Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Navigatieverlichting combineren!?

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 21:34 #899535

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7684
Noorderzon schreef :
Misschien een domme vraag (ik zal nooit beweren de slimste van de klas te zijn ;) ). Maar toch zie ik niet goed in waarom, op de motor varend, het niet toegestaan zou zijn het toplicht en het heklicht te combineren in één rondom schijnend wit licht. En als het wettig toegestaan is, zou een zeilwedstrijdcomité er wellicht moeite mee hebben? Ben benieuwd wat jullie ervan denken!

Het zou namelijk eventueel een mogelijkheid kunnen zijn om het aantal navigatielichten in te perken met twee stuks: het ankerlicht zou als toplicht en heklichtlicht kunnen dienen...

Of het volgens het reglement mag, hangt, onder andere, van de lengte van je boot af.

Maar vergis je niet, op motor varend moet dat rondom schijnend licht verticaal 1 mtr hoger staan als je boordlichten!
Dus je zult je mast moeten inkorten.

Als het wel mogelijk was, had iemand anders dat al jaren geleden gedaan, denk ik.

Onder zeil en als je boot kleiner is dan 7 mtr en je snelheid niet hoger dan 15km/hr mag je met alleen een rondschijnend licht op de top van je mast varen.

lichten_en_geluidseinen
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 dec 2017 21:35 door Tony2920. Reden: bijvoegen link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 21:48 #899541

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Het is wel degelijk toegestaan toplicht en heklicht in een rondom schijnend licht te combineren, mits de afstand tussen boordlichten en rondom schijnend licht minimaal een meter is. Op onze C777 is dat vanaf de bouw door Zaadnoordijk zo uitgevoerd, gecombineerde boordlichten halverwege de mast en een gecombineerd ankerlicht en driekeuren licht op de masttop. Het ankerlicht heeft bij varen op de motor de functie van gecombineerd toplicht en heklicht

Deze configuratie heeft wel een paar praktische bezwaren : bij motorzeilen dekt je voorzeil het boordlicht gedeeltelijk af. En bij het in het donker in colonne varen zoals de Staandemast route door Amsterdam, hebben achterliggers soms moeite met een heklicht op masttop hoogte.
Laatst bewerkt: 16 dec 2017 21:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 21:52 #899542

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3730
Uit het BPR:
Artikel 3.13. Tekens van kleine schepen
1 Een alleenvarend klein motorschip moet ’s nachts voeren:
a. hetzij:

1°. een toplicht in de lengteas van het schip, op dezelfde hoogte als de boordlichten en tenminste 1 m voor deze lichten. Dit licht moet een helder licht zijn;

2°. boordlichten. Deze lichten mogen gewone lichten zijn. Zij moeten zich op gelijke hoogte en in één lijn loodrecht op de lengteas van het schip bevinden; en

3°. een heklicht op het achterschip, op zodanige hoogte dat het voor een oploper goed zichtbaar is;

b. hetzij:

1°. een toplicht, zoals voorgeschreven onder a, 1°. Dit licht moet echter ten minste 1 m hoger dan de boordlichten worden gevoerd;

2°. de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd; en

3°. een heklicht, zoals voorgeschreven onder a, 3°. In plaats van dit heklicht en van het onder b, 1°, bedoelde toplicht mag een wit rondom schijnend licht worden gevoerd.

Als je ankerlicht sterk genoeg is mag het. Het moet een helder licht zijn, Artikel 1.01. C 4°:
4°. krachtig licht, helder licht en gewoon licht: lichten waarvan de sterkte voldoet aan de daaromtrent vastgestelde voorschriften;
Laatst bewerkt: 16 dec 2017 21:55 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 21:54 #899543

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3730
CeesS schreef :
gecombineerde boordlichten halverwege de mast

Deze configuratie heeft wel een paar praktische bezwaren : bij motorzeilen dekt je voorzeil het boordlicht gedeeltelijk af.

Die mag je ook op de boeg monteren, bijv. aan de preekstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 22:05 #899545

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Menno schreef :
CeesS schreef :
gecombineerde boordlichten halverwege de mast

Deze configuratie heeft wel een paar praktische bezwaren : bij motorzeilen dekt je voorzeil het boordlicht gedeeltelijk af.

Die mag je ook op de boeg monteren, bijv. aan de preekstoel.

Ja dat is bekend, de opmerking sloeg op de plaatsing op de mast door de bouwer van onze boot. Ik heb de plannen voor verplaatsing naar de boeg nooit uitgevoerd.
Bij latere bouwjaren zitten de boordlichten onder de opstap in de preekstoel, is een betere oplossing. Is wel kwetsbaarder voor aanvaringschade.
Laatst bewerkt: 16 dec 2017 22:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 22:16 #899550

Tony2920 schreef :
Maar vergis je niet, op motor varend moet dat rondom schijnend licht verticaal 1 mtr hoger staan als je boordlichten!
Dus je zult je mast moeten inkorten.
De regelgeving zegt minimaal 1m, meer mag dus ook. En boordlichten mogen ook op de mast gemonteerd worden, die hoeven niet aan dek of op de preekstoel te staan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 dec 2017 22:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 16 dec 2017 22:22 #899552

CeesS schreef :
Deze configuratie heeft wel een paar praktische bezwaren : bij motorzeilen dekt je voorzeil het boordlicht gedeeltelijk af. En bij het in het donker in colonne varen zoals de Staandemast route door Amsterdam, hebben achterliggers soms moeite met een heklicht op masttop hoogte.
Op mijn boot heb ik het boordlicht ook op de voorkant van de mast zitten, een meter of 8 boven dek. Grootste voordeel is dat de lampen langer mee gaan omdat ze minder vaak aan buiswater bloot gesteld worden. Daarnaast is in zeegaande deinig de preekstoel vaak te laag waardoor de lamp achter de golven verdwijnd en op afstand dus een knipperend licht lijkt te zijn. Vandaar mijn keuze om de lantaarn ook in de mast te hangen.
Het motorzeilen gebeurt bij mij vrijwel altijd zonder voorzeilen, voor die enkele keer dat het wel gebeurt zet ik de driekleur aan en doe ik net of ik een zeiljacht ben, niet helemaal zo als het hoort, maar beter dan een afgedekt licht.

Met een lamp in de top van de mast lijk je inderdaad verder weg te zijn dan je werkelijk bent. Ik heb een aantal werklampen gemonteerd die naar benden schijnen en het dek verlichten, handig om werk te doen in het donker, maar op een afstandje kun je ook goed de boot herkennen en afstand beter inschatten. In die situaties zet ik dus vaak de dekverlichting aan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 07:43 #899572

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
vergeet niet dat je alsnog een los heklicht nodig hebt, voor tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 07:52 #899573

Niet als je het ankerlicht ook als stoomlicht en heklicht in een gebruikt. Daar gaat juist het draadje over.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 08:10 #899575

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
maar het ankerlicht is rond schijnend en een hek en stoomlicht niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 08:13 #899576

Misschien ook hier eens kijken:
wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2012-09-26#Bijlage3 vanaf art. 3.12
En hier: wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2012-09-26#DeelI hoofdstuk 3 en dan met name artikel 3.13 , vooral lid 1b wat o.a.zegt:
"2°. de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd; "

En @Erik Met name Artikel 3.13, lid 1 maar dat geldt natuurlijk in Nederland , hoe dat elders geregeld is weet ik ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 09:09 #899585

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Op mijn Etap 34s is standaard vanaf de werf een 3 kleurenlicht met daarboven een ankerlicht gemonteerd en een 2 kleurenlicht halverwege de mast. Het eerste ondertussen wel vervangen door aqua signal led verlichting.

Bevalt prima: onder zeil 3 kleurenlicht, onder motor ankerlicht + 2 kleurenlicht halverwege mast. Ik denk dat deze inderdaad veel beter zichtbaar is dan op de preekstoel in golven. En minder kans op schade en minder gevoelig voor buiswater. Een ander voordeel vind ik dat je helemaal af bent van heklicht die lichtvervuiling in de kuip geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 09:16 #899588

Inderdaad heeft een tweekleurenlich een paar meter boven dek op de mast voordelen v.w.b. geveoligheid voor water en aanvarinkjes met steigers e.e. ( :blush: ).
Alleen is het dus niet volgens de voroschriften in het BPR . Maar och , het valt te betwijfelen of een ambtenaar erover zal vallen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 09:35 #899594

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Erikdejong schreef :
Niet als je het ankerlicht ook als stoomlicht en heklicht in een gebruikt. Daar gaat juist het draadje over.

Huh, als ik zeil dan heb ik toch een rood en groen boordlicht, plus een heklicht wat het rondje compleet maakt? Ik heb op dat moment geen wit licht naar voren schijnen.
Er wordt gesteld in de post dat je twee lichten kunt vervangen voor 1 rondschijnende, dat kan naar mijn idee dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 09:41 #899599

Noorderzon schreef :
...op de motor varend...een zeilwedstrijdcomité...

Er zijn geen zeilwedstrijden waar je bij mag motoren :whistle:



(..wel wedstrijden waarbij je de wedstrijd mag onderbreken om te motoren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 10:12 #899610

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
@ Pimpel: wit licht combineren in 1 licht mag alleen als je op motor vaart. Je combineert in feite het witte stoomlicht en heklicht. Dit mag best, als zoals eerder gesteld de boordlichten maar minstens 1 meter lager zit den stoomlicht.

Onder zeil brandt alleen driekleuren toplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 11:11 #899616

boarderbas schreef :
Noorderzon schreef :
...op de motor varend...een zeilwedstrijdcomité...

Er zijn geen zeilwedstrijden waar je bij mag motoren :whistle:



(..wel wedstrijden waarbij je de wedstrijd mag onderbreken om te motoren)

De 24 uurs bijvoorbeeld? Zo bezien kan ik me voorstellen dat bijvoorbeeld dit wedstrijdcomité eisen aan de verlichting onder motor stellen.
Laatst bewerkt: 17 dec 2017 11:24 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 11:22 #899619

Yellow Boat schreef :
"2°. de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd; "

Volgens mij (maar ik ben niet de wetgever) is het tekstgedeelte "aan of nabij de boeg gevoerd" meer bedoeld als aanwijzing voor de plaats waar het boordlicht logischerwijs geplaatst zal worden, wanneer wordt geprobeerd een dode hoek te voorkomen. Dus niet zozeer als harde eis, maar meer als aanwijzing. Denk ik...
Laatst bewerkt: 17 dec 2017 11:24 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 11:48 #899627

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Noorderzon schreef :
Volgens mij (maar ik ben niet de wetgever) is het tekstgedeelte "aan of nabij de boeg gevoerd" meer bedoeld als aanwijzing voor de plaats waar het boordlicht logischerwijs geplaatst zal worden, wanneer wordt geprobeerd een dode hoek te voorkomen. Dus niet zozeer als harde eis, maar meer als aanwijzing. Denk ik...
Dat zou best eens kunnen, als je ziet hoe uitgebreid andere begrippen in die tekst gedefinieerd worden, en dan iets vaags als "aan of nabij de boeg" opschrijven. Op een klein schip, waar het over gaat, is het al gauw nabij de boeg tenslotte.. Als het maar dichter bij de boeg zit dan het heklicht zou ik denken.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 12:02 #899629

24-uurs staat motor niet toe. Je mag de wedstrijd onderbreken voor sluispasage.

Er word eigenlijk altijd verwezen naar het wettelijke kader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 18:54 #899720

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
element schreef :
@ Pimpel: wit licht combineren in 1 licht mag alleen als je op motor vaart. Je combineert in feite het witte stoomlicht en heklicht. Dit mag best, als zoals eerder gesteld de boordlichten maar minstens 1 meter lager zit den stoomlicht.

Onder zeil brandt alleen driekleuren toplicht.

Tja, als je dan toch een driekleurenlicht hebt niet nee. Maar om dan proberen lichten te besparen... kun je beter je driekleurenlicht achterwege laten denk ik.. Prijstechnisch dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 19:10 #899733

Yellow Boat schreef :
"2°. de boordlichten, zoals voorgeschreven onder a, 2°. Deze lichten mogen echter onmiddellijk naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengteas van het schip aan of nabij de boeg worden gevoerd; "

En @Erik Met name Artikel 3.13, lid 1 maar dat geldt natuurlijk in Nederland , hoe dat elders geregeld is weet ik ook niet.
Ad
De definitie van 'nabij de boeg' is daar waar de romp weer smaller begint te worden naar voren toe. Bij de meeste zeiljachten mag de lantaarn van de boordlichten dus zelfs nog iets achter het midden van de boot geplaatst worden, zolang deze maar voor het breedste punt staat. Dat is ook waar de meeste zeiljachten hun mast hebben staan, dus op de mast mag ook.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 dec 2017 19:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 20:07 #899750

Ik denk dat ik het zo ongeveer maar ga doen:



Plus een sterke zaklamp/schijnwerper.
Laatst bewerkt: 17 dec 2017 20:09 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 20:34 #899756

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Motorzeilen dan alleen met het grootzeil omhoog lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigatieverlichting combineren!? 17 dec 2017 21:25 #899763

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Pimpel schreef :
element schreef :
@ Pimpel: wit licht combineren in 1 licht mag alleen als je op motor vaart. Je combineert in feite het witte stoomlicht en heklicht. Dit mag best, als zoals eerder gesteld de boordlichten maar minstens 1 meter lager zit den stoomlicht.

Onder zeil brandt alleen driekleuren toplicht.

Tja, als je dan toch een driekleurenlicht hebt niet nee. Maar om dan proberen lichten te besparen... kun je beter je driekleurenlicht achterwege laten denk ik.. Prijstechnisch dan.

Dit ben ik om twee redenen niet met je eens.

Een drie kleuren toplicht heeft grote voordelen. Namelijk dat het veel beter zichtbaar is in zeegang, dat het van verder zichtbaar is en last but nog least, het stroomverbruik onder zeil is veel minder. Wij varen regelmatig een paar nachtjes door en dan is stroomverbruik besparen belangrijk.
Ik zou dus nooit zonder een drie kleuren licht willen.

Verder zaten Etaps zeker niet in het prijsvechter segment dus kostenbesparingen door 2 lampen te combineren zullen naar mijn verwachting geen overweging geweest zijn. Eenvoud van installatie in combinatie met betere functionaliteit (beter zichtbaar dan heklicht en geen lichtvervuiling) wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl