Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beroepsvaart in jachtensluis

Re:Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 12:10 #994049

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
En als mijn voorlopig laatste poging om iedereen in slaap te sussen: de manier waarop RWS de CEMT klasse gebruikt voor het ontwerp van de vaarwegen staat beschreven op blz 15 ev van de Richtlijnen vaarwegen 2017. :)

(zie bijlage of www.rijkswaterstaat.nl/zakelij...ctuur/vaarwegen.aspx )


Bijlage:

Bestandsnaam: richtlijne...7359.pdf
Bestandsgrootte:2,347 KB
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 12:40 #994057

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
JotM schreef :
En als mijn voorlopig laatste poging om iedereen in slaap te sussen: de manier waarop RWS de CEMT klasse gebruikt voor het ontwerp van de vaarwegen staat beschreven op blz 15 ev van de Richtlijnen vaarwegen 2017. :)

(zie bijlage of www.rijkswaterstaat.nl/zakelij...ctuur/vaarwegen.aspx )


Bijlage:

Bestandsnaam: richtlijne...7359.pdf
Bestandsgrootte:2,347 KB

Nu we weten dat de jachtensluizen ook geschikt zijn en gebruikt worden door beroepsvaart groeit mijn verbazing dat er geen behoefte is om via de marifoon tussen de verschillende gebruikers te communiceren. Of is het belletje trekken regime meer een anekdotisch eenmalig verhaal. Schakelt de beroepsvaart over naar het marifoon kanaal wat aan de jachtensluizen is toegewezen ? Of blijven die op de marifoon kanalen van de grote sluizen communiceren ? Voor mij allemaal niet eenduidig. In opstandige buien denk ik wel eens dat zodra ik de zeesluis gepasseerd ben ik beter aan doe mijn marifoon in een tas te stoppen en naar huis meenemen. Dat ik er mee communiceer is niet de bedoeling en het levert mij alleen maar het risico van een boete op als hij niet op het juiste kanaal aanstaat.
Het laatste sluis wild west verhaal wat ik meemaakte was bij de houtripsluizen. Ik roep aan. Krijg te horen gaat U maar alvast naar de stuurboordsluis die gaan we zo voor U draaien. Inmiddels liggen we met een paar jachten te wachten voor de sluis. Hoor ik op de marifoon wat gesteggel tussen sluis en een container schip. Vervolgens wordt er nauwelijks verstaanbaar door de luidsprekers op de kant geroepen dat de jachtjes op moeten krassen om plaats te maken voor het containerschip. Ik verbaas me enigszins dat de sluis niet even oproept. Ze weten immers dat ik een marifoon aan heb. Het lijkt er bijna op dat er twee sluismeesters voor de bediening zorgen. De ene handelt de beroepsvaart af en de ander de jachten ? Containerschip vaart de sluis in en de jachten moeten de volgende schutting afwachten. Dat de beroepsvaart voor gaat is al bedenkelijk maar dat het niet fatsoenlijk wordt gecommuniceerd is ronduit ergerlijk. Waarom heb ik een marifoon als men mij niet eens goed te woord wil staan ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 12:49 #994059

Omdat als je een marifoon hebt , de enige verplichting is ; uitluisteren op juiste kanaal

Of je neemt niks scheelt ook weer paar tientjes per jaar
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 13:58 #994073

Dan toch niet zo'n gek idee dat sluis- en brugwachters langzaamaan worden vervangen door operators zonder maritieme binnenvaart historie en aanverwant gedrag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 14:36 #994092

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Lijkt me niet meer dan logisch dat in het voor- en naseizoen op gezette tijden (grote) beroepsvaart ook door jachtensluizen gaat als het druk is of dat uitkomt. Zolang de jachten die er aankomen en en erdoor willen niet worden weggedrukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 14:37 #994093

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Noballast schreef :
Dan toch niet zo'n gek idee dat sluis- en brugwachters langzaamaan worden vervangen door operators zonder maritieme binnenvaart historie en aanverwant gedrag.

Hmmm aan de markt overlaten ? Dat hebben we gezien met ziekenhuizen. Nu moet een bejaarde uit Lelystad die regelmatig naar de poli moet 3 uur in de bus van en naar Harderwijk voor een bezoekje van 10 minuten.
Private sleepdiensten in A'dam gedragen zich op de marifoon ook alsof het hun eigen koninkrijk is. Verzelfstandigd Prorail moest ook tot de orde geroepen worden. Bij de NS lekt er belastinggeld weg naar verlieslijdende treinverbindingen in de UK.
Mijn indruk is toch dat marktwerking niet altijd het haarlemmerolie is die het belooft te zijn.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 14:50 #994097

Het is blijkbaar mens eigen dat zodra die een uniform aan heeft of anderszins zijn macht kan laten gelden dit gedrag vertoont. De goede niet te na gesproken dan. Of zou dat nog aan een sociale klasse gebonden zijn.

Ziekenhuis Lelystad ga ik met een grote boog omheen trouwens.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 15:21 #994105

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Noballast schreef :
Dan toch niet zo'n gek idee dat sluis- en brugwachters langzaamaan worden vervangen door operators zonder maritieme binnenvaart historie en aanverwant gedrag.

Wij passeren de Houtribsluizen met grote regelmaat. Mijn ervaring is dat de communicatie en planning van de schuttingen nogal afhankelijk is van de dienstdoende sluis/brugwachter, maar over het algemeen wel van een fatsoenlijk niveau en meestal ook respectvol naar watersporters. Voor een sluizencomplex waar op doordeweekse dagen veel beroepsvaart doorheen komt lijkt het in ieder geval soepeler te gaan dan het beeld dat ik hierboven krijg over de Volkerak- en Krammersluizen.

Natuurlijk fronsen wij bij de Houtrib ook wel eens onze wenkbrauwen, je verbazing over het gebruik van de luidsprekers in plaats van de marifoon deel ik. Maar het niveau van de watersporters die hier passeren varieert ook behoorlijk. Dat verklaart mogelijk iets van de houding van de minder geduldige/respectvolle sluis- en brugwachters. Niets menselijks is hen vreemd.

Vooralsnog vind ik ze een stuk professioneler dan de operators die tegenwoordig centraal vanuit het provinciehuis de kleinere sluizen van de polder bedienen. Maar dat is een heel ander onderwerp.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 15:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 16:12 #994118

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Hans V schreef :
Maar het niveau van de watersporters die hier passeren varieert ook behoorlijk.

Hoe bepaal je het niveau van de watersporters?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 16:36 #994133

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Brinta schreef :
Hans V schreef :
Maar het niveau van de watersporters die hier passeren varieert ook behoorlijk.

Hoe bepaal je het niveau van de watersporters?

Luisteren hoe ze communiceren over de marifoon, kijken hoe (en vooral waar) ze in de sluis aanleggen, doorvaren of treuzelen bij het binnenvaren van de sluis (zodat de brug lang open moet staan en de file groeit), etc. Ik bedoel dus ervaringsniveau en gedrag in/rond de sluis, geen IQ. :)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 16:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 16:36 #994134

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Brinta schreef :
Hans V schreef :
Maar het niveau van de watersporters die hier passeren varieert ook behoorlijk.

Hoe bepaal je het niveau van de watersporters?

Groot bord voor de sluis "PAS OP STROOM VAN ACHTER" en dan de sluis binnenvaren en eerst voor vastmaken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 16:56 #994138

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Vergeet Niet dat op het IJsselmeer en de randmeren heel veel bootjes zonder marifoon rondvaren. Met de luidsprekers bereikt een sluismeester dan alle bootjes . Met de marifoon maar een gedeelte. Ook is er bij gebruik van de luidsprekers minder marifoonverkeer en dus meer ruimte voor aanmelden van nieuwe schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 17:09 #994141

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Rikken schreef :
Vergeet Niet dat op het IJsselmeer en de randmeren heel veel bootjes zonder marifoon rondvaren.

Ervan uitgaande dat zeilers eerder een marifoon dan alleen een AIS aan boord hebben lijken de jachten die ik bij de Houtrib zie schutten vrijwel zonder uitzondering uitgerust met een marifoon (antenne).

Of ze die ook uitluisteren weet ik niet, misschien hebben sommige sluismeesters daar slechte ervaringen mee. Ik vraag me - als je je marifoon ook bij de sluis uit laat staan - overigens af waar je hem dan wèl voor gebruikt. De luidsprekers zijn lang niet altijd goed te verstaan en je kunt via dezelfde weg niet om verheldering vragen (daar heb je dan toch weer een marifoon voor nodig).

De schippers van de vrachtschepen mis je met de luidsprekers bijna per definitie, die zitten in hun mooie geïsoleerde stuurhutten en krijgen naar mijn idee niet goed mee wat de sluismeester met de jachten afspreekt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 17:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 17:21 #994145

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Rikken schreef :
Vergeet Niet dat op het IJsselmeer en de randmeren heel veel bootjes zonder marifoon rondvaren. Met de luidsprekers bereikt een sluismeester dan alle bootjes . Met de marifoon maar een gedeelte. Ook is er bij gebruik van de luidsprekers minder marifoonverkeer en dus meer ruimte voor aanmelden van nieuwe schepen.

Als de ruimte op marifoon kanalen een probleem is lijkt het me urgent worden dat de beroepsvaart digitaal allerlei info gaat delen met de autoriteiten. In plaats van onnodig een marifoon kanaal daarvoor bevuilen. Dat eindeloze dat is begrepen en europa nummers zijn we dan kwijt. Overigens heb ik gehoord dat europa nummers vervangen zijn door iets anders. Ondanks hoor je nog dagelijks de vraag naar dat europa nummer. Eén ding zijn we het wel eens er moet eens grondig de bezem doorheen. Vandaag heeft de rechter gelukkig een streep gezet door het ons kent ons van schippers van het Rotterdamse havenbedrijf en hun bijverdiensten.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 17:22 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 17:22 #994147

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Hans V schreef :

De schippers van de vrachtschepen mis je met de luidsprekers bijna per definitie, die zitten in hun mooie geïsoleerde stuurhutten en krijgen naar mijn idee niet goed mee wat de sluismeester met de jachten afspreekt.

Helemaal mee eens. Ik vind dat sluismeesters minimaal via de marifoon moeten communiceren. Dan krijgen zowel de jachten als de beroepsvaart alles mee. Die luidsprekers zijn waardeloos. Als ze al niet kraken en piepen, zorgt de wind er wel voor dat je ze niet kan verstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 17:31 #994153

3Noreen schreef :
Brinta schreef :
Hans V schreef :
Maar het niveau van de watersporters die hier passeren varieert ook behoorlijk.

Hoe bepaal je het niveau van de watersporters?

Groot bord voor de sluis "PAS OP STROOM VAN ACHTER" en dan de sluis binnenvaren en eerst voor vastmaken.

En ik altijd maar zoeken naar de walstroom achterin :(
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 17:43 #994159

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
martinw schreef :
Die luidsprekers zijn waardeloos. Als ze al niet kraken en piepen, zorgt de wind er wel voor dat je ze niet kan verstaan.

Prima dingen die luidspeakers, mijn marifoon hangt binnen.
Doe never wat met die marifoon gewoon even op je beurt wachten, wachttijden zijn zeer acceptabel.

Sluiswachters zitten niet te wachten indien bootjes zich aanmelden, of het moet een hele mooie vrouwenstem zijn.
Onze Oosterburen bleren wel altijd door de marifoon maar hebben meestal ook niets te melden.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 17:44 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 18:27 #994179

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Precies: het feit dat je een marifoon aan boord hebt wilt niet zeggen dat je sluiswachters ermee moet irriteren door te pas en te onpas je aankomst aan te kondigen, natuurlijk 3 keer alles herhalen want wee o wee als de sluiswachter niet goed hoort dat het toch echt "koliBRIE" is en geen "kolibrei", en je wilt toch ook laten zien dat je goed hebt opgelet tijdens je marifooncursusje, en iedereen moet en zal weten dat jouw scheepje het middelpunt der aarde en het hoogtepunt van de dag van een sluiswachter is, te meer op een drukke zomerdag. :evil: Want een beetje opletten en goed lichten in de gaten houden is veel te saai en makkelijk. :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 18:36 #994185

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Hans V schreef :
Ik bedoel dus ervaringsniveau en gedrag in/rond de sluis, geen IQ. :)

Helder, het klonk namelijk nogal uit de hoogte.
Maar ook ervaringsniveau e.d. is moeilijk te bepalen. Je kunt hooguit wat zeggen over het niveau van een bepaalde manoeuvre.

Bekentenis:
Ik heb zelf wel eens, met mijn 40+ jaar ervaring, bijna een brug (of mast) doormidden gevaren, omdat ik er even geen erg in had dat na de sluisdeuren ook de brug nog omhoog moest.
Gelukkig riep een medewatersporter mij luidkeels tot orde.
Die zal ook wel gedacht hebben: wat een rookie...
Of misschien heeft een toevallig ZF-lid wel geschreven dat er toch zoveel klungels met ijzeren bakken met mast door sluizen willen varen en waren er vervolgens een heleboel ander leden die dat allemaal beaamden en er ook nog een duit bij in het zakje deden...
Maar ja, ook ervaren schippers zijn wel eens onoplettend, of even wat onhandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 19:22 #994207

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Hans V schreef :
Rikken schreef :
Vergeet Niet dat op het IJsselmeer en de randmeren heel veel bootjes zonder marifoon rondvaren.

Ervan uitgaande dat zeilers eerder een marifoon dan alleen een AIS aan boord hebben lijken de jachten die ik bij de Houtrib zie schutten vrijwel zonder uitzondering uitgerust met een marifoon (antenne).

Of ze die ook uitluisteren weet ik niet, misschien hebben sommige sluismeesters daar slechte ervaringen mee. Ik vraag me - als je je marifoon ook bij de sluis uit laat staan - overigens af waar je hem dan wèl voor gebruikt. De luidsprekers zijn lang niet altijd goed te verstaan en je kunt via dezelfde weg niet om verheldering vragen (daar heb je dan toch weer een marifoon voor nodig).

De schippers van de vrachtschepen mis je met de luidsprekers bijna per definitie, die zitten in hun mooie geïsoleerde stuurhutten en krijgen naar mijn idee niet goed mee wat de sluismeester met de jachten afspreekt.

Mijn vrouw werkt bij RWS, onder andere op de ketelbrug, randmeren en soms ook op de houtribsluizen. Zij zou graag willen dat je gelijk had, maar de praktijk is anders. De bereikbaarheid per marifoon van de gemiddelde watersporter is, zelfs bij de houtribsluizen, gewoon enorm slecht. Wellicht niet van de hier op het forum aanwezige zeilers, die blijkens deelname aan dit forum serieus met hun hobby bezig zijn, maar gemiddeld genomen is het bedroevend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 19:51 #994226

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
marifooncontact met de houtribsluis gaat bij mij eigenlijk altijd goed
sluis, goedemiddag, hier de mitz, zeilbootje
mitz, zegt u het maar
hier de mitz, graag van noord naar zuid, mag ik nog mee met beroeps xxx?
krijg je altijd antwoord
alles maar 1 keer uiteraard ;)
en ff wachten met oproepen tot het rustig is op het kanaal
als er al 10 bootjes liggen te draaien heeft alleen uitluisteren nut, uiterard
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 19:51 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 21:45 #994266

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Brinta schreef :
Hans V schreef :
Ik bedoel dus ervaringsniveau en gedrag in/rond de sluis, geen IQ. :)

Helder, het klonk namelijk nogal uit de hoogte.

Dank voor het doorvragen. Het ging mij er alleen om dat sluiswachters bij de Houtribsluizen min of meer regelmatig geconfronteerd worden met ook voor hen onhandig of onvoorspelbaar gedrag van watersporters. Is geen excuus voor onprofessioneel gedrag van hun zijde maar speelt mogelijk wel mee in hun benadering van watersporters. Daar hoef je geen jachten-hatende oud-binnenvaartschipper voor te zijn (over stereotypen gesproken).

Mijn ervaringen bij de Houtrib sluizen zijn net als die van Ton overigens overwegend positief.

Brinta schreef :
Maar ook ervaringsniveau e.d. is moeilijk te bepalen. Je kunt hooguit wat zeggen over het niveau van een bepaalde manoeuvre.
-
Maar ja, ook ervaren schippers zijn wel eens onoplettend, of even wat onhandig.

Dat laatste klopt helemaal, wij varen ook niet altijd vlekkeloos. Uit één enkele manoeuvre of misser kun je inderdaad geen conclusie trekken. Toch krijg je als je naar het totale plaatje kijkt vaak wel een indruk van het ervaringsniveau en de insteek van mede-watersporters.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 22:52 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 05 nov 2018 21:55 #994269

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Rikken schreef :
De bereikbaarheid per marifoon van de gemiddelde watersporter is, zelfs bij de houtribsluizen, gewoon enorm slecht. Wellicht niet van de hier op het forum aanwezige zeilers, die blijkens deelname aan dit forum serieus met hun hobby bezig zijn, maar gemiddeld genomen is het bedroevend.

Dan zouden wij die vergeefse marifoon oproepen van het RWS personeel aan andere jachten toch regelmatig moeten horen? Ik herken het bedroevende beeld dat je vrouw schetst in het geval van de Houtribsluizen niet zo. Maar goed, wij komen er wel zeer regelmatig maar slijten er in tegenstelling tot je vrouw geen hele dagen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 nov 2018 21:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 06 nov 2018 06:55 #994308

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Rikken schreef :
Mijn vrouw werkt bij RWS, onder andere op de ketelbrug, randmeren en soms ook op de houtribsluizen. Zij zou graag willen dat je gelijk had, maar de praktijk is anders. De bereikbaarheid per marifoon van de gemiddelde watersporter is, zelfs bij de houtribsluizen, gewoon enorm slecht. Wellicht niet van de hier op het forum aanwezige zeilers, die blijkens deelname aan dit forum serieus met hun hobby bezig zijn, maar gemiddeld genomen is het bedroevend.

Evenals HansV heb ik nog nooit gehoord dat een RWS dienst tevergeefs een jacht aanriep via VHF. De uitzondering hierop is Sector Maasmond.

De vraag werpt zich op of dit niet weer een "urban myth" is die onderdeel is van de subcultuur dat jaggies niet serieus te nemen zijn. Want inderdaad: als niet bij bruggen en sluizen, wanneer dan wèl marifoon contact?

Datzelfde marifoon contact met bruggen en sluizen, kan ik je ook nog wel eea over vertellen. Lijkt me voor RWS nog wel eens een interessant onderzoek. Soms zou ik willen dat ik na een passage de mogelijkheid had om een "klanttevredenheidsenquete" in te vullen. Meestal niet ten goede!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 06 nov 2018 07:26 #994320

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Typisch een glaasje halfvol of glaasje halfleeg verhaal misschien :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.359 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl