Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beroepsvaart in jachtensluis

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 13:33 #993168

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
In deze pots refereerde ik er al even aan: het is de afgelopen dagen behoorlijk druk met beroepsvaart in zowel de Krammer- als de Volkerak jachtensluis.

Toen ik gisteren de Volkeraksluis passeerde, moest ik aansluiten achter (naar schatting) een 2000-tonner. Ik was er eerder, maar de lichten bleven op rood tot het binnenvaartschip de sluis binnenvoer. Ik riep de sluis op op kanaal 25, met de vraag of ik er nog achter kon en mocht. Nu heeft men op de Volkeraksluis de pest aan jachten op kanaal 25. Men heeft de stelregel dat er voor de jachtensluis op de knop moet worden gedrukt, die op de wachtsteiger zit.Deze keer had men meer clementie. Ik mocht achter het binnenschip aan; de lichten gingen alsnog op groen. Maar, zo vertelde men mij: voor de jachtensluis moest ik overgaan op kanaal 18.

Dat was een nieuwigheidje; op heden kan er dus toch via de marifoon met de Volkerak jachtensluis gecommuniceerd worden. Het is maar dat u het weet.
Op de Krammersluis (kanaal 22), één dag eerder, wist men mij te vertellen dat "de jachtensluis geen marifoon had". Daar geldt dus kennelijk nog hetzelfde als voorheen bij de Volkerak. Het zal wel.

Bij de Volkerak maakte ik van de gelegenheid gebruik om te vragen hoe dat nu zat met die drukte en die binnenvaart in de jachtensluis.
Het had, zoals ik al vermoedde te maken met de capaciteitsproblemen in de binnenvaart. Nu er zo weinig lading via de Waal kon worden vervoerd koos men voor een omweg via Antwerpen.
Er werd echter betekenisvol aan toegevoegd dat de pleziervaart er in voor- en naseizoen vanaf heden permanent rekening mee moet houden dat op gezette tijden (grote) beroepsvaart door de Volkerak jachtensluis zal gaan. Schijnt beleid te gaan worden. De Krammer jachtensluizen zijn een stuk kleiner, maar ook daar zal de beroepsvaart niet beperkt blijven tot een paar mosselkotters en de boten van RWS.

U bent gewaarschuwd..
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 13:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 13:45 #993171

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Was vorig jaar in oktober ook al het geval in de jachtensluis van de volkeraksluizen en ik kan me niet herinneren dat er toen weinig water was....
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 13:50 #993172

Schellingwoude , 4 uur terug

Ook druk , jacht erbij , vaart eerst de verkeerde kolk in , flipperaar u moet sport volgen meneer, 1 min later, u moet bakboord uit meneer , jacht huppeld de pup dat is stuurboord uit .......


Ik begrijp het wel geen jacht marifoon gebruik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 13:54 #993173

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
DavidS schreef :
Was vorig jaar in oktober ook al het geval in de jachtensluis van de volkeraksluizen en ik kan me niet herinneren dat er toen weinig water was....

Dat klopt dan wel met het verhaal dat het in voor- en najaar usance lijkt te gaan worden. Weinig water op de grote rivieren, of niet.

De laatste keer dat ik er in (eind) oktober voorbij kwam was in 2016 en toen heb ik geen binnenvaartschip in de jachtensluizen gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 13:59 #993176

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Ik heb daar de ervaring dat zodra de jachten hun ligplaats of winterstalling weer opzoeken, de beroepsvaart direct gretig gebruikt maakt van de 'jachtensluizen'. Zowel 's avonds als in het naseizoen, en vind dat eigenlijk een heel logisch iets.
Dat van die marifoonkanalaen is nieuw voor mij! En ga ik sowieso proberen, want het is inderdaad dramatisch met de pleziervaart-communicatie op beide sluizen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 14:22 #993185

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Pimpel schreef :
Ik heb daar de ervaring dat zodra de jachten hun ligplaats of winterstalling weer opzoeken, de beroepsvaart direct gretig gebruikt maakt van de 'jachtensluizen'. Zowel 's avonds als in het naseizoen, en vind dat eigenlijk een heel logisch iets.

Het ging op zich ook allemaal prima. Eenmaal op kanaal 18 was er ook even communicatie mogelijk met die 2000-tonner en toen men vast lag ging de schroef ook uit het werk. Er bleef achter het schip nog zo'n 30 meter sluiswand over. Ik ben vrij dicht bij de deuren gaan liggen en ook bij het wegvaren van 2000 ton staal wordt er dan niet eens erg hard aan je landvasten getrokken..
Dat van die marifoonkanalen is nieuw voor mij! En ga ik sowieso proberen, want het is inderdaad dramatisch met de pleziervaart-communicatie op beide sluizen...

Ik heb er weinig ervaring mee, want ik kom er tegenwoordig zelden meer voorbij en in het seizoen zijn die sluizen vrij continue in gebruik en is er dus weinig behoefte tot communicatie.
Een paar jaar geleden lag ik echter een keer om pakweg 7.00 u. 's ochtends voor de Volkerak. Deuren dicht, lichten op rood. Er gebeurde zeker een half uur niks. Ik lag vooraan aan de wachtsteiger, dus even naar de kolk gelopen en erin gekeken. Kolk is leeg.. Toen ik de sluis opriep (kanaal 25) met de vraag wanneer men ging draaien, was het enige antwoord: "u moet op de knop drukken!". Ik: "maar u weet nu toch dat ik op een schutting wacht?" Sluis: "u moet de knop drukken!"
Na een druk op de knop gingen de sluisdeuren open en de lichten op groen..

Er schijnt bij de Volkerak trouwens een derde beroepskolk bij te moeten komen, maar dat was, volgens de functionaris die ik sprak, nog jaren weg.

Wat ik overigens ook afvraag: waarom blijven Volkerak en Hollands Diep/Haringvliet eigenlijk gescheiden? Gisteren gingen we, van Volkerak naar Hollands Diep 40 cm. omlaag. HW Moerdijk was om 12.30 u. Ik lag even voor 14.00 u. in de sluis. De getijslag in Moerdijk was 22 hele cm. Bij laag water zou er bij een open verbinding op het Volkerak zo'n 60 cm. minder water staan, dan nu.
Laatst bewerkt: 02 nov 2018 14:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 14:33 #993190

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
de sluizen..het is telkens weer wat avontuur :)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 14:52 #993194

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
lodewijk stegman schreef :
Een paar jaar geleden lag ik echter een keer om pakweg 7.00 u. 's ochtends voor de Volkerak. Deuren dicht, lichten op rood. Er gebeurde zeker een half uur niks. Ik lag vooraan aan de wachtsteiger, dus even naar de kolk gelopen en erin gekeken. Kolk is leeg.. Toen ik de sluis opriep (kanaal 25) met de vraag wanneer men ging draaien, was het enige antwoord: "u moet op de knop drukken!". Ik: "maar u weet nu toch dat ik op een schutting wacht?" Sluis: "u moet de knop drukken!"
Na een druk op de knop gingen de sluisdeuren open en de lichten op groen..

Precies dat inderdaad, gaat toch nergens over? Zelfde moeite om door die marifoon te bevestigen en direct de deuren open te doen.. Valt me overigens mee dat 'ie niet antwoordde via zijn grote luidspreker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 14:59 #993198

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Sinds 2006 is de marifoonkanaal verdeling bij de Volkerak alsvolgt (per jaar passeren zo'n 115.000 beroepsvaartuigen en 45.000 recreatievaartuigen) :

Originele RWS tekst :

"Vanaf 1 mei 2006 wijzigt Rijkswaterstaat (RWS) de marifooncommunicatie met en
rond het Volkeraksluizencomplex. Deze herstructurering is volgens RWS nodig om
een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer te kunnen blijven
garanderen. Aan de Volkeraksluizen staan vanaf 1 mei 2006 vier marifoonkanalen
ter beschikking: kanaal 7, 18, 25 en 64.

Marifoonkanaal 64
Op het administratief marifoonkanaal 64 voor de beroepsvaart worden de scheepsgegevens ingewonnen (IVS). Het verstrekken van de gegevens moet zijn afgehandeld vóór het invaren van het blokgebied. Daar moet worden overgeschakeld op het marifoonblokkanaal 7 (varend op het Hollands Diep) of marifoonblokkanaal 25 (varend op het Noord Volkerak).
De informatie kan ook telefonisch worden doorgegeven (0168 – 477500) of
elektronisch (BICS)

Marifoonblokkanalen 7 en 25
Rond de beroepsvaartsluizen zijn twee blokgebieden ingesteld. In een blokgebied geldt het marifoonblokkanaal in plaats van VHF 10. De marifoonblokkanalen 7 (noordzijde) en 25 (zuidzijde) dienen uitsluitend voor afspraken over veilige navigatie; dit betreft de communicatie tussen schepen onderling en de aanwijzing van de kolk en de plaats daarin. Marifoonkanaal 18 De recreatievaart dient de marifooncommunicatie over de bediening van de jachtensluis tot een minimum te beperken en maakt indien nodig gebruik van marifoonkanaal 18."

(opmerking : helaas werd voor Volkeraksluis VHF 25 de toegang vanaf de Grevelingen naar post Oudorp op hetzelfde kanaal opgeofferd)



Laatst bewerkt: 02 nov 2018 19:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 15:13 #993201

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
CeesS schreef :
De recreatievaart dient de marifooncommunicatie over de bediening van de jachtensluis tot een minimum teer beperken en maakt indien nodig gebruik van marifoonkanaal 18.

In de gewone mensenwereld weet men dat kanaal 18 voor de Volkerak jachtensluis goed geheim te houden. Bij het binnenvaren van de voorhaven staat er nergens een bord 'VHF 18'.
Zo blijft het gebruik van dat kanaal door de recreatievaart vanzelf behoorlijk beperkt, zal men hebben gedacht.

Maar goed. Om eerlijk te zijn heb ik al in geen 15 jaar een nieuwe 1807 meer aangeschaft, voor zover dat trouwens überhaupt mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 15:36 #993208

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
lodewijk stegman schreef :
Een paar jaar geleden lag ik echter een keer om pakweg 7.00 u. 's ochtends voor de Volkerak. Deuren dicht, lichten op rood. Er gebeurde zeker een half uur niks. Ik lag vooraan aan de wachtsteiger, dus even naar de kolk gelopen en erin gekeken. Kolk is leeg.. Toen ik de sluis opriep (kanaal 25) met de vraag wanneer men ging draaien, was het enige antwoord: "u moet op de knop drukken!". Ik: "maar u weet nu toch dat ik op een schutting wacht?" Sluis: "u moet de knop drukken!"
Na een druk op de knop gingen de sluisdeuren open en de lichten op groen..

Lichtelijk autistische sluiswachter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 02 nov 2018 22:25 #993313

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
NiLa schreef :
Lichtelijk autistische sluiswachter?

Nou niet gelijk iedere idioot autistisch noemen. Veel autisten zijn geen idioten, en de meeste idioten zijn niet autistisch.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 00:20 #993327

Ik had dezelfde ervaring dit seizoen met het aanroepen van de Krammersliuizen op 18: "Krammersluizen hebben geen marifoon" was het antwoord van de Volkeraksluis. Dat is toch absurd? Voortaan ga ik ze gewoon mobiel bellen: 0906-2001822. Dat doe ik bij bruggen ook wel eens, vinden ze misschien irritant, maar werkt wel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 05:01 #993330

  • Luck
  • Luck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Krammerjachtensluis maakt gebruik van VHF 22, Volkeraksluis VHF 18-64
Bron: www.vaarweginformatie.nl/fdd/m...nload?fileId=2700858
Pagina 351
Jeanneau OS40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 07:26 #993336

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Mijn idee is dat om de situatie rond de communicatie tussen sluismeesters en brugwachters aan de ene kant en pleziervaart aan de andere kant te kunnen begrijpen je vooral naar de sociale psychologische contouren moet kijken. De participanten in de communicatie komen uit heel verschillende sociale lagen. Tenminste dat lijkt veronderstelt te worden door de deelnemers. Daardoor is weinig animo om tot communicatie te komen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 03 nov 2018 07:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 08:04 #993344

Als je alleen voor de sluis ligt en je roept op, en dat wordt afgewimpeld oké

Maar hoevaak ik voor een sluis heb liggen wachten , dat boot 1 oproept dan nr 2 nr 3 nr 4 dan denk ik al hallo kolk is groot zat hoor :unsure:

1 keer was voldoende , waarschijnlijk gekopieerd van de brood poepers maar ja die zijn ook wat groter
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 03 nov 2018 08:04 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 08:05 #993345

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
3Noreen schreef :
Mijn idee is dat om de situatie rond de communicatie tussen sluismeesters en brugwachters aan de ene kant en pleziervaart aan de andere kant te kunnen begrijpen je vooral naar de sociale psychologische contouren moet kijken. De participanten in de communicatie komen uit heel verschillende sociale lagen. Tenminste dat lijkt veronderstelt te worden door de deelnemers. Daardoor is weinig animo om tot communicatie te komen.

Een interessante premisse.

Toch twijfel ik daar een beetje aan. Ondanks mijn pseudo-intellectuele geneuzel op dit forum, heb ik bepaald géén aardappel in de keel. Iedereen die mij wel eens heeft horen praten zal dit bevestigen. Eigenlijk klink ik nogal volks. Ik heb dan wel een paar boekjes gelezen, maar feitelijk ben ik een boerenjongen. Vroeger, in de kroeg in Dordt, vroegen ze of ik uit Sliedrecht kwam. "Nee, uit Zwijndrecht. Hoezo?"
Bovendien meld ik mezelf bij sluis of brug nooit met "jacht Wadloper" maar gewoon met "Wadloper".

Ik vermoed wat anders: al dat volk op die sluizen komt, links- of rechtsom, uit de beroepsvaart. Voor hen ben je als watersporter per definitie een sufferd.
Laatst bewerkt: 03 nov 2018 08:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 08:23 #993346

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
lodewijk stegman schreef :
Bovendien meld ik mezelf bij sluis of brug nooit met "jacht Wadloper" maar gewoon met "Wadloper".

Ik vermoed wat anders: al dat volk op die sluizen komt, links- of rechtsom, uit de beroepsvaart. Voor hen ben je als watersporter per definitie een sufferd.

Het hele seizoen geen marifoon gebruikt, je moet gewoon niet babbelen met een sluiswachter omdat je meestal helemaal niets te melden hebt, ze zien je echt wel en weten ook je intenties.

Bekkie dicht houden werkt gewoon sneller, vaak mag ik nog even mee met een binnenvaartschip, je moet wel een beetje aanwezig blijven in het zichtveld van de sluiswachter.

O, ja Naviduck Enkhuizen daar moet je een soort koeienstal in varen en dan aanleggen meestal voor 5 minuten alle moeite voor niets, vaar vaak door die bak heen en vaar weer terug naar de bak, daar houden ze niet van, je krijgt dan een donderende reprimande (was tijdens de Singlehanded als enige aanwezig daar, maar wou er natuurlijk wel snel door heen (sluis stond open maar op rood, denk toch maar even aanleggen en jawel vastgemaakt en binnen drie minuten lampjes op groen....
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 03 nov 2018 08:30 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 08:31 #993352

Jeroen-pion schreef :
Als je alleen voor de sluis ligt en je roept op, en dat wordt afgewimpeld oké

Maar hoevaak ik voor een sluis heb liggen wachten , dat boot 1 oproept dan nr 2 nr 3 nr 4 dan denk ik al hallo kolk is groot zat hoor :unsure:

1 keer was voldoende , waarschijnlijk gekopieerd van de brood poepers maar ja die zijn ook wat groter

Tja , maar aangezien sluiskanalen vrijwel altijd duplex zijn kun je niet horen dat er al meerdere oproepen zijn geweest. Alleen het antwoord van de sluis (of brug) kun jij ook horen. Tenzij de sluis de oproepsignalen door relayeert naar het antwoordkanaal wat wel gedaan wordt.
Bijv. bij kanaal 64 is dat het geval . Jij kunt wel met oproepkanaal 156,225 ( schip ) maar ontvangen met het antwoordkanaal (wal) 160,825 kun je niet.
Geeft de sluis dus geen antwoord dan weet je niet of er al meer schepen hebben opgeroepen.

Maar het zou best kunnen dat er ook sluis of brug wachters zijn die dat niet begrepen hebben omdat ze onvoldoende hebben opgelet tijdens de marifooncursus :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 08:43 #993354

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
lodewijk stegman schreef :
In deze pots refereerde ik er al even aan: het is de afgelopen dagen behoorlijk druk met beroepsvaart in zowel de Krammer- als de Volkerak jachtensluis.

Toen ik gisteren de Volkeraksluis passeerde, moest ik aansluiten achter (naar schatting) een 2000-tonner. Ik was er eerder, maar de lichten bleven op rood tot het binnenvaartschip de sluis binnenvoer. Ik riep de sluis op op kanaal 25, met de vraag of ik er nog achter kon en mocht. Nu heeft men op de Volkeraksluis de pest aan jachten op kanaal 25. Men heeft de stelregel dat er voor de jachtensluis op de knop moet worden gedrukt, die op de wachtsteiger zit.Deze keer had men meer clementie. Ik mocht achter het binnenschip aan; de lichten gingen alsnog op groen. Maar, zo vertelde men mij: voor de jachtensluis moest ik overgaan op kanaal 18.

Dat was een nieuwigheidje; op heden kan er dus toch via de marifoon met de Volkerak jachtensluis gecommuniceerd worden. Het is maar dat u het weet.
Op de Krammersluis (kanaal 22), één dag eerder, wist men mij te vertellen dat "de jachtensluis geen marifoon had". Daar geldt dus kennelijk nog hetzelfde als voorheen bij de Volkerak. Het zal wel.

Bij de Volkerak maakte ik van de gelegenheid gebruik om te vragen hoe dat nu zat met die drukte en die binnenvaart in de jachtensluis.
Het had, zoals ik al vermoedde te maken met de capaciteitsproblemen in de binnenvaart. Nu er zo weinig lading via de Waal kon worden vervoerd koos men voor een omweg via Antwerpen.
Er werd echter betekenisvol aan toegevoegd dat de pleziervaart er in voor- en naseizoen vanaf heden permanent rekening mee moet houden dat op gezette tijden (grote) beroepsvaart door de Volkerak jachtensluis zal gaan. Schijnt beleid te gaan worden. De Krammer jachtensluizen zijn een stuk kleiner, maar ook daar zal de beroepsvaart niet beperkt blijven tot een paar mosselkotters en de boten van RWS.

U bent gewaarschuwd..

Gisteren zag ik vanaf de weg ook al dat er een (klein) binnenschip naar de (Krammer) jachtensluis onderweg was. Dacht nog even dat die zich vergist had. Maar dat gaan we nu dus meer zien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 09:08 #993360

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
lodewijk stegman schreef :
3Noreen schreef :
Mijn idee is dat om de situatie rond de communicatie tussen sluismeesters en brugwachters aan de ene kant en pleziervaart aan de andere kant te kunnen begrijpen je vooral naar de sociale psychologische contouren moet kijken. De participanten in de communicatie komen uit heel verschillende sociale lagen. Tenminste dat lijkt veronderstelt te worden door de deelnemers. Daardoor is weinig animo om tot communicatie te komen.

Een interessante premisse.

Toch twijfel ik daar een beetje aan. Ondanks mijn pseudo-intellectuele geneuzel op dit forum, heb ik bepaald géén aardappel in de keel. Iedereen die mij wel eens heeft horen praten zal dit bevestigen. Eigenlijk klink ik nogal volks. Ik heb dan wel een paar boekjes gelezen, maar feitelijk ben ik een boerenjongen. Vroeger, in de kroeg in Dordt, vroegen ze of ik uit Sliedrecht kwam. "Nee, uit Zwijndrecht. Hoezo?"
Bovendien meld ik mezelf bij sluis of brug nooit met "jacht Wadloper" maar gewoon met "Wadloper".

Ik vermoed wat anders: al dat volk op die sluizen komt, links- of rechtsom, uit de beroepsvaart. Voor hen ben je als watersporter per definitie een sufferd.

Het is niet hoe je overkomt. Je bent een jachie. Einde oefening. Dit jaar nog meegemaakt bij de Ramspolbrug. Meneer de brugwachter gooide de brug terwijl ik aan kwam varen op dubbel rood. Ik had hem niet opgeroepen. Uiteindelijk na interventie van de centrale coördinatie IJsselmeergebied moest meneer toch even terugkomen van zijn piepers thuis om zijn dienst af te maken. Een kwartier voordat ik bij de brug was had ik hem nog uitgebreid horen tante beppen met de beroepsvaart voor mij. Ze wensten elkaar een fijn weekeind. Het was vrijdag. Even later was de verdediging van de coördinator dat de brugwachter zich in de dag had vergist. Op ma t/m do kan hij even naar huis voor het avondeten. Vrijdags niet dus.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 09:13 #993361

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Ga vaak pas in november richting Drimmelen voor de winter. Meerdere malen met broodvaart in de Volkerak gelegen en ook in de Krammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 09:20 #993363

Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Als je alleen voor de sluis ligt en je roept op, en dat wordt afgewimpeld oké

Maar hoevaak ik voor een sluis heb liggen wachten , dat boot 1 oproept dan nr 2 nr 3 nr 4 dan denk ik al hallo kolk is groot zat hoor :unsure:

1 keer was voldoende , waarschijnlijk gekopieerd van de brood poepers maar ja die zijn ook wat groter

Tja , maar aangezien sluiskanalen vrijwel altijd duplex zijn kun je niet horen dat er al meerdere oproepen zijn geweest. Alleen het antwoord van de sluis (of brug) kun jij ook horen. Tenzij de sluis de oproepsignalen door relayeert naar het antwoordkanaal wat wel gedaan wordt.
Bijv. bij kanaal 64 is dat het geval . Jij kunt wel met oproepkanaal 156,225 ( schip ) maar ontvangen met het antwoordkanaal (wal) 160,825 kun je niet.
Geeft de sluis dus geen antwoord dan weet je niet of er al meer schepen hebben opgeroepen.

Maar het zou best kunnen dat er ook sluis of brug wachters zijn die dat niet begrepen hebben omdat ze onvoldoende hebben opgelet tijdens de marifooncursus :whistle:
Ad

Ook aan een half woord heb IK genoeg hoor, een antwoord komt vaak na een vraag , hoor ik 4 x hetzelfde antwoord was de vraag 4 x hetzelfde meestal .

Ik kan me niet meer herinneren dat ik überhaupt een sluis heb opgeroepen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 10:17 #993378

Jeroen-pion schreef :
Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Als je alleen voor de sluis ligt en je roept op, en dat wordt afgewimpeld oké

Maar hoevaak ik voor een sluis heb liggen wachten , dat boot 1 oproept dan nr 2 nr 3 nr 4 dan denk ik al hallo kolk is groot zat hoor :unsure:

1 keer was voldoende , waarschijnlijk gekopieerd van de brood poepers maar ja die zijn ook wat groter

Tja , maar aangezien sluiskanalen vrijwel altijd duplex zijn kun je niet horen dat er al meerdere oproepen zijn geweest. Alleen het antwoord van de sluis (of brug) kun jij ook horen. Tenzij de sluis de oproepsignalen door relayeert naar het antwoordkanaal wat wel gedaan wordt.
Bijv. bij kanaal 64 is dat het geval . Jij kunt wel met oproepkanaal 156,225 ( schip ) maar ontvangen met het antwoordkanaal (wal) 160,825 kun je niet.
Geeft de sluis dus geen antwoord dan weet je niet of er al meer schepen hebben opgeroepen.

Maar het zou best kunnen dat er ook sluis of brug wachters zijn die dat niet begrepen hebben omdat ze onvoldoende hebben opgelet tijdens de marifooncursus :whistle:
Ad

Ook aan een half woord heb IK genoeg hoor, een antwoord komt vaak na een vraag , hoor ik 4 x hetzelfde antwoord was de vraag 4 x hetzelfde meestal .

Ik kan me niet meer herinneren dat ik überhaupt een sluis heb opgeroepen

Dit antwoord begrijp ik in ieder geval niet :huh:
En mijn antwoord is ook niet alleen voor jou bedoeld hoor :whistle:
En dat zaken vaker worden geschreven , daar moet je maar aan wennen. Of dacht je dat ik eerst alles ga teruglezen om te kijken of een antwoord soms al is gegeven?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beroepsvaart in jachtensluis 03 nov 2018 10:28 #993382

Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Als je alleen voor de sluis ligt en je roept op, en dat wordt afgewimpeld oké

Maar hoevaak ik voor een sluis heb liggen wachten , dat boot 1 oproept dan nr 2 nr 3 nr 4 dan denk ik al hallo kolk is groot zat hoor :unsure:

1 keer was voldoende , waarschijnlijk gekopieerd van de brood poepers maar ja die zijn ook wat groter

Tja , maar aangezien sluiskanalen vrijwel altijd duplex zijn kun je niet horen dat er al meerdere oproepen zijn geweest. Alleen het antwoord van de sluis (of brug) kun jij ook horen. Tenzij de sluis de oproepsignalen door relayeert naar het antwoordkanaal wat wel gedaan wordt.
Bijv. bij kanaal 64 is dat het geval . Jij kunt wel met oproepkanaal 156,225 ( schip ) maar ontvangen met het antwoordkanaal (wal) 160,825 kun je niet.
Geeft de sluis dus geen antwoord dan weet je niet of er al meer schepen hebben opgeroepen.

Maar het zou best kunnen dat er ook sluis of brug wachters zijn die dat niet begrepen hebben omdat ze onvoldoende hebben opgelet tijdens de marifooncursus :whistle:
Ad

Ook aan een half woord heb IK genoeg hoor, een antwoord komt vaak na een vraag , hoor ik 4 x hetzelfde antwoord was de vraag 4 x hetzelfde meestal .

Ik kan me niet meer herinneren dat ik überhaupt een sluis heb opgeroepen

Dit antwoord begrijp ik in ieder geval niet :huh:
En mijn antwoord is ook niet alleen voor jou bedoeld hoor :whistle:
En dat zaken vaker worden geschreven , daar moet je maar aan wennen. Of dacht je dat ik eerst alles ga teruglezen om te kijken of een antwoord soms al is gegeven?
Ad

Daar doelde ik op, ook uit het antwoord, kan ik vaak / meestal wel de vraag herleiden hoor......
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl