Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Te veel vertrouwen in digitale kaart

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 07:11 #877085

Eclips schreef :
Ik vond de reactie onder het artikel zeker zo interessant als het artikel zelf. Het is natuurlijk van de gekke dat de ondiepte zelf niet fysiek gemarkeerd is. De reageerder lijkt beter op de hoogte van de situatie ter plaatse dan de Onderzoeksraad. Dat geeft te denken.
De reageerder is, gezien zijn gebruikersnaam, als ik het goed heb, de eigenaar en een van de kapiteins van de Nova Cura. Vandaar ;)
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 07:12 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 07:15 #877087

Tony2920 schreef :
Michieltje schreef : Mede door de beslissing te nemen, een alternatieve route te gebruiken om 2H te winnnen, kwam dit schip in de problemen.
Dit heeft dus niet alleen met vertrouwen met digitale kaart te maken.
Maar met gebrek aan lokale kennis en misschien ook haastwerk.
Volgens de reactie onder het artikel zouden de kaarten van de langere route net zo onbetrouwbaar zijn geweest: "Verder was de catzoc van dit gehele gebied code U, ook zuid van Lesbos. Er moest naar Aliaga dus ten allen tijde met kaarten met catzoc U gevaren worden."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 07:23 #877093

WillemB schreef :
Dat zou dus inderdaad ook zijn gebeurd met de papieren versie van de kaart..
Niet met de papieren kaart en de rasterkaart daarvan van British Admiralty, want die had de rotspartij er wel goed in staan. Maar omdat er van het gebied ENC kaarten beschikbaar zijn mag er op die kaarten niet meer gevaren worden.
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 07:24 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 07:32 #877099

Eclips schreef :
...en Navionics heeft ze ook. Dus alle kaartenmakers zijn wel goed bij, geloof ik. Tenzij Michieltje andere tonnen bedoelt.


Houd er wel rekening mee dat die tonnen met dat groene sterretje erbij niet door Navionics daar zijn neer gelegd maar door een community lid .
Kan het zijn dat die ton regelmatig verlegd wordt ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 09:05 #877136

Yellow Boat schreef :
Houd er wel rekening mee dat die tonnen met dat groene sterretje erbij niet door Navionics daar zijn neer gelegd maar door een community lid .


Hoe zie je dat en hoe dien je daar rekening mee te houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 09:41 #877145

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
Nachtvlinder schreef :
Dit geeft weinig vertrouwen in het user-feedback systeem inderdaad. Diegenen die geaccepteerd zijn (of er doorheen geglipt zijn) leiden direct tot een update!?

Ik 1 seizoen met die App gevaren: op het Markermeer een puinhoop van dieptelijnen zonder al te veel consistentie.

Ik betaal liever meer of wacht tot er professionele lodingen gedaan zijn. Ook die "sonardata" geeft a) te veel en b) misleidende informatie, zie die eilandjes. Je zou er zomaar in gaan geloven!

Eerlijk gezegd is het met die hele kaartvoorziening nog wel zo tamelijk achteruit gegaan, sinds allerlei commerciƫle of niet van huis uit ermee vertrouwde clubs zich ermee zijn gaan bezighouden.
Bij Navionics zijn de updates nog vrij frequent. Bij het hier veelgeprezen iSailor zijn veel zeldzamer en far between..
Dat neemt niet weg dat Navionics veel steken laat vallen. Gisteren een dagje rondgedobberd op Oosterschelde en Keeten. Toch zo weer een paar gevallen van tonnen die Navionics er niet op heeft staan. Ook op de RWS-ENC's valt wel wat aan te merken. De meerboeien die her en der in Zeeland lagen en na de afgelopen winter niet meer zijn teruggelegd, staan er nog steeds op.

Ik las hier in ZF dat de HD toch weer nieuw ENC's van Zeeland heeft gemaakt. Lijkt me een goed idee. Ieder z'n vak..

Het beste kaartmateriaal blijft vooralsnog het kaartmateriaal dat de diverse Hydrografische Diensten produceren. En dat is nu, middels de Oesenc kaarten, nog spotgoedkoop ook. Dus je hoeft niets een meer te betalen voor wat goeds, of er op te wachten.. Het is er al..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 09:42 #877148

Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Houd er wel rekening mee dat die tonnen met dat groene sterretje erbij niet door Navionics daar zijn neer gelegd maar door een community lid .


Hoe zie je dat en hoe dien je daar rekening mee te houden?

Dat zie je aan dat groene sterretje.
Soms staat er ook een rood sterretje bij en dat betekent dat iemand de betreffende boei heeft verplaatst.
In het voorliggende geval was het beter geweest als die persoon de booei verplaatst had want dan zie je ook dat de oude positie kennelijk niet meer klopt.
Dan staat dezelfde boei dus ergens anders maar dan met een groen sterretje.
Als je daar op klikt zie je ook de avatar van het community lid die dat heeft gedaan.
E.e.a. zie je alleen als je in de settings de community aan zet en alleen als je internet verbinding hebt.
www.navionics.com/fin/charts/features/community-edits
Ad

Laatst bewerkt: 28 sept 2017 09:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 09:42 #877149

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Houd er wel rekening mee dat die tonnen met dat groene sterretje erbij niet door Navionics daar zijn neer gelegd maar door een community lid .


Hoe zie je dat en hoe dien je daar rekening mee te houden?

Dat zegt Ad toch? Letten op het groene sterretje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 10:00 #877159

lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Houd er wel rekening mee dat die tonnen met dat groene sterretje erbij niet door Navionics daar zijn neer gelegd maar door een community lid .


Hoe zie je dat en hoe dien je daar rekening mee te houden?

Dat zegt Ad toch? Letten op het groene sterretje!

Alleen zie je dat sterretje en trouwens ook de hele boei niet als je de community niet aan hebt staan. En je moet flink ver inzoomen , verder dan ca. 2 mijl diagonaal.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 10:12 #877162

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27697
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Houd er wel rekening mee dat die tonnen met dat groene sterretje erbij niet door Navionics daar zijn neer gelegd maar door een community lid .


Hoe zie je dat en hoe dien je daar rekening mee te houden?

Dat zegt Ad toch? Letten op het groene sterretje!

Alleen zie je dat sterretje en trouwens ook de hele boei niet als je de community niet aan hebt staan. En je moet flink ver inzoomen , verder dan ca. 2 mijl diagonaal.

Jaja.. wat een systeem; die community.

Jammer genoeg hebben we in de afgelopen jaren teveel rare dingen gezien met dat gebeuren. Ik heb er totaal geen vertrouwen in. Dat soort info moet van professional komen. Het doe-het-zelven werkt op sommige fronten goed, maar niet bij het onderhoud van zeekaarten, wat mij betreft..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 10:37 #877172

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Kun je dat wantrouwen ook onderbouwen? Ik heb juist heel veel vertrouwen in crowd sourcing. Hoe meer data er vergaard wordt, hoe betrouwbaarder de uitkomst.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 10:41 #877173

lodewijk stegman schreef :
Jammer genoeg hebben we in de afgelopen jaren teveel rare dingen gezien met dat gebeuren. Ik heb er totaal geen vertrouwen in. Dat soort info moet van professional komen. Het doe-het-zelven werkt op sommige fronten goed, maar niet bij het onderhoud van zeekaarten, wat mij betreft..

Helemaal mee eens maar soms kan het wel erg makkelijk zijn hoor .
Ik denk bijv. niet dat deze boeien hier op het Schildmeer ooit door Navionics zullen worden ingevoerd , simpelweg omdat ze uiteraard niet in de BAZ of iets dergelijks staan.
Maar voor boten met meer dan 1 meter diepgang zou ik die vaargeul toch maar volgen :whistle:
Overigens staan die boeien niet precies op de juiste plaats maar ze liggen er natuurlijk wel.
Ik heb zelfs al eens twee totaal nieuwe geulen op het Duitse wad erin gezet(Bantsbalje en Brandergat) , lang voordat Navionics dat overnam. En ook de nieuwe havenpieren van Hvide Sande stonden er al na een paar maanden op , de officiele pas na bijna twee jaar.
Ook wel aardig kunnen community inputs voor bijv. restaurants of supermarkten zijn.
En zo kan ik er nog wel een paar noemen.
Uiteraard moet je al die Community inbreng met een grote korrel zout nemen , en de fysieke boeien volgen , niet de kaartpositie. Maar dat geldt ook bij de "echte" gegevens.
Ad
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 10:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 11:38 #877195

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Ik ben zeker geen voorstander van het uitgeven van kaarten door prive firma's. Maar de overheid meent dat wij met zijn allen wel 2 keer mogen betalen voor de hydrografische dienstverlening. ( Door de gegevens die met publiek geld zijn verkregen dan weer te verkopen aan prive firma's waar wij dan weer de kaarten mogen/moeten gaan kopen.)
Blijkbaar loopt alles niet zoals het hoort, want ik lees in dit topic dat verschillende fouten en onvolkomenheden op die comerciele kaarten te vinden zijn.
Is het een goed idee om een opsomming van de fouten en onvolkomenheden te maken en deze naar de bevoegde minister te sturen, met het dringende verzoek deze onveilige situatie te verhelpen door dit terug in handen te geven van de hydrografische dienst.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 11:50 #877203

Zou misschien aardig zijn ( voor ons dan) maar ik geef je weinig kans in deze tijd dar de overheid door uitbesteding aan particulieren juist wil bezuinigen.Het zou me niet eens verwonderen als ze ooit de belastingdienst ook privatiseren :ohmy: hoewel dat ook wel eens een verbetering zou kunnen zijn :whistle:
Overigens betwijfel ik of die fouten door de particuliere kaartfirma's worden gemaakt. Ik denk eerder dat ook de overheid hier vaak schuld aan is. Immers ,die voeren de metingen uit en plaatsen tonnen en een typfoutje is zo gemaakt .

Overigens kun je fouten prima doorgeven aan de kaartuitgever en die zal e.e.a best corrigeren ( a een tijdje uiteraard). Bij Navionics gebeurt dat in ieder geval wel. Of een overheidsinstantie dat ook zou doen valt nog te bezien , die hoeven immers niet aan klantenbinding te doen .
Ad
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 11:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 14:06 #877248

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Yellow Boat schreef :
Overigens kun je fouten prima doorgeven aan de kaartuitgever en die zal e.e.a best corrigeren ( a een tijdje uiteraard). Bij Navionics gebeurt dat in ieder geval wel. Of een overheidsinstantie dat ook zou doen valt nog te bezien , die hoeven immers niet aan klantenbinding te doen .
Ad
Ook de overheid (Hydrografische dienst) stelt het melden van verbeterpunten erg op prijs.
Uit de BaZ-1

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te veel vertrouwen in digitale kaart 28 sept 2017 14:27 #877256

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Het beschikbaar stellen van publiek gefinancierde data is in Nederland helemaal niet zo vreemd, kijk bijvoorbeeld naar de weerdata (incl. grib files) die het KNMI publiceert. Kost echt geen vermogen en voldoet aan de regels van Good Governance, die we als 'gidsland' anderen zo graag voorhouden...

Op kaartengebied is onze overheid nog niet zo ver, hoewel RWS - in navolging van sommige andere landen - al wel begonnen is om bepaalde data beschikbaar te stellen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 14:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl