Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitleg over statische stabiliteit

Uitleg over statische stabiliteit 14 juni 2020 08:58 #1173407

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
JotM schreef :
Gijper schreef :
JotM schreef :
Laat zien dat als G op de waterlijn ligt, b/T tenminste √6 moet zijn ...
b/T zal wel √6 zijn als B, als je het blokje een draai geeft, noch naar links noch naar rechts gaat. Maar ik kan dat niet uitrekenen. Zal wel iets met limieten van doen hebben.
Nee, geen limieten. Basale stabiliteitstheorie.
Eigenlijk staat het begin van de oplossing al in een bericht dat ik (als ik goed geteld heb) 31 berichten voor de puzzel gepost heb. Maar om het voor wat meer mensen toegankelijk te maken, een duidelijker hint:



De crux is dat M (metacentrum) boven G (zwaartepunt) moet liggen.

Ik zal de oplossing in het weekend posten als niemand het daarvoor heeft gedaan.
Laatste hint.
Als de afmetingen van het prismatische bakje in de laatste regel worden ingevuld wordt de vergelijking voor het richtend moment:

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 14 juni 2020 17:37 #1173681

JotM schreef :
Als de afmetingen van het prismatische bakje in de laatste regel worden ingevuld wordt de vergelijking voor het richtend moment:

Ik heb niet naar de feitelijke inhoud van de forumle gekeken, maar dit soort vergelijkingen kan uiteraard alleen gebruikt worden op basis van de metacenter hoogte. Voor een scheepsvorm is dat ongeveer de eerste 7 tot 8 gradne helling, daarna is de vorm van de waterlijn verandering te groot. Voor een rechthoekige bak werkt de forumule redelijk tot mogelijk een graad of 15 of tot de kim bovenwater komt of de dek rand in het water verdwijnd. Verder dan een van deze drie (welke ook als eerste mogen komen) en de formule gebaseerd op metacenter hoogte is nutteloos geworden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 14 juni 2020 18:34 #1173715

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Als de afmetingen van het prismatische bakje in de laatste regel worden ingevuld wordt de vergelijking voor het richtend moment:

Ik heb niet naar de feitelijke inhoud van de forumle gekeken, maar dit soort vergelijkingen kan uiteraard alleen gebruikt worden op basis van de metacenter hoogte. Voor een scheepsvorm is dat ongeveer de eerste 7 tot 8 gradne helling, daarna is de vorm van de waterlijn verandering te groot. Voor een rechthoekige bak werkt de forumule redelijk tot mogelijk een graad of 15 of tot de kim bovenwater komt of de dek rand in het water verdwijnd.
Ja, inderdaad.

Edit:
Al is 15° mijns inziens wat veel. (De benadering mbv het metacentrum werkt zolang sin(x) = x (x in [rad]) opgaat) Ik zou zelf niet veel verder dan 10° willen gaan.

JotM schreef :
Puzzel voor bij de volgende borrel:


Prismatisch blokje met
lengte l
breedte b
diepgang T

stel l >> b

Laat zien dat als G op de waterlijn ligt, b/T tenminste √6 moet zijn om een stabiele aanvangsstabiliteit te hebben.

Proost :)

Erikdejong schreef :
Verder dan een van deze drie (welke ook als eerste mogen komen) en de formule gebaseerd op metacenter hoogte is nutteloos geworden.

Daar ben ik het, voor zover het inzicht verkrijgen in het fenomeen stabiliteit betreft, niet helemaal mee eens.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 14 juni 2020 18:48 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 14 juni 2020 21:25 #1173819

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1363
Ik ben 7 pagina’s terug afgehaakt :P , dit werd me veel te technisch B)

Toch had ik nog een vraag?
Ik heb ooit van een verwoed hefkiel-zeiler gehoord (maar nooit helemaal begrepen) dat als het echt hard ging waaien / zware zeegang hij zwaard omhoog haalde en zeilen naar beneden. Volgens mij was de redenering dat de boot dan simpeler meer ‘opzij’ werd gedrukt, i.p.v. kantelen.

Broodje Aap of kern van waarheid? Of valt dit buiten de statische stabiliteit?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 14 juni 2020 21:29 #1173821

Dit verhaal is algemeen bekend, ook bij Laser zeilers (zoals ik vroeger). Ik was eigenlijk te licht (60kg) voor een Laser. Totdat iemand mij een tip gaf om met veel wind, ook aan de wind, het zwaard een beetje op te trekken. De boot heeft dan wat meer drift, maar je stabiliteit gaat omhoog, omdat de boot zijdelings wat wegglijdt, en niet "struikelt' over zijn zwaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 14 juni 2020 22:02 #1173835

Sailabout schreef :
Ik ben 7 pagina’s terug afgehaakt :P , dit werd me veel te technisch B)
Het was mijn intentie om het simpel te houden, maar ZF denkt daar anders over :laugh:
Broodje Aap of kern van waarheid? Of valt dit buiten de statische stabiliteit?
Klopt helemaal. Een kiel of zwaard wat naar beneden is creered weerstand tegen zijwaarts wegglijden, de resulterende kracht daarvan zorgt ervoor dat de boot overhelt in dezelfde richting welke de wind dat ook al doet. Als een golf tegen de boot aan slaat dan is het gunstig om met zo min mogelijk weerstand opzij gezet te worden, je hebt dan de kleinste kans op plat slaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 15 juni 2020 22:10 #1174395

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Folkboot schreef :
...
Alleen de “wet van JOTM” daar moet ik nog eens over nadenken. Het vergelijken van het oppervlak onder een GZ-kromme met de mate waarin B en G “uitelkaar” getrokken worden in de richting van het zwaartekrachtveld blijft een bijzonder fenomeen....

Heeft ook steeds minder met zeilen en scheepsbouw te maken.
Nou, daar gaat m'n kans op naam en faam, maar deze wilde ik je niet onthouden:
[bron: collegedictaat "Hydromechanica 2 - Geometrie en Stabiliteit", vak MT526, TU Delft, 2006 - blz 5.2 e.v.]







Niet echt een nieuwigheid trouwens, want het staat vrijwel woordelijk hetzelfde in het dictaat "Stabiliteit - 1961" van prof Gerritsma. (blz 45 e.v.)

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 22:15 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 15 juni 2020 22:21 #1174396

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Sailabout schreef :
Ik ben 7 pagina’s terug afgehaakt :P , dit werd me veel te technisch B)
Tja. "Everything should be made as simple as possible, but not simpler."
Toch had ik nog een vraag?
Ik heb ooit van een verwoed hefkiel-zeiler gehoord (maar nooit helemaal begrepen) dat als het echt hard ging waaien / zware zeegang hij zwaard omhoog haalde en zeilen naar beneden. Volgens mij was de redenering dat de boot dan simpeler meer ‘opzij’ werd gedrukt, i.p.v. kantelen.

Broodje Aap of kern van waarheid?
Ja.
Of valt dit buiten de statische stabiliteit?
Een beetje, maar er zitten ook aspecten uit de statische stabiliteit aan vast.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 15 juni 2020 22:30 #1174397

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Superstatisch!
E=B2!+W+U
Waar E staat voor Erik, en de B voor bedankt voor je mooie W is waardevolle U, is uitleg!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 16 juni 2020 06:47 #1174444

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
scope schreef :
Superstatisch!
Inderdaad!

Op z'n kop, dat dan weer wel.
Maar, je hebt je kansen dat je daar komt wel geoptimaliseerd.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 19 juni 2020 10:19 #1176104

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Het vergroten van de positieve stabiliteitsarm kan op een aantal verschillende manieren:
1) Gewichtszwaartepunt omlaag brengen
2) Massa die zich aanboord bevindt naar loef brengen (bijv. bemanning op de rand of een kantel kiel)
3) Massa aan loef toevoegen (bijv. waterballast)
4) Drukkingspunt van de watermassa veranderen



Zoals zichtbaar is in figuur 1.3 gaat zowel bij de zwenkkiel als bij de waterballast situatie het gewichtszwaartepunt van de boot niet alleen opzij, maar ook omhoog. Als de helling (bij deze voorbeelden) boven de 50 graden komt dan komt het zwaartepunt van de ballast in verticale lijn te liggen met het zwaartepunt van de boot als geheel, zodra dit gebeurt dan draagt de ballast niet meer bij aan de stabiliteit. Als het zwaartepunt van de ballast zelfs nog meer richting hartschip verschuift, dan werken deze stabiliteitsverhogende factoren juist tegen. De situatie van 50 graden helling of meer zal niet vaak voorkomen in de dagelijkse praktijk, maar met een dwars inkomende golf met windje 6 op de Noordzee kan het wel voorkomen, de gevolgen zijn niet rampzalig, maar hebben wel degelijk een belangrijke invloed. Overigens, hoe breder de boot, hoe kleiner deze invloed is. Bij de meeste zeegaande jachten ligt het gewichtszwaartepunt van de boot ongeveer ter hoogte van de waterlijn of iets daar onder. Bij sommige, extreem smalle boten, komt het voor dat het gewichtszwaartepunt zo extreem laag ligt dat waterballast zelfs averechts werkt als de hellingshoek groter is dan 15 graden. Dat zwaartepunt moet dan zo laag liggen om een arm te creëren die groot genoeg is om voldoende oprichtend vermogen te verkrijgen.
Dit stukje is vwb waterballast onjuist. Waterballast levert in de in figuur 1.3 geschetste situatie, om twee redenen, tot pakweg 90° helling een positieve bijdrage aan de stabiliteit.
(er wordt massa toegevoegd, niet verplaatst)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 20 juni 2020 21:47 #1176680

Maar het gewichtszwaartepunt van een ballast tank ligt heel erg hoog waardoor de richtende arm nogal verkleind word. Dat er gewicht word toegevoegd vergroot bij kleine hellingshoeken inderdaad het richtend moment en daardoor het zeildragende vermogen. Echter als je de grafiek van het richtende moment uitzet tegen de hellingshoek, dan zul je zien dat de versie met ballast die van de de versie zonder waterballast elkaar zal kruizen ergens tussen de 45 en 60 graden helling. Bij grotere hoeken werkt de ballast tank juist averechts.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 20 juni 2020 22:28 #1176688

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Je schrijft dat de waterballast wordt toegevoegd. Dus verschuift het zwaartepunt niet alleen, de massa wordt ook groter.
Bij de helling >50° die je noemt zal de richtende arm (GZ) van boot+waterballast kleiner zijn dan wanneer er geen waterballast wordt toegevoegd, maar het richtend moment van boot+waterballast is bij toevoegen van waterballast groter dan wanneer geen waterballast wordt toegevoegd.

Dat is is meest eenvoudig in te zien als RMtotaal bedacht wordt uit twee delen te bestaan: RMboot en RMwaterballast. RMboot verandert niet door het toevoegen van waterballast. RMwaterballast wordt pas negatief als de horizontale afstand drukkingspuntwaterverplaatsing - zwaartepuntwaterballast negatief wordt. En dat is in de situatie zoals in figuur 1.3 geschetst bij pakweg 90° helling.

Het geval zoals je beschrijft is de situatie dat de waterballast al aan boord is (bijvoorbeeld in een tank onder de buikdenning) en naar een tank onder het zijdek wordt gepompt. Dat gaat al vanaf de hellingshoek die je noemt tegen je werken.
Maar als water van buiten wordt ingenomen en direct naar de tank onder het zijdek wordt gepompt (er dus massa wordt toegevoegd ipv verplaatst, zoals je bij maatregel 3. vermeldt) gaat het pas later tegen je werken.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 09:46 door JotM. Reden: styling (subscript)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 02:13 #1176698

Het verschil tussen toegevoegd gewicht en verplaatst gewicht is slechts enkele graden. In de tekst vermeld ik niet expliciet dat er sprake is van toevoeging, maar ik heb het ook niet over verschuiving, alleen dat de stabiliteit minder gunstig is in het geval van 50+ graden in het geval van het voorbeeld. Voor sommige rompvormen zal dit 60 graden zijn, voor sommige niet eens 30 graden, vooral slanke S-spanten hebben geen voordeel van waterballast.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 04:10 #1176699

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6432
Erikdejong schreef :
......, vooral slanke S-spanten hebben geen voordeel van waterballast.
In wedstrijden zie je vaak de bemanning aan loef in het gangboord zitten. Je zou dit kunnen vergelijken met waterballast alleen nog een stukje hoger. Is dit dan voor sommige rompvormen dus een slecht idee, en zou je de bemanning bv beter zo laag mogelijk binnen kunnen zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 04:14 #1176700

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
Het vergroten van de positieve stabiliteitsarm kan op een aantal verschillende manieren:
1) Gewichtszwaartepunt omlaag brengen
2) Massa die zich aanboord bevindt naar loef brengen (bijv. bemanning op de rand of een kantel kiel)
3) Massa aan loef toevoegen (bijv. waterballast)
4) Drukkingspunt van de watermassa veranderen
Erikdejong schreef :
In de tekst vermeld ik niet expliciet dat er sprake is van toevoeging, maar ik heb het ook niet over verschuiving, ...
:S
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 04:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 04:29 #1176702

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
rooiedirk schreef :
Erikdejong schreef :
......, vooral slanke S-spanten hebben geen voordeel van waterballast.
In wedstrijden zie je vaak de bemanning aan loef in het gangboord zitten. Je zou dit kunnen vergelijken met waterballast alleen nog een stukje hoger. Is dit dan voor sommige rompvormen dus een slecht idee, en zou je de bemanning bv beter zo laag mogelijk binnen kunnen zetten?
Nee. Want die bemanning zit daar om bij kleinere hoeken meer richtend moment te hebben en dan meer profijt te hebben van de zeilen doordat je meer rechtop zeilt.

Edit: en qua voorbeeld kun je het vergelijken met de kantelkiel, dwz ik ga ervan uit dat die bemanning sowieso aan boord is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 04:33 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 05:16 #1176704

JotM schreef :
Erikdejong schreef :
Het vergroten van de positieve stabiliteitsarm kan op een aantal verschillende manieren:
1) Gewichtszwaartepunt omlaag brengen
2) Massa die zich aanboord bevindt naar loef brengen (bijv. bemanning op de rand of een kantel kiel)
3) Massa aan loef toevoegen (bijv. waterballast)
4) Drukkingspunt van de watermassa veranderen
Erikdejong schreef :
In de tekst vermeld ik niet expliciet dat er sprake is van toevoeging, maar ik heb het ook niet over verschuiving, ...
:S
Hmm, daar staat toegevoegd gewicht, volgens mij het tegenovergestelde van wat jij beweert dat ik sugereer?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 05:20 #1176705

rooiedirk schreef :
In wedstrijden zie je vaak de bemanning aan loef in het gangboord zitten. Je zou dit kunnen vergelijken met waterballast alleen nog een stukje hoger. Is dit dan voor sommige rompvormen dus een slecht idee, en zou je de bemanning bv beter zo laag mogelijk binnen kunnen zetten?
Voor sommige rompvormen is het inderdaad contra productief om in het gangboord te gaan zitten boven een bepaalde hellingshoek. Bij een slanke S-spant is het vrijwel altijd beter om op een aande winds rak om binnen te gaan zitten op de vloer zoveel mogelijk naar loef, maar lager is belangrijker als naar buiten.
Op een gemiddelde moderne boot is het voordelig om in het gangboord te gaan zitten tot een graad of 30-35 helling. Bij een heel erg brede boot is het eigenlijk altijd voordelig om in het gangboord te gaan zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 05:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 06:39 #1176715

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Erikdejong schreef :
Het vergroten van de positieve stabiliteitsarm kan op een aantal verschillende manieren:
1) Gewichtszwaartepunt omlaag brengen
2) Massa die zich aanboord bevindt naar loef brengen (bijv. bemanning op de rand of een kantel kiel)
3) Massa aan loef toevoegen (bijv. waterballast)
4) Drukkingspunt van de watermassa veranderen
Erikdejong schreef :
In de tekst vermeld ik niet expliciet dat er sprake is van toevoeging, maar ik heb het ook niet over verschuiving, ...
:S
Hmm, daar staat toegevoegd gewicht, volgens mij het tegenovergestelde van wat jij beweert dat ik sugereer?
Nee hoor, er staat "toegevoegde massa". Maar je "rekent" in je voorbeeld (post 2 van het draadje) alsof je massa verplaatst.

Toegevoegde massa in de vorm van waterballast die van buiten de boot wordt ingenomen (zoals geschetst en beschreven) geeft een positieve bijdrage aan het richtend moment tot de hellingshoek waarbij het zwaartepunt van de toegevoegde massa aan lij van het drukkingspunt komt te liggen.
Verschoven massa (in de vorm van een zwenkkiel, waterballast die vanuit een tank onder de buikdenning naar een tank onder het zijdek wordt verpompt of bemanning die van de denning naar de rail aan loef wordt gedirigeerd) geeft een positieve bijdrage aan het richtend moment tot het "nieuwe zwaartepunt" aan lij van het "oude zwaartepunt" komt te liggen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 07:18 #1176728

Ik heb eigenlijk nog een ander probleem.
Dat gaat over statische stabiliteit in de y-richting (om de x-as). Als een boot onder helling vaart, dan kan het drukpunt zich langs die lijn niet verplaatsen, denk ik, want het moet zich altijd langs de z-as bevinden, waarop ook het zwaartepunt ligt. Maar door de vorm van een zeilboot betekent dit dat de boot ook anders in het water gaat liggen om de x-as. Zeker bij taartpunten. Dat betekent dat de voorkant van de boot naar beneden zal bewegen (in de z-richting) en de achterkant naar boven en dat betekent weer dat de voorkant van de koorde van de kiel richting lij-kant van de boot gaat wijzen. Maw: de driftbeperking van de kiel wordt minder. En dit wordt meer naarmate een boot breder van achteren is (taartpunt-boten bijvoorbeeld)
Zijn dit maar hersenspinsels van mij?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 07:25 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 08:00 #1176737

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
steef ton schreef :
Als een boot onder helling vaart, dan kan het drukpunt zich langs die lijn niet verplaatsen, denk ik, want het moet zich altijd langs de z-as bevinden, waarop ook het zwaartepunt ligt. Maar door de vorm van een zeilboot betekent dit dat de boot ook anders in het water gaat liggen om de x-as. Zeker bij taartpunten. Dat betekent dat de voorkant van de boot naar beneden zal bewegen (in de z-richting) en de achterkant naar boven (...)
Yep.
(...) en dat betekent weer dat de voorkant van de koorde van de kiel richting lij-kant van de boot gaat wijzen. Maw: de driftbeperking van de kiel wordt minder.
Volgens mij gaat 'ie juist naar loef wijzen. (de boeg blijft zo'n beetje op y=0 liggen, of gaat een ietsje pietsje naar loef; het midden van je spiegel gaat naar lij)



En wordt het wat dat betreft dus beter, totdat het teveel wordt en 'ie overtrokken wordt.
(Wat volgens mij extra snel gebeurt zodra de aanzet van de kiel boven water komt en de romp niet meer als "eindplaat" van de "foil" fungeert)

Edit:
"Beter" plaatje.





Maar veel is het niet, bij een gematigde breedte.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 08:26 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 10:58 #1176789

Maar daar had ik het juist niet over. Ik had het over boten die achterin erg breed zijn, taartpunten.
Het lijkt mij sterk dat de boeg dan naar loef zal wijzen. De achterkant heeft zeer veel meer volume en zal dus omhoogkomen. Zie de foto hieronder


Trek maar een lijn van boeg naar de achterkant. De achterkant ligt duidelijk hoger dan de boeg. Bedenk verder dat de kiel op diezelfde lijn ligt.

Zou het kunnen zijn dat het niet zo is dat de boot langs haar middellijn blijft varen, maar integendeel langs een nieuwe lijn die aan de achterkant meer naar lij ligt en aldus de boeg aan de voorkant ten opzicht van die lijn naar lij gaat wijzen en de koorde van de kiel dus ook?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 11:07 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 11:31 #1176800

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt.
Ik heb even een gesimplificeerde "taartpunt" onder helling gezet.



Bovenaanzicht van deze "taartpunt" laat volgens mij zien dat de projectie van de middellijn van de taartpunt naar loef draait.



Edit:
Maar wacht even, je hebt denk ik gelijk. De snijlijn van het middenvlak van de kiel en het horizontale vlak wijst inderdaad naar lij.



Conclusie: voor opkruisen met zo'n taartpunt kun je maar beter steekzwaarden hebben, want onder een beetje stevige helling doet je kiel niet veel meer.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 21 juni 2020 11:43 door JotM. Reden: lampje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitleg over statische stabiliteit 21 juni 2020 11:53 #1176803

Dat bedoel ik. De kiel levert niet veel liftkracht meer de goede kant op (en als de boot erg breed is zelfs de verkeerde kant op). Voor een racer, met heel dunne zwenkkiel (ik denk dat die ook mede om die reden zo dun zijn in de lengterichting), die zwaarden hebben omdat de zwenkkiel in naar loef geklapte toestand natuurlijk toch al geen driftbeperkende factor meer is, maakt het niet zoveel uit. Maar ik vraag me af of dat voor moderne cruisers, die als taartpunt zijn gebouwd, ook geldt. Die hebben geen zwaarden. Dan worden de aan de windse eigenschappen behalve door een groot nat oppervlak niet zo geweldig, maar dus ook door een kiel met een negatieve angle of attack.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl