Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 02 okt 2018 12:53 #984226

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Op de site van Yacht kwam ik in een artikel over een test van marifoons de volgende opmerkelijke zin tegen: "....müssen Funkgeräte ab diesem Herbst mit einem integrierten GPS ausgestattet sein." Vertaling: "... moeten marifoons vanaf deze herfst [dus eind 2018] uitgerust zijn met een ingebouwde GPS."

Nu was het al een tijdje mogelijk om marifoons met een ingebouwde GPS te kopen, maar dat werd / wordt aangeprezen als feature, een extraatje. Op zich heel handig, want het is daarmee niet meer nodig om een NMEA of N2k verbinding te maken met een GPS of plotter voor de positie. Die is nodig voor het DSC gedeelte van de marifoon. Voor de kosten hoef je het eigenlijk niet te laten want ondanks dat de modellen met ingebouwde GPS duurder zijn is dit een marketing verhaal, de kostprijs van een GPS chip is bijna verwaarloosbaar.

Kennelijk wordt een ingebouwde GPS in Duitsland nu verplicht, ik neem aan voor nieuw te leveren marifoons. Ik ben benieuwd of dit een Europese verplichting is en dus of we in Nederland ook hiermee te maken krijgen. Wie weet hier meer van?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 02 okt 2018 12:56 #984228

ingebouwd gaat niet altijd, voor de stalen boten zal je dan ook een externe antenne aansluiting moeten hebben.
maar goed, de ontvanger is dan ingebouwd.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 02 okt 2018 13:14 #984234

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Bij modellen met een ingebouwde GPS kan je deze inderdaad uitschakelen en een externe databron aansluiten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 02 okt 2018 13:29 #984247

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Even snel zoeken levert me alleen een aanbeveling van de US coastguard op, maar die gaat specifiek over handhelds met ingebouwde dsc en gps.
En een DSC zonder GPS koppeling verliest ook een groot deel van z'n nut. Het verplicht aansluiten van een GPS op de vaste DSC marifoon is wel heel redelijk lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 02 okt 2018 13:43 #984258

kan er niets over vinden, ik heb het vermoeden dat in Duitsland de DSC marifoon verplicht wordt en die moet gekoppeld zijn aan een GPS, en dat is heel wat anders dan een verplichte interne GPS.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 14:00 #985331

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
As you may be aware new regulations for VHF Class D require all radios within this category sold by the manufacturer after November 1, 2018 to include a dedicated internal GNSS capability. Per the regulation, any Class D radios sold by manufacturers after this date which rely on GNSS input from an external source will no longer fall within compliance. Radios already in stock with our dealers can still be sold to end users without any issue.



The new regulations are explained in ITU-R M.493-14 (09/2015) and ETSI standard: EN301025 (v.2.2.1) of 2017-03.

Nieuw geproduceerde VHF DSC class D mag dus niet meer voorzien worden van externe nmea positie bron, maar moeten een eigen ingebouwde gps unit hebben, dit zegt nog niets over de positie van de antenne unit.
Laatst bewerkt: 06 okt 2018 16:09 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 16:06 #985362

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Dus, eigenlijk hebben de bootjesvaarder er helemaal niks mee van doen? Als ik Henks post lees lijkt het alleen aan de productiekant te zitten. Is een marifoon nu uberhaupt al verplicht om aan boord te hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 16:24 #985364

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Uit eindelijk krijgt de bootjesvaarder er ook mee te maken bij aanschaf van een nieuwe VHF/DSC ( class D), als de voorraad op is die tot 1 nov 2018 is uitgeverd door de fabrikant, kom je vanzelf aan een set die aan de nieuwste eisen moet voldoen bij vervanging, deze sets zijn al voorbereid Icom IC-M423G en IC-M605EURO
Laatst bewerkt: 06 okt 2018 16:28 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 16:40 #985365

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Een gps chipie kost ook geen drol meer. En het stroomverbruik van de nieuwere marifoons is ook nog eens minder. Ik zie het probleem niet. Afgezien dat ik graag zie dat onze zee zeil hobby zo liberaal mogelijk gehouden wordt. Een extra verplichting zit ik niet op te wachten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 16:45 #985366

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Zal wel voorkomen uit het feit dat in de recreatie sfeer toch heel wat keren de distress knop oneigenlijk gebruikt wordt en er geen positie wordt meegezonden.

Je krijgt hier overigens pas mee te maken als je het toestel gaat vervangen en de oude voorraden op zijn, voorbestaande toestellen is er verder geen verandering, wel zaak om toch maar een positie bron aan te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 18:40 #985393

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Het is dus een verplichting voor de fabrikanten van marifoons en mogelijk ook voor schepen die onder SOLAS varen. Voor zeilers verandert er dus eigenlijk niets, behalve dat wanneer je een nieuwe marifoon koopt je na verloop van tijd alleen nog maar een model kan kopen met ingebouwde GPS. Alle (huidige) marifoons voor de recreatievaart zijn 'class-D'.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 19:09 #985397

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Klopt , op solas na, die moeten class a gebruiken
Laatst bewerkt: 06 okt 2018 19:09 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 20:20 #985414

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
henkvd schreef :
Klopt , op solas na, die moeten class a gebruiken

Ik dacht ook al dat ilCigno de plank wel erg mis sloeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2018 20:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 06 okt 2018 21:19 #985426

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Je zou onder "....will no longer fall within compliance" ook SOLAS compliency kunnen verstaan, vandaar mijn opmerking. Blijkbaar is dat niet aan de orde. Ik ben geen deskundige op dit vlak, vandaar ook dat ik "mogelijk" erbij zet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 07 okt 2018 08:49 #985475

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
henkvd schreef :
Zal wel voorkomen uit het feit dat in de recreatie sfeer toch heel wat keren de distress knop oneigenlijk gebruikt wordt en er geen positie wordt meegezonden.

snip 8--

Is dat een vaststelling en is die gestaafd door cijfermateriaal of je persoonlijke mening dat er heel wat oneigenlijk gebruik is van de distress knop. Al dan niet met meezending van positie.
Ik vind, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat het meevalt. Of zie ik iets over het hoofd.
Ik hoor er ook weinig over. Zeker niet hier in Nederland / Belgie.

En bijkomende reglementering zit ik ook niet op te wachten, wel meer duidelijkheid nu het lijkt dat er in de VHF band een en ander aan het veranderen is.
Met name wat is het toekomstbeeld. Mijn huidige VHF is eigenlijk aan vervanging toe, maar ik heb geen zin een VHF te kopen die binnen enkele jaren niet meer met de reglementering of eventueel nieuwe kanaalset geprogrameerd kan worden. (Het is zowiezo een rommeltje al die verschillende sets per land ? Waarbij je de set van land A niet mag hebben in land B, gelukkig wordt daar niet al te streng op gecontroleerd )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 07 okt 2018 09:40 #985488

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
@Tony
Uit ervaring kan ik zeggen dat van alle ontvangen distressen er ongeveer 30-40% geen positie heeft op het iijsselmeer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 07 okt 2018 10:00 #985493

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
WADnWIND schreef :
@Tony
Uit ervaring kan ik zeggen dat van alle ontvangen distressen er ongeveer 30-40% geen positie heeft op het iijsselmeer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Mijn vraag was eerder hoeveel gevallen van oneigenlijk gebruik van de noodknop er zijn.
Volgens de post van Henkvdv : Zal wel voorkomen uit het feit dat in de recreatie sfeer toch heel wat keren de distress knop oneigenlijk gebruikt wordt en er geen positie wordt meegezonden.
Zou je de indruk krijgen dat dit veel voorkomt en dat dit problematisch wordt. Die indruk heb ik echter niet. Wel is elk oneigenlijk gebruik natuurlijk er een te veel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 11:28 #985834

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
WADnWIND schreef :
@Tony
Uit ervaring kan ik zeggen dat van alle ontvangen distressen er ongeveer 30-40% geen positie heeft op het iijsselmeer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En hoeveel van die ontvangen distressen zou je, in procenten en bij benadering, omschrijven als "oneigenlijk"?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 17:30 #985946

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
ook echte calls komen door zonder positie en dat bij elkaar vergt deze maatregel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 19:51 #986001

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
(excuses - licht off-topic)
WADnWIND schreef :
@Tony
Uit ervaring kan ik zeggen dat van alle ontvangen distressen er ongeveer 30-40% geen positie heeft op het iijsselmeer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nu ben ik wel benieuwd. Uit jouw ervaring als KNRM schipper (toch?), hoe zou jij bij een alarm situatie het liefste hebben dat we alarm slaan? We hebben een DSC marifoon met positie. Volgens de regels mag ik die volgens mij (op NL binnenwater) alleen in ATIS mode gebruiken, waarbij de DSC _UIT_ staat. Gelukkig negeert mijn ICOM marifoon dat en kan allebei tegelijk (hoewel niet uitgeprobeerd).

Wat heeft jouw voorkeur als er iets ergs gebeurt?

1) DSC noodknop indrukken, daarna toelichten
2) kustwacht op 16 aanroepen en handmatig positie doorgeven?

Ik zou denk ik zelf optie 1 kiezen.

(en terug on-topic: de ingebouwde marifoon van onze icom 423G heeft, binnen ingebouwd, mooi geen ontvangst. Die hangt dus alsnog aan de externe positie van de plotter met NMEA.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 19:56 #986004

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Eclips schreef :
WADnWIND schreef :
@Tony
Uit ervaring kan ik zeggen dat van alle ontvangen distressen er ongeveer 30-40% geen positie heeft op het iijsselmeer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En hoeveel van die ontvangen distressen zou je, in procenten en bij benadering, omschrijven als "oneigenlijk"?

Ik schat at we pakweg 10x distress per jaar horen op het ijsselmeer, daarvan zijn rond de 2-3 stuks oneigenlijk .
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 19:57 #986006

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
redshift schreef :
(excuses - licht off-topic)
WADnWIND schreef :
@Tony
Uit ervaring kan ik zeggen dat van alle ontvangen distressen er ongeveer 30-40% geen positie heeft op het iijsselmeer.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nu ben ik wel benieuwd. Uit jouw ervaring als KNRM schipper (toch?), hoe zou jij bij een alarm situatie het liefste hebben dat we alarm slaan? We hebben een DSC marifoon met positie. Volgens de regels mag ik die volgens mij (op NL binnenwater) alleen in ATIS mode gebruiken, waarbij de DSC _UIT_ staat. Gelukkig negeert mijn ICOM marifoon dat en kan allebei tegelijk (hoewel niet uitgeprobeerd).

Wat heeft jouw voorkeur als er iets ergs gebeurt?

1) DSC noodknop indrukken, daarna toelichten
2) kustwacht op 16 aanroepen en handmatig positie doorgeven?

Ik zou denk ik zelf optie 1 kiezen.

(en terug on-topic: de ingebouwde marifoon van onze icom 423G heeft, binnen ingebouwd, mooi geen ontvangst. Die hangt dus alsnog aan de externe positie van de plotter met NMEA.)

Beide opties zijn prima, mits er maar een positie aangesloten is!!!!!!
DSC heeft dan de voorkeur, omdat een exacte positie bekend is, ook in paniek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 19:59 #986008

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
redshift schreef :
Uit jouw ervaring als KNRM schipper (toch?),

Plaatsvervangend, nu In ruste.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 20:21 #986022

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik wil al dat verplicht niet.
We worden zo een kleuterland, als we dat al niet zijn.
In Belgie mag je niet meer in zee gaan zwemmen als er geen redders aanwezig zijn, wat een waardeloze zooi.
Als ik bvb morgen in zee zou willen gaan zwemmen zou ik naar Nederland moet gaan.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden, en moet dus ook zelf goed uitkijken dat ik geen overantwoorde risico's neem.
Maar nee, overal moet er weer een verplichting of een boete op worden gezet.

GPS in mijn marifoon : prima als ik dat zelf wil. Anders niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ingebouwde GPS verplicht voor marifoons 08 okt 2018 20:25 #986025

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Tony2920 schreef :
Ik wil al dat verplicht niet.
We worden zo een kleuterland, als we dat al niet zijn.
In Belgie mag je niet meer in zee gaan zwemmen als er geen redders aanwezig zijn, wat een waardeloze zooi.
Als ik bvb morgen in zee zou willen gaan zwemmen zou ik naar Nederland moet gaan.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn daden, en moet dus ook zelf goed uitkijken dat ik geen overantwoorde risico's neem.
Maar nee, overal moet er weer een verplichting of een boete op worden gezet.

GPS in mijn marifoon : prima als ik dat zelf wil. Anders niet.

Volkomen mee eens!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl