louter op papier en is in de praktijk nutteloos. Dat een club als "varen doe je samen" kanaal 13 adviseert valt bij mij onder onverantwoordelijk, onbetrouwbaar overheids gedrag. Beter en goedkoper zou zijn on het hebben van een marifoon te ontraden.
Je wilt ook nood-, spoed- en veiligheidsverkeer mee krijgen dus je luistert zelf ook uit op 16.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 06:28 #1196330

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
3Noreen schreef :
Als ik in de zee rond Engeland,België,Frankrijk,Ierland,Spanje vaar hoor ik met regelmaat de kustwacht op op 16 een vooraankondiging doen van een informatie bulletin. Blijkbaar verwachten deze kustwachtstations dat de schepen op 16 uitluisteren. Dat is de praktijk van alle dag. Wat regelstjes fetisjisten daarvan maken bestaat louter op papier en is in de praktijk nutteloos. Dat een club als "varen doe je samen" kanaal 13 adviseert valt bij mij onder onverantwoordelijk, onbetrouwbaar overheids gedrag. Beter en goedkoper zou zijn on het hebben van een marifoon te ontraden.
Je wilt ook nood-, spoed- en veiligheidsverkeer mee krijgen dus je luistert zelf ook uit op 16.

Ik wil geen 10 cent moeten betalen voor elke oproep voor navigatie doeleinden die op de 16 gebeurd in de Schelde regio.
Ik luister nog standaard uit op 16 ( liggend op de Grevelingen ). Kustwacht met verwijzing naar veiligheidsberichtgeving elke 4Hr, en de nodige reddingscommunicatie.
Oproepen van Maasmond dat een schip zich moet melden op kanaal 2 of 3 etc.
Weet eigenlijk niet of er veel berichten doorkomen op 13, zal er eens op gaan uitluisteren.
Mijn marifoonexamen 10 jaar geleden werd 16 nog gewoon als oproepkanaal, ( en noodverkeer ) betiteld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 06:38 #1196332

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
ironman schreef :
Nu zie ik voor mijn geestesoog maar weinig jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien op hun marifoontjes als zij op ramkoers zitten met een grote jongen. Maar het uitluisteren van kanaal 13, als in meenemen in de dual of triwatch scan, dat lijkt me wel nuttig, want dan weet je wat er om je heen gebeurt.

Een DSC-call suggereert inderdaad dat het MMSI-nummer van het op te roepen schip bekend is. Wat inhoudt dat dit alleen kan in combinatie met de aanwezigheid van AIS. Nu is het natuurlijk zo dat gericht oproepen van één bepaald schip, ook via kanaal 16, sowieso al lastig is als je de naam van dat schip niet kent, omdat het donker is, of omdat het schip nog zo ver weg is dat de naam onleesbaar is.

Kan met een marifoon, die ook AIS ingebouwd heeft, met de AIS-functie een daarop zichtbaar schip zonder inkloppen van de MMSI direct met een Individual DSC-call worden opgeroepen?

Overigens is de voorstelling van "jachtschippers die bij het kruisen van een TSS rustig een lekkere lange MMSI bij elkaar gaan zitten draaien" ook enigszins een hyperbool. Zo'n ramkoers zie je namelijk al vele mijlen "groeien". Als je oplet, tenminste.. Normaal gesproken is er dus tijd genoeg om die MMSI in te voeren.

Hoe men bij de Penzance Sailing Club over één en ander denkt:
pzsc.org.uk/radio/routine-calling-with-dsc/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 06:48 #1196336

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Bij tijd en wijlen wil ik nog wel eens een DSC oproepje doen als ik de tijd daarvoor heb. Tot nu toe heb ik nog nooit contact beroepsvaart daarmee gekregen. Jachten wil nog wel eens lukken. Maar zeker niet meer dan een kwart.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 06:54 #1196337

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Met de invoering van GMDSS was het de bedoeling dat kanaal 13 het oproep kanaal zou worden. De insteek was zelfs dat de hele uitluister plicht zou komen te vervallen.

In de praktijk bleek dit niet haalbaar, en hebben we nog steeds de uitluisterplicht. En die uitluisterplicht is naar mijn beste weten nog steeds op 16.

Als schepen in een blokgebied varen, heb je een betere kans om op het blokkannaal te roepen, al geld daar ook de uitluisterplicht op 16. Maar de 2e marifoon gaat in een blokgebied in de praktijk vaak op standje zachtjes.

Voor het nauw van Callais zijn er een semi blokgebieden. Kanaal 13 voor de Franse kant en kanaal 11 voor de Engelse. (De scheepvaart in de betreffende TSS moeten zich melden op deze kanalen (en ook uitluisteren))

Kortom als je het volgens de regels wilt doen moet je op zowel 13 als 16 uitluisteren. Omdat in de praktijk dit niet gebeurt is het handiger om ook maar de 'oude' manier te gebruiken en oproepen op 16 en afhandelen op een werk kanaal.

Elders op de wereld mag het gebruik/regelgeving anders zijn, ik ben enkel bekend met europa.
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 07:17 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 07:19 #1196344

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
rooiedirk schreef :
Voor het nauw van Callais zijn er een semi blokgebieden. Kanaal 13 voor de Franse kant en kanaal 11 voor de Engelse. (De scheepvaart in de betreffende TSS moeten zich melden op deze kanalen (en ook uitluisteren))

Varend aan de Engelse kant voor Dover is het sterk aan te bevelen het kanaal van Dover port control (74) uit te luisteren. Alle in en uit gaande veerponten gebruiken dit kanaal. Meestal kondigen ze hun vertrek en aankomst tijden ruim van te voren aan en kun je zo als passerend jacht daar rekening me houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 07:20 #1196345

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
drwingnut schreef :
WADnWIND schreef :
drwingnut schreef :
Oproepen op 16, daarna overschakelen naar een ship-to-ship-kanaal. Dat kan 13 zijn (zie lijst op Wikipedia), maar ook 6, 8, 10, …

op een marcom examen is dat fout geantwoord.

dat het de praktijk is, is een ander ding.

Kan zijn, op mijn VHF Radio-examen (ook bekend als short-range VHF) was dat (op hoofdlijnen) exact correct (overgeslagen stappen: low power, check dat anderen het kanaal niet gebruiken, etc).

Hoe wijkt Marcom hierin af?

Dan heeft dat short range certificate geen waarde en het bij het verkeerde eind.

Onder het GMDSS moet elk schip uitluisterplicht houden op 16 en ook uitluisterplicht op 13 voor de veilige navigatie.
Jachten kunnen dit doen dmv dual watch.

Dat de praktijk anders blijkt is een feit, maar SRC mag dat absoluut nooit zo onderrichten. Ik mag hpen dat het niet in Nederland was?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 07:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 07:24 #1196346

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14997
Bij een SRC cursus leer je iets nuttigs voor de practijk. :woohoo:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oproep verkeer in TSS 17 aug 2020 07:37 #1196352

Ik ben blij met de reactie van 3 noreen want op 16 uitluisteren op zee (of oosterschelde/ steenbank/ vlissingen etc de betreffende blokkanalen) is bij mij al jaren de standaard.
Ik moet zeggen dat oproepen op 16 en dan verhuizen naar een ship-ship kanaal de dekfacto standaard is zoals ik hem ervaren heb (ik weet ff niet beter maar heb mijn marcom B al weer een paar jaar geleden gehaald).
Is dit zeg 10 jaar geleden veranderd in de regelgeving en hebben we naast gedoe over kanalenpakketten nu ook officiële en feitelijke standaarden?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl