In de nacht van zondag op maandag ging plotseling ons CO-alarm af. 053 ppm gaf het ding aan, voor zover ik dat met mijn slaapdronken hoofd heb kunnen zien. Batterijen eruit en weer erin en toen was 'ie stil, maar gaf nog steeds die waarde. We zijn weer gaan slapen. Slapen? Maar dat is gevaarlijk! Weet ik, maar hieronder leg ik het uit. Later die nacht ging hij nóg een keer af. 153 ppm stond er in het display, en dat is een waarde waarbij hij ook zou moeten alarmeren. Weer de batterijen eruit en teruggeplaatst en toen piepte hij niet meer. Wij zijn weer gaan slapen. De volgende morgen stond hij op 0 en sindsdien doet hij het weer "normaal".
Dan nu de toelichting. De reden dat we zijn gaan slapen is dat we al uren geen verbrandingsproces meer in de boot hadden. We hebben een 2-pits Origo. Als die een tijdje brandt kan de CO-melder wel een waarde geven tot 40 á 45 ppm, om kort na het doven van de vlam weer te zakken. Een aantal minuten later staat de melder dan weer op nul. Ook hebben we een Chinese dieselkachel, die nog nooit een uitslag op de CO-melder heeft getoond. Nu heb ik die vorige week wel gedemonteerd voor een kleine reparatie, maar na hermontage heeft hij uren gelopen zonder een melding. Als de koolmonoxide van de kachel was gekomen, was me dat zondagavond misschien al wel opgevallen, maar ik kijk natuurlijk niet constant op de melder. Maandagochtend heb ik dat wel gedaan en toen was er weer niks aan de hand.
We zijn zondagavond om 2300 uur gaan slapen. Toen ging de kachel uit, want we hebben hem 's nachts nooit aan. Volgens mijn vriendin was het een uur of 1 toen het alarm voor de eerste keer af ging en tegen tweeën toen het voor de tweede keer gebeurde. We spannen altijd een fleecedeken voor de kajuitingang. Dat houdt de warmte genoeg binnen en de wind buiten, maar zou m.i. toch voldoende moeten ventileren.
Mijn vraag aan jullie: wat kan er gebeurd zijn? Hoe gedraagt koolmonoxide zich en kan het nog ergens anders vandaan komen dan van een verbrandingsproces? Kan het uitlaatgas van de kachel (doorvoer op de spiegel) via wervelingen in de kajuit terechtgekomen zijn? Het woei stevig met de wind vooral schuin op de kop, maar er waren nogal wat wervelingen omdat we enigszins in de luwte van een bos lagen. Kan het zijn dat de aansluiting van de uitlaat op de kachel lek is? Ja, natuurlijk kan dat, maar had het alarm dan niet veel eerder af moeten gaan en niet pas uren na het uitschakelen van de kachel? De boot is een 26 voeter zonder afgesloten compartimenten, dus de lucht kan vrijelijk door de kajuit stromen.
De CO-melder is een Alecto. Het dingetje is niet duur, maar staat als betrouwbaar bekend.
Ik sta voor een raadsel...