Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand zeiljacht IJsselmeer

Brand zeiljacht IJsselmeer 17 juni 2017 21:11 #844505

"wanneer spreek je van bergen en wanneer van slepen?"


Grof wordt een sleep waar de berger niet aan boord van het te slepen schip hoeft te komen in de recreatie gezien als een sleep.

Moet de berger aan boord komen wordt het verzekeringstechnisch wel vaak gezien als een berging. Vaak springen bergers dus gelijk aan boord.....dit vergroot de kans op een berging in het bergingsverslag......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 18 juni 2017 11:38 #844617

TheoBakker schreef :
"wanneer spreek je van bergen en wanneer van slepen?"


Grof wordt een sleep waar de berger niet aan boord van het te slepen schip hoeft te komen in de recreatie gezien als een sleep.

Moet de berger aan boord komen wordt het verzekeringstechnisch wel vaak gezien als een berging. Vaak springen bergers dus gelijk aan boord.....dit vergroot de kans op een berging in het bergingsverslag......

Slepen is wanneer jij een prijsafspraakje kunt maken met de sleper.
Dus als jij ergens op je gemakkie voor anker ligt, ga je gewoon onderhandelen. Vind je de prijs te hoog, bel je een ander.

Alles andere gaat toch snel richting berging, zeker als er geen prijsafspraak gemaakt word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 25 juni 2017 19:05 #846728

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Bericht van Veltman marine service op Facebook. De grote vraag is hier dus hoeveel schade er te voorkomen was geweest als de schipper de berger wel had laten pompen, en uiteraard hoe de verzekering nu over het een en ander denkt.


Afgelopen donderdag 22 juni, zijn we uitgevaren voor een mayday. De melding kwam op enkele schepen rondom Ameland kraakhelder binnen, maar communicatie was erg lastig. Het was dan ook onbekend waar het schip zich op dat moment bevond en wat er aan de hand was. Op de Runner wordt de mayday ook gehoord en de bemanning neemt contact op met het KWC. Ondertussen vertrekken we voor de zekerheid richting de Noordzee. Omdat we op de Runner de Mayday nog steeds ontvangen, wordt na 15 minuten ook de KNRM gealarmeerd. De rubberboot Maria Hofker van de KNRM Ameland, wordt vanaf strand gelanceerd om te gaan zoeken naar het jacht. Even later vinden zij het jacht en melden dat het schip water maakt. Wij hebben meteen onze pompen gereed gemaakt en vijf minuten later waren ook wij ter plaatse. De eigenaar van het schip weigerde echter hulp van ons en bleef liever wachten op de Anna Margaretha van de KNRM, welke nog 15 minuten nodig had om te arriveren.

Het achterschip kwam steeds dieper te liggen en uiteindelijk liep het water de kuip in. Daarna kregen we toch toestemming en mochten de pompen worden geplaatst. Helaas was dit al aan de late kant, want het schip liep te snel vol. De pomp van de Anna Margaretha, welke inmiddels ook was gearriveerd en onze pompen konden de snelheid van het water niet aan. De opvarenden en bemanningsleden werden in veiligheid gebracht voordat het jacht in zijn geheel dreigde af te zinken.

De enige optie om nu nog het schip boven water te houden was om verbinding te maken, en met enig tempo het jacht naar ondiep water te slepen, in dit geval het strand. De Vigilant was ondertussen ook vertrokken om extra pompen te brengen. Bij aankomst op het strand is het schip vanaf het strand hogerop getrokken, wat ervoor zorgde dat het jacht hogerop kwam te liggen en er uiteindelijk weer gepompt kon worden.
Langzamerhand kwam het schip, wat tot boven de reling was afgezonken, weer omhoog.

Ondertussen is de bemanning van de KNRM retour station gegaan en hebben we ze bedankt voor de samenwerking. Zij hebben de opvarenden onderbracht en wij konden ons bezig gaan houden met de berging van het jacht.

Nadat het schip bijna weer volledig boven water was kon het lek worden opgespoord en het worden gerepareerd. De Vigilant heeft het jacht op sleep genomen naar de haven van Nes.

Vrijdagmorgen is het schip naar Harlingen gesleept, waar het naar een werf is gebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 25 juni 2017 19:52 #846747

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Zo zie je maar waar deze discussie toe leidt: de schipper van het gezonken schip laat zich op voorhand opnaaien en mist een saillant detail. Zijn schip is potentieel in zeer ernstige problemen, maar bevangen door de beelden van de aasgieren weigert hij hulp.

Hij was in het geheel niet in de omstandigheid te kunnen wachten en deed het toch.
Een goede les: voordat je gaat zitten wachten op de KNRM toch maar even nalopen wat het risico werkelijk is. Heb je motorpech en kan je niet zeilen? Geen lagerwal in de buurt waar je op de rotsen kan lopen? Dan heb je wat marge, maar als je boot volloopt? Dan is iedere pomp welkom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 25 juni 2017 20:02 #846750

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16845
Even uitgaande van dit verhaal. Dat is wel een goeie ja. Hoe komt het zover dat iemand in die situatie hulp weigert. Waar komt die kopschuwe houding t.a.v. die berger dan vandaan? Let wel, ik beschuldig niemand maar volgens mij is er werk aan de winkel voor de bedrijfstak als je potentiele klanten liever afzinken dan door jou gered te worden. Dan kun je wel een update van je reputatie gebruiken of je die nu terecht of onterecht hebt opgelopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 25 juni 2017 20:02 #846751

koko schreef :
Zo zie je maar waar deze discussie toe leidt: de schipper van het gezonken schip laat zich op voorhand opnaaien en mist een saillant detail. Zijn schip is potentieel in zeer ernstige problemen, maar bevangen door de beelden van de aasgieren weigert hij hulp.

Hij was in het geheel niet in de omstandigheid te kunnen wachten en deed het toch.
Een goede les: voordat je gaat zitten wachten op de KNRM toch maar even nalopen wat het risico werkelijk is. Heb je motorpech en kan je niet zeilen? Geen lagerwal in de buurt waar je op de rotsen kan lopen? Dan heb je wat marge, maar als je boot volloopt? Dan is iedere pomp welkom

Nou Koko laat dat schipper maar weg, eerder prutser.

Schip en bemanning nu wel onnodig in gevaar gebracht, als dit echt zo gebeurt is hoort die "schipper" niet op een boot laat staan water.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 25 juni 2017 20:07 #846755

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Ja, dat klinkt alsof de betreffende schipper een verkeerde keus heeft gemaakt.
Maar aangezien deze versie uit de koker van de berger komt, wacht ik met oordelen tot de andere partijen ook hun zegje hebben gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 25 juni 2017 20:29 #846762

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
+1 B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 26 juni 2017 06:32 #846800

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29322
Uit het verhaal van de berger lees ik dat de z.g. schipper zijn zaakjes niet helemaal fris voor elkaar had, waardoor mogelijk veel vertraging is ontstaan.

Ik heb zelf de reactie gehoord van de kustwacht en conversatie met andere schepen, die had de aller grootste moeite om op via Schiermonnikoog het schip te ontvangen. Kennelijk werd het op de Brandaris iet ontvangen. De schepen in de buurt ontvangen het dus wel. Het feit dat er over maday gesproken wordt, geeft aan dat er geen DSC is gebruikt, althans niet met een positie.

Slecht bereik:
de Mayday nog steeds ontvangen, wordt na 15 minuten ook

Geen DSC met positie:
onbekend waar het schip zich op dat moment bevond

Het was goed weer, goede propagatie op marifoon, want ik kon de Runner en Schier rechtstreeks horen.

Mogelijk heeft die schipper meer verkeerde keuzes gemaakt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand zeiljacht IJsselmeer 26 juni 2017 06:35 #846802

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
ik denk dat ook zijn marifoon lek was
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl