Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bijwerken zeekaarten ja of nee ?

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 18:06 #995867

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Pimpel schreef :
Sympathiek van de agent dat de plotter als alternatief werd geaccepteerd. Als die kaart wel was bijgewerkt had de agent het waarschijnlijk ook geaccepteerd als goede bijgewerkte kaart.

Inderdaad. Het was geen coulance van de bewuste agent, Hoewel kaartplotters niet aan de strenge eisen van een officieel ECDIS voldoen zou een werkend en up to date kaartplotter systeem (en ik vermoed ook tablet met nautische kaarten) voldoende zijn geweest.
Zijn collega’s wilden de verbaliserende agent niet in het bijzijn van de schipper afvallen maar hadden het ook liever bij een waarschuwing gelaten.

Pimpel schreef :
Echter, plotters (en ipads) en hun kaarten zijn niet bedoeld als officiele publicatie. Je blijft daar ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor die aan boord te hebben.

Dat zal juridisch kloppen, maar ik sluit niet uit dat met het goedkeuren van puur electronische kaarten (ECDIS) aan boord van zeeschepen de regels voor de watersport ook veranderen. Transas levert zowel ECDIS systemen en Pilot PRO (tablet) voor loodsen als iSailor (tablet) voor watersporters. Zelfde kaartmateriaal. Op een gegeven moment wordt het lastig om te beargumenteren waarom niet-papieren kaarten op een jacht niet zouden voldoen.

Die disclaimers van Navionics c.s. lijken me meer een juridische constructie om van aansprakelijkheid af te komen dan een verklaring dat het kaartmateriaal niet de kwaliteit van de papieren versie zou hebben. Kaartleveranciers (zowel electronisch als op papier) betrekken hun data veelal van dezelfde Hydrografische Diensten,

Regelmatig updaten en zorgen voor een backup optie als je primaire systeem uit mocht vallen levert in mijn ogen meer nuttige informatie op (en is dus veiliger) dan papieren kaarten die matig tot niet handmatig worden bijgewerkt. Maar goed, die discussie is elders op dit forum al gevoerd.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 18:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 18:38 #995887

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Voldoen die gratis te downloaden RWS kaarten van Zeeland met diepte niet aan deze eisen?

www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 21:13 #995934

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Sinds ik de NV Verlag kaarten heb ontdekt enkele jaren geleden werk ik ze redlijk nauwgezet bij. Het is effe een klusje, zeker als je meerdere kaarten van ze hebt. Ik vaar hoofdzakelijk op papieren kaarten, en gebruik laptop en plotter als back up. Af en toe. Ivm met 24uurs koop ik elk jaar NL3 en NL2. Dit jaar ook weer NL1. Vind het een prettige gedachte dat de kaarten zo goed mogelijk zijn bijgewerkt.

Voor 2019 het plan in uitvoering genomen om mijn laptop met Wingps Voyager ook in de kuip zichtbaar te maken en “meer electronisch” te gaan varen. Stentec biedt geweldig simpele methode om electronisch kaarten bij te werken, dus dat is vanaf nu simpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 21:22 #995935

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
Eclips schreef :
...Ik heb me wel afgevraagd hoe je de wijzigingen in zou moeten tekenen, want sommige plekken worden zó vaak gewijzigd dat het een puinhoop zou worden op de kaart als je dat met de hand intekent...

Ik zou me afvragen, gebied waar je veel komt.. kijk je daar veel op de kaart of gaat dat toch vaker op plotter/tablet o.i.d.
Papieren kaarten zou ik eerder bijwerken voor een onbekend gebied en/of langere trip, als je dat doet zoals het hoort wordt het geen puinhoop in de kaart omdat je begint met de laatste wijzigingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 21:57 #995938

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7550
holtere schreef :
Voldoen die gratis te downloaden RWS kaarten van Zeeland met diepte niet aan deze eisen?

www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc

Natuurlijk voldoen de officieele ENC kaarten van Rijkswaterstaat aan de eisen. Uiteraard ook de Schelde kaarten van VTS-Scheldt.

De Oesenc kaarten uiteraard ook, want die komen rechtstreeks van de Hydrografische diensten en ook nog in het originele standaard ENC formaat waarin ze gemaakt zijn. Met daarbij een regelmatige update.

De InlandENC rivieren kaarten komen ook van de officiele instanties. Zijn in Duitsland voor de binnenvaart al verplicht.

En neem net als de zeevaart 2 systemen aan boord met bijvoorbeeld een eenvoudige netbook, die ook enige tijd op de eigen batterij kan werken.

Bram
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 22:02 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 11 nov 2018 22:39 #995941

Ik werk mijn kaarten graag bij en koop ieder jaar een nieuwe kaart.
Tenminste: van het Wad en de kustwateren.
Mijn IJsselmeerkaart is denk ik een jaar of 10 oud.

Ik vind de kaarten van NV-Verlag een zegen tov. van de Nederlandse 1800 serie.
Oké de correcties komen maar 1 x per maand, maar als ik alle correcties via 'berichten aan zeevarenden' in mijn papieren kaarten zou verwerken, dan wordt het een onleesbaar geheel. NV Verlag komt met printbare stukjes kaart die je op je papieren kaart plakt.
Je bent er wel even mee bezig iedere maand.
Ik heb daardoor van het NL en Duitse wad altijd een redelijk actuele papieren én een elektronische kaart op een tablet bij me. Ik overweeg de aanschaf van een tweede tablet, als back-up.

En ook nu kom ik wel situaties tegen waarbij de betonning in werkelijkheid anders is dan op de kaart.

Voor de Oostzee heb ik een kaartenset (papier en tablet) van 2017. Daar schijnt niet zoveel te veranderen, dus je zou jaren vooruit kunnen met zo'n kaart. Ik ben er nog niet geweest, dus ik kan je niet vertellen of deze visie klopt.

Ik zou graag Open CPN oid gebruiken, omdat je via Nautin dan altijd een actuele kaart hebt, maar dat gaat me technisch gezien allemaal boven mijn pet.

Aan boord heb ik verder een klein plottertje, wat ik meer als kompas, GPS en ankeralarm gebruik. Ook voorziet het mijn marifoon van GPS-coördinaten. Ik vind het leuk en handig om te kunnen zien wat mijn SOG is naast mijn log.
Het is ondoenbaar om dat ding up to date te houden. De kaarten (C-map) voor dat ding zijn peperduur en al sterk verouderd als je ze koopt. Het scherm is erg klein. Achterhaald apparaat misschien?

Een kaart die goed bijgewerkt is en je kan printen is natuurlijk helemaal ideaal.
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 22:40 door erik van poppel. Reden: aanvulling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 00:41 #995958

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
De papieren 1800 kaarten zijn aan boord alleen nog maar als backup aanwezig en zijn inmiddels tenminste enkele jaren oud. Voor de oversteek naar Engeland heb ik nog wel redelijk actuele Imray overzeilers. Ieder jaar kijk ik nog wel even op de site van Imray voor wijzigingen en de belangrijkste die op de route liggen werk ik nog bij. Dat doe ik als backup maar ook om de opstappers ervaring op te laten doen met het handmatig positie en koers op de kaart te laten plotten. Maar de echte navigatie gebeurd op de iPad met iSailor. Ook daar zijn er trouwens bij een beetje tocht ook twee van aan boord. De kaarten van iSailor zijn bijgewerkt en dus altijd actueel.

Het handmatig bijwerken vanuit de BAZ's is niet alleen monnikenwerk, maar in veel gevallen ook tamelijk nutteloos voor de pleziervaart. Veel wijzigingen hebben betrekking op tijdelijke situaties en als je die in de kaart zet kan je ze vaak bij de BAZ van een paar weken of maanden later weer verwijderen. Op de kaart wordt het dan een knoeiboel. Bij grote wijzigingen kan je beter een nieuwe kaart kopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 06:46 #995967

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
ManneeB schreef :
Papieren kaarten zou ik eerder bijwerken voor een onbekend gebied en/of langere trip, als je dat doet zoals het hoort wordt het geen puinhoop in de kaart omdat je begint met de laatste wijzigingen.

Met de NV Verlag methode (pdf printen, plaatje uitknippen en over de oude situatie plakken) is dat geen handige werkwijze. Dan plak je oudere situaties op nieuwere. Ik werk ze per uitgiftedatum bij, de oudste eerst. Op de kaart schrijf ik welke maanden gedaan zijn.
Laatst bewerkt: 12 nov 2018 06:47 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 07:03 #995968

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Één keer een kaart bijgewerkt.....
Het werd echter zo onoverzichtelijk dat het meer kwaad dan goed deed.
Ben dr dus meegestopt. Electronische kaarten zijn wel altijd up-to-date.

Heb altijd nog wel overzichtskaarten/overzeilers.
Eigenlijk alleen vior de reisvoorbereiding....niet voor navigatiedoeleinden.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 07:19 #995970

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
@koko
Als je meerdere maanden bijwerkt is het natuurlijk wel zaak als de nieuwste er op zit, om eerdere wijzigingen weg te strepen, scheelt ook aanzienlijk in het werk.
Heb nooit een bijgewerkte NV verlag kaart in mijn handen gehad, maar als een gebied redelijk wat wijzigingen heeft gehad lijkt het me de kaart niet ten goede komen.

Papier als backup is leuk, maar dan moet het wel betrouwbaar zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 07:39 #995973

Wat volgens mij vaak vergeten wordt, is dat een kaart je laat zien hoe het "kaartbeeld" eruit ziet. Of een bepaalde noord cardinaal die ik moet ronden nu 100 meter verplaatst is, interesseert mij niet zo: als je daar komt dien je die Noord-Cardinaal sowiezo te zoeken (verkennen) voordat je deze rondt. Domweg een koerslijn op een niet-bijgewerkte kaart volgen is niet heel slim. Een bijgewerkte kaart helpt je natuurlijk wél deze noord-cardinaal te vinden.

Pas als het betonningssysteem (de strategie...) (bv splitsing Vliestroom/Stortemelk zo'n 7 jaar terug) een grote revisie ondergaat, plak je er zo'n verbeterblad overheen. Dat komt echter niet zo vaak voor. Maar of de VL10 (of whatever) nu 50 m verschoven is... Als je zó met je navigatie omgaat kun je wellicht beter je energie in andere dingen steken dan het verplaatsen van deze ton met 50 m...

Ik denk wel dat, nu de electronische navigatie zó toegankelijk is, deze systemen bijna als Tom-Tom gezien gaan worden. Zie ook de toenemend aantal vragen op ZF waarom Navionics geen route kan plannen. Blijven nadenken, de kaart "lezen", begrijpen en terugkoppelen wat je om je heen ziet of zou moeten zien is m.i. de kern van navigatie.
Laatst bewerkt: 12 nov 2018 07:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 08:02 #995982

Juist de kleine veranderingen zijn heel erg belangrijk, verplaatsingen van 20 meter het meest. Daarom is het van belang de allerlaatste wijzigingen (Nautin!) in je digitale systeem te hebben.
Voor het nachtvaren gaat het er om dat je al die tonnen ontwijkt, maar wel de geul blijft volgen, en dat kan alleen digitaal...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 08:26 #995989

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Nachtvlinder schreef :
...Zie ook de toenemend aantal vragen op ZF waarom Navionics geen route kan plannen...

Laat Navionics dat als één van de weinigen nou juist wél kunnen... :laugh:

Dat een bijgewerkte kaart ook maar relatief is heb ik in september ondervonden. Op weg naar Schiermonnikoog bleken de eerst twee tonnen aan de oostzijde van de Eilanderbalg op een hele andere plaats te liggen dan de keurig bijgewerkte papieren kaart aangaf. Zo anders dat ik de oriëntatie even helemaal kwijt was met vastlopen tot gevolg. Meestal maakt het niet uit als een tonnetje op een iets andere plek ligt dan in werkelijkheid. Maar soms wel. :side:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 09:35 #996010

Eclips schreef :
Nachtvlinder schreef :
...Zie ook de toenemend aantal vragen op ZF waarom Navionics geen route kan plannen...

Laat Navionics dat als één van de weinigen nou juist wél kunnen... :laugh:

Dat een bijgewerkte kaart ook maar relatief is heb ik in september ondervonden. Op weg naar Schiermonnikoog bleken de eerst twee tonnen aan de oostzijde van de Eilanderbalg op een hele andere plaats te liggen dan de keurig bijgewerkte papieren kaart aangaf. Zo anders dat ik de oriëntatie even helemaal kwijt was met vastlopen tot gevolg. Meestal maakt het niet uit als een tonnetje op een iets andere plek ligt dan in werkelijkheid. Maar soms wel. :side:

Bedoel je de splitsingston bij de spruit?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 09:59 #996022

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ja, die bedoel ik. En we kwamen daar aan op een ongunstig moment, laat in het afgaand tij, waardoor het stroomde als een gek. Op zo'n moment kun je je ook niet zoveel veroorloven.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 11:53 #996051

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Misschien een stomme vraag, maar is er ook een manier om een boeienbestand van Nautin in iSailor te laden? Mijn ervaring is dat iSailor, hoezeer ik ook fan ben van het programma, toch altijd achter loopt met betrekking tot veranderingen.
Zal het toevoegen van losse boeien van Nautin tot problemen/chaos leiden of kan dat gewoon?
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 12:09 #996056

It Paradyske schreef :
....
Voor het nachtvaren gaat het er om dat je al die tonnen ontwijkt, maar wel de geul blijft volgen, en dat kan alleen digitaal...
Waarom zou dat niet met een papieren kaart kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 12:39 #996066

jaaph schreef :
It Paradyske schreef :
....
Voor het nachtvaren gaat het er om dat je al die tonnen ontwijkt, maar wel de geul blijft volgen, en dat kan alleen digitaal...
Waarom zou dat niet met een papieren kaart kunnen?

Een geul van 50 meter breed vind je niet zo makkelijk...
En die niet verlichte tonnen zijn soms best wel moeilijk te ontwijken...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 13:16 #996071

It Paradyske schreef :
Juist de kleine veranderingen zijn heel erg belangrijk, verplaatsingen van 20 meter het meest

Dan ben ik blij dat ik mij red met onnauwkeurigere kaarten! Moet er niet aan denken dat mijn manier van navigatie dit soort kaarten vereist!

Nautin is leuk op het Wad, maar dit topic gaat toch over zeekaarten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 13:36 #996074

Nachtvlinder schreef :
It Paradyske schreef :
Juist de kleine veranderingen zijn heel erg belangrijk, verplaatsingen van 20 meter het meest

Dan ben ik blij dat ik mij red met onnauwkeurigere kaarten! Moet er niet aan denken dat mijn manier van navigatie dit soort kaarten vereist!

Nautin is leuk op het Wad, maar dit topic gaat toch over zeekaarten?

Wad: WaddenZEE!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 13:37 #996075

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Nachtvlinder schreef :

Nautin is leuk op het Wad, maar dit topic gaat toch over zeekaarten?

Dat klinkt als een diskwalificatie van Nautin, cq van het Wad als navigatiegebied. Als het thema van de bijgewerkte kaarten ergens van toepassing is, is het wel op het Wad en in de Delta. Voor een oversteek is het een stuk minder relevant of een ton nog op dezelfde plaats ligt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 13:58 #996078

Eclips schreef :
Nachtvlinder schreef :

Nautin is leuk op het Wad, maar dit topic gaat toch over zeekaarten?

Dat klinkt als een diskwalificatie van Nautin, cq van het Wad als navigatiegebied. Als het thema van de bijgewerkte kaarten ergens van toepassing is, is het wel op het Wad en in de Delta. Voor een oversteek is het een stuk minder relevant of een ton nog op dezelfde plaats ligt.

Behalve dan de aanlooptonnen, die willen nog wel eens een mijltje of twee verschuiven, zie ze dan maar eens te vinden...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 14:01 #996079

It Paradyske schreef :
jaaph schreef :
It Paradyske schreef :
....
Voor het nachtvaren gaat het er om dat je al die tonnen ontwijkt, maar wel de geul blijft volgen, en dat kan alleen digitaal...
Waarom zou dat niet met een papieren kaart kunnen?

Een geul van 50 meter breed vind je niet zo makkelijk...
En die niet verlichte tonnen zijn soms best wel moeilijk te ontwijken...

Nou heb ik geleerd om snachts in de geul te varen door op zicht van groen naar rood licht en vv te met zicht naar voren en naar achteren, Niks digitaal, je vaart vrij van de blinde tonnen en je ziet wat de stroom doet. Wel ff letten op mee en/of tegenliggers en kruisen maakt het wel wat interessanter.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 15:46 #996111

Voor de goede orde: ik vind de Nautin initiatieven en bestanden fantastisch met absoluut hun doel! Heerlijk om op het Wad de randjes op te zoeken, met Quick-Tide een serie van 3 wantijen in één tocht te plannen, een prikken-koers te varen en dat soort dingen!

Op vakantie naar gebeiden waar ik bijna niet of lang gelezen geweets ben, gaat het in standje "behoudend"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijwerken zeekaarten ja of nee ? 12 nov 2018 16:04 #996118

Noballast schreef :
It Paradyske schreef :
jaaph schreef :
It Paradyske schreef :
....
Voor het nachtvaren gaat het er om dat je al die tonnen ontwijkt, maar wel de geul blijft volgen, en dat kan alleen digitaal...
Waarom zou dat niet met een papieren kaart kunnen?

Een geul van 50 meter breed vind je niet zo makkelijk...
En die niet verlichte tonnen zijn soms best wel moeilijk te ontwijken...

Nou heb ik geleerd om snachts in de geul te varen door op zicht van groen naar rood licht en vv te met zicht naar voren en naar achteren, Niks digitaal, je vaart vrij van de blinde tonnen en je ziet wat de stroom doet. Wel ff letten op mee en/of tegenliggers en kruisen maakt het wel wat interessanter.

Keep on dreaming, dat hele Oosterom was niet verlicht.
Net als bijna alle andere geulen op het Wad.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl