Bericht van Veltman marine service op Facebook. De grote vraag is hier dus hoeveel schade er te voorkomen was geweest als de schipper de berger wel had laten pompen, en uiteraard hoe de verzekering nu over het een en ander denkt.
Afgelopen donderdag 22 juni, zijn we uitgevaren voor een mayday. De melding kwam op enkele schepen rondom Ameland kraakhelder binnen, maar communicatie was erg lastig. Het was dan ook onbekend waar het schip zich op dat moment bevond en wat er aan de hand was. Op de Runner wordt de mayday ook gehoord en de bemanning neemt contact op met het KWC. Ondertussen vertrekken we voor de zekerheid richting de Noordzee. Omdat we op de Runner de Mayday nog steeds ontvangen, wordt na 15 minuten ook de KNRM gealarmeerd. De rubberboot Maria Hofker van de KNRM Ameland, wordt vanaf strand gelanceerd om te gaan zoeken naar het jacht. Even later vinden zij het jacht en melden dat het schip water maakt. Wij hebben meteen onze pompen gereed gemaakt en vijf minuten later waren ook wij ter plaatse. De eigenaar van het schip weigerde echter hulp van ons en bleef liever wachten op de Anna Margaretha van de KNRM, welke nog 15 minuten nodig had om te arriveren.
Het achterschip kwam steeds dieper te liggen en uiteindelijk liep het water de kuip in. Daarna kregen we toch toestemming en mochten de pompen worden geplaatst. Helaas was dit al aan de late kant, want het schip liep te snel vol. De pomp van de Anna Margaretha, welke inmiddels ook was gearriveerd en onze pompen konden de snelheid van het water niet aan. De opvarenden en bemanningsleden werden in veiligheid gebracht voordat het jacht in zijn geheel dreigde af te zinken.
De enige optie om nu nog het schip boven water te houden was om verbinding te maken, en met enig tempo het jacht naar ondiep water te slepen, in dit geval het strand. De Vigilant was ondertussen ook vertrokken om extra pompen te brengen. Bij aankomst op het strand is het schip vanaf het strand hogerop getrokken, wat ervoor zorgde dat het jacht hogerop kwam te liggen en er uiteindelijk weer gepompt kon worden.
Langzamerhand kwam het schip, wat tot boven de reling was afgezonken, weer omhoog.
Ondertussen is de bemanning van de KNRM retour station gegaan en hebben we ze bedankt voor de samenwerking. Zij hebben de opvarenden onderbracht en wij konden ons bezig gaan houden met de berging van het jacht.
Nadat het schip bijna weer volledig boven water was kon het lek worden opgespoord en het worden gerepareerd. De Vigilant heeft het jacht op sleep genomen naar de haven van Nes.
Vrijdagmorgen is het schip naar Harlingen gesleept, waar het naar een werf is gebracht.