Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 150N vs 275N reddingsvest

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 22:33 #792741

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Stel, puur theoretisch gezien he, stel, ;)

Dat je een sticker, dus lijm aangebracht door de fabriek en geen dikke klodders, met de verkeerde lijmsoort plakt op een materiaal a la onze reddingsvesten. Wat zou er dan gebeuren?

Valt er spontaan een gat in? Wordt het materiaal slapper en blaas je dus een bubbel in je vest? Brand de lijm er gaatjes in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 22:40 #792744

Het moet niet gekker worden. Dakdekkers die gaan adviseren over verlijmingen op reddingsvesten. Verlijmen is een industrie, met laboratoria om uit te vinden wat wel en niet werkt. Hou op met dit soort "adviezen" voor prutswerk aan reddingsmiddelen. Ik heb veel ervaring met industriële verlijmingstrajecten en geen zinnig mens kan hier een zinvol advies geven zonder de precieze materiaaleigenschappen te kennen en een fatsoenlijke duurtest uit te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 22:50 #792747

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
Ik heb er totaal geen verstand van, maar wat ik wel ervaren heb, is dat op de Alex-2 de klimvesten bestickerd werden en vervolgens zijn afgekeurd.

Los van het gelijk van een ieder: niet doen.
Koop een ander vest als je vindt dat je huidige te weinig reflectie heeft of
koop een product wat er voor gemaakt is, bv Lume-on
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 22:53 #792748

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb inderdaad geen verstand van reddingsvesten.
Sunday gokt kennelijk ook maar wat gezien zijn woordkeuze.
Jammer dat het dan weer op die toon gevolg moet krijgen.
Verwacht van mij dan wel een reactie op diezelfde toon.

Wat ik wel zeker weet is dat PVC op de manier waarop ik het beschrijf perfect te verlijmen is.
Doe je voordeel met de geboden informatie.
Ik heb een oplossing geboden voor PVC.
Graag jullie advies voor overige mogelijkheden.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 22:55 #792750

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Dat zelfde geldt voor veiligheidshelmen, daar mogen alleen stickers op met speciale lijm die bewezen niet het kunststof aan tast.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 22:57 #792751

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Laatst bewerkt: 17 dec 2016 23:13 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 23:06 #792758

Redenatie voor het afkeuren is waarschijnlijk het zelfde waarom fabrikanten het afraden. De combinatie is simpelweg niet getest. En aangezien het niet getest is keuren ze het niet goed. Doen ze dit wel dan krijgen ze gezeur als er vervolgens wat gebeurt.

Probleem met die stickers is ook dat er verschillende merken in de omloop zijn. Gebruiken deze allemaal exact de zelfde lijm? Waarschijnlijk niet. Met de ene sticker kan alles dus goed gaan een andere sticker kan na verloop van tijd problemen geven.
Laatst bewerkt: 17 dec 2016 23:12 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 17 dec 2016 23:49 #792768

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
WADnWIND schreef :
Dat zelfde geldt voor veiligheidshelmen, daar mogen alleen stickers op met speciale lijm die bewezen niet het kunststof aan tast.
Die bewezen speciale lijm houdt een blok beton wel tegen?

Waar zijn we mee bezig? :blink:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 03:07 #792775

Sloe Gin schreef :
Jammer dat het dan weer op die toon gevolg moet krijgen.
Verwacht van mij dan wel een reactie op diezelfde toon

Hier zit de kern van ontsporingen volgens mij. Hoe zou je die toon, die je blijkbaar niet aanstaat (wat ik begrijp) op een positieve manier kunnen neutraliseren denk je? En als iedereen dat nu eens zou kunnen en willen?
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 03:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 04:38 #792777

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Sunday schreef : Stel, puur theoretisch, dat de 3M lijm niet werkt op een Spinlock vest...
Dan gaat Spinlock samen met 3M testen en komen ze uit op dezelfde tape met een andere lijm.

Dan brengt 3M vervolgens een tape uit met nummer 3748937 i.p.v. 3748900 en geen hond die het opvalt, totdat je de 3748900-tape op een Spinlock vest plakt.

En dan gaat XXX vervolgens piepen dat het niet werkt, maar toch dezelfde tape is. En dat de tape besteld via Spinlock veel duurder is en dat je die dus niet moet gebruiken omdat het afzetterij is.

Het andere geval van bijna goed (==complete fail) is natuurlijk dat iemand de goede tape gebruikt en iets te dicht bij een bestaande lijmrand plakt en dat achteraf blijkt dat je daar niet moet plakken (iets waar Spinlock ook met schade en schande achter gekomen is).

Maar waar het mij meer om gaat:
Je koopt een vest dat in noodgevallen (aka als het tegenzit) moet gaan werken en dan constateer je een tekortkoming van het produkt. Ga je dan het oude produkt oplappen (gooi je goed geld achter slecht geld) of koop je een product waarvan je weet dat het goed is.

"Murphy was an optimist."

De bottomline is dat anno nu weinig vesten worden verkocht zonder reflectiestrippen. Mijn conclusie is dan dat je een oud of te goedkoop (ongeschikt?) vest hebt. Is de strip dan echt het enige probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 09:31 #792802

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
De tape die ik aanhaalde is precies de tape waar Sunday naar linkt. Om even een mogelijk misverstand te voorkomen: ik heb het niet op mijn vesten geplakt. Niet nodig, want mijn vesten hebben reflectie.
Reden voor mij het aan te halen is de MOB die we uit het water visten met een vest zonder die reflectie. Het viel me op dat zo'n gele (of oranje) prop echt een aandachtstrekker is/moet zijn. Maar in het donker trekt dat een stuk minder aandacht zonder reflectie en lampjes.
Bottomline: reflectie en verlichting op je vest zijn belangrijke hulpmiddelen.

Dat ik de tape van 3M aanhaalde was, blijkbaar, niet het beste om te doen. De inwerking van lijm op een long.......blijkbaar onderschatte ik de effecten. 3M en Solas zijn voor mij tekenen van goede kwaliteit, maar dacht daar bij vooral aan reflectie en hechting, niet aan inwerking op ondergrond.

Ik heb de tape wel geplakt op mijn hoefijzer-reddingsboei. Zit al 2 jaar in weer en wind buiten op de hekstoel. Tape blijft gewoon zitten. Zo goed hecht het dus.

Ik nog twee vesten die ik ga scrappen (Hammarsysteem niet meer te krijgen). Is er een test die we kunnen verzinnen? Of is dat zinloos, want geen long is hetzelfde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 11:50 #792851

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
DavidS schreef :
WADnWIND schreef :
Dat zelfde geldt voor veiligheidshelmen, daar mogen alleen stickers op met speciale lijm die bewezen niet het kunststof aan tast.
Die bewezen speciale lijm houdt een blok beton wel tegen?

Waar zijn we mee bezig? :blink:

Je doorziet niet hoe het werkt, en maakt vervolgens een lekkere klinkende opmerking.
In geval een dergelijk veiligheidsmiddel niet goed werkt tgv. bezwijken of falen, waar het wel gewerkt zou moeten hebben, komt er een onderzoek. Een dergelijk onderzoek is van belang om de oorzaak te achterhalen. Mogelijk staan (levens) verzekeraars dan te dringen om de uitslag. Zodra er een uitslag is met een aanwijsbare oorzaak zal een verzekeraar daar gevolgen aan vast kunnen binden m.b.t. de schadevergoeding of een claim kunnen neerleggen bij iemand of iets.
Het het kan gevolgen hebben voor de naaste opvarenden, familie, collega's en werkgevers.

Heel simpel:
Je geraakt overboord op het ijsselmeer, watertemp 15-19 graden. Je reddingsvest zou normaal gesproken dagen goed blijven en je wordt 30 minuten later gevonden. Prima.
Nu loopt je vest, tgv. je zelf aangebrachte wijzigingen, binnen 20 minuten leeg? Vervelend.

Na onderzoek blijkt dat het vest poreus was. De fabrikant wordt te verantwoording geroepen. Óf het vest blijkt nog van de Romeinen, óf het vest is nog actueel, maar er is aan gemodificeerd?

Nu bleek het slachtoffer mee te varen met jouw schip als opvarende en had het vest ook van jou gekregen voor de reis. Dan moet je toch heel goed in je schoenen staan als je de hierna volgende juridische gang zonder kleerscheuren gaat doorstaan.......
Nog afgezien van de letselschade wolven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 12:01 #792860

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
koko schreef :
...
Ik nog twee vesten die ik ga scrappen (Hammarsysteem niet meer te krijgen). Is er een test die we kunnen verzinnen? Of is dat zinloos, want geen long is hetzelfde?

Hmm dat is dan mooi klote, ik moet volgend jaar die van mij vervangen. Vond het Hammar systeem eigenlijk wel fijn

Edit: weet je het zeker? Bij Dekker staan ze nog op de website
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 12:02 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 12:10 #792862

- Hammarsystemen zijn nog best te koop. Heb net eentje aangeschaft voor Spinlockvest.

- een goed redvest heeft voldoende reflectie, geen enkele reden om iets op te plakken.

- bovendien, reflectie, dat is toch voor lichtstralen? Zóóó vorige eeuwen. Er zijn tegenwoordig radiostralen! bakentjes, AISjes, van alles!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 15:35 #792913

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
WADnWIND schreef :
DavidS schreef :
WADnWIND schreef :
Dat zelfde geldt voor veiligheidshelmen, daar mogen alleen stickers op met speciale lijm die bewezen niet het kunststof aan tast.
Die bewezen speciale lijm houdt een blok beton wel tegen?

Waar zijn we mee bezig? :blink:

Je doorziet niet hoe het werkt, en maakt vervolgens een lekkere klinkende opmerking.
In geval een dergelijk veiligheidsmiddel niet goed werkt tgv. bezwijken of falen, waar het wel gewerkt zou moeten hebben, komt er een onderzoek. Een dergelijk onderzoek is van belang om de oorzaak te achterhalen. Mogelijk staan (levens) verzekeraars dan te dringen om de uitslag. Zodra er een uitslag is met een aanwijsbare oorzaak zal een verzekeraar daar gevolgen aan vast kunnen binden m.b.t. de schadevergoeding of een claim kunnen neerleggen bij iemand of iets.
Het het kan gevolgen hebben voor de naaste opvarenden, familie, collega's en werkgevers.

Heel simpel:
Je geraakt overboord op het ijsselmeer, watertemp 15-19 graden. Je reddingsvest zou normaal gesproken dagen goed blijven en je wordt 30 minuten later gevonden. Prima.
Nu loopt je vest, tgv. je zelf aangebrachte wijzigingen, binnen 20 minuten leeg? Vervelend.

Na onderzoek blijkt dat het vest poreus was. De fabrikant wordt te verantwoording geroepen. Óf het vest blijkt nog van de Romeinen, óf het vest is nog actueel, maar er is aan gemodificeerd?

Nu bleek het slachtoffer mee te varen met jouw schip als opvarende en had het vest ook van jou gekregen voor de reis. Dan moet je toch heel goed in je schoenen staan als je de hierna volgende juridische gang zonder kleerscheuren gaat doorstaan.......
Nog afgezien van de letselschade wolven.

wow wat een land.... blij dat ik aan deze kant van de maas en schelde woon.

Wat ik eigelijk bedoelde is: maakt een sticker op je veiligheidshelm wat uit wanneer je een betonblok van 20kg vanop 10m op je hoofd krijgt? Ik dacht het niet of ben ik mis?

Wat betreft die lijm, Sloe zegt dat het lijm voor pvc IS. Moet er dan zo'n polemiek gestart worden of die lijm nu wel of niet voor pvc is? IS dat reddingsvest wel pvc? Is het niet beter zo'n ledlampje aan het vest te maken i.p.v. te klooien met sreflecterende strips waar dan nog licht moet opschijnen vooraleer je het ziet in het donker?

M.a.w. gooien we de ideale oplossing (dat lampje) niet weg om wat te kunnen zagen en zeuren over lijm en tegen mensen die willen helpen?

Ik weet het wel, wat mij betreft.....
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 16:19 #792927

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Mij gaat het om het ontbreken van het juiste besef. Het klooien met veiligheidsmiddelen.

Die hele heisa geldt ook aan jou kant van de maas vrees ik.

Wat helm betreft, ik loop toch regelmatig met mijn helm tegen pijpen en profielbalken met scherpe randen. Het gaat er om dat de structuur van je helm niet verzawkt wordt en zo'n pijp dan wel letsel veroorzaakt. Als dat betonblok op je valt moet je wel een ongeschoolde bouwvakker zijn met laag voorhoofd en zonder VCA denk ik.

De mensen die nooit PBM's dragen ontgaat de essentie van deze hele discussie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 16:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 17:37 #792960

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
:sick:

..."ach laat ook maar"...
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 17:43 #792964

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7684
Weet het nog goed, moesten af en toe ook verplicht een veiligheidshelm op. Op de instructie stond ook nog dat indien deze helm van je hoofd werd gestoten en op de grond viel, je hem dan niet meer mocht gebruiken.
Overdreven regeltjes door mensen met teveel theoretische kennis !
Ja ik weet het, bij een val kan de helm beschadigd worden zodat hij niet meer aan de vooropgestelde criteria voldoet.
Maar nog beter een helm die 5 keer op de grond is gevallen als geen helm !
En aangezien je de helm niet zo mag vastmaken dat die bij het werken niet van je hoofd dondert . !
Heb je de keuze, ofwel je helm ongeschonden houden, of je werk doen zoals het hoort.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 18:13 #792969

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Z'on lampje is echt ideaal , ik heb mijn vesten voorzien van deze :

Heeft een heel plat profiel is is makkelijk met een paar steekjes in je vest te (laten) naaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 18:51 #792986

Ik heb een 150N vest van Besto, zo'n 20 jaar geleden aangeschaft. In alle onwetendheid heb ik daar mijn naam in reflectie tape op geplakt (jawel, dat SOLAS tape van 3M).

Al 20 jaar is dit mijn favoriete vest. Ieder jaar word het voor 28 uur opgeblazen getest, en ik heb nog geen nadelige gevolgen kunnen ondervinden aan het feit dat ik het er op geplakt heb. Inmiddels weet ik ook beter en zou dit nooit meer doen. Maar op de Besto werkt(e) het, geluk? mogelijk...

En voor iemand zegt dat de buitenkant een ander materiaal is, er zit ook reflecterend tape aan de binnenkant en dus ook op het drijflichaam ;)

Overigens nog een opmerking over zelftesten: Zorg er wel voor dat je met een 10% hogere druk test dan de druk die het automatische mechanisme kan creeren, anders is de test alsnog een wassenneus.


Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 18:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 20:45 #793013

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Op de buitenkant mag je alles doen. Deze hele discussie gaat over het drijflichaam.

;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 dec 2016 20:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 20:49 #793016

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Het bevestigen van lichtjes of AIS-PLB's is altijd los van het drijflichaam. Tegenwoordig heeft elke fabrikant wel extra mogelijkheden om dit soort zaken te monteren, anders is het echt een oud vest.

Ik ben regelmatig betrokken bij dit soort zaken. Ik heb gezien dat ze bij Secumar bij elk type baken een z.g. "trommeltest" doen van 6 weken. Dit is om te zien of het baken geen slijtage of schaviel plekken veroorzaakt aan het drijflichaam. De trommeltest moet de slijtage evenaren van jaren dragen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 18 dec 2016 21:05 #793019

WADnWIND schreef :
Op de buitenkant mag je alles doen. Deze hele discussie gaat over het drijflichaam.

;)
Erikdejong schreef :
En voor iemand zegt dat de buitenkant een ander materiaal is, er zit ook reflecterend tape aan de binnenkant en dus ook op het drijflichaam ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 19 dec 2016 07:19 #793045

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29436
Erikdejong schreef :
WADnWIND schreef :
Op de buitenkant mag je alles doen. Deze hele discussie gaat over het drijflichaam.

;)
Erikdejong schreef :
En voor iemand zegt dat de buitenkant een ander materiaal is, er zit ook reflecterend tape aan de binnenkant en dus ook op het drijflichaam ;)

Aangebracht door Erik of de fabriikant?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

150N vs 275N reddingsvest 19 dec 2016 08:11 #793056

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
OK, lang geaarzeld of ik mij hierin ga mengen met een verhaal uit de bergsport.

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat bij een klimgordel plotseling alle webbing het begaf van een beenlus. Was heel lokaal en na onderzoek bleek het materiaal bezweken door chemische invloed. Gelukkig gebeurde het bij het aantrekken voor gebruik, maar aan de buitenkant was absoluut niets te zien.
Tweede geval wat bij mij bekend is komt uit Duitsland en heeft wel tot een dodelijk ongeluk geleid, na onderzoek door de veiligheidscommissie van de DAV bleek daar accuzuur de oorzaak te zijn. In 'ons' geval zijn we er overigens van overtuigd dat het niet accuzuur was, maar wat wel is nooit boven water gekomen.

Ik heb daarnaast regelmatige andere gevallen gezien van 'onzichtbare' schade in mijn werk in de VC. Een helm bv die er perfect uitzag, maar wel (ver) over de datum was, sloeg je met een kleine hamer zo een gat in ter grote van de hamerkop, zeer zeker niet de bedoeling

Je begrijpt dat ik met mee ga met het credo 'Geen gekloot aan PBM'
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl