Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 21:05 #986043

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
redshift schreef :
Volgens de regels mag ik die volgens mij (op NL binnenwater) alleen in ATIS mode gebruiken, waarbij de DSC _UIT_ staat. Gelukkig negeert mijn ICOM marifoon dat en kan allebei tegelijk (hoewel niet uitgeprobeerd).
Ik herhaal het nog maar eens: in Nederland is het volkomen legaal om op de ruime binnenwateren DSC aan te hebben staan en te gebruiken. Omdat je in Nederland op alle binnenwateren, dus ook de ruime binnenwateren, ATIS moet hebben is dus de combinatie ATIS en DSC ook legaal. Naar de letter zou je, zodra je de ruime binnenwateren verlaat (zeg je vaart vanaf het Hollands Diep de Bergse Maas op) je DSC uit moeten zetten. Alleen kan dat technisch niet (of je zou speciaal daarvoor een derde kanalenset in moeten laten programmeren) en er is ook niemand die dat vraagt of vereist.

Het is een misvatting dat zodra je de marifoon op binnenwateren / ATIS modes zet DSC uitgeschakeld zou moeten worden. Dat klopt wel voor de rest van de wereld en daardoor hebben sommige fabrikanten dat helaas zo hard (en dus foutief) geprogrammeerd. Jouw ICOM marifoon is dus helemaal in orde op dit punt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 22:28 #986058

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Tony2920 schreef :
Ik wil al dat verplicht niet.
We worden zo een kleuterland, als we dat al niet zijn.
In Belgie mag je niet meer in zee gaan zwemmen als er geen redders aanwezig zijn, wat een waardeloze zooi.
Als ik bvb morgen in zee zou willen gaan zwemmen zou ik naar Nederland moet gaan.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden, en moet dus ook zelf goed uitkijken dat ik geen overantwoorde risico's neem.
Maar nee, overal moet er weer een verplichting of een boete op worden gezet.

GPS in mijn marifoon : prima als ik dat zelf wil. Anders niet.


Dus als hulpverlener zou je ook kunnen zeggen, zonder psoitie blijven we lekker op ons reet bij de kachel zitten, ipv van naar die stakkers te gaan zoeken omdat er weer geen positie is meegegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 22:35 #986059

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tony2920 schreef :
Ik wil al dat verplicht niet.
We worden zo een kleuterland, als we dat al niet zijn.
In Belgie mag je niet meer in zee gaan zwemmen als er geen redders aanwezig zijn, wat een waardeloze zooi.
Als ik bvb morgen in zee zou willen gaan zwemmen zou ik naar Nederland moet gaan.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden, en moet dus ook zelf goed uitkijken dat ik geen overantwoorde risico's neem.
Maar nee, overal moet er weer een verplichting of een boete op worden gezet.

GPS in mijn marifoon : prima als ik dat zelf wil. Anders niet.

Prima, maar dan ook geen DSC functie, toch?

Of eigenlijk zou het zo moeten zijn dat bij het ontbreken van positie uberhaupt geen DSC mogelijk is.
Bij Standaard-Horizon blijft dan eeuwig een icoontje knipperen en een acoustische periodiek toontje totdat er positie is.

En anders een marifoon kopen zonder DSC.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 okt 2018 22:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 06:24 #986078

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Hoewel ik me niet zo verzet tegen verplichtingen of wetten heeft Tony imo een punt. De oplossing van WnW spreekt me dan ook meer aan (geen gps = geen dsc). Dan heb je het in eigen hand, zonder de hulpdiensten te belasten met extra werk als het toch mis gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 06:46 #986084

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ik ben nog nooit een VHF tegengekomen waarop DSC werkt wanneer geen positie beschikbaar is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 07:28 #986100

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :
Ik wil al dat verplicht niet.
We worden zo een kleuterland, als we dat al niet zijn.
In Belgie mag je niet meer in zee gaan zwemmen als er geen redders aanwezig zijn, wat een waardeloze zooi.
Als ik bvb morgen in zee zou willen gaan zwemmen zou ik naar Nederland moet gaan.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden, en moet dus ook zelf goed uitkijken dat ik geen overantwoorde risico's neem.
Maar nee, overal moet er weer een verplichting of een boete op worden gezet.

GPS in mijn marifoon : prima als ik dat zelf wil. Anders niet.


Dus als hulpverlener zou je ook kunnen zeggen, zonder psoitie blijven we lekker op ons reet bij de kachel zitten, ipv van naar die stakkers te gaan zoeken omdat er weer geen positie is meegegeven.

Dat is ethisch en juridisch geen optie, die hulpverleners komen altijd opdraven. Netto betekent het dus dat hulpdiensten meer werk hebben (en je overlevingskansen bij een serieus incident afnemen) als je besluit geen positie mee te zenden. Dat het leven van anderen (SAR mensen) hierdoor ook meer (en onnodig) gevaar loopt is iets wat me niet onredelijk lijkt om mee te nemen in de overwegingen.

Het blijft natuurlijk altijd een afweging tussen kosten/inspanning en nut, maar met de huidige prijzen van GPS chipsets lijkt dit toch geen serieus twijfelgeval meer te kunnen zijn.

Ik weet niet welk percentage van de zwemmers er jaarlijks bij de belgische kust verdrinken, maar op mij komt het algehele zwemverbod (als er geen strandwacht is) wat overtrokken over. Klinkt vooralsnog meer als symboolpolitiek dan een gedegen afweging tussen zwaarte maatregelen en nut. Ook in Nederland schiet men op dit punt wel eens flink door.

Persoonlijk hecht ik ook zeer aan vrijheid op het water, maar je ontkomt er niet aan dat in een dichtbevolkt gebied als de Benelux er algemene regels worden opgesteld. Alles wat je doet heeft hier al snel ook gevolgen voor anderen. Misschien dat er ontheffing kan komen voor watersporters in een ‘red-me-niet register’? ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 07:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 13:42 #986221

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
37south schreef :
Ik ben nog nooit een VHF tegengekomen waarop DSC werkt wanneer geen positie beschikbaar is.

Bij alle VHF-DSC's kan je gewoon op de distress knop drukken zonder positie. Er gaat dan rustig een distress uit.
Ik zie die mogelijkheid bijna elke dag tijdens radio survey's.

:( :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 15:30 #986256

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
ilCigno schreef :
Ik herhaal het nog maar eens: in Nederland is het volkomen legaal om op de ruime binnenwateren DSC aan te hebben staan en te gebruiken.

Ah, dank voor de correctie, dat heb ik dan fout onthouden. Mogelijk omdat we tijdens de marcom-b cursus werkten met raymarine marifoon's waar dat hard uitgezet werd (ATIS = geen DSC). Ik zal eens nazoeken hoe dat in de regels nou officieel staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 16:40 #986272

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik had problemen met mijn gps signaal naar mijn marifoon. Hoop gezoek en gezeur, nu een dsc marifoon met onboard gps. Zit ook nmea uit op. Ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 17:58 #986315

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
henkvd schreef :


Dus als hulpverlener zou je ook kunnen zeggen, zonder psoitie blijven we lekker op ons reet bij de kachel zitten, ipv van naar die stakkers te gaan zoeken omdat er weer geen positie is meegegeven.

Nee, dat is imo de discussie niet. Er zijn een aantal mogelijkheden de hulpdiensten om hulp te vragen. Een DSC is zonder positie is een nogal grofstoffelijke manier. Met een vhf kan je ook praten en op die manier je (globale) positie doorgeven. Zelfs een noodvuurpijl geeft meer indicatie van de te zoeken richting. Dus: wil je je mogelijkheden uitbreiden met dsc? Dan gps koppelen.
Das iets anders dan de hulpdiensten op de bank te laten zitten want er is geen gps positie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 19:01 #986358

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@Koko en anderen

Ik zet het zeer gechargeerd neer, natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar snap je het waarom en draai het dan om, waarom zoeken in een speld in een hooiberg als het gewoon anders kan en zou moeten. De tools heb je aan boord, waarom zou je als je die knop dan echt nodig hebt tijd laten verliezen omdat er onduidelijkheid is waar het object in nood zich bevind. Persoonlijke conclusie: onbegrijpelijk om daar is tegen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 20:06 #986394

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Ik ben nog nooit een VHF tegengekomen waarop DSC werkt wanneer geen positie beschikbaar is.

Bij alle VHF-DSC's kan je gewoon op de distress knop drukken zonder positie. Er gaat dan rustig een distress uit.
Ik zie die mogelijkheid bijna elke dag tijdens radio survey's.

:( :(
Dan ben ik wel benieuwd wat in het positie veld staat bij ontvangst van de distress. Positie is een core requirement voor DSC. Als er geen positie aanwezig is in het vereiste formaat dan lijkt mij dat de ontvanger het bericht zou moeten negeren. Wel ben ik tegengekomen dat een positie handmatig kan worden ingevoerd wanneer er geen GPS is, ik geloof zelfs bij SH.
Ik zie uberhaupt het probleem niet. Niemand kan toch verwachten dat er bij ontvangst van een distress zonder positie ook maar enige vorm van reaktie mogelijk is.

Als je dit dagelijks meemaakt, en ik geloof je graag, zou je misschien dan eens de NMEA DSC en DSE zinnen kunnen loggen, die elke SH output? Ik ben heel benieuwd wat daar dan instaat.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 20:14 #986400

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Er is behalve het ontvangen van een positie via de VHF zelf heel wat mogelijk.
Walstations zijn uitgerust om via peilen de richting van een vhf oproep te kunnen bepalen.
Als 2 walstations zo een peiling kunnen nemen heb je al een redelijk nauwkeurige positie.
Steld dat er ook nog een schip in de buurt is dat ook een radiopeiling via vhf kan nemen ( dat is niet altijd het geval maar het kan wel ) Dan heb je een positie van het in nood verkerende schip.
Stel dat je mast is afgebroken en je hebt nog alleen een hand VHF, moeten de hulpdiensten dan maar blijven zitten ? ? ? Dacht het niet.
Soms schieten de nerds verschrikkelijk door, en wensen ze iedereen het allernieuwste aan te praten zonder goed na te denken of al die vernieuwingen ook verbeteringen zijn.
Natuurlijk is het goed en leuk om je positie via je VHF te kunnen meesturen als je in nood zit, maar ook zonder je positie kan de kustwacht je wel vinden, als je VHF contact kunt maken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 20:41 #986411

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Niet alleen goed of leuk, essentieel. Peilen op richting door 2 walstations lijkt me uiterst moeilijk, alleen in theorie.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 21:20 #986426

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Tony

Je antwoord vult nu precies in waarom de wijziging van kracht is geworden op nieuwe apparatuur.


Maar je vind het kennelijk beter dat na een incident waarbij de hulpdiensten uiteindelijk te laten komen en we hier even de beste stuurlui aan de wal uitgaan hangen waarom men toch niet de moeite heeft genomen 2 draadjes extra aan te sluiten.

Niks nerdsachtig, gewoon het is nu eenmaal het hele idee van GMDSS DSC apparatuur om in bijzondere omstandigheden korte gerichte info te verstreken, dmv 1 druk op de knop laat je al de toeters en bellen rinkelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 22:01 #986441

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
37south schreef :
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Ik ben nog nooit een VHF tegengekomen waarop DSC werkt wanneer geen positie beschikbaar is.

Bij alle VHF-DSC's kan je gewoon op de distress knop drukken zonder positie. Er gaat dan rustig een distress uit.
Ik zie die mogelijkheid bijna elke dag tijdens radio survey's.

:( :(
Dan ben ik wel benieuwd wat in het positie veld staat bij ontvangst van de distress. Positie is een core requirement voor DSC. Als er geen positie aanwezig is in het vereiste formaat dan lijkt mij dat de ontvanger het bericht zou moeten negeren. Wel ben ik tegengekomen dat een positie handmatig kan worden ingevoerd wanneer er geen GPS is, ik geloof zelfs bij SH.
Ik zie uberhaupt het probleem niet. Niemand kan toch verwachten dat er bij ontvangst van een distress zonder positie ook maar enige vorm van reaktie mogelijk is.

Als je dit dagelijks meemaakt, en ik geloof je graag, zou je misschien dan eens de NMEA DSC en DSE zinnen kunnen loggen, die elke SH output? Ik ben heel benieuwd wat daar dan instaat.

In de technische eisen staat dat de positie dan 91 N/Z en 181 E/W is of eenvoudig lege ascii plaatsen.
Omdat elke oplettende nautische lezer dan direct begrijpt dat deze positie niet op deze aardkloot te vinden is, betreft het een ongeldige,ofwel niet aangeboden positie.

Ik denk dat in de DSC NMEA regel dan gewoon lege plaatsten staan voor de positie, ik heb nooit de behoefte gehad om dat te controleren.

Sailor, Icom, Standard-Horizon geven gewoon ditress zonder positie.
Tot grote ergernis van de kustwacht.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 22:13 #986445

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Tony2920 schreef :
Walstations zijn uitgerust om via peilen de richting van een vhf oproep te kunnen bepalen.
Als 2 walstations zo een peiling kunnen nemen heb je al een redelijk nauwkeurige positie.
Steld dat er ook nog een schip in de buurt is dat ook een radiopeiling via vhf kan nemen ( dat is niet altijd het geval maar het kan wel ) Dan heb je een positie van het in nood verkerende schip.

even offtopic

@ Tony
Toevallig zijn wij dé leverancier van dat soort peilapparatuur voor overheden en schepen (Rhotheta). DSC is gewoon te kort om een betrouwbare peiling te kunnen doen.
Verder hebben de meeste walstations sterk verouderde peilapparatuur, die niet altijd nog betrouwbare aanwijzing geeft. Niet elk walstation heeft uberhaupt een peiler.

Onze peilapparatuur peilt duizenden keren per seconde en de data die daar uitkomt kunnen we aan elkaar koppelen. Zo kunnen we dus in de nabije toekomst kruispeilingen maken van gekoppelde meerdere stations. Dit is allemaal eigen software.

Echter als je weet hoeveel potentiële peilfouten door reflecties en storingen de peiling kunnen beïnvloeden, wordt je er bang van. dan is het nog en wonder dat een peiling kan kloppen.

Zo heb ik van de Brandaris bovenverdieping een schaal model gemaakt, om zo met een laserstraal te kunnen bepalen wanneer er een reflectie optrad en vanuit welke richting. Dit was bedoeld om de onmogelijkheden aan te tonen.

We hebben een schip 240 graden om de vuurtoren laten varen, om zo de praktijk te staven met de theorie (klopt perfect).

On topic maar weer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 22:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 22:18 #986446

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
37south schreef :
Niet alleen goed of leuk, essentieel. Peilen op richting door 2 walstations lijkt me uiterst moeilijk, alleen in theorie.

Het gaat prima, mits je een aantal technische onvolkomenheden weet te elimineren :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 23:25 #986456

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
W&W
Je hebt (natuurlijk) gelijk betr. distress, het staat zelfs in de SH manual.
De voor mij belangrijke funkties zijn DSC Position Request en Position Send, van de distress knop blijf ik af. Dus als ik zeg DSC werkt niet zonder positie dan doel ik op vrnl op die funkties. Maar inderdaad voor de meeste mensen is "DSC" die rode distress knop. Jammer, want DSC biedt veel meer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 23:30 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 09 okt 2018 23:40 #986457

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Niet alleen goed of leuk, essentieel. Peilen op richting door 2 walstations lijkt me uiterst moeilijk, alleen in theorie.

Het gaat prima, mits je een aantal technische onvolkomenheden weet te elimineren :)

Tja, dat geldt voor alles. De vraag is dan hoe moeilijk het is om die onvolkomenheden te elimineren en is het die moeite wel waard.
De verantwoordelijkheid moet bij de gebruiker worden gelegd. Voor een paar tientjes kan je een GPS muisje op de VHF aansluiten. Als men dat verzuimt, dan geen DSC en wat mij beteft ook geen reaktie op distress.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 10 okt 2018 05:48 #986470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
37south schreef :
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Niet alleen goed of leuk, essentieel. Peilen op richting door 2 walstations lijkt me uiterst moeilijk, alleen in theorie.

Het gaat prima, mits je een aantal technische onvolkomenheden weet te elimineren :)

Tja, dat geldt voor alles. De vraag is dan hoe moeilijk het is om die onvolkomenheden te elimineren en is het die moeite wel waard.
De verantwoordelijkheid moet bij de gebruiker worden gelegd. Voor een paar tientjes kan je een GPS muisje op de VHF aansluiten. Als men dat verzuimt, dan geen DSC en wat mij beteft ook geen reaktie op distress.

Ik denk dat de meeste techneuten hier wel op 1 lijn zitten? :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 10 okt 2018 07:24 #986501

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
henkvd schreef :
@ Tony

Je antwoord vult nu precies in waarom de wijziging van kracht is geworden op nieuwe apparatuur.


Maar je vind het kennelijk beter dat na een incident waarbij de hulpdiensten uiteindelijk te laten komen en we hier even de beste stuurlui aan de wal uitgaan hangen waarom men toch niet de moeite heeft genomen 2 draadjes extra aan te sluiten.

Niks nerdsachtig, gewoon het is nu eenmaal het hele idee van GMDSS DSC apparatuur om in bijzondere omstandigheden korte gerichte info te verstreken, dmv 1 druk op de knop laat je al de toeters en bellen rinkelen.

1)Volgens mij ontgaat jou het hele scala van mogelijkheden die een DSC heeft, en fixeer je je op 1 klein onderdeel, waarvan wij hopen dat het nooit nodig hebben.

2) Ik wil geen gps in mijn VHF omdat dat mogelijk problemen geeft, (bvb in een stalen of aluminium schip ) maar dat is mijn keuze.

3) Ik heb een losse gps op mijn marifoon aangesloten, en die werkt perfect. Ik vind een losse GPS een betere oplossing omdat deze dan makkelijk op een positie is te plaatsen waar een goed signaal en dus een goede betrouwbare positie ontvangen wordt. Een ingebouwde GPS geeft niet die zekerheid, en als je een externe antenne moet gaan aansluiten kan je net zo goed een externe GPS aansluiten.

4) De bevoegde diensten gebruiken de DSC functionaliteit veel te weinig, als je alleen al op kanaal 16 Maasmond hoort roepen dan schepen naar kanaal 02 moeten om zicht te melden.
En schepen onderling roepen ook continu nog op elkaar om over te schakelen naar bvb kanaal 06.
Dit kan allemaal veel sneller en efficienter via DSC maar blijkbaar wil niemand dat.
En dat zijn dan de "professionelen".

5) Ik heb niets tegen het gebruike van DSC en GPS, wat mij mateloos stoort is het verplichten van een interne GPS. Nergens voor nodig.
Als het goed werkt, komt het er zonder verplichting ook zo wel. Als het niet altijd goed werkt ben je met deze extra wetgeving geen bal. En kost het ons weer extra.
Want alhoewel het maar enkele centen kost om dit in een nieuw ontwerp van marifoon op te nemen zal de nieuwe marifoon met de GPS 20 tot 50 euro meer kosten .

VERPLICHTEN nee bedankt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 10 okt 2018 16:52 #986707

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
@ Tony

Ik weet precies hoe DSC werkt en de mogelijkheden.


Een interne gps betekend nog niet dat de antenne interne zit, dat geef ik in het begin al aan, de receiver zit intern, de antenne extern. ( zelfde verwarring als bij de meeste AIS units echt intern waarbij geen antenne benodigd is kom je niet zo vaak tegen)


Men verplicht nergens voor bestaande apparatuur een interne GPS, alleen om van het geneuzel af te komen wordt apparatuur na 1-11-2018 af fabriek niet meer uitgeleverd zonder een verplichte interen GNSS receiver ( met externe antenne ), verkopen z'n een combi VHF GPS antenne er bij dan is er ook maar 1 kabel tot aan vlak bij de VHF nodig en een splitter beneden om GPS en VHF te splitten.

Men had het ook op kunnen lossen zoals in class A DSC apparatuur, geen positie update kan, maar je wordt gestoord van de alarmen, dan zorg je snel genoeg dat het op orde komt.


Begrijp de weerstand helemaal niet, zeker de voordelen die het op levert bij een echte nood situatie.

Ooit bedacht dat als DSC perfect zou werken er niet meer uitgeluisterd zou worden op CH16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 10 okt 2018 17:57 #986728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
henkvd schreef :
Begrijp de weerstand helemaal niet, zeker de voordelen die het op levert bij een echte nood situatie.

Precies
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2018 17:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 10 okt 2018 18:21 #986738

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
4) De bevoegde diensten gebruiken de DSC functionaliteit veel te weinig, als je alleen al op kanaal 16 Maasmond hoort roepen dan schepen naar kanaal 02 moeten om zicht te melden.
En schepen onderling roepen ook continu nog op elkaar om over te schakelen naar bvb kanaal 06.
Dit kan allemaal veel sneller en efficienter via DSC maar blijkbaar wil niemand dat.
En dat zijn dan de "professionelen".
Laat ze dat aub ook niet gaan doen. Kom ik maasmonduit netjes uitluisteren op 3 en 16 schakelen opeens beide marifoons over op 2 omdat iemand een dsc bericht stuurt.
De Ierse kustwacht doet dat ook, luister je uit op 16, schakelt je marifoon automatisch over naar een werkkanaal voor het weerbericht. Ik maak zelf wel uit of ik een weerbericht wil luisteren.
Het kan inderdaad, maar de nadelen zijn groter dan de voordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl