Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver ....

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 08:37 #1084948

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Na een mooie camper vakantie in British Colombia, zijn we nu aan het dromen om daar met de boot naartoe te varen.
Maar de Canadese westkust is ver weg en niet zo heel makkelijk bereikbaar …
Zelf wat dingen bij mekaar zoeken, levert de volgende mogelijkheden :

OVERLAND : Zeil naar de oostkust van Canada bv Montreal, zet de boot op een trein of truck en ga over land naar Vancouver
ZUID 1 : Zeil via het panama kanaal naar de Pacific en dan een paar lange off shore legs (Panama-Hawaii-Vancouver)
ZUID 2 : Zeil via het panama kanaal naar de Pacific om dan via de US Westkust noord te varen (tegen heersende wind en stroming)
NOORD : Via de NW passage naar het westen, maar ik denk niet of dat met een polyester jachtje een goed idee is :unsure:
WISSEL : koop/huur ter plekke een boot

Het laatste is enkel voor de volledigheid want niet zo een uitdaging :whistle:

Iemand nog ideeen en/of commentaar op die van mij ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 08:53 #1084951

Geen antwoord maar wel inspiratie.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 09:45 #1084966

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
iGrf schreef :
...OVERLAND : Zeil naar de oostkust van Canada bv Montreal, zet de boot op een trein of truck en ga over land naar Vancouver...

Je zou nog kunnen doorzeilen naar Lake Superior en bij Buck's Marina de boot op transport zetten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 09:52 #1084967

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Samen met een Amerikaanse familie (gekoppeld gevaren) de doortocht van panama kanaal gemaakt die ook daarna richting Vancouver ging, hij ging over Hawaii. Heel mooi project, zelf heb ik helaas die richting op geen persoonlijke ervaring te delen.
Laatst bewerkt: 19 sept 2019 10:10 door bteaux. Reden: aanvulling "gekoppeld gevaren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 10:05 #1084973

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
La Mavare schreef :
Je zou nog kunnen doorzeilen naar Lake Superior en bij Buck's Marina de boot op transport zetten.

Welke route zou je kiezen over de Atlantic rekening houdend met de heersende windrichtingen daar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 10:25 #1084975

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
bteaux schreef :
La Mavare schreef :
Je zou nog kunnen doorzeilen naar Lake Superior en bij Buck's Marina de boot op transport zetten.

Welke route zou je kiezen over de Atlantic rekening houdend met de heersende windrichtingen daar?

Rechtstreeks, maar leuker en wat warmer via de Azoren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 15:07 #1085035

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Helaas heb ik geen ervaring om een dergelijke noordelijke route te varen.
Wel heb ik het eea gelezen over de zeilende visserij vanuit st Malo en die omgeving richting de visgronden onder Groenland en bij st Pierre et Miclon.
Dacht veel aan de wind en bibberen.
Als de tijd geen hoofdrol speelt zou ik de zuidelijkere route kiezen, gewoon over Canaries, Cape Verde naar de overkant, via het Panama kanaal, hoeft de boot ook niet op Transport, OK je hebt wel de kosten van het kanaal, maar dat weegt mogelijk op tegen het transport over land, waarschijnlijk zelfs fors voordeliger.

Terug wordt een heel ander verhaal denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 18:08 #1085075

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Schotland - Faeröer - IJsland - Oost Groenland - langs de kust naar West Groenland en dan oversteken naar Canada is een optie. Je hebt dan allemaal overzienbare afstanden tussen land. Tussen IJsland en Groenland kan het wel aardig waaien en bij Groenland is ijs een punt van aandacht. Dat is ongeveer de oude vikingroute.

Dit jaar was/is de NW passage bevaarbaar, vorig jaar niet. Ieder jaar is het afwachten of en wanneer de NW passage bevaarbaar is. Ook plastic boten zijn door de NW passage gevaren, dus het kan wel.

Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Het is zeker geen kokosnoot route, maar wel aanzienlijk korter in tijd en afstand. Kachel aan boord is wel noodzakelijk.

Via het Panamakanaal kom je langs de Galapagos. Ook geen vervelende plek om even te stoppen (voor zover dat tegenwoordig met de huidige regels kan). Op deze route zul je ook minder vaak een kachel nodig hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 20:54 #1085116

Ik ben in 2009 uit Nederland vertrokken en in 2015 in Zuid Oost Alaska aangekomen wat ik nu "thuis" noem. We zitten hier slecths enkele honderden mijlen ten noorden van Vancouver Island. In die Jaren ertussen heb ik uitgbreid Groenland, Labrador, Newfoundland, Baffin Island, Ellesemere Island en de Noordwest Passage verkend. Ik heb daar erg van genoten en zal zeker weer terug keren naar dat gebied. De laatste paar Jaren vooral in Alaska rond gevaren, mijn thuis is erg vergelijkbaar met BC. Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je iets doet waar je zelf van geniet. Als ik je zo hoor praten over nat, koud, bibberen, veel wind, tegen de wind, tegen de stroom in, dan concludeer ik dat dit niet helemaal de meest geschikte route is voor jullie.
Je moet doen wat je het meeste aantrekt, iedere route heeft zo zijn eigen charmes en bijkomende voor en nadelen. Als ik het weer zou doen dan zou ik waarschijnlijk weer de NW passage varen, al zou ik Kaap Hoorn/Antarctica zelf ook overwegen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 19 sept 2019 22:01 #1085144

Eergisteren per ongeluk de film Nova Zambia gekeken (Was vergeten hoe slecht die film was)

Voor die route moet je blijkbaar een winter uittrekken of even wachten tot de aarde warm genoeg is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 09:58 #1085229

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Erikdejong schreef :
Ik ben in 2009 uit Nederland vertrokken en in 2015 in Zuid Oost Alaska aangekomen wat ik nu "thuis" noem. We zitten hier slecths enkele honderden mijlen ten noorden van Vancouver Island. In die Jaren ertussen heb ik uitgbreid Groenland, Labrador, Newfoundland, Baffin Island, Ellesemere Island en de Noordwest Passage verkend. Ik heb daar erg van genoten en zal zeker weer terug keren naar dat gebied. De laatste paar Jaren vooral in Alaska rond gevaren, mijn thuis is erg vergelijkbaar met BC. Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je iets doet waar je zelf van geniet. Als ik je zo hoor praten over nat, koud, bibberen, veel wind, tegen de wind, tegen de stroom in, dan concludeer ik dat dit niet helemaal de meest geschikte route is voor jullie.
Je moet doen wat je het meeste aantrekt, iedere route heeft zo zijn eigen charmes en bijkomende voor en nadelen. Als ik het weer zou doen dan zou ik waarschijnlijk weer de NW passage varen, al zou ik Kaap Hoorn/Antarctica zelf ook overwegen.

Don't worry, onze recente niet boot vakanties waren naar Ijsland (zomer) en Finland (winter) dus ik heb helemaal geen probleem met koude. Integendeel ik geniet enorm van rustige winterdagen met 's morgens ijs op het dek maar wel een knusse warme kajuit met comfort food :)

Ik maak me eerder zorgen over de mogelijkheden met onze 'plastic' boot daar tussen het ijs, anders zou ik niet twijfelen om daar van de (relatief) ongerepte natuur te genieten.
Maar ik wil wel vermijden dat we daar ergens vastvriezen en genoodzaakt zijn om onze katten op te eten :sick:
Ik veronderstel dat jij de NW passage met Bagheera gedaan hebt ?
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 12:18 #1085276

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Naar verluid zijn er dit jaar 12 van de 20 jachten er in geslaagd de NW-passage door te komen. Veel ijs was de grote spelbreker.

@BB: Als alternatief heb je inderdaad de NO-passage, maar daarvoor heb je een CvO-zee nodig, anders krijg je geen vergunning van Rusland. Persoonlijk met boot melden in Moermansk.

NB Ook de Tecla is er doorheen gekomen. TRACKER
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 12:24 door La Mavare. Reden: tecla vergeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 15:18 #1085312

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
iGrf schreef :
Na een mooie camper vakantie in British Colombia, zijn we nu aan het dromen om daar met de boot naartoe te varen.
Maar de Canadese westkust is ver weg en niet zo heel makkelijk bereikbaar …
....

Iemand nog ideeen en/of commentaar op die van mij ?

Vraag: welk schip heb je bij je vraag in je achterhoofd? De Koreaan uit dit bericht: zeilersforum.nl/index.php/foru...-met-karakter#752101 ?

Ik kan daar niet zoveel over vinden behalve via Google een beknopt stukje in "Cruising World" uit 1979: books.google.nl/books?id=FOxbg...wift%2033%22&f=false
(Bovenste resultaat)




Wat zijn je eigen ervaringen qua opkruisen op zee?
Want 44 m2 lijkt me voor een schip met behoorlijk volume en 7 ton waterverplaatsing niet heel erg veel.
(Het is bijv. duidelijk minder dan een Wibo 990 of Van Wijk 35 die dezelfde afmetingen hebben maar ruim anderhalve ton minder wegen)

Of heb je daar niet zo'n last van?
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 16:47 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 17:22 #1085348

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
iGrf schreef :
Ik maak me eerder zorgen over de mogelijkheden met onze 'plastic' boot daar tussen het ijs,

Zelf zie ik regelmatig "plastic" rondvaren in ijzige gebieden zoals Spitsbergen en Groenland. Het kan wel.

Het is alleen niet de bedoeling om met een zeiljacht als een ijsbreker ijs aan de kant te duwen, want dat lukt niet. Ook sommige stalen schepen die zoiets probeerden zijn gezonken. Je moet tussen de ijsplaten door varen - meestal op de motor - zonder ze te raken. En wanneer er "te veel" ijs ligt kan dat dus niet.

IJskaarten zijn een goede eerste indicatie. Kijk bijvoorbeeld eens op ocean.dmi.dk/arctic/icecharts.uk.php voor Groenland. Dan zijn er nog verklaringen voor de kleurtjes.

Als er meer dan 1/10 ijs op de kaart staat (licht blauw), kan je het met een zeiljacht meestal vergeten.

En verder kan je door een ogenschijnlijk open ijsveld varen. Dan draait ineens de wind en ben je ingesloten door het ijs. Een klassieke instinker.

Kortom, dit is heel duidelijk een kwestie van goed weten waar je mee bezig bent en niet iets om vanuit een theorie boekje in de praktijk uit te proberen.

Verder zal varen in de hoge breedtegraden vaak neerkomen op motoren door gebrek aan wind (of veel te veel wind) of ijsvelden die zich niks aantrekken van jouw gewenste vaarrichting.

Maar verder is het een geweldige ervaring ... mits schipper en schip geschikt zijn voor dit avontuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 17:45 #1085350

Dat zou ik toch iets willen nuanceren. De ene plastic boot is zeker de andere niet. Er zijn heel wat plastic boten die ik zo door de NWP zou varen.

Wat betreft ijsbreken: dat gaat je inderdaad niet lukken met een zeilboot. Zelf ram ik ijsbruggen met een knoop of 6 waarbij de boot er met 25 ton gewicht (behoorlijk vol geladen) bovenop komt te liggen en er dan doorheen zakt. Dat is een praktijk die ik inderdaad niet met een plastic boot zou doen. Maar het opzij drukken van ijsblokken kan prima. Je kunt blokken met een gewicht van ongeveer 7-8x je motorvermogen opzij duwen om jezelf een weg te banen. Met Bagheera kan ik ongeveer een ton of 500-600 aan ijs opzij krijgen om een weg te banen.

Stalen boten zinken ook: voor zover ik weet is dat er maar 1 geweest, de berserk, en die blonk niet uit in een goede schipper of in knap onderhoud. Er is ook nog steeds niet bekend wat er nu eigenlijk met die boot gebeurt is, alleen dat hij verdwenen is (voor zover ik weet). De andere (stalen) boten die gezonken zijn in het ijs, is allemaal door toedoen van kruiend ijs, daar is bijna niets tegen bestand en zelfs atom ijsbrekers vallen er soms aan te prooi. Dat zijn omstandigheden die je moet vermijden en het vergt aardig wat kennis, inzicht en ervaring om die situaties een dag van te voren te zien aankomen om ze zo te kunnen vermijden.

Voor een gemiddeld zeiljacht is navigeren in 3/10e ijsbedekking geen probleem, daarin zijn de kanalen tussen de schotsen nog breed genoeg zodat je bijna geen ijs hoeft aan te raken met de boot. Afhankelijk van de boot, maar vooral ook het motor vermogen, kun je met een zeilboot tot 8/10e eerste jaars ijsbedekking heen drukken, maar dan is het wel zaak dat je weet waar je mee bezig bent en je minimaal een pk of 75 tot 100 tot je beschikking hebt.

Ik ben het opzich wel met je eens, wat je beschrijft is de voorzichtige benadering van varen in ijs en als je het nog niet eerder gedaan hebt dan is dat een goede basis om mee te beginnen. Er is echter een hoop meer mogelijk als je weet waar je mee bezig bent.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 sept 2019 17:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 17:56 #1085356

iGrf schreef :
Don't worry, onze recente niet boot vakanties waren naar Ijsland (zomer) en Finland (winter) dus ik heb helemaal geen probleem met koude. Integendeel ik geniet enorm van rustige winterdagen met 's morgens ijs op het dek maar wel een knusse warme kajuit met comfort food :)

Ik maak me eerder zorgen over de mogelijkheden met onze 'plastic' boot daar tussen het ijs, anders zou ik niet twijfelen om daar van de (relatief) ongerepte natuur te genieten.
Maar ik wil wel vermijden dat we daar ergens vastvriezen en genoodzaakt zijn om onze katten op te eten :sick:
Ik veronderstel dat jij de NW passage met Bagheera gedaan hebt ?
Ik heb dat inderdaad met de Bagheera gedaan, een boot die daar speciaal voor ontworpen en gebouwd is.

Wat voor termijn denk je aan om te vertrekken richting Vancouver? is dat iets wat je volgende zomer al wilt doen of is dit een "ooit" plan? Als het wat verder in de toekomst ligt kun je eerst eens wat zeilvakanties naar Ijsland, spitsbergen of Groenland maken om te zien of je dat wel leuk vind. Ijsland kun je al in een 3 weken vakantie heen en weer varen (dan heb je geen tijd op Ijsland, maar dat terzijde).

over jullie boot in het ijs kan ik weinig zegggen, ik ken de boot niet. Als je het nog nooit eerder gedaan hebt zou ik voorzichtig zijn en ijs in eerste instantie vermijden. De beste plek om met ijs te leren spelen is de Disko Baai in West Groenland. Zelf vind ik boot met meerdere uitsteeksels volledig ongescikt in ijs. Dus multihulls, boten met dubbele roeren, boten met dubbele schroeven etc. zijn wat mij betreft uit den boze voor het varen in ijs.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onmogelijke route ? Antwerpen naar Vancouver .... 20 sept 2019 18:26 #1085363

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
De Berserk is bij Antarctica vergaan in een storm nadat deze is losgeslagen van het anker. Althans, dat is de meest gangbare lezing. Later is op zee een leeg reddingsvlot teruggevonden.

Het aan de kant duwen van ijsplaten zou inderdaad kunnen. Alleen zal schuren tussen schip en ijs bij een plastic boot meer/diepere krassen en schrammen opleveren dan bij een stalen schip. Om die reden zou ik dat proberen te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl